Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Haft samma installation sen jag byggde datorn för 4 år sen. Funkar det så funkar det.

De som ominstallerar om sina OS måste vara såna som klickar på allt skit på nätet och får sina system fyllda med virus. Ge fan i alla länkar! xD

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Livsnjutare 😎

Så sällan jag kan / måste.

Efter Windows 10 / 11 så installeras ju i princip systemet om vid varje större uppdatering och sedan läggs väl bara användardata in igen vill jag minnas att jag läst nånstans ?

Det är märkbart mindre systemfel än Win7 och tidigare… ändå saknar jag Windows 7 och Windows 2000 ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nästan aldrig numera. Behovet finns inte på samma sätt som på 90 talet…
Windows 95 och 98 fick man allt installera om varannan månad minst! När man fick tillgång till att bränna cd så var lyckan gjord när det gick att lägga en ghost av os-partitionen (en fräsch) på skiva. På så vis så sparades otroligt mycket tid. Det var otroligt tidskrävande att installera allt och att slanga ner drivrutiner, senaste directx mm över uppringd anslutning…

Visa signatur
Permalänk

Formaterade utan överdrift 1-2 ggr månaden under XP-tiden. Undersökte alla alternativ och installationssekvenser som gav högst FPS i cs. Numera när jag byter betydande hårdvara.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Installerade om när windows 7 kom. sen har den uppdaterats till windows 10 på vägen. så det blir ju ett antal år.

Permalänk
Medlem

Saknar varje kvartal som val =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

TLDR
Borta är tiden med XP som bloatdes ner och gjorde att man behövde blåsa datorn varje/vartannat år
Win7 var nog det första MS OSet som tog bort detta
Nu gör man nyinstallation när man bygger sin dator, sedan behövs det inte mer.

Har ingen erfarenhet av Linux, men gissar att har nog aldrig haft problem med "OS bloating"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Funkar det så funkar det.

Nja, riktigt så enkelt är det faktiskt inte alltid. Byter man hårdvara med samma OS-installation kan det i vissa fall uppstå problem som enbart visar sig som sänkt prestanda.

I annat fall fungerar det dock numera oftast utmärkt att köra samma installation väldigt länge, precis som du säger.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Varje år men i mitt försvar så har jag en dedikerad gamingburk som jag inte gör annat på. Och då är det skönt att blåsa den lite titt som tätt när man ska benchmarka och skapa en ny baseline.

Allt annat gör på Laptopen som jag aldrig blåser.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Haft nuvarande sen 2019, har inte försämrat snabbheten alls.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Blir väl när man byter moderkort eller OS disken nästa gång. (Så länge det inte blir hård / mjukvaruproblem)
Då passar man på och köra senaste Windows med. Sitter på 10:an fortfarande.

Permalänk
Medlem

Nu är det flera år sen.

Under en tid för kanske 4-5 år sen installerade jag om OS ibland så pass ofta som flera gånger i veckan, och ALLT under installationen var tvunget att funka 100% annars var det bara att börja om igen....

Att jag installerade om OS så ofta hade ju såklart inget med datorn att göra utan bara något jag fastnade i under en tid när jag var deprimerad med mycket tvångstankar (kolla att spisen är stängd hundra gånger innan man kan gå hemifrån och installera om OS en ggr i veckan lol)

Permalänk
Medlem

Sker så sällan som möjligt, men ibland kan buggar visa sig som är omöjliga att lösa på annat sätt än via en ominstallation. Men att ha en Windowsinstallation som snällt rullar på i 5 års tid utan några problem är nog mer regel än undantag numera.

Permalänk
Medlem

Vid större hårdvaruuppgradering, när nytt OS installeras (så klart) och när det känns som att det behövs (jag jag vill "vårstäda").

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ungefär varje halvår så brukar jag ominstallera Windows eller vid större uppdateringar för Windows.

Permalänk
Medlem

Har haft "samma" installation sedan jag byggde min 9900K. Då var det Windows 10 som senare uppgraderades till Windows 11. Sen bytte jag minne, moderkort och cpu (13900K) och då räknade jag med att installera om men den bootade så fint utan felmeddelanden och fungerar helt felfritt så jag har inte orkat ominstallera. Så är samma installation sedan mars 2019. Så länge det funkar ser jag inte någon anledning till att installera om från scratch.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Görs det fortfarande? Har inte gjort det sedan XP. Ser liksom inte behovet.

Permalänk
Medlem

Aldrig. Senast var på Windows 98 tiden då jag fick in ett otrevligt virus. Sedan dess har det aldrig behövts utan det blir installation vid ny dator, senaste gången 2016. Förstår inte varför man skulle ominstallera, mina installationer har aldrig blivit tröga med tiden. Tar flera månader att få allt installerat och intrimmat för mig dessutom då jag har många program och mycket hårdvara osv.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

När jag fortfarande använde Windows: 3-4 gånger per år. Efter jag bytt till annat OS så är har det inte behövts på många år.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

När jag blir tvingad kan man väl säga. Sannolikt minst vart tredje år. T.ex. när jag bygger en ny dator eller att disken rasar. Fördelen med att bygga ny dator är att jag arkiverar gamla disken i garderoben som extra-backup. Garanterat-senaste-använda-backupen

Permalänk
Medlem

När jag har problem som jag inte kan komma underfund med, vilket är aldrig. Eller när en ny Windows-version lanseras.

Permalänk

Jag har ingen backup på / så det blir väl när hårddisken krashat.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte behövt installera om nuvarande maskin som byggdes i slutet av 2017. Så stabilt kan Windows 10 vara

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns absolut ingen anledning att göra det på tidsintervall, man gör det när och om det behövs.

Frågan gäller nog inte varför man gör det utan hur ofta man faktiskt gör det (eller snarare har gjort det historiskt).

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan hänger nog ihop en hel del med hur den används, om man t.ex. som jag håller på och trasslar med utvecklingsverktyg, olika emulatorer, en massa varierande säkerhetsinställningar osv så tycker jag det är lite mer befogat att göra det mer frekvent än om man typ har en "Office-maskin". Sen beror det väl också lite på hur ofta man byter jobb/uppdrag, i vilken mån man har dedikerade datorer för respektive sak osv. Sammantaget gör det att jag just nu tillhör de 5% som svarat varje halvår eller mer ofta

Permalänk
Medlem

När man bygger ny dator, blir många år imellan.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Vid moderkortsbyte är det ett krav då så mycket av hårdvaran ändras. Tidigare "fräschade jag upp systemet" vart annat år med en ominstallation men på senare tid har jag inte orkat och kör just nu W11 som jag uppgraderat från W10.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Med Windows XP så var det ungefär årligen för att det inte skulle bli sanslöst trögt.

Idag med SSD och Windows 10 så är inte prestanda det som styr eventuell ominstallation, och det var flera år sedan jag installerade om.

Permalänk
Medlem

Otroligt sällan nu för tiden.
Senast var det när någon Linux installation som strulade och kände att det var enklast att installera om allt. Windows (i alla fall Vista och framåt) har jag bara installerat om när jag bytt moderkort eller SSD.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns fräscht med en ominstallation, säkerligen placebo effekt att det även känns lite rappare, har så få program installerat oavsett så är övertygad om placebo.

Älskar verkligen en nyformaterad dator, men ska vara ärlig det är inte alls lika ofta som det var för ca 10 år sen?
Innan var det mellan 6-12månader, nu är det säkert 3+? år mellan gångerna. så svarar 3år.

Men det är ju inte schemalagt det är mer "nu känns det som det behövs"