Tesla-bil hackad för att låsa upp funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jo, precis.

Har jag köpt en tjänst eller produkt, så hyser jag ingen skam över att låsa upp sådana här teknikaliteter, som "av en händelse" kom med på köpet.

Å andra sidan bör man syna Tesla metoder som företag. Eftersom de installerar hårdvara som inte kommer till nytta, enbart för att förenkla sin egen produktion (ekonomiskt initiativ), och detta förbrukar eller låser upp på jordens begränsade resurser som vore till faktisk nytta på annat håll.

edit:

Lusläs garantin en gång får du se vad du går miste om.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jo, precis.

Å andra sidan bör man syna Tesla metoder som företag. Eftersom de installerar hårdvara som inte kommer till nytta, enbart för att förenkla sin egen produktion (ekonomiskt initiativ), och detta förbrukar eller låser upp på jordens begränsade resurser som vore till faktisk nytta på annat håll.

edit:

Detta är dock något som de flesta biltillverkarna har börjat med inte bra Tesla. Dock så på Tesla så det med aktiva förar hjälp funktioner som aktiv lane assist och sådant som är låsta via mjukvara om inte betalar för det direkt.

Dock så krävs denna hårdvaran mer eller mindre i dagens bilar för alla aktiva säkerhetsfunktioner så ja grejerna används i alla bilar och sitter inte dar helt i onödan om inte väljer att betala för funktionener som aktiv lane assist och sådant och adaptiv farthållare och sånt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Lusläs garantin en gång får du se vad du går miste om.

Reklamationsrätten på ursprungsfel sträcker sig dock över 3 år. Jag antar att du menade på att garantin kan förverkas, om du ändrar i mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen inget kostigt med att dessa "intrång" sker och är möjliga. Antar att Tesla räknar med sånt, eftersom de tom. uppmuntrar kunder med sitt bug bounty program.

Angående funktioner som är tillgängliga mot extra betalning så är det ju en smart lösning. Bilen blir billigare att tillverka (trots extra utrustning som kanske aldrig används) och för slutkunden finns alltid alternativet att köpa till eller ignorera dessa tillägg. Även om fordonet köps begagnat.

Visst kan man tycka att uppvärmning av baksätena, rattvärme å dylikt borde ingå i grundpriset, men så är inte fallet med de flesta tillverkare än idag, speciellt de tyska väletablerade märkena. Där räknas det mesta som extra tillbehör, som man antingen köper till individuellt eller får från början i ett paket/erbjudande. Att eftermontera eller installera tillbehör i efterhand är oftast också bra mycket dyrare än att ha de installerade från fabrik, dock ej aktiverade.

Nästa steg är väl egentligen som Kineserna/Koreanerna gör med alla sina elbilar. Du köper elbilen fullutrustad och det finns knappt några alternativ att skala ner bilen. Max 2-3 olika varianter av en bilmodell, där skillnaden oftast handlar om drivlinan och 2/4 hjulsdrift. Detta möjliggör en sjukt effektiv tillverkningsprocess. Dessutom skapar man en ny trend där all extrautrustning inte längre är extrautrustning utan en standard. På längre sikt gör det också att de västländska tillverkarna (äntligen) blir tvungna att vika sig och sluta ta betalt för extrautrustning som kan kosta ytterligare 25% av bilens nypris.

Asiaterna leder vägen framåt idag inom bilindustrin och där har Tesla också tagit efter en hel del nu. De vet vad de gör.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast funktionen är redan installerad vilket innebär att du indirekt har betalat för den med. Det är som om du skulle köpa en processor med 16 kärnor men du kommer bara åt 8 såvida du inte betalar AMD eller Intel för det. Om någon då moddar sitt system för att få tillgång till alla köpta 16 kärnor så är det inget som jag ser något problem med.

Dock så gör detta att produktionen blir mycket billigare också vilket gör så att bilen blir billigare att köpa för kunden.

Om vi gör en jämförelse med en Tesla model Y LR och ID4 GTX med samma utrustningen så kan du se att priset skiljer sig väldigt mycket bland båda bilarna.

Tesla Model Y LR

711 570 kr

VW ID4 GTX

754 300 kr

Båda bilarna är har i princip exakt samma utrustning nivå.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweViver:

Är väl egentligen inget kostigt med att dessa "intrång" sker och är möjliga. Antar att Tesla räknar med sånt, eftersom de tom. uppmuntrar kunder med sitt bug bounty program.

Angående funktioner som är tillgängliga mot extra betalning så är det ju en smart lösning. Bilen blir billigare att tillverka (trots extra utrustning som kanske aldrig används) och för slutkunden finns alltid alternativet att köpa till eller ignorera dessa tillägg. Även om fordonet köps begagnat.

Näe. Bilen blir rimligen dyrare att tillverka om du trycker in mer grejer i den. Du kan säkert få bättre marginaler på grejerna om du massproducerar dem och håller nere variationer/alternativ.
Men billigare blir det inte av att installera mer grejer. Det kommer öka på priserna jämte om du faktiskt helt står över att installera grejerna.

Skrivet av SweViver:

Visst kan man tycka att uppvärmning av baksätena, rattvärme å dylikt borde ingå i grundpriset, men så är inte fallet med de flesta tillverkare än idag, speciellt de tyska väletablerade märkena. Där räknas det mesta som extra tillbehör, som man antingen köper till individuellt eller får från början i ett paket/erbjudande. Att eftermontera eller installera tillbehör i efterhand är oftast också bra mycket dyrare än att ha de installerade från fabrik, dock ej aktiverade.

Ja nä det benhöver inte ingå hur mycket som helst i grundpriset.
Men det som faktiskt installerats bör däremot rimligen fungera på nyproducerade grejer.
Har man varit med och betalat för att det ska installeras så är det väl kanske inte helt oskälligt att man också kan nyttja grejerna.

Skrivet av SweViver:

Nästa steg är väl egentligen som Kineserna/Koreanerna gör med alla sina elbilar. Du köper elbilen fullutrustad och det finns knappt några alternativ att skala ner bilen. Max 2-3 olika varianter av en bilmodell, där skillnaden oftast handlar om drivlinan och 2/4 hjulsdrift. Detta möjliggör en sjukt effektiv tillverkningsprocess. Dessutom skapar man en ny trend där all extrautrustning inte längre är extrautrustning utan en standard. På längre sikt gör det också att de västländska tillverkarna (äntligen) blir tvungna att vika sig och sluta ta betalt för extrautrustning som kan kosta ytterligare 25% av bilens nypris.

Asiaterna leder vägen framåt idag inom bilindustrin och där har Tesla också tagit efter en hel del nu. De vet vad de gör.

Ja det är inte omöjligt att vi är på väg dit. Det ser onekligen ut så. Bilindustrin är helt klart på väg i den riktningen.

Alla är inte lika förtjusta i upplägget att man inte längre äger - utan hyr grejar som man redan har köpt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Reklamationsrätten på ursprungsfel sträcker sig dock över 3 år. Jag antar att du menade på att garantin kan förverkas, om du ändrar i mjukvaran.

Modifierar du mjukvaran så kan nog tillverkaren avsäga sig ansvaret vid en ev. olycka, speciellt om mjukvaran som modifierats omfattas av certifiering.

Permalänk

Det var bättre när det var fysiska knappar som styrde saker och inte en licens-fil.

Men så är det ju med många mjukvaror. Man får hem allt men köpa moduler för sig. Jag har ju koden, varför får jag inte använda X. Du har inte betalt för modulen "Avancerad lagerhantering" så då kommer du inte åt den...

När ska vi se att nya bilar ses som 2 olika saker, en hårdvarudel och en mjukvarudel som är software as a service.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är som om du skulle köpa en processor med 16 kärnor men du kommer bara åt 8 såvida du inte betalar AMD eller Intel för det.

Detta är ju i princip standard i CPU-världen sedan urminnes tider. De gör ett chip och säljer det i massa olika varianter och priser. Ibland kan man köpa en billigare och låsa upp kärnor och klocka dem så de presterar som sina dyrare syskon.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Vad är det för hårdvara Tesla har i sina bilar som aktiveras först vid betalning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Dock så gör detta att produktionen blir mycket billigare också vilket gör så att bilen blir billigare att köpa för kunden.

Nja. Nä.
Bilen blir inte billigare än om man inte installerar grejerna alls. Fördelen ligger snarare i att man kan kan hålla nere priserna på tillverkningen om man minskar på variationen.

Den blir billigare att uppgradera - för de som önskar uppgradera.
De som inte uppgraderar kommer däremot få en högre kostnad - utan att man får funktionen.

Säg att ett stereosystem kostar 5000 som tillval. Installationen är 3000kr, hårdvaran 1000 och vinst 1000.

Smäller man in det i alla bilar kan man säkert installera för under tusenlappen istället. Och utan variation i lagerhållning kan man spara in lite där också. Det kan helt klart bli billigare att låsa upp ett sådant system för den som köper tillägget. Det går kanske att erbjuda för 2500 spänn nu!

Men!
Den som inte köper det här kittet - den kunden får ändå betala 1000 spänn i ren hårdvara - och de där hundralapparna i installation som läggs på varje bil.

Så jag tycker nog det är att ta ut svängarna lite väl mycket när man säger att det blir billigare att installera grejer som inte är åtkompliga än att inte installera det alls.

Det låter som att man säger att man tjänar pengar på att shoppa på en rea - snarare än att man sparar pengar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns som spel där man köper spelet och sen får betala igen flera gånger. Inte ett fan...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Låter ungefär som man gjorde för att kunna köra köra custom bootload på Nintendo Switch? Antar att det finns egen kod här också.

Jag tror att vi kommer att kunna se mod-chips till bilar i framtiden precis som vi såg på tvspels konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Har nog aldrig hållit med dig i en fråga tidigare, men här är jag faktiskt benägen att vara på din sida.

Så trevligt

Men jag förstår inte vad som är så annorlunda med just det här inlägget jämfört med mina andra. Jag är alltid på de svagas sida. Tittar man på hur maktförhållandet ser ut mellan konsumenter och företag så är konsumenter alltid de svaga. Det enda vapen vi har är att inte köpa eller uttrycka vår åsikt. Men uttrycker vi vår åsikt så finns det alltid nyttiga idioter som säger att vi "gnäller", så egentligen är det inget bra vapen.

Har vi väl köpt en produkt som på något sätt kan påverkas av företaget via UEFI, annan firmware, drivrutiner eller vad det nu än må vara så är vi helt i händerna på företagen sedan. Därför är det så viktigt att vår kritik inte avfärdas som gnäll, för då tappar vi alla medel.

Nedan exempel är inte Tesla, men visar ändå hur långt det kan gå med funktioner som finns där men inte är betalda för.

Det är inte en framtid jag vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Nä.
Bilen blir inte billigare än om man inte installerar grejerna alls. Fördelen ligger snarare i att man kan kan hålla nere priserna på tillverkningen om man minskar på variationen.

Den blir billigare att uppgradera - för de som önskar uppgradera.
De som inte uppgraderar kommer däremot få en högre kostnad - utan att man får funktionen.

Säg att ett stereosystem kostar 5000 som tillval. Installationen är 3000kr, hårdvaran 1000 och vinst 1000.

Smäller man in det i alla bilar kan man säkert installera för under tusenlappen istället. Och utan variation i lagerhållning kan man spara in lite där också. Det kan helt klart bli billigare att låsa upp ett sådant system för den som köper tillägget. Det går kanske att erbjuda för 2500 spänn nu!

Men!
Den som inte köper det här kittet - den kunden får ändå betala 1000 spänn i ren hårdvara - och de där hundralapparna i installation som läggs på varje bil.

Så jag tycker nog det är att ta ut svängarna lite väl mycket när man säger att det blir billigare att installera grejer som inte är åtkompliga än att inte installera det alls.

Det låter som att man säger att man tjänar pengar på att shoppa på en rea - snarare än att man sparar pengar.

Glöm inte alla bilar måste ha radar och kameror nu förtiden för att de aktiva säkerhets funktionerna ska fungera som är ett krav nu förtiden.

Så hårdvaran användes även fast att man inte har betalat för t.ex uppgraderad förarhjälp så som aktiv lane assist och auto parkering och sådant.

Så ser inte direkt något negativt med att biltillverkarna låter en att uppdatera bilen i efterhand med dessa funktioner om det ändå är mjukvara.

Även om väljer en standard Tesla utan uppradningar så blir den billigare en motsvarande bil från t.ex VW.

Tesla Model Y Standard Range

550 990Kr Utan tillval.

Volkswagen ID 4

584 900 Utan tillval.

Nu kommer dock model Y med mycket mer standard utrustning en ID4an så för att komma upp i samma utrustning nivå på ID4an så behöver man typ lägga till 75 000kr i tillval.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så trevligt

Men jag förstår inte vad som är så annorlunda med just det här inlägget jämfört med mina andra. Jag är alltid på de svagas sida. Tittar man på hur maktförhållandet ser ut mellan konsumenter och företag så är konsumenter alltid de svaga. Det enda vapen vi har är att inte köpa eller uttrycka vår åsikt. Men uttrycker vi vår åsikt så finns det alltid nyttiga idioter som säger att vi "gnäller", så egentligen är det inget bra vapen.

Har vi väl köpt en produkt som på något sätt kan påverkas av företaget via UEFI, annan firmware, drivrutiner eller vad det nu än må vara så är vi helt i händerna på företagen sedan. Därför är det så viktigt att vår kritik inte avfärdas som gnäll, för då tappar vi alla medel.

Men jag är också konsument och jag råkar gilla idén med att bara betala för "moduler" jag behöver eller önskar samtidigt som jag kan utelämna andra. Jag tror inte att jag är ensam, förmodligen är det ganska många som uppskattar att kunna välja eller välja bort funktioner när de köper bil utan att behöva vara låst till det för all framtid. Ser det som ett bra sätt att tillgodose de flestas behov utan att det blir svindyrt. Därför tycker jag att ditt argument vacklar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Detta är ju i princip standard i CPU-världen sedan urminnes tider. De gör ett chip och säljer det i massa olika varianter och priser. Ibland kan man köpa en billigare och låsa upp kärnor och klocka dem så de presterar som sina dyrare syskon.

Men då har du möjligheten att köpa den billigare varianten och kunna låsa upp kärnorna själv. Sen så är det skillnad på ett enstaka chip eller en hel bil där de installerar allt och dess moster bara för att kunna sälja på dig en prenumeration senare för något som redan finns.

Den dagen de säljer processorer till konsumenter med prenumeration på för att låsa upp kärnor är den dagen jag ger upp med datorer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hur funkar uppdateringarna om jag som Tesla köpare betalar för en bil och alla dess uppgraderingar.
Sedan säljer denna, så är uppdateringarna knyten till mig som initial köpare, och kan inte på något sätt föra dessa vidare?
Om jag sedan investerar i en ny Tesla av annan modell så går inte uppdateringarna där heller att ta med sig? Men går om jag köper en likadan bli som hade tidigare hade uppgraderingar till?

Tycker det hela med "feature flags" hade varit mer ok om man inte själv ägde, utan betala via prenumeration.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Reklamationsrätten på ursprungsfel sträcker sig dock över 3 år. Jag antar att du menade på att garantin kan förverkas, om du ändrar i mjukvaran.

Jao

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Men då har du möjligheten att köpa den billigare varianten och kunna låsa upp kärnorna själv. Sen så är det skillnad på ett enstaka chip eller en hel bil där de installerar allt och dess moster bara för att kunna sälja på dig en prenumeration senare för något som redan finns.

Den dagen de säljer processorer till konsumenter med prenumeration på för att låsa upp kärnor är den dagen jag ger upp med datorer.

Det är inte alltid det går så enkelt att låsa upp kärnorna själv. Tror du inte Intel/AMD motarbetar detta? Nuförtiden bränner de ju vissa säkringar och sånt så man inte kommer åt de låsta kärnorna via mjukvara längre.

Och angående att ta betalt för hårdvaran:

Det gjorde Intel för 13 år sedan
https://www.techpowerup.com/131311/intel-wants-usd-50-for-sof...

Samt nyligen för servermarknaden
https://www.techradar.com/news/intel-officially-launches-its-...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Glöm inte alla bilar måste ha radar och kameror nu förtiden för att de aktiva säkerhets funktionerna ska fungera som är ett krav nu förtiden.

Så hårdvaran användes även fast att man inte har betalat för t.ex uppgraderad förarhjälp så som aktiv lane assist och auto parkering och sådant.

Så ser inte direkt något negativt med att biltillverkarna låter en att uppdatera bilen i efterhand med dessa funktioner om det ändå är mjukvara.

Även om väljer en standard Tesla utan uppradningar så blir den billigare en motsvarande bil från t.ex VW.

Tesla Model Y Standard Range

550 990Kr Utan tillval.

Volkswagen ID 4

584 900 Utan tillval.

Nu kommer dock model Y med mycket mer standard utrustning en ID4an så för att komma upp i samma utrustning nivå på ID4an så behöver man typ lägga till 75 000kr i tillval.

Nä det ska jag inte glömma.
Det är en bra poäng att en del hårdvara faktiskt redan är där och mjukvaran kan användas mer kreativt.
Det låter bra mycket mer lättsmält att låsa upp mer mjukvara än att sätta hårdvara bakom ett virtuellt lås. Vi har haft GPSkartor som man kan köpa i flera årtionden så just mjukvarudelen är vi nog ganska vana vid egentligen.
Det som skaver mer är väl då när man låser funktionalitet så som sätesvärme, möjligheten att ha strålkastare som följer vägen, rattvärme, att kunna öpppna takluckan som är installerad, starta aircondition eller att man begränsar motoreffekten som ändå är betald vid köpet.

Jag ska heller inte glömma att priset går upp för alla om man installerar mer grejer i alla bilar. Det tycker jag inte du ska glömma heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast funktionen är redan installerad vilket innebär att du indirekt har betalat för den med. Det är som om du skulle köpa en processor med 16 kärnor men du kommer bara åt 8 såvida du inte betalar AMD eller Intel för det. Om någon då moddar sitt system för att få tillgång till alla köpta 16 kärnor så är det inget som jag ser något problem med.

När kan vi blyertstrimma våra bilar tro?

Referens: https://nordichardware.se/test/cpuchipset/athlon-xp-multiplie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ska heller inte glömma att priset går upp för alla om man installerar mer grejer i alla bilar. Det tycker jag inte du ska glömma heller.

Stämmer bra dock endast "traditionella biltillverkare" som t.ex VW dock på Tesla så kommar allt som standard förutom Uppgraderad auto pilot.

På t.ex en Volkswagen behöver man ju lägga väldigt mycket utrustning för att ens komma upp på samma nivå som Tesla's standard.
Även fast en motsvarande Volkswagen kostar mer en Tesla i grundpris.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Framtiden i bilindustrin är att man betalar för att låsa upp funktioner, det blir billigare för de att producera och går mycket snabbare på banden då allt är så streamlinat. Lite den anledningen till varför Tesla har en leveranstid på 3 månader om du har otur, medans en Volkswagen kan ta över ett år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Stämmer bra dock endast "traditionella biltillverkare" som t.ex VW dock på Tesla så kommar allt som standard förutom Uppgraderad auto pilot.

Nej.

Om alla bilar får sätesvärme installerat så kostar det mer än om man bygger samma bil där ingen av bilarna har sätesvärme installerat.
Det kostar mer att lägga till mer hårdvara i bilarna än om man inte lägger till denna.

Så är det.
Alltid.
Det spelar ingen roll vilket emblem bilen får som utsmyckning. Mer material och mer arbetsinsats kostar mer än om man inte skulle lägga till de delarna.

Glöm inte det.

Skrivet av Felixark:

På t.ex en Volkswagen behöver man ju lägga väldigt mycket utrustning för att ens komma upp på samma nivå som Tesla's standard.
Även fast en motsvarande Volkswagen kostar mer en Tesla i grundpris.

Ja visst. Men det är en helt annan fråga. Olika tillverkare har olika effektiva produktionssystem och kan erbjuda olika mycket för samma peng. Eller lika mycket för olika mycket peng.
Vad man anser vara mycket är subjektivt såklart. Men visst kan man få olika mycket bil hos olika tillverkare. Så är det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Men jag är också konsument och jag råkar gilla idén med att bara betala för "moduler" jag behöver eller önskar samtidigt som jag kan utelämna andra. Jag tror inte att jag är ensam, förmodligen är det ganska många som uppskattar att kunna välja eller välja bort funktioner när de köper bil utan att behöva vara låst till det för all framtid. Ser det som ett bra sätt att tillgodose de flestas behov utan att det blir svindyrt. Därför tycker jag att ditt argument vacklar lite.

Gör det? Jag ser inte var jag säger att konsumenter måste kringgå mjukvaruspärrar. De som vill göra det ska såklart få göra det eftersom de har köpt, inte hurt produkten, och de som inte vill utan tycker att de hellre vill betala för funktionaliteten ska såklart få göra det istället

Att jag gillar Lila tröjor och vill kunna ha dem på mig är ju inte samma sak som att tvinga alla att ha lila tröjor på sig, eller hur? Så jag tror du misstolkade mitt inlägg en smula.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Bilfabrikanterna resonerar att det är billigare att bygga en bil med all tänkbar utrustning, men säljer instegsmodellen med låsta tillbehör.
Jag vet inte hur jag känner för just det beteendet men jag förstår det även om det är satans avskräde till sätt.

Lyckas man låsa upp det på egen väg gissar jag att alla garantier oavsett om man låst upp vindrutetorkarna så går spolmunstycken sönder är det säkert ditt eget fel för du pillat med bilen.

Det tar inte många år till innan vi själva inte får bestämma hur fort bilen går även om den har 728hästkrafter så det här är bara en början med att ta betalt för utrustning som redan finns på plats.

Det är inte orimligt att det blir billigare så.
Om alla bilar byggs likadant behövs enbart en assembly line.

Tycker nog inte att det egentligen är något märkvärdigt, istället för att köpa en produkt med bortplockade funktioner köper du en produkt med låsta funktioner. För slutkund samma.

Att lägga till dessa funktioner i efterhand har ju alltid gått att göra, nu görs det med jailbreak medans man tidigare installerade fysiska saker i sin bil (ny ratt, bättre stereo, säten med värme etc etc).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej.

Om alla bilar får sätesvärme installerat så kostar det mer än om man bygger samma bil där ingen av bilarna har sätesvärme installerat.
Det kostar mer att lägga till mer hårdvara i bilarna än om man inte lägger till denna.

Så är det.
Alltid.
Det spelar ingen roll vilket emblem bilen får som utsmyckning. Mer material och mer arbetsinsats kostar mer än om man inte skulle lägga till de delarna.

Glöm inte det.

Ja visst. Men det är en helt annan fråga. Olika tillverkare har olika effektiva produktionssystem och kan erbjuda olika mycket för samma peng. Eller lika mycket för olika mycket peng.
Vad man anser vara mycket är subjektivt såklart. Men visst kan man få olika mycket bil hos olika tillverkare. Så är det.

Du utgår ifrån att variation i hur man bygger en bil är billigare än att standardisera hårdvara och produktion och sen ändra i mjukvaran. Kanske det är…

Tror det var Scania som hade en liknande idé med sina lastbilar. Du kör i Skåne, har den svagare motorn, sen ner till alperna och då begär du mer effekt och betalar för det du använder. Vet inte om de skippat den.
Men det förutsätter såklart att kunderna inte manipulerar och tycker sig ha rätt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Reklamationsrätten på ursprungsfel sträcker sig dock över 3 år. Jag antar att du menade på att garantin kan förverkas, om du ändrar i mjukvaran.

Rimligt antagande med tanke på att han skrev just garanti.

Köper man en bil för en miljon så vill man ha kvar garantin, tro mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

Men det förutsätter såklart att kunderna inte manipulerar och tycker sig ha rätt till det.

Kunderna *har* rätt till det, så länge de äger grejerna. Det är liksom vad "äga" betyder. Är de däremot leasade från Scania så är det Scanias grejer och de kan bestämma vad kunderna kan göra eller ej.

Och sedan går det du ju också att koppla garantivillkoren till att inte gälla vid sådan manipulation.