Batterihälsa i Iphone 14 Pro sjunker snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Som trogen Appleanvändare måste jag hålla med, 88% batterihälsa med min iphone 13 pro 1 år gammal. Den höll inte flygresan från Spanien som tog 3 timmar, spotify podcast med ljusstyrka på 50%.
Riktigt dåligt. Skärper de inte sig med 15 så blir det sista iPhone för min del.

Satte du den i flygplansläge? Annars kommer telefonen söka mottagning hela tiden utan att lyckas, och det drar jävligt mycket kräm.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

"Hälsan" som du säger är bara vad enheten gissar sig till med hjälp av historik. Den säger faktiskt inget alls om vad hälsan är just nu, idag.

Eftersom både volt och ampere varierar så borde det enda rimliga vara att mäta i watt/watttimmar. Tyvärr envisas mobiltillverkarna med annat.

Det jag misstänkt att det inte stämmer så bra, eller märkt snarare. Ändå verkar folk följa det rätt slaviskt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det jag misstänkt att det inte stämmer så bra, eller märkt snarare. Ändå verkar folk följa det rätt slaviskt.

Den är rätt träffsäker, men över tid. Den säger inget alls om plötsliga förändringar, så som uppsvällt batteri.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inköpsdatum: Lansering
Modell: iPhone 14 Pro
Batterihälsa: 96%
Laddning: Varierande, oftast med Apple 20W USB-C, ibland trådlöst. Laddar över natten 90% av gångerna

Permalänk

Nåt verkar ju lite skumt med de modellerna. Jämfört med min Iphone SE 2020 (inköpt juni 2020) som ligger på 80% batterkapacitet i dag. Och den är rätt misshandlad, slösurfat otroligt mycket på den, aldrig tänkt på att ladda den på något hälsosamt sätt, använt samtidigt som laddning så den blivit svinvarm etc. Vore intressant att se hur de drabbade telefonerna har använts.

Permalänk

Inköpsdatum: 2020-02-20
Modell: iPhone XS
Batterihälsa: 90%
Laddning: Kabel

De största batterislukarna är Google maps och spotify, märker jag att de ligger och drar i bakgrunden så stänger jag av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Inköpsdatum: 2020-02-20
Modell: iPhone XS
Batterihälsa: 90%
Laddning: Kabel

De största batterislukarna är Google maps och spotify, märker jag att de ligger och drar i bakgrunden så stänger jag av dom.

För att vara Xs är det galet bra skulle jag säga. Den hade ju ett rätt litet batteri (även med dåtidens mått) så även om du drog en vinstlott i batterilotteriet så är det förvånansvärt bra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Min 12 Pro har 84% efter 1,5 år

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Clasito:

För att vara Xs är det galet bra skulle jag säga. Den hade ju ett rätt litet batteri (även med dåtidens mått) så även om du drog en vinstlott i batterilotteriet så är det förvånansvärt bra.

Hade en Nexus 5 innan och den höll i ca 8timmar, så jag är verkligen nöjd med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone har väl överlägset mest energisnåla cpu och gpun med marginal om jag minns bäst. Cpun är väl snabbast, gpun mer tveksamt. Batteriet i iPhone har dock varit väldigt liten, troligen endast för att få ner vikten.
iPhone 15 batteri förväntas få rejält mycket mer kapacitet. Då har iPhone typ samma batteri som motsvarande Android, med skillnad att iPhonen drar mindre ström. Det går ej säga något annat än iPhone 15 verkar bli grym. https://www.phonearena.com/news/apple-iphone-15-battery-life-...

Det som dock mest förvånar mig är alla "söndagsseglare" som de flesta verkar vara, som på olika sätt inte utnyttjar deras mobil fulla potential för att spara på mobilen. Liksom att ladda sakta, endast ladda vissa tidpunkter etc tar tid och gör det krångligare. Än för oss som mer bara skiter i det och säger att batterier är billiga.
Jag ser det lite som personer som köper en sportbil och vill att däcken ska hålla i 10år, medans oss som med samma bil byter däck varje år.

Söndagsseglare 🤣😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Min iPhone 11 ligger på 86% och jag köpte den beggad. Så vet tyvärr inte hur länge den varit i drift. När jag ändå är i tråden. Det som tar kål på batteriet är maxladdning i kombination av värme. Och jag kör mycket car play. Det går ju inte att reglera hur mycket man vill att den skall ladda upp batteriet då. Finns det ngn billig lösning för att endast ladda (eller inte ladda alls, bara använda den effekt som behövs för aktuell förbrukning) i bilen? Hemma avbryter jag manuellt vid 80%..

Edit: Jo, "Optimera iPhones batteriladdning" är påslaget men det verkar den inte bry sig om.

add
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har en 14 Pro som köptes för 5 månader sedan. Än så länge 100% i alla fall.

Hittills har jag snabbladdat till 100% över natten.
Men förra veckan köpte jag en Aqara Smart Plug och har nu en automatisering via Home Assistant som avslutar laddningen vid 80%. Bytte samtidigt till 5W laddare då mer inte behövs. Ska bli intressant att se hur batterihälsan ser ut om 1-2 år.

Precis så har jag kört i 1½ år och det har tyvärr inte hjälpt, ligger på 89% efter snart 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Den är rätt träffsäker, men över tid. Den säger inget alls om plötsliga förändringar, så som uppsvällt batteri.

Då är den ändå relativt osäker när det gäller plötsliga förändringar vilka ofta är farligast. Tex uppsvällt batteri.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Laddar mellan 40-80% med snabbladdning, en stund innan man ska sova. Alternativt på jobbet. Har en shortcut som ger mig notis när den nått 80% så jag kommer ihåg att dra ur.

Hur gör man en sådan shortcut? Vore guld att veta.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Vad betalade Samsung för denna artikel strax innan lanseringen av nästa generation?😂

Att batterihälsan dalar med åldern är knappast något nytt, min 13 pro max har 86% kvar efter snart 2 år.
Har man högre använder man nog knappt mobilen och
man kanske hade klarat sig med en billigare mobil.

Det finns en massa olika saker som kan öka livslängden och strömförbrukningen i mobilen.

Aldrig ladda ur helt, bara ladda till 80%, aldrig snabbladda, bosätt dig inte på ett ställe med dålig täckning, låt inte mobilen ligga i solen.

Men med det sagt så är det väl trevligt om Apple kommer fram till något som kan göra att det håller lite längre.

Batterierna i Samsung åldras nog fortare eller lika snabbt (min erfarenhet av flera Samsung/Oneplus). Finns t ex inget standard sätt att mäta batterihälsan i Android. Får lov att installera en separat App blir ju lite av en äpplen och päron jämförelse då.
Finns rykte om att det kanske kommer batterihälsa i android 14.
Så jag ”tror” inte Samsung vill göra en jämförelse angående batterihälsa med Apple.
Tror de skulle förlora stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är den ändå relativt osäker när det gäller plötsliga förändringar vilka ofta är farligast. Tex uppsvällt batteri.

Ja absolut, men det är inte vad den är till för direkt heller. Degradering är inte plötslig död.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta drabbar inte bara iPhone 14 pro utan även några andra modeller.
Har en iPhone 13 Pro som bara efter några månader ramlat ner under 90%, har dock legat stabilt sedan dess.

Det finns en bugg i iOS som dock kan påverka batteritiden rejält, har man avinstallerat fitnessappen (apples egna) så kommer telefonen dra mer batteri. Någon del av systemet försöker nå fitness appen och finns den inte så throttlar den upp CPU i ca 5 sekunder och gör detta om och om igen.
Installerar man fitnessappen, även om man inte använder den, så är allt frid och fröjd och batteritiden återgår till det normala.
Dock så påverkar det inte degraderingen eller statusen av batteriet.

Men, om någon upplever sämre batteritid i iOS så kolla detta

Permalänk
Medlem

Har en 12a inköpt februari-22, 88% nu.

Upplever att den inte räcker nära så länge nu sen jag skaffade yale lås som låser upp automatiskt när den känner av blåtand samt som tesla-nyckel för att låsa upp. Måste nästan alltid stödladda på kvällen samt att den alltid ligger på laddning över natten.

Visa signatur

i7 8700k | GTX 1080ti | Alienware AW3418DW | Asus rog swift PG279Q

Permalänk
Medlem

14 Pro Max, haft sen 19 oktober -22. Batterikapacitet 89%. Laddat oftast med snabbladdare (45W Anker) och varit väldigt noga med att inte gå under 20% och sällan över 80% laddat med.

Hade en 8 plus innan, det tog ju åtminstone dubbelt så lång tid för den telefonen att gå 90% kapacitet. Efter 4år hade jag fortfarande 80% kapacitet i det batteriet.

Visa signatur

uin: 6550610

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ja absolut, men det är inte vad den är till för direkt heller. Degradering är inte plötslig död.

Oavsett tycker jag mina batterier klarar sig ovanligt länge. Hade en surfplatta som jag hade i 8 år och fick pensioneras pga seghet.
Batteriet var i väldigt bra skick och de få gånger jag tog med den på semester eller något så höll den nästan lika länge som den var ny de senaste gångerna.
Nu kommer chocken, den största delen satt den i laddaren 24/7 vilket inte ska vara bra. Liknande upplevelser har jag av mina andra telefoner och plattor.
Så värme är största dödaren vad jag märkt. Min robot gräsklippare som är svart och åker runt i solen och dessutom får några timmar kvällssol på sig i sitt hus börjar redan efter ca 3 år visa tecken på ganska kraftigt försämrad prestanda.

Har inte BMS inbyggda skydd som att användaren ser 100% batteri medan det i själva verket kanske är 95% som skydd?
Likadant som att de klipper strömmen när cellerna sjunker under en viss volt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

iPhone 14 Pro - 99% sedan 1a november förra året. Typ alltid laddat med Orginal USB-C till lightning.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Oavsett tycker jag mina batterier klarar sig ovanligt länge. Hade en surfplatta som jag hade i 8 år och fick pensioneras pga seghet.
Batteriet var i väldigt bra skick och de få gånger jag tog med den på semester eller något så höll den nästan lika länge som den var ny de senaste gångerna.
Nu kommer chocken, den största delen satt den i laddaren 24/7 vilket inte ska vara bra. Liknande upplevelser har jag av mina andra telefoner och plattor.
Så värme är största dödaren vad jag märkt. Min robot gräsklippare som är svart och åker runt i solen och dessutom får några timmar kvällssol på sig i sitt hus börjar redan efter ca 3 år visa tecken på ganska kraftigt försämrad prestanda.

Har inte BMS inbyggda skydd som att användaren ser 100% batteri medan det i själva verket kanske är 95% som skydd?
Likadant som att de klipper strömmen när cellerna sjunker under en viss volt?

Jo en för rejäl urladdning dödar lithium batteri såväl som en rejäl överladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Ungefär så här.

Finns en del fräna "automationer" man ska skapa i Shortcuts appen.

Skrivet av Hattifnatten:

Hur gör man en sådan shortcut? Vore guld att veta.

Länk i citatet 👍

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har iPhone 13 Pro, 88% efter två år, är väldigt nöjd. Hade en Samsung S10 innan och den var extremt dålig efter 2år fick stödladda den hela tiden. Använde den lika frekvent som med nuvarande iPhone 13 Pro. Nu behöver jag ladda väldigt väldigt sällan under dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Länk i citatet 👍

Riktig hjälte! Tack!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Min XR som är nästan 5 år gammal hade 98% så sent som för ett år sedan.
Alltid laddat till 80%(sen klipper shortcut automation homekit-uttaget). Undvikit att ha den i solen(värme dödar ju batterier snabbt).
Sen var jag bortrest ett halvår och snabbladdade via ipadladdaren, ofta till 100%. Nu är hälsan nere på 89%.
Men det är väl ok efter 5 år tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Och jag kör mycket car play. Det går ju inte att reglera hur mycket man vill att den skall ladda upp batteriet då. Finns det ngn billig lösning för att endast ladda (eller inte ladda alls, bara använda den effekt som behövs för aktuell förbrukning) i bilen? Hemma avbryter jag manuellt vid 80%..

Edit: Jo, "Optimera iPhones batteriladdning" är påslaget men det verkar den inte bry sig om.

Byt bil så du kan köra trådlös carplay.
Kanske inte så billigt iofs. 😁

I min nuvarande bil har jag inte carplay överhuvudtaget(hade just trådlös i förra), av nån anledning saknar jag det inte.
Däremot saknar jag infotainment i min förförra bil(tesla).
(Kanske för att pinch to zoom inte funkar i carplay, men det gör det på tesla...)

Permalänk
Skrivet av taliz:

Byt bil så du kan köra trådlös carplay.
Kanske inte så billigt iofs. 😁

I min nuvarande bil har jag inte carplay överhuvudtaget(hade just trådlös i förra), av nån anledning saknar jag det inte.
Däremot saknar jag infotainment i min förförra bil(tesla).
(Kanske för att pinch to zoom inte funkar i carplay, men det gör det på tesla...)

Trådlös carplay fanns som option. Hade jag vetat hur bra det var med carplay så hade jag nog satsat på det. Men för sent nu tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har 14 PRO Max, köpt på release, inställningarna säger 94% men loggarna säger annat 🤨

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Har 14 PRO Max, köpt på release, inställningarna säger 94% men loggarna säger annat 🤨

Hur får du fram den informationen?