Permalänk
Medlem

Modernt nätverk i hus

Hejsan!
Har nyligen flyttat till parhus där jag nu vill uppgradera den antika utrustningen jag tog med från lägenheten (RT-AC66U), Wifi börjar ändå strula på den.

Jag har ett patchskåp där fibern kommer in till en Inteno mediafördelare. Det finns 6st nätverksportar utspridda på 3 platser i huset. Och det är just det som skapar problemet, att de flesta routers enbart har 4 portar.

Mitt mål är att ha minst 2.5Gbit lokalt. Och att detta ska delas ut från routern direkt till patch portarna i skåpet. Utrymmet i skåpet är väldigt smalt så jag vill verkligen inte ha en switch där bara för att få tillgång till alla 6 portar. Dessutom så finns det enbart 2 eluttag i skåpet, vilket kommer ockuperas av Inteno + Router.

Upplägg:
Router med 2.5+ Gbit lokalt
Minst 7 portar, 1 WAN + 6 LAN
Routern behöver inte ha Wifi
Wifi ska skötas av en separat AP
Inte allt för gammal enhet så att firmware ect inte uppdateras vid nya sårbarheter
Vill gärna ha nätverksskåpet så cleant som möjligt

Så här ser skåpet ut idag, köpte 4st 30cm Cat 6 kablar från webhallens rea
Ignorera den loopade kabeln, den kommer gå till routern sen
Fiber converter > Inteno Mediafördelare

Någonstans i det mörka området hade jag tänkt att routern skulle få plats.
Mediafördelaren kan man flytta runt till lämpligt ställe

Så här är portarna fördelade i huset, 4 i vardagsrummet och 2 på övervåningen, tyvärr på andra sidan väggen mot var datorn står men det löser jag sen
Accesspoint tänker jag placera vid 1/2 uttagen då det är nära trappan och täcker även baksidan av huset

Så frågan är då, vad för router bör man ha för denna setup? Listan sjunker drastiskt när man vill ha fler än 4-5 portar. Och blir ännu mindre när man vill ha mer än 1Gbit. Har kollat så vanliga Edgerouter men det är ju bara 1Gbit. Helt otroligt att det som var standard för LAN för 20 år sen fortfarande är det mest använda idag. Ju fler som köper 2.5-10Gbit utrustning ju mer incitament får tillverkarna till att fokusera på att tillverka dem

Kanske finns några bra enheter som inte dyker upp på prisjakt?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Hur du än gör kommer du behöva blanda in Switch också för att få tillräckligt med portar.

Så lås inte upp dig på brandvägg som kanske bara klarar 1Gbit.
Dvs. Om inte din Internetanslutning är närmare 1Gbit.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

"Och det är just det som skapar problemet, att de flesta routers enbart har 4 portar."

En helt vanlig "dum" 1Gbit-switch löser det enkelt, det finns ingen anledning för routerna att ha alla portar. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142 eller 5 portar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Finns även 2.5Gbit-switchar, men då får du räkna med tusenlappar istället för hundralappar. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5914376

Permalänk

Bra förberett. Jag skulle skaffat en Topton maskin. Typ denna.

Recenserad nedan

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat lite på dessa slags router/mini pc med en switch för resten av anslutningarna. Sen valfri AP för wifi, kan ju till och med börja med den gamla asus routern. Med dessa får du även två portar 10G portar. Finns en massa olika varianter. Är inte plug&play, men jag antar du hänger här av en anledning

Kan dock säga att jag inte har någon personlig erfarenhet av dessa, men info och reviews verkar det rätt bra pris/prestanda. Tyvärr finns de endast på Amazon/Ebay.. Vilket är anledningen varför jag inte skaffat dem.

Router - Switch

Edit: va tydligen inte den enda som tänkte på dessa

För att lösa el-problemet: Antingen förgreningsdosa (men kan bli för trångt) eller köra på en med PoE och switchen som går via det. Blir aningen dyrare, men i ditt fall kanske är värt det.

mer info
Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Om du redan hittat en lämplig router med tre 2,5 Gbit/s-portar på LAN så är det väl bara att komplettera med en switch? Jag har ingen själv, men en sådan här dum-switch för 5x 2,5 Gbit/s bör göra jobbet.

Du kommer knappast att ha sex olika enheter som alla behöver högsta hastigheten ändå, så det räcker rimligtvis med färre portar. Om inte, köp en switch till. Med en sådan switch och 1Gbit/s internetabbonnemang så försvinner de flesta eller alla krav på routern också om du inte ska mecka med VLAN och/eller ha mer än en brandväggszon.

Edit: missade eluttagsproblematiken. Det gör situationen lite knepigare. Då är det nog elektriker eller x86 mini-PC som är mest ekonomiskt. Det senare ger ju rätt trevlig flexibilitet gällande mjukvara som bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Bra förberett. Jag skulle skaffat en Topton maskin. Typ denna.

<Uppladdad bildlänk>

Recenserad nedan
https://youtu.be/kCDEb94bnQU?si=0ni4XONepr2cgkiY

Den där ser intressant ut Blir rätt dyrt dock men kanske är värt de.
Får kolla på videon i morgon, tack

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Hejsan!
Har nyligen flyttat till parhus där jag nu vill uppgradera den antika utrustningen jag tog med från lägenheten (RT-AC66U), Wifi börjar ändå strula på den.

Jag har ett patchskåp där fibern kommer in till en Inteno mediafördelare. Det finns 6st nätverksportar utspridda på 3 platser i huset. Och det är just det som skapar problemet, att de flesta routers enbart har 4 portar.

Mitt mål är att ha minst 2.5Gbit lokalt. Och att detta ska delas ut från routern direkt till patch portarna i skåpet. Utrymmet i skåpet är väldigt smalt så jag vill verkligen inte ha en switch där bara för att få tillgång till alla 6 portar. Dessutom så finns det enbart 2 eluttag i skåpet, vilket kommer ockuperas av Inteno + Router.

Upplägg:
Router med 2.5+ Gbit lokalt
Minst 7 portar, 1 WAN + 6 LAN
Routern behöver inte ha Wifi
Wifi ska skötas av en separat AP
Inte allt för gammal enhet så att firmware ect inte uppdateras vid nya sårbarheter
Vill gärna ha nätverksskåpet så cleant som möjligt

Så här ser skåpet ut idag, köpte 4st 30cm Cat 6 kablar från webhallens rea
Ignorera den loopade kabeln, den kommer gå till routern sen
Fiber converter > Inteno Mediafördelare
<Uppladdad bildlänk>

Någonstans i det mörka området hade jag tänkt att routern skulle få plats.
Mediafördelaren kan man flytta runt till lämpligt ställe
<Uppladdad bildlänk>

Så här är portarna fördelade i huset, 4 i vardagsrummet och 2 på övervåningen, tyvärr på andra sidan väggen mot var datorn står men det löser jag sen
Accesspoint tänker jag placera vid 1/2 uttagen då det är nära trappan och täcker även baksidan av huset
<Uppladdad bildlänk>

Så frågan är då, vad för router bör man ha för denna setup? Listan sjunker drastiskt när man vill ha fler än 4-5 portar. Och blir ännu mindre när man vill ha mer än 1Gbit. Har kollat så vanliga Edgerouter men det är ju bara 1Gbit. Helt otroligt att det som var standard för LAN för 20 år sen fortfarande är det mest använda idag. Ju fler som köper 2.5-10Gbit utrustning ju mer incitament får tillverkarna till att fokusera på att tillverka dem

Kanske finns några bra enheter som inte dyker upp på prisjakt?

Tror att en av anledningarna till att högre lan än 1gb är ovanligt är för att majoriteten av sverige fortfarande sitter på 100Mbit eller lägre internetlina och väldigt sällan medelsvenson behöver mer och känner motivering att ha mer och högre prislapp.

Och att kasta stora mänder data innom lanet är nog inte jättevanligt heller för medelsvensson.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ett alternativ
En r86s som router(opnsense,pfsense...), liten och tar ingen plats.
https://www.amazon.se/dp/B0B9ZHQYHY?th=1

Sen valfri 2.5gb switch.

Är nog vad jag skulle valt om man jag skulle behövt ha router i mediaskåpet. Jag valde att sätta routern på annan plats så har en mini itx burk i annat rum och har bara 2 soho switchar i mediaskåpet.

Permalänk
Medlem

https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-j4125-v3

Här kan du köra valfritt OS och har bra fart.
Kör du OpnSense så kommer du ha ett OS som uppdateras år framöver. Och skulle du tröttna så installerar du ett annat OS.

Teklager har även andra routers om du har andra krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror att en av anledningarna till att högre lan än 1gb är ovanligt är för att majoriteten av sverige fortfarande sitter på 100Mbit eller lägre internetlina och väldigt sällan medelsvenson behöver mer och känner motivering att ha mer och högre prislapp.

Och att kasta stora mänder data innom lanet är nog inte jättevanligt heller för medelsvensson.

Anledningen är att switchar med mer en 1 Gbit/s har varit och fortfarande är dyra.
Har väntat på att införa 10 Gbit/s i 10 år men det är för dyrt.
Nu ser det ut som om det blir 2,5 Gbit/s istället men priserna behöver komma ner.

En hyggligt bra 1 Gbit/s som Netgear GS108E v3 kan man få för en femhundring.
Hittar bara en 2,5 Gbit/s från Netgear med 8 portar och det är MS108EUP som kostar 4000.
Så det 8 ggr dyrare. MS108EUP har några PoE portar så om man jämför med GS308EP så det "bara" 4 ggr så dyrt.

Billigaste som jag hittar är ZyXEL MG-108 för 1700 mer än 3ggr så mycket.
Så jag avvaktar ett tag till i väntan på rimliga priser.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Anledningen är att switchar med mer en 1 Gbit/s har varit och fortfarande är dyra.
Har väntat på att införa 10 Gbit/s i 10 år men det är för dyrt.
Nu ser det ut som om det blir 2,5 Gbit/s istället men priserna behöver komma ner.

En hyggligt bra 1 Gbit/s som Netgear GS108E v3 kan man få för en femhundring.
Hittar bara en 2,5 Gbit/s från Netgear med 8 portar och det är MS108EUP som kostar 4000.
Så det 8 ggr dyrare. MS108EUP har några PoE portar så om man jämför med GS308EP så det "bara" 4 ggr så dyrt.

Billigaste som jag hittar är ZyXEL MG-108 för 1700 mer än 3ggr så mycket.
Så jag avvaktar ett tag till i väntan på rimliga priser.

Och totalt ointressant för medelsvenson som är nöjd med sin 100Mbit koppling som räcker till att kolla på sin tv och betala räkningarna samtidigt som han surfar aftonbladet och inte äns vet att det går att dela filer mellan datorerna...

Medelsvensson är inte riktigt typen som hänger på swecklockers och har en halv serverhall i källaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

...man vill ha fler än 4-5 portar...
...man vill ha mer än 1Gbit..

Skrivet av SpeedRebirth:

...Blir rätt dyrt dock...

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Den där ser intressant ut Blir rätt dyrt dock men kanske är värt de.
Får kolla på videon i morgon, tack

Du kan skapa en brygga och få det se ut som en switch, men tänk på att den inte har switch chip utan all trafik mellan portarna går via cpu. Du kommer nog bli nöjdare med en vanlig switch tex https://www.amazon.se/gp/product/B097RC8ZF2/ och en router efter tycke.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag gissar att skåpet där du har din patch-panel är i metall är det inte något bra ställe att placera en router med inbyggt WiFi då skåpet effektivt kommer att dämpa signalen till nära noll om det är stängt.

Om möjligt skulle du kunna ha en router som exempelvis denna:USG

Du skulle kunna denna som switch: Switsh med POE

Samt använda accesspunkter för att få täckning i hela huset: WiFi 6 accesspunkt med överlämning av klienter samt trådbundet backhaul

Eventuellt kan du behöva en Unifi Controller dongle också om du inte kör det på en dator vid behov bara.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Varför måla upp något som i princip är omöjligt? Till att börja med är det inte mycket plats i centralen/mediaskåpet.

Tittar vi på kraven som målas upp så behövs inte någon 2,5 Gigabit/s-router – använd en 2,5 Gigabit/s switch om du vill ha 2,5 Gigabit/s lokalt. Din mediaomvandlare klarar ju max 1 Gigabit/s mot internet hur som helst.

Tänk på att du förmodligen inte behöver routern i skåpet. "Måste" du ha en större modell så är det bara att koppla LAN tillbaka till mediaskåpet.

Tittar vi lite mer på din "nätverkskarta" så ska du ha en PC och två accesspunkter? Vad ska du med hastigheter över 1 Gigabit/s till? Mellan PC och accesspunkt lär du ha väldigt lite nytta med mer än 1 Gigabit/s

Hade du pratat om filserver hade jag sett nytta med 5/10 Gigabit/s-switch.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Varför måla upp något som i princip är omöjligt? Till att börja med...

Nu lugnar vi ned oss, detta är inte Familjeliv forum. Till att börja med så ska en stock av denna köpas in . Sedan skall vi fundera ut hur vi kan få in fiber direkt in i routern, med ett sånt fint 2,5Gb nytt nät planering störde jag mig på externa fiberkonverteraren, fibern borde gå rakt in i routern i en sfp port.
Som jag ser det är det en kanon lösning, budgeten måste lösas inget annat.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Nu lugnar vi ned oss, detta är inte Familjeliv forum. Till att börja med så ska en stock av denna köpas in . Sedan skall vi fundera ut hur vi kan få in fiber direkt in i routern, med ett sånt fint 2,5Gb nytt nät planering störde jag mig på externa fiberkonverteraren, fibern borde gå rakt in i routern i en sfp port.
Som jag ser det är det en kanon lösning, budgeten måste lösas inget annat.

Om vi ska såga dig... TS hade inte skapat inlägget där frågar om en färdig lösning om de hade tänkt bygga egen router och switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Eftersom jag gissar att skåpet där du har din patch-panel är i metall är det inte något bra ställe att placera en router med inbyggt WiFi då skåpet effektivt kommer att dämpa signalen till nära noll om det är stängt.

Om möjligt skulle du kunna ha en router som exempelvis denna:USG

Du skulle kunna denna som switch: Switsh med POE

Samt använda accesspunkter för att få täckning i hela huset: WiFi 6 accesspunkt med överlämning av klienter samt trådbundet backhaul

Eventuellt kan du behöva en Unifi Controller dongle också om du inte kör det på en dator vid behov bara.

/z

Jag håller generellt med om att Unifi/Ubiquiti är en fin väg att gå. Just USG är dock 9 år gammal vid det här laget (tyvärr). Den släpptes 2014 och har vad jag vet inte ersatts av någon nyare modell.

Utöver det så håller jag helt med om att PoE och AP är väldigt trevlig sätt att lösa det hela.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att sätta t.ex en Unifi Dreammachine som matas via P5 och patcha tillbaka LAN till P6, Unifi Lite 8 Poe i Skåpet, och sedan en Unifi U6 på nedervåning i P1/P2.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Eftersom jag gissar att skåpet där du har din patch-panel är i metall är det inte något bra ställe att placera en router med inbyggt WiFi då skåpet effektivt kommer att dämpa signalen till nära noll om det är stängt.

Om möjligt skulle du kunna ha en router som exempelvis denna:USG

Du skulle kunna denna som switch: Switsh med POE

Samt använda accesspunkter för att få täckning i hela huset: WiFi 6 accesspunkt med överlämning av klienter samt trådbundet backhaul

Eventuellt kan du behöva en Unifi Controller dongle också om du inte kör det på en dator vid behov bara.

/z

Skrivet av koSmiQ:

Jag håller generellt med om att Unifi/Ubiquiti är en fin väg att gå. Just USG är dock 9 år gammal vid det här laget (tyvärr). Den släpptes 2014 och har vad jag vet inte ersatts av någon nyare modell.

Utöver det så håller jag helt med om att PoE och AP är väldigt trevlig sätt att lösa det hela.

Skrivet av KaakaaN:

Ett alternativ är ju att sätta t.ex en Unifi Dreammachine som matas via P5 och patcha tillbaka LAN till P6, Unifi Lite 8 Poe i Skåpet, och sedan en Unifi U6 på nedervåning i P1/P2.

Nu klarar förvisso inga av de där mer än 1Gbps.
Ska TS nå det kravet så är det en enterprice switch som gäller om det ska fungera med Unifi.

Permalänk
Medlem

2,5 Gbit/s med produkter från Ubiquiti blir dyrt och svårt att uppnå TS krav.
Det finns ingen router från dem som uppfyller kravet på 6 2,5 Gbit/s portar.
Så då får man försöka med switch och router.
En Unifi Enterprise 8 PoE och en Edgerouter X går nog att klämma in i skåpet.
Problemet här är att Edgerouter X kräver Passive PoE 24V och det kan inte Unifi Enterprise 8 PoE leverera så då blir det två nätagg som behövs.
Den enda 2,5 Gbit/s AP som Unifi har är U6 Enterprise.

Så om man kan knö in 2 nätagg blir det:
1 Edgerouter X - 65 €
1 Unifi Enterprise 8 PoE - 528 €
2 Unifi U6 Enterprise - 307 € x 2 = 614 €

Totalt 1207 € + frakt, priser från eu.store.ui.com inkl. moms.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Unifi Dream Machine Special Edition (UDM-SE) vilken stödjer 2.5 Gbit, har 2 st 10 Gbit SFP+, samt 8 PoE Gbit portar. Den är nog för stor för att montera i ditt skåp men kan möjligtvis fylla behovet någorlunda.

Om du prompt vill köra 10 Gbit på fler enheter än 2 kan du även koppla in en USW-Aggregation via SFP vilket ger 7 portar till.

I mitt fall börjar jag med UDM-SE tillsammans med en U6 Enterprise AP via en SFP port och matning över PoE-adapter. Övriga portar blir upptagna av kameror, kidsens datorer mm. Kommer komplettera med USW-Flex i garaget för att driva ytterligare 1-2 kameror samt en U6 Mesh.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag kör själv en Unifi Dream Machine Special Edition (UDM-SE) vilken stödjer 2.5 Gbit, har 2 st 10 Gbit SFP+, samt 8 PoE Gbit portar. Den är nog för stor för att montera i ditt skåp men kan möjligtvis fylla behovet någorlunda.

Om du prompt vill köra 10 Gbit på fler enheter än 2 kan du även koppla in en USW-Aggregation via SFP vilket ger 7 portar till.

I mitt fall börjar jag med UDM-SE tillsammans med en U6 Enterprise AP via en SFP port och matning över PoE-adapter. Övriga portar blir upptagna av kameror, kidsens datorer mm. Kommer komplettera med USW-Flex i garaget för att driva ytterligare 1-2 kameror samt en U6 Mesh.

UMD PRO/SE faller ju tyvärr också på den viktiga biten enligt TS, 2,5Gbit Switchning