Microsoft släpper nya Foton för Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper nya Foton för Windows 10

Microsoft rullar ut den nya versionen av Foton i Windows 10 och skrotar därmed den gamla versionen, vars videoredigerare ersätts av Clipchamp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är nya programmet utan den resursbugg som gjorde att det tog enormt med kapacitet även utan att programmet aktivt kördes. Jag blev tvungen att helt koppla bort programmet och använda en fristående bildvisare som inte är lika smidig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förhoppningsvis är nya programmet utan den resursbugg som gjorde att det tog enormt med kapacitet även utan att programmet aktivt kördes. Jag blev tvungen att helt koppla bort programmet och använda en fristående bildvisare som inte är lika smidig.

Har jag inte varit med om, har du någon mer info om detta som finns att läsa?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Eh, kommer nog fortsätta använda "Windows fotovisare" som för nån anledning fortfarande finns kvar i Windows 11 (bara man vet hur man aktiverar det).

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Har jag inte varit med om, har du någon mer info om detta som finns att läsa?

Sök på "ms photos cpu bug" t ex för att få en hel rad träffar på Microsofts hjälpsidor med folk som har samma problem.

Det som händer är att "Shell Infrastructure Host" kör intensivt och utan avbrott för att söka efter bilder åt Photos-programmet. Om man kopplar bort Photos som standardbildvisare slutar det, men då kan man inte använda Photos.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag under vad detta tillför slags förbättringar av operativsystemet Windows 10...
Blir det effektivare? Säkrare? Kanske rent av snabbare?

</sarkasm>

Permalänk
Medlem

Uppdateringar är sällan uppgraderingar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Microsoft Clip Mästare!!

Permalänk

Jag sitter kvar på ACDSee v2.4

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Irfanview, Faststone eller varför inte Directory Opus är bättre alternativ - varför begränsa sig själv med skräp som MS klistrat ihop.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Clipchamp ska tydligen vara perfekt om man skapa aktievideos med passande aktiemusik enligt MS svenska information

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/what-is-clipchamp-7....

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Pictus är allt man behöver, snabbt och lightweight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Eh, kommer nog fortsätta använda "Windows fotovisare" som för nån anledning fortfarande finns kvar i Windows 11 (bara man vet hur man aktiverar det).

Samma här, det är bland det första man aktiverar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Uppdateringar är sällan uppgraderingar.

Ptja, den nya fotovisaren är i varje fall uppgraderad med färghantering.

Permalänk
Medlem

En av de första sakerna jag gör på min nya Windows är att installera Infanview. För massa år sedan körde jag ACDsee men blev så tungdrivet. Directory Opus egna har jag som default just nu, otroligt bra den med, men har Infanview också som backup.

Aldrig att jag skulle köra default Windows egna. Precis som jag aldrig kör File Explorer(eller vad den heter) utan installerar Dopus som andra-program (efter Firefox) på en ny Windows.

Varför släpper de nya saker till Windows 10 när de säger att de inte ska det?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Jag sitter kvar på ACDSee v2.4

ACDSee är min favorit också, sen urminnes tider.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

En av de första sakerna jag gör på min nya Windows är att installera Infanview. För massa år sedan körde jag ACDsee men blev så tungdrivet. Directory Opus egna har jag som default just nu, otroligt bra den med, men har Infanview också som backup.

Gör liknande som dig, men har kört med HoneyView som backup till Directory Opus egna.

Tror Microsoft har insett att många vill hoppa över Windows 11 av olika anledningar, så nu får vi deras bloatware i 10:an istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Irfanview, Faststone eller varför inte Directory Opus är bättre alternativ - varför begränsa sig själv med skräp som MS klistrat ihop.

Faststone och DOpus är en fantastiskt fin kombination. Kör även macOS och dom två är vad jag saknar mest från windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Eh, kommer nog fortsätta använda "Windows fotovisare" som för nån anledning fortfarande finns kvar i Windows 11 (bara man vet hur man aktiverar det).

Den kör jag med, bra mycket bättre än de nya. Tar inga resurser heller.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro