Hur dricker du till måltid?

Permalänk
Medlem

Hur dricker du till måltid?

Dags för dagens mest intet-sägande frågeställning men som kanske ändå kan bjuda på någon form av underhållning. Hur dricker du till måltid? Äter du och dricker emellanåt, dricker du allt först eller äter och dricker du allt som avslutning på måltiden? Finns det något rätt eller fel?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

En del (inte jag, dock) lär sakna alternativet att dricka före.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag dricker upp spriten och lämnar mackan.

Permalänk
Medlem

Lättast är att helt enkelt bara hälla det man dricker på maten så gör man båda samtidigt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

försöker gå ner i vikt och börjat dricka vatten innan maten

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Dricker lite till maten och tömmer glaset efter.

Använder dock ett 0,5 l ölstop oavsett vad jag dricker, då jag av vana (ovana?) bara dricker ett glas till måltider. Använder stort glas för att få i mig tillräckligt med vätska.

Permalänk

Jag förstår mig inte på personer som av ej något hälsoskäl (bantning är en) som inte väljer att blanda drick och mat när man pratar om rätter som är lite torrare och större portioner. En hamburgare kan man såklart äta utan att dricka, men pratar man om ett par 2*200 grams burgare plus tillbehör, så vill jag ha lite dricka mellan varje hamburgare.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Jag dricker min måltid".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

En del (inte jag, dock) lär sakna alternativet att dricka före.

För mig är det här så skumt att jag inte ens tänkte på det när jag gjorde pollen XD

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag dricker allt efteråt (givetvis)

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag dricker upp spriten och lämnar mackan.

Approved! Spriten först maten sen

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Alternativ ett. Känns mest naturligt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Lite beroende på maträtt vill jag dricka medan jag äter. Sitter jag iopkrökt som en ostbåge i bilen och ska smälla i mig en burgare med pommes får jag värsta hickan om jag inte har dryck. Har i sådana lägen, och till pizza, svårt att klara mig med en 33cl dryck, och alkoholfri öl finns ju inte i halvliters så det blir ofta en folköl till pizzan (Coca-Cola i bilen såklart).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Noxxer:

Approved! Spriten först maten sen

Du menar... spriten före, ny sprit under och en tredje sprit efter maten?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Dricker en slurk efter varannan tugga/gaffel/sked med mat eller nått sånt.

Dricker ganska mycket när jag äter, kanske går åt en halvliter vatten.

Permalänk
Medlem

Silar det genom limpan.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det beror på vad jag äter. Vissa av mina måltider är helt flytande, och vissa är såna där jag tycker att det sköljer bort den goda smaken av maten att dricka under tiden (de flesta lagade rätter). Men mackor och annat som är ganska torrt, där behöver jag dricka under tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Det dricks före, under och efter, men frågeställningen har definitivt gjort att jag kommer tänka på det aktivt nästa måltid. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Du menar... spriten före, ny sprit under och en tredje sprit efter maten?

Nästan. Sprit före. Under maten gärna Fanta eller Pepsi Max. Sen spirit efter igen ;).

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Dricker jag öl eller vin så blir det allteftersom maten går åt, annars efteråt. Vatten eller C-vitamin brustabletter brukar det bli oftast (ja, jag gillar smaken, frågor på det )

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Under barndomen fick jag alltid höra: Drick dig inte mätt!!
Det sitter väl ganska djupt fortfarande och jag brukar oftast vänta med att dricka tills jag ätit upp.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Om jag dricker vatten så dricker jag allt efter maten. Ibland dricker jag läsk och då dricker jag lite i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Under barndomen fick jag alltid höra: Drick dig inte mätt!!
Det sitter väl ganska djupt fortfarande och jag brukar oftast vänta med att dricka tills jag ätit upp.

Idag hör jag tvärtom, drick om du är hungrig så att du inte äter så mycket.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad det är jag äter, frukost dricker oftast efter, middag allteftersom.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag drar i mig 1 liter 3% mjölk under tiden jag för glatta livet äter upp min lunch alt middag.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Dricker sällan något annat än vatten till maten. Alkohol om man nu är på "gång", men inte för att det passar till maten, och visst läsk är ju gott men sällan jag har sug efter det, och oftast godare med vatten under måltiden. Alltid druckit rätt mycket vatten, står det nog mycket vatten framme på bordet så dricker jag nog iaf 1 liter under måltiden. Mer om man äter väldigt starkt. Inte så att man sväljer ner maten med vätska. Utan emellanåt. Men jag är sådan som ofta dricker ½ liter åt gången, sveper vattenglasen.

Sambon har det "bra" (eller kanske inte då hon troligen dricker för lite vatten totalt) för hon blir mätt av vatten, jag har aldrig känt mig speciellt mätt av vatten. Man kan bli full i magen av tex öl, men vatten gör inte samma sak.

Tillägg: Bara för att styrka ovan så brukar jag dricka lika mycket även fast jag äter tex kött/korv -soppa som ändå är rätt mycket vätska (Av nån anledning)

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

När jag blir törstig, helt enkelt när som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Nästan alltid under tiden som jag äter maten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Under barndomen fick jag alltid höra: Drick dig inte mätt!!
Det sitter väl ganska djupt fortfarande och jag brukar oftast vänta med att dricka tills jag ätit upp.

Jag tänkte svara precis samma sak.
Kommer på mig själv under måltiden och dricker i protest
då jag inte fick dricka under måltiden när jag var barn (80-talet i ett annat land)
Dock tänker man inte på det oftas och dricker upp efter maten utan att klippa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Lättast är att helt enkelt bara hälla det man dricker på maten så gör man båda samtidigt.

En man av kultur

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell