Corsair skruvar upp sortimentet

Permalänk
Melding Plague

Corsair skruvar upp sortimentet

Produktportföljen hos Corsair utökas med ytterligare ett fack när företaget nu släpper en skruvmejsel och bitssats för datorbyggare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har svårt att minnas att jag stött på annat än stjärnskruv när jag byggt datorer. 65 bits känns lite överdrivet.

Permalänk
Medlem

Har redan Ifixit, som fungerar grymt bra till allt tänkbara i lätt till medium storlek.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Har svårt att minnas att jag stött på annat än stjärnskruv när jag byggt datorer. 65 bits känns lite överdrivet.

Ganska säger på att Paystation har eller hade säkerhetstorx.
Sen finns det ju givetvis mer än PH/ PZ huvud vid datorbyggande.

Men man köper väl inte ett sett med mejslar för att bygga en dator var 5e år. Finns väl fler användningsområden man har mejslar till.

Ser förövrigt trevligt ut. Dock kritisk till alla bits gjorda i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ganska säger på att Paystation har eller hade säkerhetstorx.
Sen finns det ju givetvis mer än PH/ PZ huvud vid datorbyggande.

Men man köper väl inte ett sett med mejslar för att bygga en dator var 5e år. Finns väl fler användningsområden man har mejslar till.

Ser förövrigt trevligt ut. Dock kritisk till alla bits gjorda i Kina.

Ja, det kan säkert vara mycket användbart om man har det rätta yrket. Någon form av reparationsfirma eller dylikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exroz:

Har svårt att minnas att jag stött på annat än stjärnskruv när jag byggt datorer. 65 bits känns lite överdrivet.

Det är väl mer till att reparera saker och sådär. Har stött på många av dessa skruvtyper vid reparation av diverse grejer (datorrelaterat och icke).
Det ser ut som ett bra kit, men till ungefär samma pris skulle jag nog satsa på iFixits beprövade kit.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Själv har man för många kits redan..

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att jag har en bättre från Biltema.

Edit: som de inte säljer längre, skulle länkat den.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Har redan Ifixit, som fungerar grymt bra till allt tänkbara i lätt till medium storlek.

Vad definierar du som medium storlek? Den går utmärkt att använda för att skruva fast bokhyllor också

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Har själv lite skruvprylar. Minns att det fanns en tråd med en som gjort lite research och hittat något högkvalitativt. Någon som minns tråden?

Nevermind, la en minut av min tid på att hitta tråden själv: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1598435-tips-for-alla-...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Eller så köper man denna från Biltema för 179 kr, med 10 års garanti. 122 delar. Bästa jag haft och jag har ändå en del erfarenhet.

Kör den både hemma och på jobbet.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...

Har inget emot Corsairs initiativ men alla dessa kit blir så tramsigt överprisade.

Permalänk

Konstigt att det inte kom med RGB eller det kanske kommer senare.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Känns som en grymt otrevligt handtag att använda eller....?
Det var första tanken när jag såg bilden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns som en grymt otrevligt handtag att använda eller....?
Det var första tanken när jag såg bilden

Påminner lite om Ifixit som jag tycker är riktigt skön. Man använder ju inte samma teknik som en normal skruvmejsel där man vrider hela handleden utan håller handflatan mot toppen, toppen roterar fritt från övriga skruvmejsel, och roterar med fingrarna. Ger väldigt bra kontroll men inte så mycket kraft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Skulle vilja påstå att jag har en bättre från Biltema.

Edit: som de inte säljer längre, skulle länkat den.

Blått underrede och genomskinligt lock?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Eller så köper man denna från Biltema för 179 kr, med 10 års garanti. 122 delar. Bästa jag haft och jag har ändå en del erfarenhet.

Kör den både hemma och på jobbet.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/71-501_xxl_1.jpg

Har inget emot Corsairs initiativ men alla dessa kit blir så tramsigt överprisade.

Hmm. Köpte den och nu ligger alla bits och skramlar runt i plastlådan. Kass konstruktion av lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hmm. Köpte den och nu ligger alla bits och skramlar runt i plastlådan. Kass konstruktion av lådan.

Då måste du haft sjukt otur eller jag väldigt tur. Inget bits har någonsin släppt och då körs det ändå en del grusväg med gupp på jobbet. Förstår ärligt talat inte ens hur det skulle kunna ske. Då borde de redan vara lösa i affären efter att ha fraktas på båt från Kina. Är ju inte så att det finns massa spelrum när du stänger lådan. Men säger du det så.

Permalänk
Medlem

10/10 poäng till rubriksättaren, hahaha!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om det finns någon tydlig koppling till Corsairs övriga sortiment, men allt som uppmuntrar folk att skruva i sina prylar och laga/uppgradera/... är väl positivt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vad definierar du som medium storlek? Den går utmärkt att använda för att skruva fast bokhyllor också

Tänkte mest på storlek och grovlek på skruvarna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Musikälskare

Skruvigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Eller så köper man denna från Biltema för 179 kr, med 10 års garanti. 122 delar. Bästa jag haft och jag har ändå en del erfarenhet.

Kör den både hemma och på jobbet.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/71-501_xxl_1.jpg

Har inget emot Corsairs initiativ men alla dessa kit blir så tramsigt överprisade.

Ser bra ut för Datorer och större absolut men den saknar en hel del grejer som behövs för t.ex. Nintendo Switch Joy-cons eller annat smått.

Kör själv iFixits kit som jag använt massor av gånger för att laga allt från elektronik till leksaker. Väldigt mycket leksaker som kör på alla möjliga exotiska skruvar utan vettig anledning men inte stött på något som inte finns med i iFixit kittet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Då måste du haft sjukt otur eller jag väldigt tur. Inget bits har någonsin släppt och då körs det ändå en del grusväg med gupp på jobbet. Förstår ärligt talat inte ens hur det skulle kunna ske. Då borde de redan vara lösa i affären efter att ha fraktas på båt från Kina. Är ju inte så att det finns massa spelrum när du stänger lådan. Men säger du det så.

Min variant höll inte fast bitsen alls utan förlitade sig på att man lade tillbaka skumgummibiten i lådan innan man stängde.
Det gjorde inte jag Trodde detta bara var för transport till slutkund.

Permalänk
Medlem

Jag vill nog ha en grövre för stationärt datormeckande. Tror mer Linus techtips skruvmejsel har bättre format. Det här känns mer universal, för mindre tekniska prylar som laptops och konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Min variant höll inte fast bitsen alls utan förlitade sig på att man lade tillbaka skumgummibiten i lådan innan man stängde.
Det gjorde inte jag Trodde detta bara var för transport till slutkund.

Det kan iofs för stämma för den har jag varit duktig och lagt tillbaka varje gång. Låter som om jag ska fortsätta med det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Blått underrede och genomskinligt lock?

Nej blå och svart, har kollat igenom men de säljer den inte längre.
Flertalet av bitsen är av olika färg, pratar inte om något färgat band utan metallen är färgad i bland annat rosa, grön, blå, röd. Det är den mest flitigt använda bitssatsen jag äger, det finns grejer till allt och Biltema sålde den då för 200 spänn eller liknande. Oerhört value minns jag. Bitsen slits inte direkt heller så verkar vara av bra kvalitet.

Edit: lade till och ändrade lite info

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Nej blå och svart, har kollat igenom men de säljer den inte längre.
Flertalet av bitsen är av olika färg, pratar inte om något färgat band utan metallen är färgad i bland annat rosa, grön, blå, röd. Det är den mest flitigt använda bitssatsen jag äger, det finns grejer till allt och Biltema sålde den då för 200 spänn eller liknande. Oerhört value minns jag. Bitsen slits inte direkt heller så verkar vara av bra kvalitet.

Edit: lade till och ändrade lite info

HA, min är tillbaka ser jag. Fast numera svart och genomskinlig

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/preci...

Bra när man ska pilla bärbara.

Permalänk

Tror de flesta som har intresse av detta redan har ett från Ifixit eller valfri hårdvarubutik, så känns lite sent ute i min åsikt.

Visa signatur

NetSurfer



Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

HA, min är tillbaka ser jag. Fast numera svart och genomskinlig

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/preci...

Bra när man ska pilla bärbara.

En orange versionen finns hos Claes. Har en sådan själv. Fungerar bra!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

HA, min är tillbaka ser jag. Fast numera svart och genomskinlig

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/preci...

Bra när man ska pilla bärbara.

Mm min är som den fast tre gånger fler bits plus en böjbar bitsförlängare

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.