Är det dåligt för ssdn om man tar bort och installerar om program då och då?

Permalänk
Inaktiv

Är det dåligt för ssdn om man tar bort och installerar om program då och då?

Är det dåligt för ssdn om man tar bort och installerar om program då och då?

Har ett program jag bara vill köra ibland och även om man ställer in det att inte starta i startup så ligger dess processer i bakgrunden efter omstart så tänker att detta är nog enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem

I teorin ja, i praktiken nej. SSD:er har så många skrivcykler att det ska mycket till för att slita ut dem med det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har själv en bat som körs varje omstart som stänger av diverse tjänster för att lösa det problemet.
Tex Office click to start.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sinery:

Har själv en bat som körs varje omstart som stänger av diverse tjänster för att lösa det problemet.
Tex Office click to start.

Okej

Hur gör man den bat?

Permalänk
Medlem

Ju större utrymme du har på en SSD desto fler celler att skriva över, d.v.s. tar längre tid att slitas ut.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Okej

Hur gör man den bat?

echo off set Startup=demand & set State=stop :: Connected User Experiences and Telementry set arr=%arr%; "DiagTrack" for %%a in (%arr%) do ( echo ____________________________________________________________________________________________________ echo %%a sc config %%a start= %Startup% ) for %%a in (%arr%) do ( echo ____________________________________________________________________________________________________ echo %%a net %State% %%a ) exit

Stick den i Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sinery:

echo off set Startup=demand & set State=stop :: Connected User Experiences and Telementry set arr=%arr%; "DiagTrack" for %%a in (%arr%) do ( echo ____________________________________________________________________________________________________ echo %%a sc config %%a start= %Startup% ) for %%a in (%arr%) do ( echo ____________________________________________________________________________________________________ echo %%a net %State% %%a ) exit

Stick den i Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Intressant, hur får man detta praktiskt funka för ett program om man vill få detta programs bakgrundsprocesser etc att inte starta alls tills den dag man vill? Vet inte riktigt hur jag ska använda den

Permalänk
Medlem

Det är enklare att bara stänga av "fast start-up".

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Att installera och ta bort ett program kommer definitivt att påverka livslängen på din SSD.

Frågan är ju engentligen hur mycket och om det är ett problem i praktiken.

Man kan ju räkna på det lite snabbt om man ungefär vet följande variabler:

1. Vilken SSD gäller det? - SSDer har ofta specifierat hur mycket skrivningar de klarar av innan minnescellerna börjar bli opålitliga, kolla efter TBW (Terabytes written) i databladen.
2. Hur mycket data skrivs vid installationen av programmet?
3. Hur ofta installerar du det?

Ponera tillexempel att:

1. Du har en av de billigaste och minsta SSDerna på marknaden, exempelvis en 120GB ADATA SU650, som har TBW på 70TB
2. Programmet är 100GB stort
3. Du installerar det varje dag

(70*10^12)/(100*10^9)/365,25 ≈ 1,92

D.v.s. att i detta exempel tar din SSD "slut" på knappt 2 år, vilket kan anses vara problematiskt

I ett annat exempel har du:

1. En 4TB Samsung 860 pro (TBW 4800)
2. Programmet är 100MB stort
3. Du installerar programmet 1 gång i månaden

(4800*10^12)/(100*10^6)/12 = 4000000

I detta fall tar det 4 miljoner år innan garantin (om man bortser från tidsbegränsningen) på vad SSDn ska kunna skriva tar slut.

Oavsett vilket ska det ju gå att stänga av så att programmet inte startar av sig självt. Vilket program gäller det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Affe0:

Att installera och ta bort ett program kommer definitivt att påverka livslängen på din SSD.

Frågan är ju engentligen hur mycket och om det är ett problem i praktiken.

Man kan ju räkna på det lite snabbt om man ungefär vet följande variabler:

1. Vilken SSD gäller det? - SSDer har ofta specifierat hur mycket skrivningar de klarar av innan minnescellerna börjar bli opålitliga, kolla efter TBW (Terabytes written) i databladen.
2. Hur mycket data skrivs vid installationen av programmet?
3. Hur ofta installerar du det?

Ponera tillexempel att:

1. Du har en av de billigaste och minsta SSDerna på marknaden, exempelvis en 120GB ADATA SU650, som har TBW på 70TB
2. Programmet är 100GB stort
3. Du installerar det varje dag

(70*10^12)/(100*10^9)/365,25 ≈ 1,92

D.v.s. att i detta exempel tar din SSD "slut" på knappt 2 år, vilket kan anses vara problematiskt

I ett annat exempel har du:

1. En 4TB Samsung 860 pro (TBW 4800)
2. Programmet är 100MB stort
3. Du installerar programmet 1 gång i månaden

(4800*10^12)/(100*10^6)/12 = 4000000

I detta fall tar det 4 miljoner år innan garantin (om man bortser från tidsbegränsningen) på vad SSDn ska kunna skriva tar slut.

Oavsett vilket ska det ju gå att stänga av så att programmet inte startar av sig självt. Vilket program gäller det?

Ja allt över 100 år borde vara lugnt för min del då människan max kan bli 120 år
Det gäller EaseUS Todo Free, tydligen kinesiskt som vissa säger gillar att tracka men ingen aning. Såg dess processer köra efter startup efter jag disablat det från att starta i boot iaf.
Kontentan verkar vara att det är okej att installera om programmet såvida man inte kan isolera mappen på något sätt från att programmet och alla tillhörande filer låses tills upplåsning.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tid bort ett sidospår som jag inte riktigt vet vad det handlade om 😳

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Ja allt över 100 år borde vara lugnt för min del då människan max kan bli 120 år
Det gäller EaseUS Todo Free, tydligen kinesiskt som vissa säger gillar att tracka men ingen aning. Såg dess processer köra efter startup efter jag disablat det från att starta i boot iaf.
Kontentan verkar vara att det är okej att installera om programmet såvida man inte kan isolera mappen på något sätt från att programmet och alla tillhörande filer låses tills upplåsning.

skulle tippa att dessa tjänster ligger som en service så borde gå att i servies.msc ändra dem från auto start till manual så startar de iaf inte vid varje omstart av sig självt.

installerade programmet och ser ut som att den har 2 servicar EaseUS Agent Service och EaseUS UPDATE Service vilket borde gå att sätta i manuellt ev disabla helt om man inte bryr sig om det är uppdaterat eller inte.
dock kommer de ju inte stänga av sig självt när du stänger programmet men bör göra det när du stänger av datorn.

Agent verkar behövas för att programmet äns ska starta så den går inte disabla helt men den går iaf sätta på manuell start så den bara startar när man startar programmet och självstartar servicen även i manuellt men när den inte behövs kan du ju alltid gå in i services och sätta den på disabled så den inte kan starta servicen.

du kan ju alltid göra en bat som du togglar servicen med på skrivbordet

Sätta agent/update till Disabled gör en bat fil men nedanstående:

sc config "EaseUS Agent Service" start=disabled sc config "EaseUS UPDATE Service" start=disabled sc stop "EaseUS Agent Service" sc stop "EaseUS UPDATE Service"

Sätta agent/Update till manual gör en bat fil men nedanstående:

sc config "EaseUS Agent Service" start=demand sc config "EaseUS UPDATE Service" start=demand

går säkert baka ihop till en bat fil men ingen direkt bat guru då det kräver lite logik att den kollar vilken status servicen har inann den utför.

vill du baka in att den både startar servicarna och startar programmet lägg till i samma bat som startar servicarna längst ner:

start "EaseUS Todo Backup Free" "<adress till Loader.exe>"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sinery:

Har själv en bat som körs varje omstart som stänger av diverse tjänster för att lösa det problemet.
Tex Office click to start.

Varför inte bara låta den vara på manuell eller avstängd då?

Permalänk
Hedersmedlem

Kort svar: Du behöver nog inte oroa dig för att slita ut SSD:n genom att installera och avinstallera ett program var och varannan vecka.

Långt svar: Du har inte skrivit villken SSD du har, så jag gick in på inet.se och letade upp billigaste SSD:n som finns på deras lista som en slags worst case. Det var en Kioxia Exceria SATA SSD 240GB 2.5" som har en specificerad livslängd på 60 TBW (TeraBytes Written), d.v.s. att du ska förvänta dig kunna skriva totalt 60 Terabyte till den innan den är slut.

Jag vet inte heller hur stort ditt program är som du installerar och avinstallerar, men jag säger 1 GB bara för att ha en siffra. Det är större än de flesta program.

Jag vet inte exakt hur ofta du installera roch avinstallerar programmet, men du skriver även "var och varannan vecka" som ett av svarsalternativen, så jag tänker att vi tar en gång i veckan.

Om du skriver 1 GB i veckan till en SSD, så tar det 60 000 veckor innan du kommer upp i SSD:ns livslängd på 60 TBW. Det är över 1000 år.

Sedan gör du så klart annat med SSD:n än att avinstallera och installera det här programmet, men jag hoppas att det är tydligt att installera/avinstallera något program varje vecka inte har någon större inverkan på din SSD:s livslängd.

Sedan kan man ha synpunkter på om det verkligen är en "bra lösning" (det verkar andra i tråden hjälpa dig med), men det jag vill få fram är att du inte behöver oroa dig för att slita ut din SSD på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför inte bara låta den vara på manuell eller avstängd då?

Därför de startar ändå / brickar programmet beroende på.

Permalänk
Inaktiv

Lite förvånande att jag inte blev tipsad om windows egna Autoruns, var ju bara att checka ur programmet man inte vill ska starta alla boxes och sen starta om hittar nu inga processer från programmet längre, problemet löst

nästa problem att tackla, om möjligt, alla g hub instances finns 6st - försökte avaktivera en utav dom men då slutade profilerna funka