Det här med Bländad Yrkesstolthet?

Permalänk

Det här med Bländad Yrkesstolthet?

Tjo! I samband med min pågående Webbutvecklingsutbildning på distans så har jag funderat på det här med yrke, personlighet, och identitet. En polariserande personlig åsikt jag har är att jag betraktar mig själv som en blivande webbutvecklare eller webbkodare, men inte "programmerare" för jag tycker att ordet "programmerare" samt ordet "programmering" bär en mycket större tyngd i betydelsen.

Exempelvis tycker jag personligen att programmeringsspråk som C, C++, Assembler och andra lågnivåspråk är programmering med högnivåspråk som exempelvis JavaScript, Python, med flera, är mer "kodspråk". Jag kan ingenting om minnesallokering, minneshantering som krävs i C(++), eller förstår mig det här med minnesadresser som krävs i Assembler. Oändligt antal hattar av till alla som kan lågnivåspråk på riktigt! o7

Personligen tycker jag då att en "riktig programmerare" var exempelvis Satoru Iwata som lyckades i Assemblyspråk att programmera in föregående generationen av det första Pokémon-spelet in i andra generationen på ett mycket begränsat lagringsutrymme. En annan "riktig programmerare" var Terry A. Davis som skapade TempleOS. Helt förbluffande enmannaprojekt helt enkelt!

Med allt det sagt innebär det inte att jag går omkring och frågar folk vad de kan koda/programmera och sedan sätter en etikett på dem. Utan istället så kommer det till mitt eget myntade påhittade begrepp "Bländad Yrkesstolthet" där man identifierar sig riktigt starkt med sitt yrke att man nästan blir "bländad" av det. "Jag är en programmerare", "Jag är en grafisk designer", "Jag är en civilingenjör", etc. Inget fel med att vara stolt i sitt eget yrke, däremot ordet "Bländad" används för att syfta på att man har blivit kanske lite för stolt i sitt eget yrke.

Exempelvis ser jag en hel del på internet om olika slags webbutvecklare: React-utvecklare, Vue-utvecklare, JavaScript-utvecklare, PHP-utvecklare, backend-utvecklare, frontend-utvecklare etc. En risk dessa löper om de blir för stolta (därmed "bländade") i sina egna yrken är att de ser alla problem att enbart lösas med just deras yrkesspecifika spetskompetens. Detta syns främst i diskussioner då såsom "Which is the best JS framework?", "Which is the best programming language?", etc., med den idealiserande implikationen att det finns något som är bäst på allt vilket är så klart inte är realistiskt.

Personligen tycker jag att det blir som att fråga, "Vad är bäst: En linjal eller en våg?" där svaret på frågan beror på vad syftet med det är. Så, frågorna skulle istället vara: "Which is the best JS framework for this specific X, Y, Z things?" och "Which is the best programming language specifically for task/problem X, Y, Z?".

Därför blir jag trött på alla YT-klipp och textdiskussioner kring "bästa ramverk", eller "Why This Language Sucks" eller "Why This Is The Best Framework" och så vidare. Ja, jag undviker dem, men det hade ju varit roligare om det lagts mer krut på vettigare saker hos de som producerar detta slags "content"!

Nu känner jag att jag nästan pratar om två olika saker samtidigt. Vad jag vill få fram är att jag förhåller mig ödmjukt mot min egen blivande kompetens som Webbutvecklare och vill inte påstå att det finns någon magisk kod-/programmeringslösning på alla möjliga problem/uppdrag. I sådana fall skulle det finnas en kodbas som alla skulle använda sig av alltid eftersom vi skulle ju kunna abstrahera bort allt så vi bara skriver kod i form av prompts till en AI som sedan skriver den maskinkodsoptimerade koden åt oss och som alltid är optimerad för alla slags (icke-förutsägbara) kravspecifikationer?

Jag kan webbutveckla på nybörjarnivå, inte programmera för jag har ingen aning alls om vad som händer under motorhuven när JavaScript via JIT börjar exekveras i webbläsaren. Jag vet knappt hur en webbläsare exekverar HTML+CSS under dess rendering. Och för mig i och med det jag vill arbeta med så är det helt okej. Jag vill inte försöka sitta och programmera en energioptimerad farkost som ska kunna landa och köra runt på Mars. Jag vill kunna skapa diverse slags fullstacks-appar för särskilda målgrupper ämnade för internet och sedan gå vidare med mitt liv.

Så vad anser du om det påhittade myntade begreppet "Bländad Yrkesstolthet"?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Därför blir jag trött på alla YT-klipp och textdiskussioner kring "bästa ramverk", eller "Why This Language Sucks" eller "Why This Is The Best Framework" och så vidare. Ja, jag undviker dem, men det hade ju varit roligare om det lagts mer krut på vettigare saker hos de som producerar detta slags "content"!

Om du frågar mig så är YouTube 99% underhållning, och personligen skulle jag aldrig söka information jag använder i mitt yrke på YouTube. Kreatörerna på YouTube gör ju sådan där skit eftersom det är det som får visningar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Välkommen in i yrket som utvecklare där Imposter Syndrome kommer på köpet Du ser mer på vad andra kan istället för vad du kan vilket gör att du tvivlar på dina kunskaper.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

En risk dessa löper om de blir för stolta (därmed "bländade") i sina egna yrken är att de ser alla problem att enbart lösas med just deras yrkesspecifika spetskompetens.

Det jag tänker här är snarare att "när allt man har är en hammare så ser allt ut som spik".
Dvs, jag vet inte om jag nödvändigtvis tänker att det behöver vara stolthet som driver detta beteende.

Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Detta syns främst i diskussioner då såsom "Which is the best JS framework?", "Which is the best programming language?", etc., med den idealiserande implikationen att det finns något som är bäst på allt vilket är så klart inte är realistiskt.

Är detta riktiga diskussioner dock? Eller clickbait? För mycket på nätet är ju innehåll som bara existerar för att någon ska få visa en annons eller liknande.

Dessutom då något slags psykologiskt fenomen med hur "relativa nybörjare", som kommit över någon första tröskel, upplever sig som experter som vill berätta för alla hur allt ligger till.

Sett till faktisk diskussion så upplever jag att trenden är tydlig: mer erfarna utvecklare blir allt mindre benägna att tänka i banorna att en sak är bäst på allt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om du frågar mig så är YouTube 99% underhållning, och personligen skulle jag aldrig söka information jag använder i mitt yrke på YouTube. Kreatörerna på YouTube gör ju sådan där skit eftersom det är det som får visningar.

Det finns ju även genuint bra "yrkesrelevant" innehåll på Youtube för utvecklare (eller vad man nu vill kalla det), men det är ju inte självklart hur man hittar det i gröten av allt svammel som dominerar de flesta ämnen.
Så ja, även ur mitt perspektiv är det ju några redan kända kreatörer man håller sig till, inte att man börjar söka på måfå. Och de pratar ju då om något de har erfarenhet av, inte "bästa x alla kategorier".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om du frågar mig så är YouTube 99% underhållning, och personligen skulle jag aldrig söka information jag använder i mitt yrke på YouTube. Kreatörerna på YouTube gör ju sådan där skit eftersom det är det som får visningar.

Många universitet lägger ju ut sina kurser på youtube.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Välkommen in i yrket som utvecklare där Imposter Syndrome kommer på köpet Du ser mer på vad andra kan istället för vad du kan vilket gör att du tvivlar på dina kunskaper.

Jå, det är en irriterande bieffekt! Förresten, enligt dina arbetslivserfarenheter, hur många liknande människor såsom Terry A. Davis & Satoru Iwata skulle du säga finns där ute i programmeringsindustrin? Är dem de sällsynta "programmeringsgudarna" eller utgör de kanske någon procent eller några procentenheter av alla som finns där ute? Det finns också något som kallas för "10x programmer" om det är det som de kallas för annars?

Mvh,
WKL.

Skrivet av evil penguin:

Det finns ju även genuint bra "yrkesrelevant" innehåll på Youtube för utvecklare (eller vad man nu vill kalla det), men det är ju inte självklart hur man hittar det i gröten av allt svammel som dominerar de flesta ämnen.
Så ja, även ur mitt perspektiv är det ju några redan kända kreatörer man håller sig till, inte att man börjar söka på måfå. Och de pratar ju då om något de har erfarenhet av, inte "bästa x alla kategorier".

Har du exempel på yrkesrelevanta YT-skapare inom programmeringsvärlden? Det finns någon snubbe vid namn "ThePrimeagen" som påstås jobba vid eller ha jobbat på bland annat Netflix. Vanliga "pop coders" är "Kevin Powell" och "Web Dev Simplified" men jag vet inte hur mycket "pop coding" de kör på och hur mycket som är "yrkesrelevant".

Sedan har vi "Fireship (Beyond)" som är väldigt rak på sak och extremt meme-ish. Hans faktiska kurser verkar också likadana så jag kan inte förstår hur någon skulle kunna få en "bra start" genom sådana slags kurser inom webbutveckling?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Har du exempel på yrkesrelevanta YT-skapare inom programmeringsvärlden? Det finns någon snubbe vid namn "ThePrimeagen" som påstås jobba vid eller ha jobbat på bland annat Netflix. Vanliga "pop coders" är "Kevin Powell" och "Web Dev Simplified" men jag vet inte hur mycket "pop coding" de kör på och hur mycket som är "yrkesrelevant".

Sedan har vi "Fireship (Beyond)" som är väldigt rak på sak och extremt meme-ish. Hans faktiska kurser verkar också likadana så jag kan inte förstår hur någon skulle kunna få en "bra start" genom sådana slags kurser inom webbutveckling?

Ett exempel: https://www.youtube.com/@nickchapsas/videos (just detta exempel då med innehåll fokuserat på .NET/C#)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ett exempel: https://www.youtube.com/@nickchapsas/videos (just detta exempel då med innehåll fokuserat på .NET/C#)

Nice! Tack så mycket för tipset! Kommande kurser efter de två första nu vid skolstart kommer nämligen att vara .NET & C# så det blir perfekt!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jå, det är en irriterande bieffekt! Förresten, enligt dina arbetslivserfarenheter, hur många liknande människor såsom Terry A. Davis & Satoru Iwata skulle du säga finns där ute i programmeringsindustrin? Är dem de sällsynta "programmeringsgudarna" eller utgör de kanske någon procent eller några procentenheter av alla som finns där ute? Det finns också något som kallas för "10x programmer" om det är det som de kallas för annars?

Mvh,
WKL.

Antagligen något mellan väldigt få till hur många som helst

Idag är du väl sällan endast en "programmerare" då det inte alltför sällan är något system som ska bakas in, hårdvara (t.ex. servrar) osv som behöver konfas m.m., att systemutvecklare troligtvis är en vanligare term.

Bara för du är jävligt vass på programmering så betyder det verkligen inte att du skulle kunna koda ihop ett eget OS eller något liknande komplext. Det är så mycket mer än bara kod som du behöver förståelse inom.

En till sak ang. trådstarten och vilket ramverk eller dylikt som är det bästa. Svaret är helt enkelt - det beror på. Samma gäller programmeringsspråket - det beror på. Har ditt bolag/din verksamhet inte kompetens inom C++ trots att det är effektivare/snabbare, men väldigt mycket inom C#/.NET så är det kanske mer lönsamt att utveckla i just den redan etablerade miljön. Sen är det inom webbutveckling många gånger inte lönsamt att hoppa på det senaste om du nu inte är en "kodinfluencer" på Youtube... Angular/react/laravel fixar säkerligen 99.9% av det du behöver. 0.1% löser du med nå fulhack

TS bör förövrigt användas istället för JS om möjligheten finns. Mycket lättare att underhålla koden när du faktiskt kodar med typer..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Sedan är ju oftast programmering det en programmerare gör minst av tiden oftast
Sedan är det dokumentation, förstå kravspec, ifrågasätta kravställaren, översätta nya krav till ett kravspec, sitta med i 300 agila möten och bli inringd i 10 andra möten och sedan i slutändan så är det en till rad kod som behövs på ett visst ställe.
Så... förstå beställaren och veta var koden ska in
Är ju tämligen sällan man kodar från scratch, eller för majoriteten av utvecklare iaf.
Ibland gör man lite saker

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Videos är för folk som är för lata för att läsa, om man ska hårddra det. Dessa youtubers kan tacka sin lyckliga stjärna för att så många svalt betet om att de är sk "visuella learners". Det är de inte, de dras bara till det minsta motståndets lag.

Skrivet av orig_rejser:

Ibland gör man lite saker

Amen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

enligt dina arbetslivserfarenheter, hur många liknande människor såsom Terry A. Davis[..] skulle du säga finns där ute i programmeringsindustrin?

Få, som tur är. Folk med bipolär sjukdom och schizofreni har en tendens att inte fungera jättebra på arbetsplatser, vilket Davis inte heller gjorde medan han skrev TempleOS för att kunna tala med Gud, han var sjukpensionär.

Jag har stött på en av varje på drygt 15 år. Den f.d kollegan med bipolär sjukdom, numera pensionär, jobbade deltid för att kunna hålla sjukdomen i schack, stress fungerade inte. Den schizofrene f.d kollegan sitter i finkan efter att ha mordhotat sin familj. Ingen av dem jobbade i språk med explicit minnesallokering dock, så de kanske inte räknas som programmerare enligt din definition.

Permalänk

Yrkeslivet ser väl inte riktigt ut på det sättet. Framförallt är det ganska många företag med tillhörande yrkesroller som är inne och nosar på fullstack. Även om jag främst har arbetat i C#, Java och MySQL så har jag inget emot att göra lite frontend i React liksom. Vad man i slutändan använder för benämning är enligt mig inte särskilt intressant.

Utvecklare är väl ett bra och vedertaget begrepp. Då slipper du fundera över om du faktiskt enbart är webbutvecklare som kan lite SQL eller om man är en backendutvecklare som ibland skriver kod i JS/TS.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Få, som tur är. Folk med bipolär sjukdom och schizofreni har en tendens att inte fungera jättebra på arbetsplatser, vilket Davis inte heller gjorde medan han skrev TempleOS för att kunna tala med Gud, han var sjukpensionär.

Jag har stött på en av varje på drygt 15 år. Den f.d kollegan med bipolär sjukdom, numera pensionär, jobbade deltid för att kunna hålla sjukdomen i schack, stress fungerade inte. Den schizofrene f.d kollegan sitter i finkan efter att ha mordhotat sin familj. Ingen av dem jobbade i språk med explicit minnesallokering dock, så de kanske inte räknas som programmerare enligt din definition.

Jå, om vi bortser från sjukdomsaspekten i det fallet och tittar på kodandet: hur många liknande "duktiga" (oavsett hur mycket som är ren talang och hur mycket som är ren färdighet) Terry A. Davis finns det egentligen idag?

På grund av min inkompetens som kodare så förstår jag mig inte på minnesallokering mer än att manuell minnesallokering verkar vara mer vanligt lågnivåspråk som C(++) eller finns det variationer av C(++) där hantering av minnet (skapa och ta bort vid behov) sker automatiskt som det exempelvis gör i högnivåspråk som JS?

En annan aspekt i programmering är att skriva mot olika hårdvaror som exempelvis olika processorarkitekturer, grafikkort, med mera. Sådant håller jag inte på med och vill inte riktigt heller sätta mig in i. Därför vill jag inte heller påstå att jag är så "duktig" som andra som faktiskt pysslar med sådant mer "närgående kodande". I grova drag kanske jag har grönt bälte i "kod-karate" medan "programmerare" har svart (med antal stjärnor) bälte i "kod-karate" om man säger så. Samtidigt vill jag inte påstå att någon människa är bättre eller sämre oavsett deras kompetensnivå.

Det är bara att när jag hör yrket "software engineer" så tycker jag att det låter som om personen ifråga kan koda ihop typ vadsomhelst helt på egen hand. Det låter högst kvalificerande än att kalla sig för "web developer" vilket är vad jag skulle säga att jag är på väg att bli. Okej då, "Fullstack Web Developer" om jag ska ta i lite!

Varför finns det annars yrkesnamn såsom "ekonom" kontra "civilekonom" såväl som "ingenjör" kontra "civilingenjör"? Det semantiska här har ju en betydelse annars skulle de anses vara överflödiga att båda existerar.

Mvh,
WKL.

Skrivet av Sammanhang:

Yrkeslivet ser väl inte riktigt ut på det sättet. Framförallt är det ganska många företag med tillhörande yrkesroller som är inne och nosar på fullstack. Även om jag främst har arbetat i C#, Java och MySQL så har jag inget emot att göra lite frontend i React liksom. Vad man i slutändan använder för benämning är enligt mig inte särskilt intressant.

Utvecklare är väl ett bra och vedertaget begrepp. Då slipper du fundera över om du faktiskt enbart är webbutvecklare som kan lite SQL eller om man är en backendutvecklare som ibland skriver kod i JS/TS.

Det jag tänker på här är exempelvis möjliga framtida arbetskollegor som är fast i en viss "school of thought" eller "kodläger" som exempelvis, "Allt ska göras i React i frontend för det har alla dessa fördelar etc." även om kanske en viss slutkund inte efterfrågar det i React eller att kravspecifikationerna kanske skulle kunna göras för billigare peng i något annan kodstack.

Sådana framtida arbetskollegor låter som om de kan skapa mycket käppar i hjulet genom att gnälla på val om kodstack i diverse möten, scrums, code reviews, etc., för att de alldeles för "stolta" i sin egen kompetens av ramverk, kodspråk, med mera? Där återigen vill jag flika in grejen med "bländad av sin egen yrkesstolthet" samt vara för identifierad med sitt jobb i sitt liv.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ser så oerhört mycket snobbism inom utvecklaryrket. Folk som pratar om lågnivåspråk som att det är finare och man är inte en riktig utvecklare om man inte kan det. Jag tycker ändå att i slutändan så är kod till för att lösa problem och om samma problem går att lösa på ett mer effektivt sätt med färdiga verktyg så är det många gånger våran skyldighet som utvecklare att göra det.

"Inte riktig programmerare" - Som att man inte löser riktiga problem med koden man skriver.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Jag tycker man ser så oerhört mycket snobbism inom utvecklaryrket. Folk som pratar om lågnivåspråk som att det är finare och man är inte en riktig utvecklare om man inte kan det. Jag tycker ändå att i slutändan så är kod till för att lösa problem och om samma problem går att lösa på ett mer effektivt sätt med färdiga verktyg så är det många gånger våran skyldighet som utvecklare att göra det.

"Inte riktig programmerare" - Som att man inte löser riktiga problem med koden man skriver.

Jå, så länge man löser problemen tillräckligt bra så får det räcka så. Min webbkod kanske inte vinner 64kB-demotävlingar, men fungerar säkerligen på alla dagens budget- upp till högpresterande smartphones vilket är vad som efterfrågas.

Tillfrågas jag att koda ihop ett energioptimalt styrsystem för nästa Rover på Mars så säger jag bara:"Nej, jag kan inte det, och jag har noll intresse i att lära mig det också oavsett hur mycket ni än betalar mig!"

Gällande snobbism inom utvecklaryrket, har du några historier kring det hur folk snackat och haft sig? Jag tänker mig att liknande snobbism finns inom grafisk design också. Själv kan jag knappt rita i mspaint!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Lång text

Jag tror du bryr dig för mycket om titlar. Titlar sätts av chefer eller HR-avdelningar, de flesta av dessa kan inte skilja mellan dator och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jå, så länge man löser problemen tillräckligt bra så får det räcka så. Min webbkod kanske inte vinner 64kB-demotävlingar, men fungerar säkerligen på alla dagens budget- upp till högpresterande smartphones vilket är vad som efterfrågas.

Tillfrågas jag att koda ihop ett energioptimalt styrsystem för nästa Rover på Mars så säger jag bara:"Nej, jag kan inte det, och jag har noll intresse i att lära mig det också oavsett hur mycket ni än betalar mig!"

Gällande snobbism inom utvecklaryrket, har du några historier kring det hur folk snackat och haft sig? Jag tänker mig att liknande snobbism finns inom grafisk design också. Själv kan jag knappt rita i mspaint!

Mvh,
WKL.

Hittills har det räckt för min del att tänka på hur man skriver sin kod.
Man vill gärna försöka undvika en for loop i en for loop exempelvis, det är i princip så ooptimerat man kan skriva kod. Man vill också gärna försöka undvika att göra ett databasuppslag i en for-loop där det kan vara ett par 100k uppslag.

Klarar man av att tänka på den här nivån kring optimering så kommer det räcka i de allra flesta fallen. Här ligger en stor del av marknaden för oss utvecklare

De flesta kunder vill inte ha en lösning optimerad ner på nanosekunden. De vill ha en lösning som gör jobbet bra nog och där man inte la flera tusen timmar på att optimera redan vid valet av språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Hittills har det räckt för min del att tänka på hur man skriver sin kod.
Man vill gärna försöka undvika en for loop i en for loop exempelvis, det är i princip så ooptimerat man kan skriva kod. Man vill också gärna försöka undvika att göra ett databasuppslag i en for-loop där det kan vara ett par 100k uppslag.

Klarar man av att tänka på den här nivån kring optimering så kommer det räcka i de allra flesta fallen. Här ligger en stor del av marknaden för oss utvecklare

De flesta kunder vill inte ha en lösning optimerad ner på nanosekunden. De vill ha en lösning som gör jobbet bra nog och där man inte la flera tusen timmar på att optimera redan vid valet av språk.

Hur tänker du att man stegar igenom matriser/flerdimensionella strukturer annars?

Jag skulle vilja påstå att du inte ens ska tänka på optimering innan du har något som fungerar. Läsbarhet före optimerat är något jag gärna ser i kodbasen. Sen finns det såklart gränser, likt det du nämner med databasanrop i loopar som utan problem sänker applikationen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur tänker du att man stegar igenom matriser/flerdimensionella strukturer annars?

Jag skulle vilja påstå att du inte ens ska tänka på optimering innan du har något som fungerar. Läsbarhet före optimerat är något jag gärna ser i kodbasen. Sen finns det såklart gränser, likt det du nämner med databasanrop i loopar som utan problem sänker applikationen

Det finns säkert case när man behöver loopa igenom en matris med dubbla for-loopar, men ofta finns det en effektivare algoritm för det man behöver göra. Annat case där man ofta ser for-loop i en for-loop är när man behöver jämföra två tabeller med varandra, men även då finns det mycket mer effektiva sätt att göra detta på.

Jag förstår vad du säger men pratar man några 100k entiteter och detta ska processas vid sidladdning så kommer det vara någon som gnäller förr eller senare. Knappast en särskilt ovanlig företeelse.

Min poäng var oavsett inte något annat än att ge exempel på vad som kan spela större roll än val av språk.