Windows-uppdatering leder till blåskärm på MSI-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Windows-uppdatering leder till blåskärm på MSI-moderkort

Microsoft utreder ett fel som får Windows 11 att krascha på vissa MSI-moderkort efter installation av den senaste systemuppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är tur att man inte har msi moderkort 😏 🤞

Permalänk
Medlem

Rätt åt de som har MSI-moderkort. Det är ett... eh.. "suboptimalt" företag kan man säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har sedan senaste uppdateringen börjat få plötsliga och oförklarliga BSOD med, dock Win10 och Asus-kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de som har MSI-moderkort. ...

Rätt åt de stackare som inte lever sina liv på internet, och därmed inte hänger med i vilka av alla miljoner tech företag är onda eller inte. Ja rätt åt dem... 🙄

Permalänk
Medlem

Har varit många nyheter nu om Windows-uppdateringar som strulat till det. Verkar som att deras beta-testare är på dekis. Eller är det VI som är beta-testare nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de som har MSI-moderkort. Det är ett... eh.. "suboptimalt" företag kan man säga.

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Gå å lägg dig, du är full.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har Msi z790 och inte märkt av något ännu.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

jag har asus moderkort och windows 11 och fick blå skärm och datorn stänger av sig vid hög belastning efter senaste windows update

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Rätt åt de stackare som inte lever sina liv på internet, och därmed inte hänger med i vilka av alla miljoner tech företag är onda eller inte. Ja rätt åt dem... 🙄

Om någon nu mot förmodan har missat en sådan jätteskandal så är det väl tur att jag är här och upplyser då.

Skrivet av enbom:

Gå å lägg dig, du är full.

Full av information till er som tydligen missat den här skandalen tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag har Msi z790 och inte märkt av något ännu.

samma här, installerade bios update för 2 veckor sedan, tror jag, och windows update i går, än så länge inga fel, eller jo, men det är Nvidias senaste som crashar baldurs gate 3..

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de som har MSI-moderkort. Det är ett... eh.. "suboptimalt" företag kan man säga.

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Konstigt sätt att uttrycka sig på.

Permalänk
Medlem

Det finns en lite intressant vinkel på detta.

Jag för min egen del köper gärna moderkort och CPU, uppdaterar BIOS och kör tills jag säljer det som ett paket typ. The Intel way helt enkelt. Jag gör så här för jag vill absolut inte ha några problem som kan uppstå vid BIOS uppdateringar som inte fanns där innan.

AMD har ju helt annan filosofi som helt klart passar många andra med mycket BIOS uppdateringar, moderkorten fungerar massa generationer osv, och jag tycker dom gör rätt och har inget emot det men det passar inte mig.

Nu försöker Intel sig på att ha samma moderkort tre generationer, och det skiter sig direkt. Sluta säger jag. Jag vill absolut inte ha sådana här problem. Dodgade med mitt Gigabyte moderkort denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de som har MSI-moderkort. Det är ett... eh.. "suboptimalt" företag kan man säga.

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Valde bort asus p g a hur dom skött sig på sistone, så vad ska man köpa egentligen? Gigabytes customer support vill jag minns är en klass för sig själv, med att dom aldrig gör något dåligt, det är kunden som förstört.

Visa signatur

MerLox

Permalänk

Endast MSI moderkort, har inte märkt av felet ännu iaf

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av Hompasaur:

Har sedan senaste uppdateringen börjat få plötsliga och oförklarliga BSOD med, dock Win10 och Asus-kort..

Har ett ASUS ROG Strix Z390-F GAMING inte märkt något alls med win 10. Men antar att man måste ha ett nyare mobo för att få problem..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

Valde bort asus p g a hur dom skött sig på sistone, så vad ska man köpa egentligen? Gigabytes customer support vill jag minns är en klass för sig själv, med att dom aldrig gör något dåligt, det är kunden som förstört.

Nätaggregat som är en brandrisk är ju inte så bra. Att sedan köra en Apple "you're holding it wrong" när de upplyses om problemen är... sämre. Så Gigabyte är inte heller så bra.

ASUS har i alla fall totalpudlat och krälar i stoftet för både tech-media och konsumenter, som det ska vara. Men man får ju avvakta och se om det står sig eller om det bara är tillfälligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nätaggregat som är en brandrisk är ju inte så bra. Att sedan köra en Apple "you're holding it wrong" när de upplyses om problemen är... sämre. Så Gigabyte är inte heller så bra.

ASUS har i alla fall totalpudlat och krälar i stoftet för både tech-media och konsumenter, som det ska vara. Men man får ju avvakta och se om det står sig eller om det bara är tillfälligt.

Inte många tillverkare kvar...

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätt åt de som har MSI-moderkort. Det är ett... eh.. "suboptimalt" företag kan man säga.

https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Ska du undvika skitföretag får du bygga dina egna moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ska du undvika skitföretag får du bygga dina egna moderkort.

Man kan alltid köpa ett PC-Chips moderkort!

https://www.ecs.com.tw/en/Product/Motherboard/Z790H7-A/overvi...

Permalänk
Medlem

Så man är bara i fara om man uppdaterat Bios först. Och nu har Microsoft ändå stoppat uppdateringar om man har korten som drabbas. Och har man system restore igång (som man ju ska ha) så kan man ändå återställa...
(Sitter på ett MSI Z690-kort själv)
Tydligen ska detta ändå bero en hel del på Microsofts hårda krav på hårdvarustöd enligt Toms Hardware.
Dom släpper inte igenom viss hårdvara för Windows 11, som bekant och den här updaten inför kommande 14th gen Intel-processorer ställer till just detta.
Så all blame ska inte ligga på MSI alls...

Permalänk
Avstängd

MSI är väl fortfarande bättre än ASUS, Gigabyte?

Asus och deras skandal med AM5 och garanti etc..

Gigabyte är dålig kvalitet.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Många blir nog lite avvaktande efter en rapport som denna, men inte jag! Nyfikenheten fick mig att omedelbart dra ner uppdateringen och installera. Kan nu informera om att det funkar bra på MSI MAG B550 Mortar =D

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MerLox:

Inte många tillverkare kvar...

Alla tillverkare har gjort rätt grova övertramp vid det här laget, ja. Man får helt enkelt titta på hur de sköter hanteringen av efterspelet, tänker jag.

Skrivet av DasIch:

Ska du undvika skitföretag får du bygga dina egna moderkort.

Ja, eller så får man som jag nämner ovan flytta målet från fläckfria företag (som numer är icke-existerande) till "Företag som hanterar fiaskon på ett bra särr.

Sen är det såklart skillnad på tillverkningsfel (som kan hanteras som Gigabyte gjorde, eller som ASUS gjorde, och allt däremellan), och att köpa positiva omdömen och skrämma de som inte låter sig köpas till tystnad. Sådant har jag svårare att förlåta,

Men hade ju helt klart varit coolt att bygga sitt eget moderkort. Fan vad nice det hade varit. Helt skippa trams man inte bryr sig om och bara lägga fokus på det man tycker är viktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

MSI är väl fortfarande bättre än ASUS, Gigabyte?

Asus och deras skandal med AM5 och garanti etc..

Gigabyte är dålig kvalitet.

MSI tycker tydligen att de har så pass dålig kvalitet att de måste köpa positiva recenioner. Så jag vete fan alltså.

Gigabyte skyller på kunden när de har undermåliga produkter, och ger sig inte.

ASUS Hade hela grejen med AM5, som de sedan "fixade" med ett Beta-BIOS som enligt dem själva skulle upphäva garantin, men gjorde sedan en pudel och helomvändning. Men det är förståss jävla dumt att de valde scumbag-vägen först.

Så mja, jag vet inte om jag tycker att MSI är minst dåligt. Att muta och hota medier är bland det värsta man kan göra tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

MSI tycker tydligen att de har så pass dålig kvalitet att de måste köpa positiva recenioner. Så jag vete fan alltså.

Gigabyte skyller på kunden när de har undermåliga produkter, och ger sig inte.

ASUS Hade hela grejen med AM5, som de sedan "fixade" med ett Beta-BIOS som enligt dem själva skulle upphäva garantin, men gjorde sedan en pudel och helomvändning. Men det är förståss jävla dumt att de valde scumbag-vägen först.

Så mja, jag vet inte om jag tycker att MSI är minst dåligt. Att muta och hota medier är bland det värsta man kan göra tycker jag.

Jag gillar msi, deras grafikkort är det bästa man kan köpa.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

MSI tycker tydligen att de har så pass dålig kvalitet att de måste köpa positiva recenioner. Så jag vete fan alltså.

Gigabyte skyller på kunden när de har undermåliga produkter, och ger sig inte.

ASUS Hade hela grejen med AM5, som de sedan "fixade" med ett Beta-BIOS som enligt dem själva skulle upphäva garantin, men gjorde sedan en pudel och helomvändning. Men det är förståss jävla dumt att de valde scumbag-vägen först.

Så mja, jag vet inte om jag tycker att MSI är minst dåligt. Att muta och hota medier är bland det värsta man kan göra tycker jag.

Fast, ärligt tror jag alla företag mutar sina testbloggare, eller vad dessa heter.

https://www.kitguru.net/channel/generaltech/matthew-wilson/as...

Hota är en annan så, det är riktigt lågt om det är sant.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

inga problem här heller med MSI Z790 Carbon

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0