Datorn fryser sig med 3 insatta begnagnade fläktar (power failure)

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jag hade provat ominstallation av OS, sedan kastat in handduken ärligt talat.
Moderkort, processor, RAM och nätaggregat är alltihop väldigt gammalt.

Gamla komponenter kan aldrig förklara dessa frysningar, det är troligare
att någon sladd på moderkortet har åkt ut under min transport av datorn i en rullande väska,
kanske raminnet? detta får ett proffs kolla på genom koppla ur allting & börja om från 0.

Den fryser sig t.o.m under systemreparationsverktygens
arbetsgång t.e.x frös den 3 gånger under startreparationen av Windows när den skulle
välja en systemåterställningspunkt

Jag lyckades dock tillslut göra en systemåterställning den vägen ända bak till Juni iår
innan frysningarna börjat, men frysningarna fortsätter till trots och i intensifierad styrka!

Och med intensifierad styrka åsyftar jag att jag tycker mig se att frysningarna tidigareläggs om du tittar på videos på internet (fd flash) men jag är osäker, glöm det här senaste jag sa om att det skulle frysa oftare i vissa webbläsare före andra, det är ingen skillnad

Men eftersom jag systemåterställt till innan problemen började så tvekar jag till att det här är mjuvarurelaterat
och att det skulle göra någon skillnad att ominstallera Windows 7, eller hur tycker du att det låter?

Jag har haft Crystal Diskinfo hela tiden och HD-hälsan är bra, har även
kopplat ur 2 av diskarna för att testa men det var inget

Windows memory diagnostics har jag kört utan att hitta några fel, därför har jag råd
att passa på att testa memtest86 då jag inte vill offra en USB-sticka för att köra det där

"Boots from a USB flash drive to test the RAM in your computer for faults."

Vad jag inte har gjort är att byta grafikkort (till ett ännu äldre)
för att se om det nyare har pajat

Permalänk
Skrivet av Kloppstock:

Gamla komponenter kan aldrig förklara dessa frysningar, det är troligare
att någon sladd på moderkortet har åkt ut under min transport av datorn i en rullande väska,
kanske raminnet? detta får ett proffs kolla på genom koppla ur allting & börja om från 0.

Den fryser sig t.o.m under systemreparationsverktygens
arbetsgång t.e.x frös den 3 gånger under startreparationen av Windows när den skulle
välja en systemåterställningspunkt

Jag lyckades dock tillslut göra en systemåterställning den vägen ända bak till Juni iår
innan frysningarna börjat, men frysningarna fortsätter till trots och i intensifierad styrka!

Och med intensifierad styrka åsyftar jag att jag tycker mig se att frysningarna tidigareläggs om du tittar på videos på internet (fd flash) men jag är osäker, glöm det här senaste jag sa om att det skulle frysa oftare i vissa webbläsare före andra, det är ingen skillnad

Men eftersom jag systemåterställt till innan problemen började så tvekar jag till att det här är mjuvarurelaterat
och att det skulle göra någon skillnad att ominstallera Windows 7, eller hur tycker du att det låter?

Jag har haft Crystal Diskinfo hela tiden och HD-hälsan är bra, har även
kopplat ur 2 av diskarna för att testa men det var inget

Windows memory diagnostics har jag kört utan att hitta några fel, därför har jag råd
att passa på att testa memtest86 då jag inte vill offra en USB-sticka för att köra det där

"Boots from a USB flash drive to test the RAM in your computer for faults."

Vad jag inte har gjort är att byta grafikkort (till ett ännu äldre)
för att se om det nyare har pajat

Har du OS på en mekanisk hårddisk?

Permalänk

Tack för allt engagemang i tråden till er jag citerar trots att jag satt er på villovägar,
jag måste därför ta ansvar & omrikta er alla i en enda post till det högst troliga verkliga orsaken till frysnigarna,
det är naturligtvis grafikkortet som har problem att processa bilder på internet genom insticksmodulen som vi tidigare kände som macromedia flash

Vilket skulle förklara varför det går snabbast för Firefox att frysa datorn av dom 4 webbläsarna
för det är flest öppna tabs är min Firefox session, som sagt det dröjer extremt lång tid
för att frysa om du inte surfar

Det är väl ingen ide att försöka reparera Firefox installationen eller flash-ersättaren när det troligtvis
är grafikkortet som stegvis fallerar, såtillvida inte installationen av Firefox på datorn räcker
för att passivt frysa datorn även innan Firefox öppnas?

Jag kan dessvärre inte koppla ur grafikkortet Powercolor Powercolor Radeon HD5770

Här ser ni en bild på dess dubbla kontakterna som förvirrar

https://www.ixbt.com/video3/images/juniper-2/powercolor-5770-...

Är det någon skillnad på den övre och nedre kontakten?
https://imgbox.com/rHRTWlWu
Den övre ingången saknar fästskruvar och sitter därför sämre
Den nedre har skruvar men det fortsätter att frysa trots att jag skiftat skärmkontakt till den

Jag kan dessvärre inte koppla ur grafikkortet för då slocknar skärmen
blev jag varse efter att inte ha tänkt klart! (som Rickard Sjöberg brukar säga)
jag måste ha ett testgrafikkort och byta det mot först, än så länge har jag bara hittat
i garderoben ett ännu äldre kort som är så
avlångt att det inte får plats! inne i en modern dator som min

Har jag tur hittar jag ett gammalt Geforce kort, men anställningskontakten
är väl antagligen förlegad iställer

Tack vara alla omstarter så håller bios på och nollställer processorklockan
ungefär var 50'onde krash

Skrivet av tBiorrith:

Öppna datorn och ta en bild på nätagget så vi får se vad det är.

Skrivet av dlq84:

Förmodligen ett klent nätagg. Din dator är lite av en relik också.

Skrivet av Maskaren:

Har du testat fläktarna en i taget? Kanske är en defekt fläkt.

Skrivet av Gruarn:

Gamla fläktar kan ha förvånande höga krav på effekt. Dubbelkolla vilka fläktar det handlar om så att inte de drar mer ström än du tror? Har du någon dosa som mäter hur mycket ström datorn drar så kan det också antyda om ett 650W-agg är tillräckligt eller inte.

Skrivet av Maskaren:

Jag har svårt att tro att fläktarna drar mer än 10w styck. Låter konstigt att du är så nära gränsen på vad ditt nätagg klarar av. 650w är ganska mycket ändå och räcker för dom flesta.

Skrivet av Lurk3r:

Är det på moderkortet du satt in fläktarna? Hur många fan-connectors har du på moderkortet? Har du satt i Y-splitter? Får du problemet alls med en, två, tre respektive fyra fläktar inkopplade?

Skrivet av Chibariku:

Vad har du för grafikkort och hur många hårddiskar har du?

Sen vill jag bara flika in att Windows 7 inte längre uppdateras och man bör fundera över om man ska använda en så gammal dator online.

Skrivet av Rouge of Darkness:

är det dem fläktarna du försöker plugga in?

bara skummade igenom vad som skrivits så hängde inte riktigt med vad du menar.

om det är fläktarna du försöker plugga in förstår jag om de orsakar problem iom att det är 24V fläktar dvs de går inte använda i en dator.

och dessutom ganska strömtörstiga sådana.

hur du äns fick kontakterna att passa är utom mitt förstånd.

Skrivet av Lonian:

Du kanske skulle installerat någon form av fan hub som får ström från nätaggregatet, om du hittar en som passar rätt till alla kontakter.

https://files.pccasegear.com/UserFiles/AC-CASE-FAN-HUB-arctic-10-port-pwm-fan-hub-with-sata-power-ftr2.jpg

Skrivet av tBiorrith:

Om det verkligen är de fläktarna som du länkar förstår jag att det blir problem!

Men hur kan du ens få en hårddisk att överhetta? Det tror jag aldrig jag har varit med om faktiskt.
Kan vi få en bild på hela datorns insida?

Permalänk

som tidigare sagt skulle inte äns bry mig om att försöka rädda den lär kosta mer än de 500-1000:- den var värd med fungeraden grafikkort.

kolla efter en billigare begagnad dator istället eller en ny som passar din budget.

för typ 3000:- borde du iaf få något från denna sidan 2015 med typ ett gtx 970 eller nått och typ en 4000-6000 serien nånting intel eller typ 1a generationen Amd Ryzen cpu som kommer springa cirklar runt prestandan på nuvarande trots att de i stort sett ses som antika vid detta laget också.

alternativt bara ett grafikort för typ 200.300:- max.

personligen skulle jag inte spendera ett öre på den befintliga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

som tidigare sagt skulle inte äns bry mig om att försöka rädda den lär kosta mer än de 500-1000:- den var värd med fungeraden grafikkort.

kolla efter en billigare begagnad dator istället eller en ny som passar din budget.

för typ 3000:- borde du iaf få något från denna sidan 2015 med typ ett gtx 970 eller nått och typ en 4000-6000 serien nånting intel eller typ 1a generationen Amd Ryzen cpu som kommer springa cirklar runt prestandan på nuvarande trots att de i stort sett ses som antika vid detta laget också.

alternativt bara ett grafikort för typ 200.300:- max.

personligen skulle jag inte spendera ett öre på den befintliga.

Det ingår inte i mina personekonomiska planer att köpa en ny dator, så jag få väl välja alternativ 2 att köpa nytt grafikkort, har du nått tips på ett Radeon/GeForce kort för denna rimliga summa av 300 sek så länka gärna

Men innan jag köper det måste jag bevisa bortom rimlig tvivel först
att det är grafikkortet och inte mjukvaran, och det skulle ju underlätta min skattning ifall 1 person härinne kände igen problem med grafikkort och frysningar och bekräftar min teori, sedan vill jag inte agera föränn någon talar om för mig varför det är två kontaktanslutningar? på mitt Radeon kort så jag vet om den sitter i rätt hål

Permalänk
Skrivet av Kloppstock:

Det ingår inte i mina personekonomiska planer att köpa en ny dator, så jag få väl välja alternativ 2 att köpa nytt grafikkort, har du nått tips på ett Radeon/GeForce kort för denna rimliga summa av 300 sek så länka gärna

Men innan jag köper det måste jag bevisa bortom rimlig tvivel först
att det är grafikkortet och inte mjukvaran, och det skulle ju underlätta min skattning ifall 1 person härinne kände igen problem med grafikkort och frysningar och bekräftar min teori, sedan vill jag inte agera föränn någon talar om för mig varför det är två kontaktanslutningar? på mitt Radeon kort så jag vet om den sitter i rätt hål

att du har flera bilskärmskontakter är så du ska kunna ansluta flera skärmar samtidigt om du vill.

när det kommer till felet så iom att datorn är närmre 15 år gammal så kan det bero på i princip vad som helst datorer är färskvara och elektroniken överlever inte hur länge som helst även om den inte används.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Blixten eller lyset kan ljuga, men jag tyder att topparna har jäst på kondensatorerna som sitter på vardera sida om den blåa Asus-flänsen.

F.ö. creds åt ditt försök med ordning på kablaget. För verket återspeglar tålamodet som vanliga Svenssons har för jobbet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Det ingår inte i mina personekonomiska planer att köpa en ny dator, så jag få väl välja alternativ 2 att köpa nytt grafikkort, har du nått tips på ett Radeon/GeForce kort för denna rimliga summa av 300 sek så länka gärna

Men innan jag köper det måste jag bevisa bortom rimlig tvivel först
att det är grafikkortet och inte mjukvaran, och det skulle ju underlätta min skattning ifall 1 person härinne kände igen problem med grafikkort och frysningar och bekräftar min teori, sedan vill jag inte agera föränn någon talar om för mig varför det är två kontaktanslutningar? på mitt Radeon kort så jag vet om den sitter i rätt hål

Ett sätt att kolla om mjukvara är inblandad är att köra datorn via en livelinux, funkar den då är hårdvaran troligen ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som GooGeL skrev så ser det ut som att kondensatorerna på moderkortet har svullnat vilket ofta leder till instabilitet, har varit med om det flera gånger om.

De cylinderformade komponenterna med sträck på toppen, dessa ska vara helt plana, om mitten sticker upp är de dags att byta ut.

Moderna moderkort använder sig inte av dessa utan mer moderna som inte svullnar eller läcker, de som sitter på ditt moderkort går nästan alltid sönder tillslut även om det kan ta många år.

Antingen så byter man ut moderkortet eller kondensatorerna, vilka som behövs står på sidan av dessa, beställ hem nya och löd dit dem. Orkar ni eller inte kan är nog ett beggat moderkort det enklaste.

Titta på kondensatorerna eller ta en bättre bild

för oss att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Som GooGeL skrev så ser det ut som att kondensatorerna på moderkortet har svullnat vilket ofta leder till instabilitet, har varit med om det flera gånger om.

De cylinderformade komponenterna med sträck på toppen, dessa ska vara helt plana, om mitten sticker upp är de dags att byta ut.

Moderna moderkort använder sig inte av dessa utan mer moderna som inte svullnar eller läcker, de som sitter på ditt moderkort går nästan alltid sönder tillslut även om det kan ta många år.

Antingen så byter man ut moderkortet eller kondensatorerna, vilka som behövs står på sidan av dessa, beställ hem nya och löd dit dem. Orkar ni eller inte kan är nog ett beggat moderkort det enklaste.

Titta på kondensatorerna eller ta en bättre bild<Uppladdad bildlänk> för oss att se.

Jo precis! Jag bommade att författa eller förtydliga konsekvenserna.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

https://images2.imgbox.com/5a/92/UsWtFjR5_o.jpg
Blixten eller lyset kan ljuga, men jag tyder att topparna har jäst på kondensatorerna som sitter på vardera sida om den blåa Asus-flänsen.

F.ö. creds åt ditt försök med ordning på kablaget. För verket återspeglar tålamodet som vanliga Svenssons har för jobbet.

Skrivet av Bulltazar:

Som GooGeL skrev så ser det ut som att kondensatorerna på moderkortet har svullnat vilket ofta leder till instabilitet, har varit med om det flera gånger om.

De cylinderformade komponenterna med sträck på toppen, dessa ska vara helt plana, om mitten sticker upp är de dags att byta ut.

Moderna moderkort använder sig inte av dessa utan mer moderna som inte svullnar eller läcker, de som sitter på ditt moderkort går nästan alltid sönder tillslut även om det kan ta många år.

Antingen så byter man ut moderkortet eller kondensatorerna, vilka som behövs står på sidan av dessa, beställ hem nya och löd dit dem. Orkar ni eller inte kan är nog ett beggat moderkort det enklaste.

Titta på kondensatorerna eller ta en bättre bild<Uppladdad bildlänk> för oss att se.

Jag håller nog inte med, jag är rätt så säker på att dem grå topparma ni ser är ingraverad text med konsument upplysning, alla ser likadana ut på exakt samma ställen på kortet nämligen

Datornissen tror inte på att grafikkortet skulle vara en hårdvara som orsakar frysningar enbart i felsäkert läge med nätverk eller normal inloggning, han sa att operativsystem installationen är den vanligaste orsaken till frysningar.

Och höll med om jag bör ominstallera Windows, jag gjorde det med modifikation i en Windows 7 uppgraderings installation från CD,n

Men installationen av Windows 7 tog för lång tid på sig för frysfelet så installstionsprocessen han frysa på 70 %
(Fel val gjorde jag, det var alltså hårdvaran)
så nu är Windows 7 installationen korrupt varför starta med skivan
inte längre ger mig möjlighet att ta bort partitionen, är fast i en loop av försök att fortsätta installationen vilket innebär att den här hårddisken måste wipas på annat sätt

Nej jag har inte tillgång till Linux som kan åstadkomma det, så det slutar väl med att jag måste lämna in den till datorbutiken som har linux
Eller finns det nått annat jag kan göra?

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Jo precis! Jag bommade att författa eller förtydliga konsekvenserna.

Det kan du författa, men inget kan nog bli värre än det redan är nu när min Windows installation blev korrupt, se föregående post

Jag vidhåller att kondensatorerna inte ser etsade ut eller vad det heter, det ä svårt att ta en bild till er som kommer nära nog

Datorteknikern trodde att om det är hårdvara så är det minne eller moderkort, jag tror på grafikkortet för jag körde occt bechmarking idag och den hittade två fel efter 1 minuts testning av grafikkortet och avbröt scannen, men programmet sög på att efterlämna någon logg om exakt vad det var för fel, och när jag gjorde om testet efteråt hittade den inget fel på grafikkortet, jag litar inte på det där programmet (det är för avancerat för mig att orka lära mig tolka dess funktioner )

Permalänk
Medlem

Men vad kostar det inte att ta datorn till en datortekniker för felsökning?
Du kan köpa en begagnad, komplett, fungerande, bättre presterande dator för småpotatis.

Exempel: https://www.sweclockers.com/marknad/230556-dator-med-i5-4670k...

Testa göra en köpes annons på SweC marknad så hittar du nog det du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag håller nog inte med, jag är rätt så säker på att dem grå topparma ni ser är ingraverad text med konsument upplysning, alla ser likadana ut på exakt samma ställen på kortet nämligen

Datornissen tror inte på att grafikkortet skulle vara en hårdvara som orsakar frysningar enbart i felsäkert läge med nätverk eller normal inloggning, han sa att operativsystem installationen är den vanligaste orsaken till frysningar.

Och höll med om jag bör ominstallera Windows, jag gjorde det med modifikation i en Windows 7 uppgraderings installation från CD,n

Men installationen av Windows 7 tog för lång tid på sig för frysfelet så installstionsprocessen han frysa på 70 %
(Fel val gjorde jag, det var alltså hårdvaran)
så nu är Windows 7 installationen korrupt varför starta med skivan
inte längre ger mig möjlighet att ta bort partitionen, är fast i en loop av försök att fortsätta installationen vilket innebär att den här hårddisken måste wipas på annat sätt

Nej jag har inte tillgång till Linux som kan åstadkomma det, så det slutar väl med att jag måste lämna in den till datorbutiken som har linux
Eller finns det nått annat jag kan göra?

Att datorn börjar bära sig åt när du lastar den på ett eller annat vis, och strömförbrukningen i förlängningen ökar/förändras, är ett skolbokssymptom på dåliga kondensatorer.

Av din beskrivning att döma är det är drosslar eller polymerkondingar du hittat, inte de elektrolytkondensatorer som avsågs. Markerat dem med röda pilar. Kolla dem och alla andra kondensatorer av samma typ du kan hitta på moderkortet, särskilt de som sitter nära processorn.

Bortsett från de Y- eller X-formade brottanvisningarna (som finns där för att kondensatorerna ska spricka snarare än explodera om de fallerar) ska deras toppar vara plana. Av bilden att döma är de konvexa. Detta kan hända om elektrolyten i dem förgasas som effekt av åldrande, och de trycksätts. Självklart sticker deras värden iväg åt alla håll och kanter, de är inte i närheten av spec när de svullnat.

Det kan även se likadant ut i nätdelen, den rekommenderar jag dock inte att du öppnar om du inte vet exakt vad du håller på med, kondensatorerna på primärsidan kan vara livsfarliga om du råkar ladda ur dem genom dig. De kan hålla laddning även efter att du brutit strömmen. Du kan ju dock kolla om du kan se något genom ventilationsraster eller liknande.

Tillägg: det går att byta ut dåliga kondensatorer, men kan du inte göra det själv eller konsultera någon alldeles för snäll polare, kommer material- och arbetskostnad vida överstiga vad du får betala för en betydligt vassare begagnad dator.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla problem du har med datorn och den verkar vara väldigt gammal så håller jag med dom andra att en ny dator skulle nog vara bästa alternativet.

Begagnat går hitta billigt. https://www.sweclockers.com/marknad/230687-dator-med-asrock-h...
Vet inte vad din nuvarande dator har för innehåll men den kanske är bättre? Vet inte vart du bor heller.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av kaput:

Att datorn börjar bära sig åt när du lastar den på ett eller annat vis, och strömförbrukningen i förlängningen ökar/förändras, är ett skolbokssymptom på dåliga kondensatorer.

Av din beskrivning att döma är det är drosslar eller polymerkondingar du hittat, inte de elektrolytkondensatorer som avsågs. Markerat dem med röda pilar. Kolla dem och alla andra kondensatorer av samma typ du kan hitta på moderkortet, särskilt de som sitter nära processorn.

https://i.imgur.com/u4eZcED.jpg

Bortsett från de Y- eller X-formade brottanvisningarna (som finns där för att kondensatorerna ska spricka snarare än explodera om de fallerar) ska deras toppar vara plana. Av bilden att döma är de konvexa. Detta kan hända om elektrolyten i dem förgasas som effekt av åldrande, och de trycksätts. Självklart sticker deras värden iväg åt alla håll och kanter, de är inte i närheten av spec när de svullnat.

Det kan även se likadant ut i nätdelen, den rekommenderar jag dock inte att du öppnar om du inte vet exakt vad du håller på med, kondensatorerna på primärsidan kan vara livsfarliga om du råkar ladda ur dem genom dig. De kan hålla laddning även efter att du brutit strömmen. Du kan ju dock kolla om du kan se något genom ventilationsraster eller liknande.

Tillägg: det går att byta ut dåliga kondensatorer, men kan du inte göra det själv eller konsultera någon alldeles för snäll polare, kommer material- och arbetskostnad vida överstiga vad du får betala för en betydligt vassare begagnad dator.

Nej det var exakt dom kondensatorerna du ritat pilar på jag avsåg, jag visade dom för datorteknikern, han sa att att dom ser lite svullna ut men han galopperade inte iväg och var säker på att det orsakar frysningen, nu ska han felsöka hårdvaran antar jag via nån portabel Linux installation eftersom min installation är förstörd, och han måste ev ha tillgång till en öppnad webbläsare för att uppsnabbs frysningen i felsökningen

Det här kommer bli dyrt men det skiter jag i för det är mot mina principer att ha en begagnad dator och att köpa en helt ny lågprisdator som inte är en laptop blir antagligen lika dyrt eller dyrare än att laga en 1 trasig komponent på den här burken om jag har tur

Skrivet av Maskaren:

Med tanke på alla problem du har med datorn och den verkar vara väldigt gammal så håller jag med dom andra att en ny dator skulle nog vara bästa alternativet....

Begagnat går hitta billigt. https://www.sweclockers.com/marknad/230687-dator-med-asrock-h...
Vet inte vad din nuvarande dator har för innehåll men den kanske är bättre? Vet inte vart du bor heller.

.....men skulle tekniker be om att få byta kondensatorerna lär jag välja att köpa ett nytt billigt moderkort som han får sätta in och tjäna en tjuga

Har ni nån länk till billigt moderkort?

Permalänk

Du kommer ju antagligen behöva köpa ett begagnat moderkort isåfall. Och om han nu sa att de såg svullna ut så är det ju ett problem. 🤷

Permalänk
Skrivet av Kloppstock:

Nej det var exakt dom kondensatorerna du ritat pilar på jag avsåg, jag visade dom för datorteknikern, han sa att att dom ser lite svullna ut men han galopperade inte iväg och var säker på att det orsakar frysningen, nu ska han felsöka hårdvaran antar jag via nån portabel Linux installation eftersom min installation är förstörd, och han måste ev ha tillgång till en öppnad webbläsare för att uppsnabbs frysningen i felsökningen

Det här kommer bli dyrt men det skiter jag i för det är mot mina principer att ha en begagnad dator och att köpa en helt ny lågprisdator som inte är en laptop blir antagligen lika dyrt eller dyrare än att laga en 1 trasig komponent på den här burken om jag har tur

.....men skulle tekniker be om att få byta kondensatorerna lär jag välja att köpa ett nytt billigt moderkort som han får sätta in och tjäna en tjuga

Har ni nån länk till billigt moderkort?

Så pass gamalt och du får börja leta begagnat tveksamt att något nytt säljs som är kompatibelt.

Am2 sockeln har inte använts på typ 10år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ser ut som du har en Phenom II X4 945, det är AM3 socket. Borde gå få tag i ett billigt moderkort.
https://www.tradera.com/item/344514/605235904/amd-asus-m5a97-...

Den t.ex. Förstår verkligen inte varför du envisas med att slänga pengar på datorn dock för felsökning. Om det är moderkortet, köp ett nytt och byt ut den bara.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Ser ut som du har en Phenom II X4 945, det är AM3 socket. Borde gå få tag i ett billigt moderkort.
https://www.tradera.com/item/344514/605235904/amd-asus-m5a97-...

Den t.ex. Förstår verkligen inte varför du envisas med att slänga pengar på datorn dock för felsökning. Om det är moderkortet, köp ett nytt och byt ut den bara.

så en är Am3 trodde de satt på AM2 sockel så ja är väl något lättare att hitta kanske men jag är ändå skeptisk på att hitta något nytt iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det här kommer bli dyrt men det skiter jag i för det är mot mina principer att ha en begagnad dator och att köpa en helt ny lågprisdator som inte är en laptop blir antagligen lika dyrt eller dyrare än att laga en 1 trasig komponent på den här burken om jag har tur

.....men skulle tekniker be om att få byta kondensatorerna lär jag välja att köpa ett nytt billigt moderkort som han får sätta in och tjäna en tjuga

Har ni nån länk till billigt moderkort?

Jag har inget emot dina principer, men det kan vara svårt att ha både "principer" och "antagligen lika dyrt" och "om jag har tur" i samma mening. Det är inte komponenterna som kostar utan arbetstiden. Kan du inte byta delarna själv rekommenderar jag som de flesta andra här också att du hittar en begagnad maskin där allt finns och fungerar. Tror ingen här förespråkar att köpa "en helt ny lågprisdator" utan hellre leta en begagnad, som ju finns i alla prisklasser. Även om du haft en fungerande Windows-installation på disken skulle du mest sannolikt behöva ha exakt samma moderkortsmodell för att inte få problem med drivrutiner. Behöver du ändå installera om kan du hellre göra det på ett bättre begagnat system.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Du kommer ju antagligen behöva köpa ett begagnat moderkort isåfall. Och om han nu sa att de såg svullna ut så är det ju ett problem. 🤷

Datasnubben har dock valt att arbeta metodiskt å lägga krutet på annat
(ominstallera Windows 7) vilket bör tolkas som att han inte är lika säker på att svullna kondensatorerna orsakar frysningarna....antingen det eller att han vill tjäna pengar, för jag har utöver att ge honom Windows skivan rekomenderar honom att ominstallera Windows 7 sist av allt efter att han uteslutit hårdvaran via nån Linus installation , men han ville göra i motsatt ordning och försöka komma in i Windows, och vem är jag att protestera? 😀

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Ser ut som du har en Phenom II X4 945, det är AM3 socket. Borde gå få tag i ett billigt moderkort.
https://www.tradera.com/item/344514/605235904/amd-asus-m5a97-...

Den t.ex. Förstår verkligen inte varför du envisas med att slänga pengar på datorn dock för felsökning. Om det är moderkortet, köp ett nytt och byt ut den bara.

Sedan om visar det sig att det inte var moderkortet som frös utan minnet eller grafikkorrtet.

Då blir det istället dyrt när samma datornisse får montera det nya onödiga moderkortet åt mig eftersom jag saknar vänner som kan hjälpa mig att göra det själv, nog för att jag nu lärt mig vad saker ska sitta på detta Gigabyte kort, men ge mig en nyt moderkortsmodell i handen å jag blir säkert nollställt, dessutom ska kortet ställas på högkant på nått sätt inne i burken och limmas fast? å där kommer mitt handlag faila 👏

Eller vad tror vi om att det kan vara lösa sladdar som orsakar frysningarna? jag har innan felet uppdagades som alltid transporterat datorn liggandes ner i en rullande resväska eftersom jag inte äger din bättre begangnade 🤭 bil! som kunde transporera svinet

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Med tanke på alla problem du har med datorn och den verkar vara väldigt gammal så håller jag med dom andra att en ny dator skulle nog vara bästa alternativet.

Begagnat går hitta billigt. https://www.sweclockers.com/marknad/230687-dator-med-asrock-h...
Vet inte vad din nuvarande dator har för innehåll men den kanske är bättre? Vet inte vart du bor heller.

Ni har inte krävt att få reda på vad det är för moderkort det rör sig om föränn nu, system spec informerade enbart om processor n ser jag nu

Jag har även lyckats med konststycket att skicka datorteknikern fel moderkortsmanual, han har fått Gigabytebkortets, först där kan vi börja snacka reliker!!!
Det visar sig att mitt moderkort med sina benigna kondensator-svårigheter är ett
M5A78LLE

Skrivet av Rouge of Darkness:

Så pass gamalt och du får börja leta begagnat tveksamt att något nytt säljs som är kompatibelt.

Am2 sockeln har inte använts på typ 10år.

Skrivet av Rouge of Darkness:

så en är Am3 trodde de satt på AM2 sockel så ja är väl något lättare att hitta kanske men jag är ändå skeptisk på att hitta något nytt iaf.

Det är en 3a

Så det jag behöver är ett fräscht icke begagnat moderkort som tar AMD3 processorer som
Phenom II X4 945 iall ni promt Inte kan finna en M5A78LLE replika?

Jag kan faktiskt köpa begangnat ifall kortet är obrutet (förpackningen alltså 👊) ifall folk nu säljer oanvända datordelar på Tradera

Kan ni hitta nått sånt vore jag tacksam då den här smartphonen funkar illa som komponentsökar-surfdator eftersom riktiga datorn är inlagd på lasarettet

Permalänk
Medlem

Bilden på fläkten är på 24V (tror inte finns den spänningen i datorn) och 2.4A. Det blir 57.6 W. På 3 fläktar kommer det upp till 170W, tror inte att det är så bra för datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kloppstock:

Ni har inte krävt att få reda på vad det är för moderkort det rör sig om föränn nu, system spec informerade enbart om processor n ser jag nu

Jag har även lyckats med konststycket att skicka datorteknikern fel moderkortsmanual, han har fått Gigabytebkortets, först där kan vi börja snacka reliker!!!
Det visar sig att mitt moderkort med sina benigna kondensator-svårigheter är ett
M5A78LLE

Det är en 3a

Så det jag behöver är ett fräscht icke begagnat moderkort som tar AMD3 processorer som
Phenom II X4 945 iall ni promt Inte kan finna en M5A78LLE replika?

Jag kan faktiskt köpa begangnat ifall kortet är obrutet (förpackningen alltså 👊) ifall folk nu säljer oanvända datordelar på Tradera

Kan ni hitta nått sånt vore jag tacksam då den här smartphonen funkar illa som komponentsökar-surfdator eftersom riktiga datorn är inlagd på lasarettet

Am3 är en äldre utgången plattform, du kommer att få det svårt att hitta nått oanvänt och om du gör det är det nog avsett som industriella reservdelar och de är oftast mycket dyrare än "normalpris" och inte sällan betydligt dyrare än att köpa en helt ny komplett dator.
Am3 börjar snarare gå mot att räknas som en retroplattform och inget man använder för dagligt nyttobruk, även am4 börjar glesas ut och am5 är det aktuella just nu.

Dessutom bör du ju tänka på prestandan för am3 delar är idag så åldrade att de idag inte ens står sig särskilt bra mot dagens budgetdelar och dessutom har de betydligt högre energiförbrukning och äldre delar brukar också sakna stöd för en del moderna tekniker.

Ska du hålla liv i retrosystem så bör du göra det själv om det inte ska bli dyrt, det är inte vettigt att ha en am3 med win7 dator som bruksdator idag utan det är nått för retroentusiaster som gillar att greja med snarare än att använda datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det här årets bästa trollning?

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Är det här årets bästa trollning?

jag börjar fundera på det.

måste seriöst ha slängt mer pengar på felsökning vid detta laget än det kostat att bara köpa en bättre begagnad dator från denna sidan 2015. men vill TS absolut laga datorn istället för att byta ut den så får denne göra det.

@Kloppstock de här är väl alternativen typ på tradera som ska vara kompatibla
https://www.tradera.com/search?q=am3&af-computer_socket_amd=S...

inga nya så är ju typ chansning om du får ett kort som lever speciellt länge med tanke på ålder tippar att de flesta sjunger troligen på sista versen pga ålder men kan ju ev fungera några år med lite tur.

och även om du hittar ett nytt kort som legat som hyllvärmare är det ju inte helt otroligt att det lider av samma problem iom att det verkar lida av diverse ålder symptom.

men att hitta ett helt nytt kort är troligen lika troligt som att vinna jackpoten på lotto

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tråden har hållt på i 3 veckor med turer fram och tillbaka till någon som tar betalt att göra saker. Det är ett problem som man kan lösa med 200kr och 20 minuter. Ett begagnat moderkort kanske inte håller i många år till, men behöver den det?

Prestandan i hårdvaran är skit och kan få många gånger bättre prestanda genom att köpa en begagnad dator för under 1000kr.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av abki:

Bilden på fläkten är på 24V (tror inte finns den spänningen i datorn) och 2.4A. Det blir 57.6 W. På 3 fläktar kommer det upp till 170W, tror inte att det är så bra för datorn.

Jag har dock testat kopplat ur alla fläktar, frysningarna upphörde inte.

Datorteknikern som satte in dem tvekade nte om att dessa 3 skulle innebära för mycket, dom har aldrig hört om nått liknande påstående