Macbook Pro M1 Pro (2021) Ojordad Strömadapter??

Permalänk
Medlem

Macbook Pro M1 Pro (2021) Ojordad Strömadapter??

Hej som rubriken lyder är jag lite orolig över strömadaptern som följde med min Macbook Pro.
Det verkar som om den är ojordad..

Jag märkte detta då jag drog med fingret längs aluminium bodyn och kände hur det vibrerade lite lätt.
Är detta verkligen bra för maskinen och mig?

Finns det något sätt att bli av med detta? som sagt är lite orolig över det hela.
Jag har bara ojordade uttag i min lägenhet förutom i badrummet och köket.

Någon som vet? är dålig på det här med el.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Det är helt ofarligt, från laddaren kommer ingen högre spänning än isch 20v och det är möjligtvis lite högre än så som du känner som statisk spänning från bodyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är helt ofarligt, från laddaren kommer ingen högre spänning än isch 20v och det är möjligtvis lite högre än så som du känner som statisk spänning från bodyn.

Tack så mycket för svar, nu kan jag slappna av haha.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är helt ofarligt, från laddaren kommer ingen högre spänning än isch 20v och det är möjligtvis lite högre än så som du känner som statisk spänning från bodyn.

Vad jag läst så kan det mycket väl vara 230 V, eller kanske tom toppvärdet av 230 V växelström, dvs 230 V * sqrt(2) = 325 V, man känner. Det är något med att det sitter kondensatorer någonstans yada yada yada (jag tror jag förstått förklaringen en gång i tiden, men glömt bort). Men det är små kondensatorer med ytterst lite laddning, dvs det blir inte mycket ström man kan få. Bara så det kittlar lite.

För att lugna trådstartaren så känner jag samma sak på min MacBook Pro M2, speciellt när man tar på de spetsigare delarna av datorn. Och det var ännu värre på min förra MacBook Pro som är ca 10 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Hej som rubriken lyder är jag lite orolig över strömadaptern som följde med min Macbook Pro.
Det verkar som om den är ojordad..

Jag märkte detta då jag drog med fingret längs aluminium bodyn och kände hur det vibrerade lite lätt.
Är detta verkligen bra för maskinen och mig?

Finns det något sätt att bli av med detta? som sagt är lite orolig över det hela.
Jag har bara ojordade uttag i min lägenhet förutom i badrummet och köket.

Någon som vet? är dålig på det här med el.

Har ungefär samma sak med min M1 Air.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Har inte Macbooks haft detta i alla tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har inte Macbooks haft detta i alla tider?

Det är likadant med iPad. Eftersom det nästan försvinner om jag laddar min med laddaren till min Sony-telefon istället så sitter problemet i Apples adaptrar. Av det skälet använder jag i princip alltid Sony-adaptern istället. Dessutom är kabeln mycket smidigare än Apples stela, även om den är tjockare (för att det faktiskt går att köra data i den ordentligt...). Märkligt att det är så här eftersom de har metall på utsidan på det mesta.

Blir nyfiken på att se om och vad man ser med multimeter...

Permalänk
Representant

Det ligger cirka 70-90VAC på chassit på macbooks (har mätt) som inte laddas med förlängingskabeln på laddaren, detta är väldigt låg ström (någon milliampere) så ingen fara alls

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

Hej som rubriken lyder är jag lite orolig över strömadaptern som följde med min Macbook Pro.
Det verkar som om den är ojordad..

Jag märkte detta då jag drog med fingret längs aluminium bodyn och kände hur det vibrerade lite lätt.
Är detta verkligen bra för maskinen och mig?

Finns det något sätt att bli av med detta? som sagt är lite orolig över det hela.
Jag har bara ojordade uttag i min lägenhet förutom i badrummet och köket.

Någon som vet? är dålig på det här med el.

Ett gammalt indiantrick är att vända kontakten.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att du kan använda Apples förlängningskabel om du känner att du vill bli av med ''problemet''

Deras förlängningssladd har ett jordbleck i kontakten (till skillnad från vanliga ''duckhead-anslutningen'' som gör att ''buzzet'' du känner försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Kan tillägga att du kan använda Apples förlängningskabel om du känner att du vill bli av med ''problemet''

Deras förlängningssladd har ett jordbleck i kontakten (till skillnad från vanliga ''duckhead-anslutningen'' som gör att ''buzzet'' du känner försvinner

Hur fasen skulle det överhuvudtaget kunna göra någon skillnad när kabeln i andra änden dvs det som går in i laddaren bara har de två strömpolerna utan någon jord?!

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Hur fasen skulle det överhuvudtaget kunna göra någon skillnad när kabeln i andra änden dvs det som går in i laddaren bara har de två strömpolerna utan någon jord?!

Det sitter en metallknopp på laddaren och förlängningssladden har metallbläck och kontakten är jordad.

En tråd i ämnet (nåja, typ) för den som ids

https://www.studio.se/forums/topic/117800-jord-brum-ground-hu...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Representant
Skrivet av Mayhem SWE:

Hur fasen skulle det överhuvudtaget kunna göra någon skillnad när kabeln i andra änden dvs det som går in i laddaren bara har de två strömpolerna utan någon jord?!

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Hur fasen skulle det överhuvudtaget kunna göra någon skillnad när kabeln i andra änden dvs det som går in i laddaren bara har de två strömpolerna utan någon jord?!

Kolla på din laddare där duckhead-kontakten sitter, så ser du en liten metallplupp. Där jordas laddaren om du använder förlängningssladden 🙂