Hallon använder personuppgifter från bedrägeriförsök

Permalänk
Medlem

hallon har ju alltid varit ett skojar företag, med obefintlig support där dom alltid hänvisar till 3

Permalänk

När Hallon var ganska nya så tecknade jag ett abbonemang där. Det gick inte nå supporten på telefon utan bara chat/mejl (inte mig emot).

Men när jag sagt upp mitt abbonemang så ringde de i tid och otid från just Hallon och undrande om jag inte skulle teckna ett nytt abbonemang, då fanns det gott om personal att bemanna telefonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Små? De tillhör jättarna precis som alla andra.
De flesta "mindre" operatörer är fortfarande ägda av de stora.

Samma skit som att alla olika företag som säljer shampoo i slutändan tillhör samma koncern.
Kvittar vilket namn du betalar till, pengarna går till samma enorma kista.

Dom är väll ändå mer själv styrande så länge de sköter sig och drar in cash. Så var det där jag jobbade förut. Sen gick det dåligt då kom moderbolaget och "styrde upp" skutan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Smooth...

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det skrev han väl inte?

Mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Så bra att dom ska se över sina rutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ett företag som inte har några betydande tillgångar i sig självt, men som används av moderbolaget för att avskilja sig själv från ansvar.

Hallon äger inget mobilnät och har alltså inga betydande tillgångar, och det används för att sälja lågprisabonnemang med tvivelaktiga metoder. Det framtår som ett skolboksexempel på ett skalbolag.

Sen har de säkert hittat de rätta kryphålen för att inte definieras som detta av Skatteverket.

Jag hade fel i att de är ett dotterbolag faktiskt, både hallon och tre är varumärken under HI3G Access AB (556593-4899).

Hur som helst inte ett skalbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Varför är telefonförsäljning överhuvudtaget laglig? Finns det någonting av värde som skulle gå förlorat om det förbjöds?

Borde finnas en explicit "opt in" lista för det bara. Problem solved. Tyvärr tror jag man kommer vi spammad av AI röster istället för mänskliga bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag tog ett sådant för många år sedan för var enda som ville ha mig. Men slutade direkt för kändes skit.

Jobbade dock några år med undersökningar is telefon men inte riktigt samma sak.

Jobbade dock ett tag på kundtjänst åt en liten mobiloperatör och man fick jobbet via arbetsförmedlingen så var bara tacka och ta emot men var väldigt mycket bluff. Massor med kunder som klagade på att säljarna ljög och eftersom endast själva avtalsbiten spelades in kunde de lova och säga vad som helst innan dess. De trodde det var Telia, de trodde de skulle få gratis iPhone, de trodde det kostade 10kr månaden. Allt möjligt som säljarna ljög om.

Jag svarar aldrig säljare. Det är jobb som inte borde finnas. Bättre att göra vad som helst annat men speciellt unga och outbildade tvingas på jobben.

Bra erfarenhet att ha i någon mån kanske. Bra att du hittat annat.
Kundtjänst och liknande får ju helt klart ses som seriöst i normala fall med.

Skrivet av Baxtex:

Borde finnas en explicit "opt in" lista för det bara. Problem solved. Tyvärr tror jag man kommer vi spammad av AI röster istället för mänskliga bara.

Känns verkligen som det är en tidsfråga innan detta händer. Tekniken är ju redan här av allt att dömma. Har man inte börjat sett det i USA?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

... Varför operatörerna aldrig använder ”in house” call centers är för att de vet att dom inte kommer kunna skylla på någon annan pga oetiska affärer. ...

Skrivet av tintinj:

Vi är väl inte Indien? Call centers borde förbjudas...

Jag är definitivt ingen förespråkare för call centers, men jag förstår (i ett bredare perspektiv) varför de existerar:
Call center säljer tjänster som går ut på att sköta andra företags kundkontakter via telefon. Det kan vara såväl att ragga nya kunder som att ta emot samtal från befintliga. De har den infrastruktur och personal som krävs för detta och företagen som köper deras tjänster kan koncentrera sig på sin kärnverksamhet.

Med det sagt tycker jag som kund att det är bättre om jag får direkt kontakt med någon som faktiskt kan företaget och verksamheten i stället för en person som bara vet det hen kan läsa innantill på en skärm.
I specialfallet Hallon kan jag tycka att telekommunikation med befintliga och presumptiva kunder är en stor del av kärnverksamheten, så de borde ha egen organisation för detta.

Permalänk
Medlem

Den som viill undvika telefonförsäljare kan registrera sitt telefonnummer hos NIX. Telefonförsäljare är skyldiga enligt konsumentverkets regler att kontrollera mot listan innan de ringer upp. Detta gäller inte om du tidigare haft en affärsrelation med uppringarna, men då kan du begära att bli bortplockad från deras lista. Om du upplever att uppringarna bryter mot dessa regler kan du anmäla dem till konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Call centers jobbar för och använder uppgifter från Hallon, och Hallon har uppgifter från bedragare på Facebook

Fast callcenters ringer i många fall på egna listor och inte bara på listor dom får från Hallon, vattenfall osv.

Säger inte att hallon inte gjort något fel, men tänker att det gott och väl kan ha varit att dom helt enkelt använt sig av callcenters där förmodligen alla är fulla av svartjobbare och skattefuskare osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För att ha en liten kritisk hatt, adressliste-försäljningen i Sverige är en rätt skum marknad, där Call Centers (och företag generellt) har väldigt svårt att veta om adresserna är infångade legitimt eller ej.

Arbetade tidigare på ett bolag med bra rykten inom branschen som hanterade adressförsäljning. På alla sätt och vis så var dessa adresser legitima, och insamlade korrekt, men visade sig att adress-säljarna återanvände listor, men även använde listor som ej införskaffats på ett lagligt sätt.
Det blev då att bolagets kunder som i sin tro köpte legitima adresslistor, istället fick adresslistor med uppgifter som ej var lagliga eller inhämtade korrekt. (Dessa säljare arbetar inte kvar f.ö.)

Så det behöver inte nödvändigtvis vara så att Hallon medvetet har köpt dåliga/olagliga listor (eller för den delen, uppgifter insamlade från bedrägeriförsök), utan att bolaget de köper listor ifrån har införskaffat dessa ej legitimt.
Samt, bara för att säkerställa, nej jag har ingen relation till Hallon, använder inte Hallon och kommer inte använda Hallon, men vi bör kritisera rätt del.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Har parallellt misstankar om att hallon stödjer bedrägeriföretag, eller att det är en synergi däremellan.

Vi fick på ett abonnemang fakturerat 298 kr för tjänst som vi aldrig beställt eller godkänt. "funparken.net" som tog detta i betalning för att man skulle kunna se en video eller nåt. Troligt att man skulle vilja betala 298 kr för att se en video, när ens tfn-abonnemang kostar 99 kr/mån.

Detta hade kunnat stoppas av hallon genom att skicka bekräftelse-sms, men dom vill inte för då minskar väl deras kickback från bedragarna.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Tog morsan som börjar närma sig 80 till mitt familjeabonnemang hos Telenor. Hon hade tidigare Hallon.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jag hade fel i att de är ett dotterbolag faktiskt, både hallon och tre är varumärken under HI3G Access AB (556593-4899).

Hur som helst inte ett skalbolag.

Teknikaliteter. I realiteten fyller de funktionen av ett skalbolag.

Målvaktsbolag, hade man också kunnat kalla dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Teknikaliteter. I realiteten fyller de funktionen av ett skalbolag.

Målvaktsbolag, hade man också kunnat kalla dem.

Nej, de är som sagt inte ett eget bolag, Hi3G Access AB är ett bolag.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023....

Där kan du läsa om hur Skatteverket definierar ett skalbolag.

Målvaktsbolag? Hur? Vem är målvakten här? Hi3G?

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men det pratas om call centers här, vad jag vet får dom inte presentera sig som att dom ringer från t.ex. Hallon, Telenor etc. Många som blir lurade på detta sätt.
De får däremot säga att dom ringer från <callcenterföretag> på uppdrag av <företag>.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Pensionärer är så godtrogna att de litar på vad folk säger till dem. Para ihopa det med en säljare utan skrupler som inte bryr sig om andra, utan bara sina egna pengar.

Det är folk på 60+ som ens orkar blir arga på telefonförsäljare längre. Resten har lärt sig att man lägger på utan att säga något när man fattat att det är en säljare och sen blockar man numret. Det senare hjälper nödvändigtvis inte i längden, men kanske en stund.

Det finns i den åldersgruppen en förväntan på att en person som ringer upp en på ens privata telefonnummer har någon form av legitimitet i sitt agerande. Jag tycker egentligen att de äldre har rätt. Man ska inte förvänta sig uppsökande människofientlig verksamheti profitsyfte, som telefonförsäljning med rätta kan kallas. Jag och folk i min ålder har blivit för cyniska och uppgivna inför sånt är, bara klickar bort och går vidare.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Där kan du läsa om hur Skatteverket definierar ett skalbolag.

Målvaktsbolag? Hur? Vem är målvakten här? Hi3G?

Skatteverkets definition är inte relevant i det här sammanhanget eftersom vi inte diskuterar hur de betalar sin skatt.

Målvakten är Hallon. Under namnet Hallon så gör bolaget Hi3G omoraliska och möjligen olagliga saker. När de nu blir avslöjade så är det varumärket "Hallon" som står med skammen.

Jämför med t.ex. bilmålvakter där man skriver en massa bilar på en person som inte har någonting som kan utmätas. Så får den personen alla böter och liknande som den ändå inte kan betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Skatteverkets definition är inte relevant i det här sammanhanget eftersom vi inte diskuterar hur de betalar sin skatt.

Målvakten är Hallon. Under namnet Hallon så gör bolaget Hi3G omoraliska och möjligen olagliga saker. När de nu blir avslöjade så är det varumärket "Hallon" som står med skammen.

Jämför med t.ex. bilmålvakter där man skriver en massa bilar på en person som inte har någonting som kan utmätas. Så får den personen alla böter och liknande som den ändå inte kan betala.

Det går ju inte diskutera med dig alls.

Hi3G är ansvariga även om de gör saker under namnet hallon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Skulden ska läggas på operatörerna och inte call centers. Varför operatörerna aldrig använder ”in house” call centers är för att de vet att dom inte kommer kunna skylla på någon annan pga oetiska affärer. Sen finns det gott om säljare som gör rätt för sig med och den typen av försäljning är en inkörsport i arbetsmarknadsn för många, upp till uppdragsgivarna att ställa kvalitetskrav.

Klart att call centers skall ha sitt!

Tycker att ska ta den delen av skulden som de bär. Har operatören gjort fel, call center eller de som samlat in kontaktuppgifterna så ska de stå till skuld för sina de medvetna felaktiga valen.

Telenor och Telia jobbar med att gallra ut smutsiga ÅF, men Tre (Hallon) jobbar inte så vad jag vet. De bryr sig bara om pengarna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara en rolig framtid för alla dom med publika telenummer om något år framöver när det börjas med AI robocalls. Folk kommer bli nedringda med scamsamtal.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Skatteverkets definition är inte relevant i det här sammanhanget eftersom vi inte diskuterar hur de betalar sin skatt.

Målvakten är Hallon. Under namnet Hallon så gör bolaget Hi3G omoraliska och möjligen olagliga saker. När de nu blir avslöjade så är det varumärket "Hallon" som står med skammen.

Jämför med t.ex. bilmålvakter där man skriver en massa bilar på en person som inte har någonting som kan utmätas. Så får den personen alla böter och liknande som den ändå inte kan betala.

Vad är det för alternativ definition på "skalbolag" som är relevant då?

Hallon enbart ett varumärke under bolaget Hi3G Access AB, inte ett eget bolag, vilket betyder att gör Hallon något dumt så är det Hi3G som åker på det. Så jämförelsen med bilmålvakter är helt fel.

Det är helt korrekt att det är varumärket Hallon som skadas om Hallon gör något fel. En klassisk house of brands strategi där man lägger flera varumärken under samma bolag. Vad det har med skalbolag att göra vet jag inte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Bildexpert 📺

Hade Tre/Hi3G i många år och var väl aldrig missnöjd med själva funktionen. Däremot ringde det ofta från callcenters och det kom "erbjudanden". Varje gång var det dolda kostnader, likt att det blev ett nytt avtal innan 24 månader från förra och jag fick betala mellanskillnad, vilket de givetvis inte berättade.

I slutändan betalade jag alltid lite mer för i grunden samma service. Visst, småpengar i det hela stora, men ändå. Tröttnade till slut när en bluffarna i Viggo Mobil-härvan blåste mig på prylar genom att ringa upp på nytt med "det blev fel på inspelningen, vi måste göra om det" och sedan satt jag med hörlurar och skräp och ≈1200 kr/året extra. Det ringde sammanlagt fyra olika callcenters efter det på uppdrag av Tre/Hi3G för att "reda ut situationen" men eftersom jag kom så lindrigt undan kunde de inte hjälpa mig. Tack för det.

Då trillade väl poletten äntligen ned till slut: ingå aldrig avtal över telefon där du blir uppringd. Ändra endast avtal när du själv är förberedd på vad som gäller med just det abonnemanget. När du har en överblick om vad du betalar för, hur du ligger till i bindningstid etc. Då är det du som tar initiativet.

Bytte operatör senare – aldrig mera Tre/Hi3G. Det blev väldigt lugnt med callcenter-ringandet måste jag säga. Men inte bara det. Fick förr 4–5 samtal månaden (det mesta okända blockar jag) men när det läckt igenom för att jag har väntat på telefon från budfirmor och liknande har det handlat om det vanliga med erbjudande om elabonnemang, ID-skydd, samla-dina-lån etc.

Senaste två åren har jag haft ett enda säljsamtal och detta från annat håll.

Med andra ord: när jag inte längre är på Tre/Hi3G:s kundlista har även det allmänna spam-ringandet tystnat. Kan ju vara sammanträffande. Men hata slumpen.

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att lösa detta vore att mobiloperatörerna slutar samarbeta med sina många gånger oseriösa återförsäljare.

Dessa ringer ofta till mig, och de ger aldrig något seriöst intryck. Snarare framstår de som riktiga skojare som försöker manipulera kunderna till att förbinda sig till saker utan att riktigt fatta vem de har pratat med eller vad de gått med på.

Jag har absolut noll förtroende för alla som ringer och säger något i stil med "Hej! Jag vill prata med dig om ditt Telia-abonnemang". De agerar verkligen som att de tror att kunderna är idioter.

Mitt förtroende för Telias sätt att sälja och behandla sina kunder är också oerhört lågt, i och med att de gör affärer via dessa skojare.

Permalänk
Medlem

Vänta Vattenfall OCKSÅ??? Ägs inte dom av Svenska staten?

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4