Permalänk

Ny bild och videoredigeringsdator

Tjenare,

Byggde ihop en dator till min pappa för X-antal år sedan. Han har använt den mycket till bild och videoredigering, men nu börjar den se slutet av sin livslängd. Hittar ingen gammal faktura, men tror den är från 2010 någon gång ca.
Tror det sitter ett gtx680 i hans dator tillsammans med en äldre i7.

Skulle behöva hjälp med att slänga ihop en ny dator till honom. Han vill helt enkelt kunna rendera filmer han redigerar relativt snabbt och kunna fixa med bilder. Budget är inte supernoga, men de värsta grafikkorten och processorerna är inte aktuellt då till och med jag tycker det är onödigt mycket pengar.

Kom som sagt gärna med förslag.

Permalänk
Medlem

Kan väl börja med att säga att det finns en anledning till att många professionella använder Apples datorer till just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Kan väl börja med att säga att det finns en anledning till att många professionella använder Apples datorer till just detta.

Det inlägget tillförde ju mycket?
Vad skulle anledningen vara då?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av dubcat:

Kan väl börja med att säga att det finns en anledning till att många professionella använder Apples datorer till just detta.

Farsan är 71, att lära sig ett nytt operativsystem för att kunna redigera bilder och videos är inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det inlägget tillförde ju mycket?
Vad skulle anledningen vara då?

En av Apples absolut starkaste områden är just det för kreatörer. Deras ekosystem är byggt för denna typ av arbete. Jag håller på en del med ljud och Core Audio är ensamt en anledning för mig att aldrig använda Windows för kreativt arbete.

Jag skriver detta från Windows och har en Linuxmaskin hemma. Det handlar om att använda rätt verktyg till rätt uppgift.

Skrivet av Djungeluffe:

Farsan är 71, att lära sig ett nytt operativsystem för att kunna redigera bilder och videos är inte aktuellt.

Rimligt argument och en klar begränsning om han inte vill det! Framgick inte i inlägget.

Om jag ska komma med nåt annat tips i så fall är att lägga en del krut på en bra skärm om han inte redan har det.

Permalänk
Skrivet av dubcat:

En av Apples absolut starkaste områden är just det för kreatörer. Deras ekosystem är byggt för denna typ av arbete. Jag håller på en del med ljud och Core Audio är ensamt en anledning för mig att aldrig använda Windows för kreativt arbete.

Jag skriver detta från Windows och har en Linuxmaskin hemma. Det handlar om att använda rätt verktyg till rätt uppgift.

Rimligt argument och en klar begränsning om han inte vill det! Framgick inte i inlägget.

Om jag ska komma med nåt annat tips i så fall är att lägga en del krut på en bra skärm om han inte redan har det.

Han har skärm redan, om den är bra vet jag inte riktigt. Men tror inte att just att det ska vara exakta färger som är det primära för honom, utan det primära är att det ska gå relativt smärtfritt att rendera osv. Tack för tipset dock, ska ha det i åtanke när jag tjötar med han nästa gång.

Permalänk

Något sådant här kanske skulle fungera:

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Något sådant här kanske skulle fungera:
https://komponentkoll.se/bild/TQLXV.png

Allt kommer ju vara en uppgradering i jämförelse med vad han har idag. Men är 13600 och ett 3060 vettigt för redigering om man jämför med andra alternativ?

Permalänk
Skrivet av Djungeluffe:

Allt kommer ju vara en uppgradering i jämförelse med vad han har idag. Men är 13600 och ett 3060 vettigt för redigering om man jämför med andra alternativ?

Steget upp från 13600k känns som en 13700k ~5300:- eller en 13900k men då är priset uppe på 7200:- för den cpu:n.

Steget upp från 3060 är väl i så fall ett 4070 och då tillkommer ytterligare 1300:-

De här komponenterna är såklart bättre:

Hade nog själv valt denna cpu för redigering om jag ska vara ärlig.

Sen som sagt så kan man såklart välja annan cpu-kylare och chassi efter smak och tycke.
Jag valde en relativt billig kylare och chassi med luftflöde.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Steget upp från 13600k känns som en 13700k ~5300:- eller en 13900k men då är priset uppe på 7200:- för den cpu:n.

Steget upp från 3060 är väl i så fall ett 4070 och då tillkommer ytterligare 1300:-

De här komponenterna är såklart bättre:
https://komponentkoll.se/bild/tWvvS.png

Hade nog själv valt denna cpu för redigering om jag ska vara ärlig.

Sen som sagt så kan man såklart välja annan cpu-kylare och chassi efter smak och tycke.
Jag valde en relativt billig kylare och chassi med luftflöde.

Alltså, en 13600 är helt ok. Är mer intresserad ifall det är värt att ta exempelvis en 13700 och uppgradera till ett 4070. Uppgraderingen till ett 4070 känns ju ganska så given dock om det bara är 1300 som skiljer de år.

Permalänk
Skrivet av Djungeluffe:

Alltså, en 13600 är helt ok. Är mer intresserad ifall det är värt att ta exempelvis en 13700 och uppgradera till ett 4070. Uppgraderingen till ett 4070 känns ju ganska så given dock om det bara är 1300 som skiljer de år.

Ja det tycker jag personligen också.

Angående cpu:n så är det väl smak och tycke.

https://www.sweclockers.com/test/35239-intel-core-i7-13700k-o...

Där har du ett test som visar prestandaskillnader mellan 13600k vs 13700k...om det är värt priset är såklart upp till dig.

För mig personligen så hade jag varit nöjd med en 13600k för ~1000:- lägre pris samt att den drar ~100 watt mindre än en 13700k vilket leder till lägre förbrukning och lägre ljud från fläktar

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Har ni kollat upp att de aktuella programmen är bra på att nyttja GPU?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Ja det tycker jag personligen också.

Angående cpu:n så är det väl smak och tycke.

https://www.sweclockers.com/test/35239-intel-core-i7-13700k-o...

Där har du ett test som visar prestandaskillnader mellan 13600k vs 13700k...om det är värt priset är såklart upp till dig.

För mig personligen så hade jag varit nöjd med en 13600k för ~1000:- lägre pris samt att den drar ~100 watt mindre än en 13700k vilket leder till lägre förbrukning och lägre ljud från fläktar

Insåg nu att du måste skrivit fel, för det skiljer 4000 mellan 3060 och 4070. Men sak samma, får väga av ifall det eventuellt är värt det.

Ska kolla lite prestandatester då, tack.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Har ni kollat upp att de aktuella programmen är bra på att nyttja GPU?

Får ta och kolla upp vilka redigeringsprogram det är han använder och se vilka resurser de nyttjar. Tack för tips.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Har ni kollat upp att de aktuella programmen är bra på att nyttja GPU?

Bra poäng där!

Om så inte är fallet så får det att spara en hel del på den delen

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Kul med ny dator.
Jag har inte så mycket att tillföra mer än att det kan vara till fördel med ett RTX 4000 kort om användaren kommer använda sig av modern mjukvara, exempelvis Davinci Resolve som används av proffsen (Hollywood) i större utsträckning nu för tiden.

Davinci Resolve nyttjar de nya kortens AI prestanda (tensor-cores) till diverse funktioner så som motion-tracking och andra beräkningar som då kan gå upp mot 2-5x så fort jämfört att utföra samma jobb med ett motsvarande RTX 3000 kort.
Men använder man inte sådana funktioner så sjunker så klart behovet av att ha ett kort från senaste generationen.

Lycka till med köpet!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Kul med ny dator.
Jag har inte så mycket att tillföra mer än att det kan vara till fördel med ett RTX 4000 kort om användaren kommer använda sig av modern mjukvara, exempelvis Davinci Resolve som används av proffsen (Hollywood) i större utsträckning nu för tiden.

Davinci Resolve nyttjar de nya kortens AI prestanda (tensor-cores) till diverse funktioner så som motion-tracking och andra beräkningar som då kan gå upp mot 2-5x så fort jämfört att utföra samma jobb med ett motsvarande RTX 3000 kort.
Men använder man inte sådana funktioner så sjunker så klart behovet av att ha ett kort från senaste generationen.

Lycka till med köpet!

Farsan använder pinnacle studios, vad jag förstår har det stöd för hårdvaruacceleration genom både processor och grafikkort. Dock kan jag inte utläsa ifall det använder tensor-kärnorna. Har du möjligtvis koll på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Farsan använder pinnacle studios, vad jag förstår har det stöd för hårdvaruacceleration genom både processor och grafikkort. Dock kan jag inte utläsa ifall det använder tensor-kärnorna. Har du möjligtvis koll på det?

Det är CUDA-kärnorna som kan accelerera vissa funktioner i Pinnacle Studios. För AMD-kort ser de ut att använda OpenCL. Observera att det inte betyder att GPU alltid avlastar processorn utan det sker för vissa beräkningar. Beroende på hur han jobbar i programmet och vilka features han använder kommer han ha mer eller mindre nytta av GPU.

CPU, RAM och snabbt/mycket diskutrymme kan vara mest värt att satsa på. Men svårt att avgöra.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Det är CUDA-kärnorna som kan accelerera vissa funktioner i Pinnacle Studios. För AMD-kort ser de ut att använda OpenCL. Observera att det inte betyder att GPU alltid avlastar processorn utan det sker för vissa beräkningar. Beroende på hur han jobbar i programmet och vilka features han använder kommer han ha mer eller mindre nytta av GPU.

CPU, RAM och snabbt/mycket diskutrymme kan vara mest värt att satsa på. Men svårt att avgöra.

Grymt, tack för info. Känns som att köra på ett budgetgrafikkort då, typ 3060 parat med en schysst CPU och schysst minne är mer värt än viceversa då.