Asus RT-AX58U som accesspunkt i ett uthus?

Permalänk
Medlem

Asus RT-AX58U som accesspunkt i ett uthus?

Ska hjälpa en vän som i sitt boningshus har en vanlig router med wifi mm. Nu ska drygt 25 meter nätverkskabel grävas ner för att få stabilt internet i ett uthus som bebos av dottern och används för distansarbete hemifrån.

Har kikat på Asus RT-AX58U men känner mig lite osäker om jag har valt rätt produkt. Min tanke var att koppla från befintlig router boningshus LAN-port till en LAN-port på Asus RT-AX58U och sedan konfigurera det trådlösa nätet på den. Fungerar det att koppla mot LAN-porten? Dvs. den fungerar också som en switch mot återstående lediga LAN-portar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja, du bör ocksåt kunna konfa den som AP i GUI:t, kom bara ihåg att sätta ett fast IP (utanför DHCP-omfånget) så du alltid kan logga in på den.

Permalänk
Medlem

Tack för input, behöver jag konfigurera den som AP?

Permalänk
Skrivet av LJN:

Tack för input, behöver jag konfigurera den som AP?

Generellt nej det behöver du inte.

Ska räcka att ge den en adress som inte är samma som routern på ingående anslutning. T.ex. 192.168.0.2.

Stänga av dhcp servern i den

Och koppla inkommande kabeln på lan istället för wan porten så inte brandväggen sätter sig på tvären.

Gjort detta på en gammal dlink router som saknar ap funktionalitetoch funkat bra i flera år nu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad har du för router idag? Är det också en hyfsat modern Asus är det troligt att du kan köra Asus AiMesh vilket gör att enheterna smart kopplas ihop till ett och samma LAN utan att du behöver konfigurera så mycket annat manuellt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har inte sett den router som finns i boningshuset än. Det där med ASUS AiMesh får jag kika lite på.

Sen tittar jag på ett alternativ till: En vanlig 5-ports switch och en port sätts mot en TP-LInk EAP245 som jag har lite erfarenhet av. Men kostar lite mer då ASUS RT-AX58U kostar nedsatta 1400.- just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har inte sett den router som finns i boningshuset än. Det där med ASUS AiMesh får jag kika lite på.

Sen tittar jag på ett alternativ till: En vanlig 5-ports switch och en port sätts mot en TP-LInk EAP245 som jag har lite erfarenhet av. Men kostar lite mer då ASUS RT-AX58U kostar nedsatta 1400.- just nu.

Switch plus AP är ju bättre.
Men det blir ungefär samma resultat med ASUS routern om man konfigurerar den rätt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt nej det behöver du inte.

Ska räcka att ge den en adress som inte är samma som routern på ingående anslutning. T.ex. 192.168.0.2.

Stänga av dhcp servern i den

Och koppla inkommande kabeln på lan istället för wan porten så inte brandväggen sätter sig på tvären.

Gjort detta på en gammal dlink router som saknar ap funktionalitetoch funkat bra i flera år nu.

Kan du snälla förklara fördelen med att göra på ditt vis jämfört med att använda Asus egna funktion som är gjord för exakt det här ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Ska hjälpa en vän som i sitt boningshus har en vanlig router med wifi mm. Nu ska drygt 25 meter nätverkskabel grävas ner för att få stabilt internet i ett uthus som bebos av dottern och används för distansarbete hemifrån.

Har kikat på Asus RT-AX58U men känner mig lite osäker om jag har valt rätt produkt. Min tanke var att koppla från befintlig router boningshus LAN-port till en LAN-port på Asus RT-AX58U och sedan konfigurera det trådlösa nätet på den. Fungerar det att koppla mot LAN-porten? Dvs. den fungerar också som en switch mot återstående lediga LAN-portar.

En RT-AX58U kommer att fungerar fint.
Det är den mest prisvärda från ASUS.
Du sätter den i AP mode via interfacet, då kan du använda WAN porten (fungerar som en LAN port i AP mode) som inkommande och de övriga portarna som LAN portar.

Om de finns en ASUS router i boningshuset kan de köras i AI mesh och ge lite bättre överlappande när man är utomhus.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för bra info, går vidare i veckan för att kolla vad som finns i boningshuset.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Kan du snälla förklara fördelen med att göra på ditt vis jämfört med att använda Asus egna funktion som är gjord för exakt det här ändamålet?

ingen föredel
bara säger att det går även om routern du vill använda som accesspunkt saknar inbyggd AP funktion då det blir typ samma sak.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows