Gammal laptop går den att göra användbar?

Permalänk
Medlem

Gammal laptop går den att göra användbar?

Mamma har en gammal laptop EliteBook 8440p.
Den är på nåt sätt ihopsatt av nån datorfirma för längesedan, ej hemmabygge.
Specs:

Processor Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 520 @ 2.40GHz 2.40 GHz
Installerat RAM-minne 4,00 GB (3,80 GB går att använda)
Enhets-ID FEAA25A5-B3F3-40ED-95A4-2DEA9D06036E
Produkt-ID 00330-80000-00000-AA285
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen

Den har bara Windows 7

Kan man installera Windows 10 på den? Går det att göra nåt åt denna så den går att använda till liksom ganska "enkla" saker som att gå en nätbaserad universitetskurs (föreläsningar, texter och diskussionsforum)? Är det ens lönt att försöka?

Permalänk

Jag kör PopOs på en 4gb plastig ASUS VivoBook. Fungerar supersmidigt och en behöver inte vara proffs på Linux alls. Känns som en "stelare Mac" med Gnome, men allt bara flyter på. Kommer aldrig gå tillbaka till Mac eller Windows, finns ingen anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Mamma har en gammal laptop EliteBook 8440p.
Den är på nåt sätt ihopsatt av nån datorfirma för längesedan, ej hemmabygge.
Specs:

Processor Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 520 @ 2.40GHz 2.40 GHz
Installerat RAM-minne 4,00 GB (3,80 GB går att använda)
Enhets-ID FEAA25A5-B3F3-40ED-95A4-2DEA9D06036E
Produkt-ID 00330-80000-00000-AA285
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen

Den har bara Windows 7

Kan man installera Windows 10 på den? Går det att göra nåt åt denna så den går att använda till liksom ganska "enkla" saker som att gå en nätbaserad universitetskurs (föreläsningar, texter och diskussionsforum)? Är det ens lönt att försöka?

Byt ut HDD till SSD om det inte redan är gjort samt lägg in lite mer ram och installera W10 så borde den iallafall klara av det du skriver. W10 kan du installera och använd sedan licensnyckeln som finns på undersidan av datorn. W7 och W8 nycklar accepteras

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Använd den som någon slags hemmaserver med t.ex Pi-Hole och liknande.

https://pi-hole.net/

Visa signatur

"Linux är endast baserat på mIRCwar" - Perra

Permalänk
Medlem

Det går att köra Windows 10 på den men om du inte sätter i SSD och mer RAM lär den vara väldigt seg. Om det är värt det beror på hur lätt det är att fixa. Vissa datorer är ganska lätta att öppna upp medan vissa laptops är väldigt krångliga att byta på. Jag försökte sätta i SSD i en laptop men den gick sönder för det var så krångligt. Medan en annan var det hur lätt som helst.

Linux går bra att använda men inte alla som känner sig bekväma med det.

Windows 10 slutar få support oktober 2025 så efter 2 år kommer den behövs bytas ut ändå.

Det går visserligen få Windows 11 igång även på
Datorer som inte officiellt stödjer det men MS kan täppa till den möjligheten när som helst. Kan vara lite krångligt också möjligen. Inte försökt själv men går nog hitta guider.

Om du ska köpa ny så räkna med ca 5000kr för en någorlunda vettig laptop. De absolut billigaste med Celeron processorer och 4GB RAM är inte värt det. Jag skulle säga 8GB RAM och 4 kärnig processor är minimum.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack jättemycket för svar! Jag har ingen som helst erf av Linux, så det skulle jag inte kunna hantera.
I vardagen klarar jag mig med min mobil & tablet,, men det är fortfarande väldigt många websajter som inte har ngn mobilanpassad version (konstigt nog).
Laptopar är dyra om man bara behöver använda dem högst ibland.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat nej, första generation av Core-serien är inte riktigt användbar idag för "webben" oavsett OS så du kommer bara slösa tid på detta. Teams kommer knappt fungera på den och om du tvivlar på att prestandan räcker så testa att köra t.ex Twitch (720p räcker mer än väl) och göra något som helst samtidigt. Youtube är lite lättare men du kommer märka ganska snabbt att prestandan inte räcker till. För övrigt, jag har en laptop med snarlik prestanda som "test-dator" (8Gb, SSD för de som undrar) och surfa på den är tålamodsprövande liksom Teams etc oavsett Linux/BSD/Windows 10.

Sluta skriv som en kratta ;-)
Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Ärligt talat nej, första generation av Core-serien är inte riktigt användbar idag för "webben" oavsett OS du kommer bara slösa tid på detta. Teams kommer knappt fungera på den och om du tvivlar på att prestandan så testa att köpa t.ex Twitch (720p räcker mer än väl) och göra något som helst samtidigt. Youtube är lite lättare men du kommer märka kanska snabbt att prestandan inte räcker till. För övrigt, jag har en laptop med snarlik prestanda som "test-dator" (8Gb, SSD för de som undrar) och surfa på den är tålamodsprövande liksom Teams etc oavsett Linux/BSD/Windows 10.

Jag har en i3 370M hos mina föräldrar och visst, den är lite seg så, men vanlig surf fungerar utan problem enligt mig. Det är mer uppdateringar som tar lång tid på den. Då har den 6GB RAM och SSD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Mamma har en gammal laptop EliteBook 8440p.
Den är på nåt sätt ihopsatt av nån datorfirma för längesedan, ej hemmabygge.
Specs:

Processor Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 520 @ 2.40GHz 2.40 GHz
Installerat RAM-minne 4,00 GB (3,80 GB går att använda)
Enhets-ID FEAA25A5-B3F3-40ED-95A4-2DEA9D06036E
Produkt-ID 00330-80000-00000-AA285
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen

Den har bara Windows 7

Kan man installera Windows 10 på den? Går det att göra nåt åt denna så den går att använda till liksom ganska "enkla" saker som att gå en nätbaserad universitetskurs (föreläsningar, texter och diskussionsforum)? Är det ens lönt att försöka?

Jag skulle slå ett slag för https://chromeenterprise.google/os/chromeosflex/
har en gammal laptop som dottern har och kör det. I stort sett underhålls fritt och om allt du behöver är en webbläsare så är du hemma. Den skulle säkert må bra av mer ram och en billig ssd men du kan testa köra vi ett usb minne innan du bestämmer dig installera det.

Men som andra sagt så förvänta dig inga mirakel.

Men du kan även installera windows 10. Men win10 på en icke ssd är horribelt i dag, inget jag rekommenderar men testa om du vill. Tanka https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och lägg på ett usb minne och testa.

typ https://www.amazon.se/gp/product/B01D3ACIR6/ skulle säkert förbättra prestandan. Ram får du leta begagnat, lägga ut en annon på här på swec eller håll koll på facebook marketplace skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Kan man installera Windows 10 på den? Går det att göra nåt åt denna så den går att använda till liksom ganska "enkla" saker som att gå en nätbaserad universitetskurs (föreläsningar, texter och diskussionsforum)?

Du kan installera 32-bitars versionen av Windows 10. Den är betydligt mer resurssnål än 64-bitars versionen och ett bättre val än GNU/Linux på äldre hårdvara.

Den gamla Windows 7 licensen går även att använda för att få 10:an "gratis".

Datorn går utmärkt att använda som surfdator och allt som funkar i Google Chrome

Edit:
Hade för övrigt en HP EliteBook 8440p som jobbdator för kanske 10-12 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brigg:

Mamma har en gammal laptop EliteBook 8440p.
Den är på nåt sätt ihopsatt av nån datorfirma för längesedan, ej hemmabygge.
Specs:

Processor Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 520 @ 2.40GHz 2.40 GHz
Installerat RAM-minne 4,00 GB (3,80 GB går att använda)
Enhets-ID FEAA25A5-B3F3-40ED-95A4-2DEA9D06036E
Produkt-ID 00330-80000-00000-AA285
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm Penn- eller tryckinmatning är inte tillgängligt för den här bildskärmen

Den har bara Windows 7

Kan man installera Windows 10 på den? Går det att göra nåt åt denna så den går att använda till liksom ganska "enkla" saker som att gå en nätbaserad universitetskurs (föreläsningar, texter och diskussionsforum)? Är det ens lönt att försöka?

Om du inte känner för att köpa en ny hade jag helt enkelt testat. Det kommer inte vara en snabb upplevelse, men använder du den bara för sidor som inte telefon/tablet fungerar på kanske det är OK? Alla har sin egen nivå för "funkar" när det kommer till hur snabb datorn är. Är den för långsam tror jag att jag hade letar rätt på en begagnad istället för att uppgradera RAM och SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan installera 32-bitars versionen av Windows 10. Den är betydligt mer resurssnål än 64-bitars versionen och ett bättre val än GNU/Linux på äldre hårdvara.

Den gamla Windows 7 licensen går även att använda för att få 10:an "gratis".

Datorn går utmärkt att använda som surfdator och allt som funkar i Google Chrome

Edit:
Hade för övrigt en HP EliteBook 8440p som jobbdator för kanske 10-12 år sedan

Det där är en skröna numera och i princip all programvara som är 64-bit är snabbare eller har iaf minst lika bra prestanda. Ska också tilläggas att många projekt numera skrotar 32-bitar varianter av bibliotek och program både på Windows och Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Det där är en skröna numera och i princip all programvara som är 64-bit är snabbare eller har iaf minst lika bra prestanda.

Nja, ingen skröna när man enbart har 2-4 GB RAM att tillgå. Du kan jämföra valfritt Steam-spel i 32-bitar version med Windows Stores motsvarighet i 64-bitar

Men visst har du rätt i att stödet för 32-bitars program fasas ut, men kör man med en 13 år gammal laptop så lär det kvitta om senaste AAA-spelet inte funkar.

Kör fortfarande Windows 10 32-bit på en platta med 2GB RAM och 32GB eMMC

Edit: I övrigt är Teams en styggelse i sig!

Permalänk
Medlem

Med tanke att en sådan dator idag är en "potato" med råge så känns den jämförelsen rätt irrelevent. Det går dock åt båda hållen i vissa avseenden men t.ex webbläsare är snabbare i 64-bit (oftast markant) och generellt är 64-bit snabbare.