Fullständiga specifikationer på Lenovo Legion Go läckta

Permalänk
Melding Plague

Fullständiga specifikationer på Lenovo Legion Go läckta

Lenovos handhållna speldator Legion Go är allt närmre lansering, och nu har detaljerade specifikationer läckt via benchmarktestresultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Onödigt högupplöst, men man kanske kan köra 800p -> 1600p med FSR eller något?

Ska bli kul att se pris i Sverige och mottagandet av testare

Permalänk
Medlem
Citat:

Legion Go har en åtta tum stor skärm med upplösningen 2560 × 1600, det vill säga 16:10-format.

Skulle finnas stationära skärmar med den upplösningen. Fast inte 8" då utan kanske 28" eller liknande.
Tycker 2560x1440 på 27" är en bra kompromiss gällande storlek och upplösning, vettig PPI.
Så typ samma bredd som 2560x1440 27", men lite mer på höjden och 1600 vertikala pixlar istället.

Permalänk
Medlem

Någon kunnig som kan göra en jämförelse på prestandan på denna jämfört med Steam Deck eller ROG Ally? Ponera att man aktivt renderar 720p?

Permalänk
Medlem

Man kan inte låta bli att undra varför dessa konkurrenter till Steam deck inte kör Linux? Borde det inte kosta licenser osv att köra win?

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Någon kunnig som kan göra en jämförelse på prestandan på denna jämfört med Steam Deck eller ROG Ally? Ponera att man aktivt renderar 720p?

Lenovos maskin använder samma kretsar som Ally, så rimligen borde den prestera likvärdigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraXteR:

Man kan inte låta bli att undra varför dessa konkurrenter till Steam deck inte kör Linux? Borde det inte kosta licenser osv att köra win?

Spontant tror jag M$ är rädda och aktivt pushar Windows på dessa handhållna enheter. Även en del rykten som säger att de jobbar på förbättringar inom UI för win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spontant tror jag M$ är rädda och aktivt pushar Windows på dessa handhållna enheter. Även en del rykten som säger att de jobbar på förbättringar inom UI för win11

Jag kan annars gissa på att det har att göra med att Steam OS är för Deck och inget annat än så länge. Då känner dom sig mer hemma att utveckla någon halvbakat program till Windows än att modifiera Steam OS till att fungera på sin egna enhet. Dessutom känner dom kanske att dom vill verka vara mindre låsta till Steam, oavsett hur öppet Steam OS faktiskt är.

Rena gissningar från min sida.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Uppskattad batteritid då ? Det är ju det viktigaste inte hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt roligt att det händer så mkt med handhelds nu. Jag är än så länge tillräckligt nöjd med min steamdeck och funderar inte ens på att byta.
Detta bådar ju dock gott inför framtiden, mer konkurrens tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Uppskattad batteritid då ? Det är ju det viktigaste inte hårdvaran.

Räkna med samma som rog ally, samma chip men "bättre" skärm så beroende på hur stort batteri dom har så borde det inte skilja mycket.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Sötast

Oooh yet another Windows11 handheld.
Hade varit underbart att en dag få se vad Microsoft betalar under bordet för detta.
De vill ju defiitivt INTE förlora monopolet på gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraXteR:

Man kan inte låta bli att undra varför dessa konkurrenter till Steam deck inte kör Linux? Borde det inte kosta licenser osv att köra win?

För att betydligt fler spel är kompatibla med Windows utan pill. Och blir inte förvånad om MS snart släpper "DirectX touch/control" som löser input.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Verkar ju annars lite kul, men jag förstår mig inte på upplösningen. Det där är ju onödigt mycket för 8", och påverkar batteritid negativt. Varför inte bara köra lite lägre upplösning, så blir det ju också högre tak för uppskalning? Ingen kommer ju ha nytta av 2560x1600, varken i spel, video eller desktop.

Men annars är det ju intressant!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Wasted upplösning. Steamdecks 800p är helt lagom tycker jag för den storleken. Inte sett något problem alls. Kräver mindre från chippet och ger bättre batteritid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Verkar ju annars lite kul, men jag förstår mig inte på upplösningen. Det där är ju onödigt mycket för 8", och påverkar batteritid negativt. Varför inte bara köra lite lägre upplösning, så blir det ju också högre tak för uppskalning? Ingen kommer ju ha nytta av 2560x1600, varken i spel, video eller desktop.

Men annars är det ju intressant!

Sannolikt skalar de upp med 2x2 för fina pixlar i spelen och högre upplösning i windowsmiljön

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Benchmark-infon förtäljer dock inte vilken typ av panel det är så jag skulle inte kalla specsen fullständig.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Pixeltäthet i all ära, men i detta fall hade 1920*1200 varit mer än tillräckligt för att uppnå en bra PPI. Steamdecks 800p är dessvärre för dålig för ögon utan synfel, men 1600p är i dagsläget overkill sett till vad hårdvaran klarar av. Måste väl bottna i någon FSR-konfig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CraXteR:

Man kan inte låta bli att undra varför dessa konkurrenter till Steam deck inte kör Linux? Borde det inte kosta licenser osv att köra win?

Låt säga att valve ger upp steamos, inte för att jag skulle tro att de gör det, då blir det ju upp till Lenovo och andra att försöka sköta den biten själva.

Och det skulle inte förvåna mig om microsoft hjälper med att få windows att fungera på konkurrenter till steam deck.

Permalänk
Medlem

herregud den har ju mer upplösning än min PC skärm. Vad ska man med sånt till för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

herregud den har ju mer upplösning än min PC skärm. Vad ska man med sånt till för

Känns lite onödigt ja på sån liten skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

herregud den har ju mer upplösning än min PC skärm. Vad ska man med sånt till för

Hög pixeltäthet ger mer flexibilitet i vilken upplösning man faktiskt kör spelen i utan att det ser dåligt ut. Mobiltelefoner ligger t.ex. ofta på ännu högre pixeltäthet, då kan man sluta fokusera på upplösning och bara skala saker som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Sannolikt skalar de upp med 2x2 för fina pixlar i spelen och högre upplösning i windowsmiljön

Troligtvis detta. Windows har i vanliga fall medioker skalning, men 1280*800 blir nog det vi ser från 2560*1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För att betydligt fler spel är kompatibla med Windows utan pill. Och blir inte förvånad om MS snart släpper "DirectX touch/control" som löser input.

Marginellt akulle jag vilja säga.
Som ren spelenhet verkar steam deck helt klart smidigare än en Windows enhet.
Ett barn hanterar steam deck lätt, så länge spelet ligger i steam biblioteket.
Startar en Rog ally i nött liknande "big picture" som default eller är det windows inlogg typ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hoppas dom får till en bättre upplevse än vad man får med asus ROG Ally. Gillar Atari Lynx formatet, men sedan failar det duktig.. Många spel man ladda ner via xbox pass är inte kompatibla med joysticken på ROG Ally osv..

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag hellre velat ha en lite sämre handhållen men betydligt billigare.

Jag behöver inte en kraftfull minidator med superhögupplöst skärm.

Jag hade varit nöjd med en liten handhållen som man kan köra lite tetris och gamla gta och grejer på typ.

Äre värt att köpa typ en PSP idag?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hoppas dom får till en bättre upplevse än vad man får med asus ROG Ally. Gillar Atari Lynx formatet, men sedan failar det duktig.. Många spel man ladda ner via xbox pass är inte kompatibla med joysticken på ROG Ally osv..

Steam deck.
Iofs inget game pass stöd förutom streaming men allt fungerar 👌

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Pixeltäthet i all ära, men i detta fall hade 1920*1200 varit mer än tillräckligt för att uppnå en bra PPI. Steamdecks 800p är dessvärre för dålig för ögon utan synfel, men 1600p är i dagsläget overkill sett till vad hårdvaran klarar av. Måste väl bottna i någon FSR-konfig.

Som någon nämnde så skalar 1600p bättre till 800p än vad 1200p gör, så du får det bästa av bägge världar, skarpare i spel och i Windows.

Permalänk
Medlem

Varför har de ubuntu-loggan som default wallpaper fastän den kör windows 11?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Varför har de ubuntu-loggan som default wallpaper fastän den kör windows 11?

De har sin egna logga.

https://gaming.lenovo.com/uk/explore/news/b/news/posts/lenovo...