Spartips & Snåltips (för den som är ekonomisk)

Permalänk
Medlem

Spartips & Snåltips (för den som är ekonomisk)

Spartips & Snåltips

Köpt en hårtrimmer för 199 kr (kollat och sökt recensioner och till bästa pris).
Det kostar minst 800 kr per år att gå till frisören om man klipper sig en gång vart tredje månad.

Hitta lösningar för saker och ting som man kan få gratis här i livet.

- gratis streaming av film
- gratis TV (digitalt och marksänd)
- gratis musik Spotify (med reklam)
- gratis Brandvägg & Antivirus (både Windows & Linux)
- gratis VPN
- gratis frisör (mig själv)
- gratis nöjen, Musik Konserter (300 per år Kungliga Musik Högskolan, Pop, Rock, Klassiskt, Jazz och udda varianter)
- gratis pengar, Åsiktsgruppen, undersökningar, lätt och utan spam av e-post jämfört med andra operatörer.

Gå igenom ekonomin och göra en budget samt ändra samt ta bort abonnemang och tjänster.

Typ ändra Mobil & fri surf från 299 kr per månad till 149 kr per månad, samt skippa interner hemma och delar med mobil.
Bara en sån grej sparar över 3000 kr per år.
Om man då gör ändringar och sparar in allt från hundralappar till små belopp, så blir det i det stora hela mycket pengar.

Hemmet

Om man är ensam och lagar mat från grunden kan man frosta av samt stänga av frysen.
Räknat cirka 33 kr per månad.
Ha led-lampor.
Sänka någon grad på elementen.
Ha släkt i rum man inte befinner sig i.
Ha el-adapter så man kan stänga av saker och ting som annars står standby och drar el dygnet runt.

Mat

Handlar på Lidl istället för jaga extrapriser hos olika butiker.
Slutat äta ute med ett undantag, pizza, för att all annan mat är små portioner till ett högt pris.
Man blir inte mätt och man har betalat lika mycket eller mer än vad en Kebab Pizza kostar, vilken är mättande.
Ibland måste man unna sig.

Transport

Personligen kan jag men varit för lat och ska försöka cykla eller promenera till jobbet och skippa SL-kortet.
Det handlar om flera tusen per år.

MVH

Permalänk
Medlem

Havregrynsgröt till frukost, men frukt kan man alltid unna sig ett par. Kör äpplebitar istället för sylt nu på hösten.
Sedan har jag nästa aldrig en matlista med mig till affären utan köper efter extrapris eller nedsatt i fyndlådan, billigaste butiken är sällan billig på allt.

Gillar annars dina stavfel - håll släkten på avstånd och ha inga interner hemma!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av pacc:

Havregrynsgröt till frukost, men frukt kan man alltid unna sig ett par. Kör äpplebitar istället för sylt nu på hösten.
Sedan har jag nästa aldrig en matlista med mig till affären utan köper efter extrapris eller nedsatt i fyndlådan, billigaste butiken är sällan billig på allt.

Gillar annars dina stavfel - håll släkten på avstånd och ha inga interner hemma!

Instämmer med gröten här, dock gör jag "overnight oat" då jag inte gillar varm havregrynsgröt riktigt. Kör havregryn, havremjölk, chiafrön och kanel över natten. Sen toppar jag med solrosfrön innan det ska konsumeras

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Asså jag kan väl hålla med om väldigt mycket du skriver men några saker gör jag som att t.ex. gå till frisören och få en bra klippning eller att gå på konserter jag vill gå på. Ibland går jag ut å äter med polare och spotify betalar jag för. Det är sådana saker jag unnar mig för att se bra ut och för att lätta lite på vardagen.

Hursomhelst är jag i grund och botten väldigt ekonomisk men jag anser att snålhet till den graden inte är hälsosam och det blir mer ett hinder för vardagen än förbättrar den.

Själv har jag knappt några inkomster då jag går i 3an på gymnasiet, så det krävs att man har ett ekonomiskt tänk och prioriterar.

Här är några spartips jag har:

Köp ingridienser med kort datum som är nedsatta i pris i butiken. Framförallt kött är nästan en dröm att komma förbi då desto närmare bäst före datum, detso mer mört är köttet samt att man får billigare pris. Finns inget bättre att komma förbi i butiken enligt mig.

Handla inte kaffe på ett bageri elr liknande, marginalerna är enorma och man kan oftast göra en likadan hemma för en bråkdel av priset.

Skippa impulsköpen, tänk över det 1 vecka och vill du fortfarande ha det då, go for it.

Så min slutsats är väl egentligen att det är bra att tänka ekonomiskt och framförallt vara ekonomisk av sig men man får inte låta det bli en besatthet samt att det är väldigt viktigt att man unnar sig dem sakerna man verkligen gillar/uppskattar för att skapa ett hållbart levande.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat några inlägg som var menade att underhålla men misslyckades

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Spartips & Snåltips

- gratis VPN

Tar tacksamt emot tips på en bra och välfungerande gratis VPN!

Permalänk
Medlem

Våra största kostnader är boende, mat och bil, ungefär i den ordningen. Sedan följer nog barnkläder.

Dessa är svåra att minska kostnaderna för, enklast är att spara på maten.

Det har visat sig att för oss (2 vuxna + 3 barn) funkar det bra att göra tämligen stora handlingar via internet (säg, 1500-2000kr) en gång i veckan, som jag sedan hämtar på väg hem från jobbet. Då köper man inte riktigt lika mycket skräp och kan planera maten bättre; vi försöker göra en matsedel för veckans middagar åtminstone.

Teknikrelaterade sparigheter:

Har sagt upp Netflix och Viaplay, har kvar Amazon Prime och Mullvad VPN (men ska sluta med Mullvad också), sitter kvar med familjeabonnemang på Spotify - jag kommer aldrig att kunna bli av med det inser jag.

Familjen ligger på tämligen billiga mobilabb, 2x95kr/mån för barnen, 145kr för min fru, och jag ligger på mer svettiga 345kr/månad men det inkluderar avbetalningen för min Galaxy S21 och den är klar i november; då blir det antagligen 150-200kr på Fello.

Även på mitt arbete, vi är lågavlönade allihop, är det många som sitter med gamla dyra abonnemang på telefonerna, som de skaffade när de "fick en mobil på köpet"; när avbetalningen är gjord sjunker visserligen månadskostnaden ibland men abonnemangsdelen, som man kanske haft rabatt på, stiger. Jag betalar nu 345kr/månad inklusive avbetalningen på mobil, när bindningen går ut kommer jag att betala 375kr/mån bara för abonnemanget (100GB på Comviq) om jag inte ändrar det. Att sitta med Telia, Tele2 eller Telenor är ofta dyrt (även om jag förstår att det kan finnas skäl till att man gör det; esim, 5G, datamängd, etc).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Lustigt det där med Lidl och ryktet som lågprisbutik. Jag har en butik nära mig men handlar nästan aldrig där. Det är inte billigare på det mesta av det jag handlar. Där jag ser de stora prisskillnaderna mellan Lidl och "vanliga" kedjor är på kött, som jag nästan aldrig köper. Men för det mesta annat är det ingen skillnad i genomsnitt, vad jag har sett.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@pompado
"Typ ändra Mobil & fri surf från 299 kr per månad till 149 kr per månad, samt skippa interner hemma och delar med mobil."

En nyfiken fråga, hur stor är din internet konsumtion?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Lustigt det där med Lidl och ryktet som lågprisbutik. Jag har en butik nära mig men handlar nästan aldrig där. Det är inte billigare på det mesta av det jag handlar. Där jag ser de stora prisskillnaderna mellan Lidl och "vanliga" kedjor är på kött, som jag nästan aldrig köper. Men för det mesta annat är det ingen skillnad i genomsnitt, vad jag har sett.

Nästan allt är billigare på Lidl, det handlar om hur prismedveten man är.
Okända märken, billigare en kända hos dom stora kedjorna, enkelt.

Kan ta några exempel.

Chips på rör och gräddfil och dipp-pulver hos Coop 67 kr.
Samma hos Lidl kostar 54 kr.
Det är 13 kr skillnad på tre produkter.

Havregryn 1,5 KG kostar cirka 38 kr på Coop, typ AXA
Lidl 21 kr och det är en produkt och det skiljer 17 kr.

Och så kan man hålla på i all evighet, desto fler produkter desto billigare.
Mjölk, Ost, Kaffe, Fisk, Kyckling, Kött, Bröd osv...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Spartips & Snåltips

Köpt en hårtrimmer för 199 kr (kollat och sökt recensioner och till bästa pris).
Det kostar minst 800 kr per år att gå till frisören om man klipper sig en gång vart tredje månad.

Hitta lösningar för saker och ting som man kan få gratis här i livet.

- gratis streaming av film
- gratis TV (digitalt och marksänd)
- gratis musik Spotify (med reklam)
- gratis Brandvägg & Antivirus (både Windows & Linux)
- gratis VPN
- gratis frisör (mig själv)
- gratis nöjen, Musik Konserter (300 per år Kungliga Musik Högskolan, Pop, Rock, Klassiskt, Jazz och udda varianter)
- gratis pengar, Åsiktsgruppen, undersökningar, lätt och utan spam av e-post jämfört med andra operatörer.

Gå igenom ekonomin och göra en budget samt ändra samt ta bort abonnemang och tjänster.

Typ ändra Mobil & fri surf från 299 kr per månad till 149 kr per månad, samt skippa interner hemma och delar med mobil.
Bara en sån grej sparar över 3000 kr per år.
Om man då gör ändringar och sparar in allt från hundralappar till små belopp, så blir det i det stora hela mycket pengar.

Hemmet

Om man är ensam och lagar mat från grunden kan man frosta av samt stänga av frysen.
Räknat cirka 33 kr per månad.
Ha led-lampor.
Sänka någon grad på elementen.
Ha släkt i rum man inte befinner sig i.
Ha el-adapter så man kan stänga av saker och ting som annars står standby och drar el dygnet runt.

Mat

Handlar på Lidl istället för jaga extrapriser hos olika butiker.
Slutat äta ute med ett undantag, pizza, för att all annan mat är små portioner till ett högt pris.
Man blir inte mätt och man har betalat lika mycket eller mer än vad en Kebab Pizza kostar, vilken är mättande.
Ibland måste man unna sig.

Transport

Personligen kan jag men varit för lat och ska försöka cykla eller promenera till jobbet och skippa SL-kortet.
Det handlar om flera tusen per år.

MVH

Jag håller med dig till viss del.

Hårtrimmer är helt klart det bästa jag gjort, är inne på min andra billiga hårtrimmer och den första höll ca 4-5 år. Så där finns det pengar att spara om man vill ha kort hår.

Gratis VPN är nog inget jag skulle använda mig av. De känns inte alls att lita på, hellre utan VPN.

Att ha koll på sina fasta utgifter och inkomster är superbra. Har ett excel-blad sedan 20 år tillbaka som jag ändrar i. Det räddade mig från undergång när jag knappt hade inkomst och hade barn och försörja. Lärde mig mycket av att vara utan pengar.

Med mobilabb kan man minska lite till. 109:- kostar Hallon som jag har. inte fri surf då tyvärr. Skulle aldrig klara mig utan riktigt internet.

Att stänga av frysen och laga mat från grunden varje dag är nog att skjuta sig i foten.
Man kollar i reklambladen av de stora kedjorna. Köper när man ser att de har rea, jämföra priser.

Tvål, schampo, tvättmedel, diskmedel, m.m köper man oftast hos EKO, Rusta eller Öob. Tvål och sådant är mycket dyrare på mataffären.
När det är rea på något du vet du brukar handla så köper man mycket och fryser in.
Man lagar storkok varje gång man lagar mat och fryser in.
Köp färska grönsaker, frysta grönsaker och konserver av t.ex bönor, tomat och blanda in i maten. Mycket billigare än kött.

Äta och fika ute är ju sjukt dyrt, men det som är dyrt är också all denna småhandling som de flesta gör. en energidryck då, en kaffe då, en chockladbit då. Blir pengar på något som man i princip inte behöver. Det är så många som går med en energidryck i handen så fort de är ute, det har blivit som en modegrej.

edit: Grunden varje dag...
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@pompado
"Typ ändra Mobil & fri surf från 299 kr per månad till 149 kr per månad, samt skippa interner hemma och delar med mobil."

En nyfiken fråga, hur stor är din internet konsumtion?

130 till 150 GB per månad.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Chips på rör och gräddfil och dipp-pulver hos Coop 67 kr.
Samma hos Lidl kostar 54 kr.
Det är 13 kr skillnad på tre produkter.

Om man skall spara pengar så kanske det inte är dessa produkter man skall köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Tar tacksamt emot tips på en bra och välfungerande gratis VPN!

Jag använder Proton VPN och inte märkt av några begränsningar.
Kör på Windows laptop, Linux stationär, Mobil, Surfplatta.

Men du kan bara använda en enhet och ett konto.
Så du bör vara utloggad från ena när du loggar in på den andra.

I hastighet har jag inte märkt någon begränsning.
Inga loggar.

Du har tillgång till tre fria länders servrar.
Japan
USA
Nederländerna

Kan komma med ett annat tips - tråden om att köpa spel till PS4 via Turkiet hänvisar till en gratis VPN som jag tror har fler länder som gratis alternativ att välja emellan.
Har inte provat, men säkert värt att kolla in om du tycker Proton inte är något för dig.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om man skall spara pengar så kanske det inte är dessa produkter man skall köpa?

Jaha så även om det är en Sport att sänka kostnaderna så väljer man vad man vill unna sig och observera då till rätt pris, det är det som är skillnaden, så istället för att unna mig något för 67 kr så unnar jag mig något för 54 kr.
Låt oss säga en gång varje helg och många bäckar små, blir 624 kr per år.

Vad kan det tänkas bli, en gratis julklapp eller något annat inköp eller helt enkelt en bättre ekonomi i det stora hela.
För det var ju ett exempel med tre produkter.
Om man resonerar så med allt blir det många små belopp som blir ett stort belopp i slutändan.

Jag tänker årsbasis.
Och räknar vad jag kan spendera per dag, har stenkoll.

Jag kan vara öppen med min situation.
Jobbar deltid och har ett lågavlönat jobb.

Tjänar 18691 kr per månad NETTO efter skatt och efter allt är betalt utom mat, så har jag 11450 kr i fritt kapital.
Det är 369 kr per dag som jag kan nyttja och är inte så pjåkigt med tanke på att jag bara jobbar 3 tim per dag, mån till fre.

Matkostnad ligger på 1500 per månad.
Äter havregryn, gröt och två ägg som brunch, alltså både frukost/lunch innan jag går till jobbet.
Och något lätt lagat från grunden när jag kommer hem.

MVH

Permalänk
Medlem
  • Bytt uppvärmningssystem till Luft/vatten värmepump

  • Gått igenom huset och alla tätningslister kring dörrar och fönster m.m

  • Månadsspara på Lysa.se

  • Samåka med en kollega

  • Lagar mat hemma och tycker det är roligt att baka bröd

Edit: Fixat bättre ränterabatt än tidigare. Även ringt min bredbandsleverantör och begärt lägre pris. Brukar funka om man säger att man vill byta, då sänker ofta priset.

Lite fler saker
Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag kan vara öppen med min situation.
Jobbar deltid och har ett lågavlönat jobb.

Tjänar 18691 kr per månad NETTO efter skatt och efter allt är betalt utom mat, så har jag 11450 kr i fritt kapital.
Det är 369 kr per dag som jag kan nyttja och är inte så pjåkigt med tanke på att jag bara jobbar 3 tim per dag, mån till fre.

Att tjäna 18691 per månad netto på en deltidstjänst på 38% känns inte så lågavlönat tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att tjäna 18691 per månad netto på en deltidstjänst på 38% känns inte så lågavlönat tycker jag.

Nästan 50 tkr i månaden om man dividerar belopp med 0,38. Sedan betyder det förstås inte alltid att man har möjlighet att faktiskt arbeta heltid, men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag använder Proton VPN och inte märkt av några begränsningar.
Kör på Windows laptop, Linux stationär, Mobil, Surfplatta.

Men du kan bara använda en enhet och ett konto.
Så du bör vara utloggad från ena när du loggar in på den andra.

I hastighet har jag inte märkt någon begränsning.
Inga loggar.

Du har tillgång till tre fria länders servrar.
Japan
USA
Nederländerna

Kan komma med ett annat tips - tråden om att köpa spel till PS4 via Turkiet hänvisar till en gratis VPN som jag tror har fler länder som gratis alternativ att välja emellan.
Har inte provat, men säkert värt att kolla in om du tycker Proton inte är något för dig.

MVH

Det blir rimligen en begränsning med geoblockerat innehåll med länderna eftersom du bara kommer ut på dessa ställen, jämfört med den betalda där man har mycket fler servrar att välja på.

Permalänk
Medlem

Att veckohandla, laga fler portionener (t ex som kan tas med som lunch) samt att äta efter säsong har gjort att vi har kunnat hålla nere matkostnaderna utan att göra avkall på kvaliteten. Det man offrar är såklart en viss flexibilitet jämfört med att handla varje dag.

Permalänk
Medlem

Tips: kolla igenom era försäkringar och byt bolag ofta (hem, bil etc) finns en del pengar att spara där! Även bredband och mobiltelefon som några andra varit inne på

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Bra tips i tråden.

Började använda ett budgetprogram (YNAB, You Need A Budget) 2016 och har sen dess bokfört vartenda öre som kommit in och gått ut. Man får kontroll över sina pengar och bestämmer på förhand vad de ska gå till, varje krona får en uppgift. Det är budgeten som bestämmer om man har råd med nåt, inte vad balansen på kontot säger. Vill man köpa något dyrare som inte är budgeterat för måste man omfördela pengar från andra kategorier, dvs man ser direkt att pengarna faktiskt försvinner och inte "att det löser sig sen".

Oavsett om man budgeterar i ett program, Excel eller huvet så tycker jag det funkar bra att periodisera alla fasta kostnader så man har en fast summa varje månad man vet man måste stoppa undan. T.ex. blir en del försäkringar billigare om man betalar dom årsvis istället för varje månad men det blir aldrig en kalldusch när räkningen trillar in för att man missat lägga undan pengar. Funkar även bra att periodisera utgifter för t.ex semester, återkommande gåvor/presenter etc, ja allt man vet kommer med en viss regelbundenhet.

På detta vis bygger man upp små buffrar till allt möjligt och balansen på kontot ökar markant när man inte lever månad till månad. Då kan man också ta större risker. T.ex. har jag högre självrisk på både hem- bil- och mc-försäkringarna vilket sparar några tusenlappar per år. Pengar som går till sparande/buffert så när nåt väl händer så är det inga problem ändå. Smäller man rådjur ett par gånger om året hade jag nog tänkt annorlunda såklart men än så länge har jag ca 60 000 olycksfria mil bakom mig. Hoppas det fortsätter så

Inga företag du är kund hos är din vän. Sätt påminnelser i kalendern 11 månader framåt (anpassa beroende på uppsägningstid) varje gång du går in i avtal med ett företag. Den årliga prishöjningen kommer och då ringer man och säger upp pga. kostnaden och de brukar nästan alltid kunna erbjuda ett nytt bra pris. Man har inget för för att man är trogen kund.

Banktjänstemän är säljare och ser till bankens bästa, inte ditt. Se stycket ovan. Har man bolån kan man begära ut ett amorteringsunderlag vilket många gånger triggar deras damage control och de ringer upp och vill helt plötsligt omförhandla räntan. Det kan bli många tusenlappar per år.

All konsumtion görs med kreditkort (som självfallet löpande följs upp i YNAB och betalas till fullo varje månad) med bonus. Loggade in nu och såg att jag hade 1400kr bonus för senaste 12 månadernas köp.

Handla på loppis, gärna med någon som är intresserad och kan sina saker. Tack vare min syster och mamma fick jag tag i nya mattallrikar, uppläggningsfat, grillspett och annat smått och gott för 250kr. Nypris på allt ca. 2500kr.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Skrivet av logoz:

Bra tips i tråden.

Började använda ett budgetprogram (YNAB, You Need A Budget) 2016 och har sen dess bokfört vartenda öre som kommit in och gått ut. Man får kontroll över sina pengar och bestämmer på förhand vad de ska gå till, varje krona får en uppgift. Det är budgeten som bestämmer om man har råd med nåt, inte vad balansen på kontot säger. Vill man köpa något dyrare som inte är budgeterat för måste man omfördela pengar från andra kategorier, dvs man ser direkt att pengarna faktiskt försvinner och inte "att det löser sig sen".

Oavsett om man budgeterar i ett program, Excel eller huvet så tycker jag det funkar bra att periodisera alla fasta kostnader så man har en fast summa varje månad man vet man måste stoppa undan. T.ex. blir en del försäkringar billigare om man betalar dom årsvis istället för varje månad men det blir aldrig en kalldusch när räkningen trillar in för att man missat lägga undan pengar. Funkar även bra att periodisera utgifter för t.ex semester, återkommande gåvor/presenter etc, ja allt man vet kommer med en viss regelbundenhet.

På detta vis bygger man upp små buffrar till allt möjligt och balansen på kontot ökar markant när man inte lever månad till månad. Då kan man också ta större risker. T.ex. har jag högre självrisk på både hem- bil- och mc-försäkringarna vilket sparar några tusenlappar per år. Pengar som går till sparande/buffert så när nåt väl händer så är det inga problem ändå. Smäller man rådjur ett par gånger om året hade jag nog tänkt annorlunda såklart men än så länge har jag ca 60 000 olycksfria mil bakom mig. Hoppas det fortsätter så

Inga företag du är kund hos är din vän. Sätt påminnelser i kalendern 11 månader framåt (anpassa beroende på uppsägningstid) varje gång du går in i avtal med ett företag. Den årliga prishöjningen kommer och då ringer man och säger upp pga. kostnaden och de brukar nästan alltid kunna erbjuda ett nytt bra pris. Man har inget för för att man är trogen kund.

Banktjänstemän är säljare och ser till bankens bästa, inte ditt. Se stycket ovan. Har man bolån kan man begära ut ett amorteringsunderlag vilket många gånger triggar deras damage control och de ringer upp och vill helt plötsligt omförhandla räntan. Det kan bli många tusenlappar per år.

All konsumtion görs med kreditkort (som självfallet löpande följs upp i YNAB och betalas till fullo varje månad) med bonus. Loggade in nu och såg att jag hade 1400kr bonus för senaste 12 månadernas köp.

Handla på loppis, gärna med någon som är intresserad och kan sina saker. Tack vare min syster och mamma fick jag tag i nya mattallrikar, uppläggningsfat, grillspett och annat smått och gott för 250kr. Nypris på allt ca. 2500kr.

Av nyfikenhet; vilket kreditkort använder du? 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Av nyfikenhet; vilket kreditkort använder du? 😊

Komplett/Morrow. Drygt ett år sen jag skaffade det så det är kanske dags att kolla runt lite om det finns nåt bättre nu

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Jag använder Revolut och där finns en funktion med "vaults", så alla inköp jag gör avrundas uppåt och hamnar där.
Detta använder jag sen som semesterkassa för glass osv.
https://www.revolut.com/sv-SE/meet-your-financial-goals-with-...

Annars som många andra sagt. Se över försäkringar, löpande avtal osv.

Använd matpriskollen, handla och laga i säsong. Satsa på matlådor och laga mat från grunden.
https://undertian.com/ är bra inspiration.

Fundera på om du behöver XXXmbit/s internet eller om du kan sänka det under ett år eller två.

Möjlighet till vedeldning? Satsa på att skaffa ved innan alla andra får panik och inse att det kommer bli dyrt i vinter igen.

Skaffa sambo istället för att bo ensam Alt. inneboende om möjligheten finns.
Hyr ut verktyg, trägårdsmaskiner, bil osv de dagar de ändå bara står och samlar damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Skaffa sambo istället för att bo ensam

Det riskerar att bli ett antispartips... "Uuuuuuuuääääääääääääääääääääääääääääääääää", "vad gör, du vad för du, vad gör du?", "äääääääääääär viiiiiii fraaammeeeeeee snaaart" osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Hårtrimmer är helt klart det bästa jag gjort, är inne på min andra billiga hårtrimmer och den första höll ca 4-5 år. Så där finns det pengar att spara om man vill ha kort hår.

Beställt och fått min hårtrimmer och ska snagga håret i helgen, första gången sedan ungdomen, spännande.
Köpte med sladd och tänker dom med batterier kostar mer pga av just det, betala 199 kr och lokala frisören tar 200 för en klippning.
Så räknar 800 kr per år om man räknar vart tredje månad.

Samt att det kommer förmodligen fungera som skäggtrimmer också, där sparar man ju in på engångshyvlar.
Tänker ansa skägget och köra så istället för rakningar.

5 pack bic för 19 kr prisjakt och en gång i veckan, låt göra det enkelt och säga 20 kr per månad, 240 kr per år.
Summan för både hår och skägg blir då cirka 1040 som minsta belopp per år.

En sparad slant eller en julklapp eller present eller något man vill köpa, så resonerar jag.
Och en överlag bättre ekonomi för det är ju bara två ting bland flera.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Beställt och fått min hårtrimmer och ska snagga håret i helgen, första gången sedan ungdomen, spännande.
Köpte med sladd och tänker dom med batterier kostar mer pga av just det, betala 199 kr och lokala frisören tar 200 för en klippning.
Så räknar 800 kr per år om man räknar vart tredje månad.

Samt att det kommer förmodligen fungera som skäggtrimmer också, där sparar man ju in på engångshyvlar.
Tänker ansa skägget och köra så istället för rakningar.

5 pack bic för 19 kr prisjakt och en gång i veckan, låt göra det enkelt och säga 20 kr per månad, 240 kr per år.
Summan för både hår och skägg blir då cirka 1040 som minsta belopp per år.

En sparad slant eller en julklapp eller present eller något man vill köpa, så resonerar jag.
Och en överlag bättre ekonomi för det är ju bara två ting bland flera.

MVH

Jag köper billiga Braun med batteri och de har fungerat bra men sladd är ju ännu bättre.
Många klipper sig för 400:- varje gång, inte alla som tar bara 200:- för en klippning.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Köpte en moped för 9000kr att pendla till jobbet med. Den går på bensin, drar ca 0.2l/milen. Bilen går på diesel, drar ca 0.8l/milen på sträckan till/från jobbet. Tidsmässigt så går det lika fort med moped som med bil till jobbet. Betalar 75kr/mån i trafikförsäkring för mopeden. Det sparar jag in på ett par dagars körande till/från jobbet. Brukar även ta mopeden med ryggsäck på ryggen om jag ska handla. Samma sak där, går lika fort med moped som med bil men bränslekostnaden är ca en femtedel och jag slipper slita i onödan på bilen med kortkörningar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bara en kommentar om att klippa sig själv, man måste inte snagga sig. Jag har nog klippt mig själv i 15 år nu och behåller längre hår på toppen och snaggar sidorna. Ungefär som den här herren:
www.menshairstyletrends.com/wp-content/uploads/2018/06/titan_...
Man behöver en bra spegel framför och bakom och sen lite teknik.

Några andra tips, kanske upprepar något som redan sagts:

*Cykla istället för att åka kollektivt
*Bil kostar mycket, oftast är värdeminskning största posten så man kan spara mycket på att välja en enklare, äldre bil
*Skippa alla små inköp när man är ute på språng - kaffe, läsk, snacks osv.
*Ha med matlåda till jobbet
*Köp begagnat (t.ex. möbler, leksaker, verktyg), sälj det man inte använder längre

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?