Få IPV6 att fungera med pfsense och Bahnhof (Zitius Stadsnät)

Permalänk

Få IPV6 att fungera med pfsense och Bahnhof (Zitius Stadsnät)

Misstänker att Bahnhof börjat rulla ut IPV6 adresser i Zitius stadsnät, någon som kan bekräfta? Ser ut som att jag fått en tilldelad IPV6 adress när jag kikar under interfaces i min pfsense:

Om så är fallet önskar jag få IPV6 funktionalitet. Har följt denna guide;
Guide IPV6 Pfsense

Hur får jag ut ND Prefix och Delegation Prefix? Behöver jag kontakta Bahnhof?

Permalänk
Medlem

I vilken stad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illmatic84:

Misstänker att Bahnhof börjat rulla ut IPV6 adresser i Zitius stadsnät, någon som kan bekräfta? Ser ut som att jag fått en tilldelad IPV6 adress när jag kikar under interfaces i min pfsense:

<Uppladdad bildlänk>

Om så är fallet önskar jag få IPV6 funktionalitet. Har följt denna guide;
Guide IPV6 Pfsense

Hur får jag ut ND Prefix och Delegation Prefix? Behöver jag kontakta Bahnhof?

Ser även att du med CG-NAT? :S

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av Girgoo:

I vilken stad är det?

Stockholm

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej. Jag fattar att det är första träffen på google, men det där ser helt fel ut.

Jag tippar på att du hade en fullt fungerande uppsättning innan du började pilla, men det är svårt att veta eftersom netgate inte verkar behaga dokumentera sina default-värden.

Jag orkar inte plöja alla dumheter i guiden, men att be om IPv6-adress över IPv4 verkar korkat och netgate säger i sin dokumentation att det är ett undantag. Det är ju tydligt i guiden att den gäller en vis utrikisk ISP.

Du ska inte ställa in något delegated prefix, du kommer få ett /56 tilldelat dig automatiskt om det funkar som med Bahnhof på mitt stadsnät. Du behöver inte kontakta Bahnhof.

Återställ allt till pfSense default-värden så kommer det sannolikt att börja fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Ser även att du med CG-NAT? :S

Inte alls ovanligt

Permalänk
Medlem

Det ser ju ut som att du blivit tilldelad en /56 på ditt WAN interface. Vad är det som får dig att tro att det inte fungerar?

Testa pinga google.se och se om du får svar från en IPv6 adress eller inte. Testa pinga 2001:4860:4860::8888 och se om du får svar.

Om det inte fungerar, fabriksåterställ routern och testa igen.

Permalänk
Medlem

Är hur ser ser ut hos mig med bahnhof. Tror jag valde /56 själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Ser även att du med CG-NAT? :S

Det är ganska vanligt idag, men bra iaf att de också infört IPv6, det är lite förmildrande.

Permalänk

Tänkte byta till Bredband2 snart, någon i Zitius nät i Stockholm som kan svara om de har rullat ut IPV6 ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illmatic84:

Tänkte byta till Bredband2 snart, någon i Zitius nät i Stockholm som kan svara om de har rullat ut IPV6 ännu?

Bredband2 verkar vara en av de som ligger efter med sin utrullning bland de stora ISPerna i sverige:

https://stats.labs.apnic.net/ipv6/SE

Enklast är om du frågar Bredband2 själv.

Permalänk
Medlem

@illmatic84 jag har Bredband2 i IP-Onlys nät och jag läste för några år sedan att IP-Only jobbade på att få ut IPv6 i nätet men om det blivit så ännu vet jag inte. Har inte testat och vet inte hur jag ska konfigurera i sådana fall.