Permalänk
Medlem

HP Z32K G3 4K, kalibreringsråd

Har köpt en HP Z32K G3 4K och behöver lite tips på kalibrering. Det finns tre förinställda kalibreringslägen från fabrik: BT-709, P3(D65) och sRGB(D65) Använder det sistnämnda nu men är inte nöjd då vit bakgrund går mot rosa. Vilket av fabriksinställningarna kan vara mest färgkorrekt? Ljusstyrka har jag ställt ner till runt 35 av 100, fabrikssetup här var drygt 50.

Eller ska man prova med en i1 Display Pro? Och vilket bildskärmsläge väljer man vid kalibrering? Det finns inget Customläge som på min g:a LG 27:a 4K. Bifogar en bild på alternativa bildlägen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du ska använda det som är mest rätt... Eller minst fel...

Så man behöver mäta igenom vad varje läge ger i praktiken och välja det som är minst fel. sRGB-lägen är sällan bra på bildskärmar eftersom dessa sällan följer sRGB till att börja med. Och med en tydlig skiftning mot rosa betyder det att skärmen klipper någon kanal vilket man ofta kan se tydligt på denna testbild: http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Samt förstås denna: http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Klippta nivåer kan ofta, men inte alltid, åtgärdas med sänkt kontrast-reglage på skärmen, så ovanstående testbilder är en snabb verifiering om det går att åtgärda skärmens inbyggda fel.

sRGB är den officiella standarden för webb etc. Defacto är däremot Rec709 med gamma ≈2.2 för det är vad de flesta bildskärmar idag kan återger utan fel.

Permalänk
Medlem

Tack Thomas, provade med P3(D65) och det svagt rosa på vit bakgrund "försvann-minskade" Vad säger du om att prova med en i1 Display Pro? Och vilket bildläge väljer man till den profilen? Ska titta närmare på din länk till lagom.nl. Tack för råd och input!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LJN:

Tack Thomas, provade med P3(D65) och det svagt rosa på vit bakgrund "försvann-minskade" Vad säger du om att prova med en i1 Display Pro? Och vilket bildläge väljer man till den profilen? Ska titta närmare på din länk till lagom.nl. Tack för råd och input!

i1 Display Pro är endast själva mätverktyget, hårdvaran. Vad du kan åstadkomma beror på vilken mjukvara du kör mätaren med. Ofta är det någon egen x-rite-mjukvara som skapar färgprofiler, ICC-profiler som operativsystem samt appar med stöd för färgprofiler sedan kan använda för att beräkna fram så rätt färger det går baserat på profilen.

Profilering förändrar aldrig själva skärmen utan endast färgbehandlingen i datorn. Ju större fel på skärmen, desto mer måste grafikkortet kompensera för felen och desto större risk för sämre bildkvalitet överlag.

Idealet är att man finner det läge där skärmen ger minst fel mot det mål man har och korrigerar det som kan korrigeras i skärmen, likt att manuell ställa skärmens RGB-reglagen så att vitbalansen är den rätt, skärmens gamma-reglage (om det finns) som är närmast EOTF-målet etc. Kräver att programmen har fungerar för detta, samt att man vet vad man ska mäta och titta på.

Sedan kör man profileringen ovanpå detta när skärmen är som minst fel från början. Det är i alla fall grundidén.

Permalänk
Medlem

Tack Thomas, nu förstår jag mycket mer är tidigare Är mitt grafikkort ASUS Geforce GTX 1650S någon flaskhals? Använder Displayport och kortet stödjer 1.4.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LJN:

Tack Thomas, nu förstår jag mycket mer är tidigare Är mitt grafikkort ASUS Geforce GTX 1650S någon flaskhals? Använder Displayport och kortet stödjer 1.4.

GPU:n har väldigt lite med detta att göra. Finns lite överkurser där man kan ladda in LUT:ar i grafikkorten men annars är anslutningen och själva GPU:n inget som är flaskhalsar. Just detta ämne har egentligen inte ändrats sedan 90-talet.