Asus lanserar 32-tums 4k-skärm med QD-OLED

Permalänk
Redaktion
Redaktör

oooh, den ser ruskigt trevlig ut på förhand.

Permalänk
Medlem

Skärmen kommer inte förän tidigt år 2024.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Nu kommer alla gnäll som vanligt:
- inte 40”
- inga inbränningar för mig
- inte UW
- varför är den inte böjd
- jag behöver minst 95W USB-PD
- vadå inte bild och laddning med samma kabel?!
- …

Detta är nog en av, för att inte säga den bästa, skärmen för spelande någonsin. Bara var glada för utvecklingen istället!

Permalänk
Medlem

Vilket skräp, säg till när de släpper en 6K 32".

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer den som 40-42" kan det vara intressant att byta från min C2 42".

Vi tackar för informationen.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

4K@240Hz fungerar med DSC på DP 1.4, Wikipedia har en bra tabell som visar vad som stöds (scrolla ner en bit till nästa tabell som inkluderar komprimering, DP 1.4 = HBR3).

Gör det det även med HDR på som ökar bandbredden avsevärt?
Kunde inte läsa mig till det där...

EDIT: UHBR 20 krävs tydligen vilket finns i Displayport2.0, mao Asus snålade till det, hur många hundralappar extra hade DP2.0 stöd kostat liksom. Sen lär skärmen kosta minst 15k ändå så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Gör det det även med HDR på som ökar bandbredden avsevärt?
Kunde inte läsa mig till det där...

Ja, scrollar du ner lite till så finns tabeller även för HDR med komprimering. Tabellen är för 10-bit HDR, men även 12-bit HDR ska tydligen fungera med 4K@240Hz. Då hamnar man på strax över 80 Gb/s, vilket verkar vara ungefär var gränsen för HBR3 + DSC går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, scrollar du ner lite till så finns tabeller även för HDR med komprimering. Tabellen är för 10-bit HDR, men även 12-bit HDR ska tydligen fungera med 4K@240Hz. Då hamnar man på strax över 80 Gb/s, vilket verkar vara ungefär var gränsen för HBR3 + DSC går.

Ah du har bättre ögon än mig!
Tack, då bör man iaf kunna köra sin 4k@240Hz med HDR på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer den som 40-42" kan det vara intressant att byta från min C2 42".

Enligt roadmaps så ser det ut som att vi får vänta ca 2 år på att det ska komma 240Hz-varianter på 42".

Se denna:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DG77:

Gör det det även med HDR på som ökar bandbredden avsevärt?
Kunde inte läsa mig till det där...

EDIT: UHBR 20 krävs tydligen vilket finns i Displayport2.0, mao Asus snålade till det, hur många hundralappar extra hade DP2.0 stöd kostat liksom. Sen lär skärmen kosta minst 15k ändå så...

Jag skulle gissa att en DP 2.1-kapabel krets (DP 2.0 är endast interim) hade kostat inte hundralappar, utan minst hundra hundralappar styck och endast existera i en handfull exemplar åt gången, alla öronmärkta åt utveckling. Tekniken är inte färdig ännu. Bara specar är lanserade.

En skärm som ska börja säljas januari 2024 betyder att listan över komponenter redan är spikad och att tillverkning förmodligen redan påbörjats. Produkten bygger på vad som existerar idag.

Permalänk
Medlem

När så många nya skärmar kör Samsungs QD-OLED paneler finns det någon chans att Microsoft släpper en uppdatering till ClearType som stödjer subpixel layouten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

4K@240Hz fungerar med DSC på DP 1.4, Wikipedia har en bra tabell som visar vad som stöds (scrolla ner en bit till nästa tabell som inkluderar komprimering, DP 1.4 = HBR3).

Den kanske inte klarar äkta 10-bitars HDR iofs men annars ser det ut som HBR10 behövs.

Permalänk
Medlem

Ja det känns som att det blir svårt att avså köp, om nu inte priset blir helt hysteriskt högt.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle gissa att en DP 2.1-kapabel krets (DP 2.0 är endast interim) hade kostat inte hundralappar, utan minst hundra hundralappar styck och endast existera i en handfull exemplar åt gången, alla öronmärkta åt utveckling. Tekniken är inte färdig ännu. Bara specar är lanserade.

En skärm som ska börja säljas januari 2024 betyder att listan över komponenter redan är spikad och att tillverkning förmodligen redan påbörjats. Produkten bygger på vad som existerar idag.

https://rog.asus.com/articles/gaming-monitors/rog-swift-pg32u...

Så detta är vaporware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De har en halv LED matris på baksidan för att visa logon, kanske var viktigare än DP 2.1.

https://dlcdnrog.asus.com/rog/media/1692603114505.webp

Jag är så less på allt RGB Disco, hade utan tvekan betalat extra för att slippa det.

Permalänk
Medlem

Fick lov att googla. Finns på Computersalg... för 40 tkr. Ja, då kan nog DP 2.1-kretsen gå på hundra hundralappar, dvs 10 tkr.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den kanske inte klarar äkta 10-bitars HDR iofs men annars ser det ut som HBR10 behövs.

Jag vet inte riktigt vad du menar med det, men UHBR 10 utan DSC räcker inte ens till 4K@240Hz utan HDR. Med DSC så räcker däremot HBR3 (DP 1.4) till 4K@240Hz med 12-bit HDR.

Permalänk
Bildexpert 📺

Wikipedia-listan över uträkningar med DSC och subsampling är dold. Man måste klicka på rutan Limits including compression and chroma subsampling för att se den.

Komprimerade 4K-sektion för en beskrivning av vad som gäller för DSC och ringade in det som är aktuellt för skärmen.

Tittar vi på tabellen ovanför Refresh frequency limits for HDR video som alltså tar 10 bitar i åtanke ser det ut så här:

Alltså är det ganska enkelt. För att köra 4K/240 HDR utan komprimering måste vi till HBR20 eller DP80-nivå som förmodligen är minst ett par år bort, om inte flera år bort.

Det vi kan åstadkomma idag för 4K/240 är komprimering med DSC över HBR3, 32 Gbps

Det som DP 2.1 med DP40 skulle kunna addera – det som är rimligast och förhoppningsvis tekniskt möjligt någon gång nästa år – är alltså DSC med HBR10, 40 Gbps. Jag tror inte de där extra 8 Gbps gör någon kritisk skillnad.

Vi kommer med andra inte vinna något av betydelse på att vänta 1–2 år på DP40 för den här skärmen jämfört med att köra HBR3 och DSC med dagens teknik. Som ju faktiskt finns på hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Sitter på 38:a 3840x1600 21:9 och väntat tåligt på vettiga oled alternativ men 32 är lite för litet så får se hur lg´s 39:or blir. Asus rog taxa är ofta inte att leka med heller i dessa dar då kronan är i botten.

En vänlans massa fler pixlar på höjden och en mer användbar yta:
http://www.displaywars.com/38-inch-21x9-vs-32-inch-16x9
Men gillar man ultrawide så vill man ju inte ha nånting annat.

Permalänk
Medlem

Trodde inte att Samsung gjorde OLED paneler längre.
Är det egentligen en LG panel med samsung krydda?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svensktiger:

Trodde inte att Samsung gjorde OLED paneler längre.
Är det egentligen en LG panel med samsung krydda?

Det var LCD-panel-tillverkningen Samsung Displays lade ned.

Samsung Displays introducerade QD-OLED som sitt alternativ 2021 för både TV och bildskärmar. Samsungs egna tillverkning fortfarande. Har varit en rad uppmärksammade produkter med tekniken.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Kul att se! Så fort den här skärmen, eller liknande skärm med OLED 4K @ 240 Hz för max 10k kr så blir det ett köp!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Nu när OLED börjar göra intåg som desktop monitor, när får vi se dem i 16:10? Finns ju ingen nackdel med black bars på OLED.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Äntligen! Kul att se! Så fort den här skärmen, eller liknande skärm med OLED 4K @ 240 Hz för max 10k kr så blir det ett köp!

Hoppas jag med, men litet orolig att det kommer ligga på runt 40k som denna:
https://rog.asus.com/articles/gaming-monitors/rog-swift-pg32u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iWeeby:

https://www.inet.se/produkt/2222831/asus-27-rog-swift-pg27aqd... ? Eller vill du ha 32" 1440P? Många anser att 27" är sweet spot för 1440P. Jag har denna och är mycket nöjd

Jag har 32" 1440p LCD idag och jag vill inte gå tillbaka till 27"

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Bildexpert 📺

Du pekar på en papperslansering från januari 2022 som hävdar DP 2.1. Fast DP 2.1-specen släpptes oktober 2022.

PG32UQXR verkar i alla fall till slut som den lite under radarn börjar säljas nu senaste veckorna, alltså mer än 1,5 år efter papperslanseringen. Ännu inget hos svenska ÅF, även om den listas hos prisjakt med högst varierande priser.

Så ja, vaporware ett väldigt långt tag där.

Här är lite modernare info: https://rog.asus.com/monitors/32-to-34-inches/rog-swift-pg32u...

Just PG32UQXR kör 4K/160 och därför är DP40/HBR10 det som gör att den kan köra 4K/160 utan DSC. Det är därmed mer relevant med DP40 för den skärmen. Förmodligen är det också rätt liten skala på tillverkningen.

Nu till pudelns kärna: Bara för att en specifik skärm likt PG32UQXR har en viss krets betyder inte att alla nya skärmar automatiskt kan använda samma krets. Det är inte alltid tillverkningsvolymer och logistik gör det möjligt att stoppa in senaste kretsuppsättningarna i precis allting.

Vad det blir i praktiken är en övergångsperiod. HBR3-hastigheten landade i spec 2014 men debuterade först sommaren 2018 där det dröjde till 2020-21 innan HBR3 började bli mainstream i nya skärmar. Såldes många skärmar baserade på HBR2 och DSC under den övergångsperioden.

Historien lär upprepa sig.

Nyhetsartikelns PG32UCDM behöver DP80-kapacitet för att nå 4K/240 utan DSC-komprimering och DP80 bör definitivt vara ännu längre bort. Blir därför lite samma om man kör 32 Gbps med existerande teknik eller 40 Gbps med bleeeding edge-teknik.

Har ingen aning om praktiska gränsen för exempelvis AMD RX 7900 XTX som har DP 2.1 på pappret. VESA har i alla fall demonstrerat det kortet med HBR13. Vi vet först när HBR13 och HBR20-kapabla skärmar kommer hur det blir i praktiken med den saken.

Permalänk
Medlem

Släpper Dell en skärm med samma panel kanske QD-OLED skärmen jag har idag får skickas till marknaden, 4k 240hz är perfekt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, stämmer bra. Blir väldigt dyrt när man ska bygga skärmar med specialtillverkade kretsar avsedda för produktutveckling.

För en skärm i den här prisklassen som ska släppas 2024 är det svagt att inte ha DP2.1 stöd. Dessutom har skärmen bling bling som verkligen inte behövs som de kunde skurit ned på.

Dåligt av Asus.

Permalänk
Medlem

32"
OLED
1440p
120hz+
Human prislapp

Detta är iallafall ett ste åt rätt håll Men stör mig något så otroligt på hur stagnerad bildskärmsmarknaden är, känns nästan som att den står still och att det bara är 10 000kr + är där det händer något =/

Men kanske inte är så konstigt när stor del av skärmmarknaden säkert är mot företag på ett eller ett annat sätt och inget privatpersoner uppgraderar så ofta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fulci:

För en skärm i den här prisklassen som ska släppas 2024 är det svagt att inte ha DP2.1 stöd. Dessutom har skärmen bling bling som verkligen inte behövs som de kunde skurit ned på.

Dåligt av Asus.

Vilken annan tillverkare har i dagarna papperslanserat en skärm som har det nödvändiga DP80-stödet som krävs för att få 4K/240 med ohämmad bandbredd?

Jag förutsätter att du vet att Asus är "dåliga" eftersom det finns just alternativa skärmar att jämföra med. Nyfiken faktiskt. Finns mycket jag inte hinner med och därmed missar.