Lenovo, sega i sin order (retur) process, eller?

Permalänk

Lenovo, sega i sin order (retur) process, eller?

Tycker återbetalning av pengar borde gått fortare. Är jag för petig? Skulle ni gubb gnälla på denna hantering?

Skrivet av Blaskanal:

Order lagd på in Ideapad från Lenovo, 3-4v levtid. Hinner avboka om jag ändrar mig och har ju returrätt.

16 Juni, beställde med tre till fyra veckors leveranstid. Reservation på mitt MC kort debiterades direkt.
20 Juni, avbokade ordern inga problem sa Lenovo (och tillade att datorn skulle ha skickats 4 Juli)
21 Juni, kort reservation togs bort
24 Juni, Lenovo mailar att datorn är skickad (vad hände med 4 juli?)
28 Juni, mitt MC kort blir fullt debiterat
6 Juli, UPS plingar på dörren med datorn men jag accepterar inte leveransen
10 Juli, UPS tracking säger mig att Lenovo har emotagit datorn tillbaka (i Holland)
31 Juli blir mitt Swedbanks MC kort återdebiterat

"Normalt", "shit happens" eller "wierd"?

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

SNAFU.

Vad skulle poängen vara med att gnälla? Du har ju fått tillbaka pengarna efter att ha slösat företagets tid och resurser genom att beställa något du inte ville ha.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Vad skulle poängen vara med att gnälla?

Jag tolkar din respons som att återbetalningens längd är normal, tom om jag läser mellan raderna med ditt utryck "företagets sloseri..." så tolkar jag din åsikt som om det tagit tagit längre tid hade det varit ok med enligt dig. Så när skulle du börjat formulera en arg lapp med ett litet gnäll?

Bara för att förtydliga... Jag är inte ute efter en tycka synd om mig respons. Utan jag är ärligt intresserad av hur lång tid en återbetalningsprocess kan ta utan att man har rätt att gnälla.

1månad, 2månader, 3månader? Eller har man slösat så mycket tid och resurser att man skall överhuvuttaget alldrig gnälla även om det skulle ta ett halvår?

Vart går din gnäll gräns?

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

3 veckor efter att dom tagit emot varan och hunnit undersöka den är nog fullt rimligt om inte snudd på ganska snabbt för att vara ett företag av lite större proportioner. Det är inte ovanligt att stora företag har bestämda datum som betalningar/räkningar etc utförs.

Sen tycker jag att avbokningen borde ha fungerat som tänkt men misstag sker ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

3 veckor efter att dom tagit emot varan och hunnit undersöka den är nog fullt rimligt om inte snudd på ganska snabbt för att vara ett företag av lite större proportioner. Det är inte ovanligt att stora företag har bestämda datum som betalningar/räkningar etc utförs.

Sen tycker jag att avbokningen borde ha fungerat som tänkt men misstag sker ju.

Är också semster tider allt tar längre tid på sommaren

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

När du meddelar att du ångrar dig har företaget 14 dagar på sig att återbetala dig. En förutsättning för att du ska få återbetalning är att företaget fått tillbaka varan, eller att du kan visa att du skickat tillbaka den.  

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/angerratt...

Permalänk
Medlem

Meddelades Lenovo någonsin att det blivit fel?

Att låta bli att ta emot datorn och låta den gå i retur fick sannolikt Lenovo att hantera det som ett ångrat köp, även om handläggningstiden (10/7-31/7) var i längsta laget för ett sådant.

Egentligen handlade det dock om en felaktig debitering (eftersom varan avbeställts), och borde därmed ha åtgärdats "skyndsamt". Det hade ju dock krävt att Lenovo faktiskt uppmärksammats på detta.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

När du meddelar att du ångrar dig har företaget 14 dagar på sig att återbetala dig. En förutsättning för att du ska få återbetalning är att företaget fått tillbaka varan, eller att du kan visa att du skickat tillbaka den.  

Detta är ju intressant, produkten har alldig funnits i min ägo. Fanns ju inget att skicka tillbaka. Detta kan man ju tydligt se på fraktbolagets paket händelse logg.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Meddelades Lenovo någonsin att det blivit fel?

Att låta bli att ta emot datorn och låta den gå i retur fick sannolikt Lenovo att hantera det som ett ångrat köp, även om handläggningstiden (10/7-31/7) var i längsta laget för ett sådant.

Egentligen handlade det dock om en felaktig debitering (eftersom varan avbeställts), och borde därmed ha åtgärdats "skyndsamt". Det hade ju dock krävt att Lenovo faktiskt uppmärksammats på detta.

När jag fick mailet om att varan hade skickats så kontaktade jag Lenovo, så som sa att jag bara skulle strunta i att ta emot varan.

När dom drog full betalning så kontaktade jag dom naturligtvis, dom sa att detta var normalt villket jag ifrågasatte men blev mött av deras telefon manus som hela tiden repeterade att det var inga problem bara vägra ta emot produkten.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Nu raljerar jag lite men det som jag sticker ut mest i den här historien😁

Skrivet av Blaskanal:

6 Juli, UPS plingar på dörren

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Meddelades Lenovo någonsin att det blivit fel?

Att låta bli att ta emot datorn och låta den gå i retur fick sannolikt Lenovo att hantera det som ett ångrat köp, även om handläggningstiden (10/7-31/7) var i längsta laget för ett sådant.

Egentligen handlade det dock om en felaktig debitering (eftersom varan avbeställts), och borde därmed ha åtgärdats "skyndsamt". Det hade ju dock krävt att Lenovo faktiskt uppmärksammats på detta.

Jag anser att köpe avtalet var hävt när jag jag kontaktade dom första gången och fick muntligt bekräftat att beställningen var annulerad. Detta eftersom dom sa att det inte var några problem. Varan var inte var skickad utan tom var planerad att skickas om ca 2v .
Och när reserverade beloppet på mitt kort togs bort dagen efter så tolkar jag det med som att det inte längre fanns ett köpe avtal.

Sedan händer det märkliga att dom återigen skapar ett nytt köpeavtal på egen hand fyra dagar senare. Och skickar varan, och när jag kontaktar dom säger dom att "det kan hända" utan att motivera varför. Utan bara säger att jag skall ejj acceptera returen så kommer dom betala tillbaka mig.

Jag anser att det dom skapade ett nytt avtal på egen hand. Och det är inte rimligt att jag skall vänta ända till 31 Juli för att få en återbetalning.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Skrivet av tonii:

3 veckor efter att dom tagit emot varan och hunnit undersöka den är nog fullt rimligt om inte snudd på ganska snabbt för att vara ett företag av lite större proportioner. Det är inte ovanligt att stora företag har bestämda datum som betalningar/räkningar etc utförs.

Sen tycker jag att avbokningen borde ha fungerat som tänkt men misstag sker ju.

Jag stör mig på att det är 41daagar från att avtalet hävdes. Fanns ju inget köpeavtal. 3v från att dom tagit emot en vara som jag alldrig sett eller haft är kanske snabbt hanterat i semestertider, men vad hade hänt om det tagit längre?

Säg att UPS hade en leverans på 4v till mig och fyra veckor tillbaka till Lenovo. Dä är det 3 mänader att ligga ute med pengar för en vara jag alldig haft, på en order som jag anser inte är giltig.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Skrivet av /bin/sh:

Nu raljerar jag lite men det som jag sticker ut mest i den här historien😁

Well han var trevlig och glad coh sa inga problem när jag inte ville ta emot paketet, jag tolkade det som att han hade varit med om det förut. Han sa glad sommar och knallade glatt iväg.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Lätt att man kan känna att ett företag bara kan betala tillbaka men ärendet blir ju trots allt lite större än så med alla kockar(avdelningar) som är inblandade i ett sånt här ärende och att företaget ligger ute med produkt.
Speciellt ett sånt här stort bolag när det dessutom är mitt i semestertider.

Känns som att Lenovo hanterat detta i normala flöden enligt min mening och visar att dom har avdelningar som fungerar om än du fastnade i dessa flöden en period och där kan man ju diskutera om det är intern kommunikation som brister.

Ur företagets synsätt så är det massor processer bakom allt som händer.
Orderavdelningen tar emot ordern och packar.
Ekonomiavdelningen Tar betalning och bokför din reskontra.
Returavdelningen vilket kan vara samma som orderavdelningen behöver få tillbaka produkten och hinna stämma av den.
Ekonomi får info från Retur/order att varan kommer tillbaka och gör en banköverföring tillbaka till dig och får kvitta debit/kredit och boka bort deras avgifter dom haft kring detta. En dålig affär för Lenovo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Jag stör mig på att det är 41daagar från att avtalet hävdes. Fanns ju inget köpeavtal. 3v från att dom tagit emot en vara som jag alldrig sett eller haft är kanske snabbt hanterat i semestertider, men vad hade hänt om det tagit längre?

Säg att UPS hade en leverans på 4v till mig och fyra veckor tillbaka till Lenovo. Dä är det 3 mänader att ligga ute med pengar för en vara jag alldig haft, på en order som jag anser inte är giltig.

Jag förstår frustrationen som uppstår i ett sådant här fall framförallt eftersom din avbokning borde ha gått rätt till från början. Det är där jg tycker dom brister mest i det här fallet. Dock verkar ju inte Lenovo direkt ha trilskats med om du skulle ha rätt till återbetalning eller ej utan dom verkar ha skött det inom dom ramar dom har, om än lite långsamt.

Ditt "tänk om" scenario har inte hänt så att lägga energi på att bli irriterad över det är bortkastat och inte särskilt konstruktivt i den här frågan.

Permalänk
Skrivet av fm_buli:

...En dålig affär för Lenovo...

Returrätt är inte en dålig affärside, tvärtom är det en bra affärside. Det ökar försäljnings volymen och är på sista raden en sund affärsmodell.
Är det en dålig affär när ett lotteri betalar ut vinster?

Att konsumenter skall vara ödmjuka emot börsnoterade företag som har "komplicerade processer med olika interna avdelnigar i semestertider" är bara trams. Det jag är/var nyfiken på är gnäll temperaturen, vart går gränsen, i mitt fall specifikt men också generellt.

Inser dock att disktera fiktiva scenarion lämpar sig bättre i en annan mijlö än ett forum. Hur som helst tack för responser.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Finns några saker att vara "lite" grinig på här:
- Dom skickade datorn trots att den var avbeställd. Man kan inte skylla på att "den hann skickas innan nån reagerade" då det gått minst 3 arbetsdagar emellan.
- Det tog nästan tre veckor till återbetalning. Praxis enl. konsumentverket ska vara inom två veckor. Nu är det dock semester så det är förlåtande tycker jag med mindre än tre veckor.

Är detta tillräckligt för att starta en gnäll-tråd på forum? Mycket tveksamt tycker jag...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Förlåt men vad var grejen?

  • Du köper en vara på nåtet, tex en mojjeng Y som är super på att göra X.

  • Du ångrar dig 2dgr senare, säljare säger "inga problem avtalet är hävt välkommen tillbaka nästa gång".

  • En vecka senare får du mail om att Y är skickad och 30 000:- sek är dragit från ditt bank konto.

  • Säljaren repeterar hela tiden oups inga problem, bara att inte acceptera leveransen så får du penarna tillbaka.

  • Leveransen kommer och du accepterar inte leveransen naturligtvis.

  • Du får en återbetalning på 30 000:- tre månader efter du ångrade dig.

Ovan är mitt fall fast det var kortare tid och mindre pengar.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blaskanal:
  • Du köper en vara på nåtet, tex en mojjeng Y som är super på att göra X.

  • Du ångrar dig 2dgr senare, säljare säger "inga problem avtalet är hävt välkommen tillbaka nästa gång".

  • En vecka senare får du mail om att Y är skickad och 30 000:- sek är dragit från ditt bank konto.

  • Säljaren repeterar hela tiden oups inga problem, bara att inte acceptera leveransen så får du penarna tillbaka.

  • Leveransen kommer och du accepterar inte leveransen naturligtvis.

  • Du får en återbetalning på 30 000:- tre månader efter du ångrade dig.

Ovan är mitt fall fast det var kortare tid och mindre pengar.

Låter inte helt off imo även om 3 mån kanske är relativt lång tid, kom ihåg att det handlar om större summa och semestertider. Den som haft hand om ditt ärende kan ha behövt få tag på någon. 16e juni till 31 juli är inte speciellt lång tid dock.

Ditt tidsspann i första posten är inte helt normal. I mitten av juni menar du på att Lenovo ska ha skickat datorn 4e juli.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Låter inte helt off imo även om 3 mån kanske är relativt lång tid, kom ihåg att det handlar om större summa och semestertider. Den som haft hand om ditt ärende kan ha behövt få tag på någon. 16e juni till 31 juli är inte speciellt lång tid dock.

ok tack

Skrivet av tcntad:

Ditt tidsspann i första posten är inte helt normal. I mitten av juni menar du på att Lenovo ska ha skickat datorn 4e juli.

Ja.
När Lenovo säger leveranstid tar dom inte hänsyn till frakt tiden, Lenovo menar leverans är när vara lämnar Lenovos lager. När jag beställde mitten av juni så var planerad leverans tiden beräknad till 3+4v alltså mitten av juli ungf. Villket innebär att datorn kanske skulle levererats till mig slutet av juli typ, villket jag naturligtvis accepterade eftersom jag la en order.

När jag avbokade och avboknings ärendet var klart så frågar Lenovo alltid i samtalet om man har någon ytterligare fråga innan vi lägger på. Detta är ett vanligt telefon kundtjänst manus typ, Och då frågade jag eftersom jag bara var nyfiken, när skulle varan ha skickats om jag inte just nu hade avbkat, och då sa Lenovo tjejjen att varan skulle ha skickats 4 Juli om jag inte hade avbokat. Sedan sa hon har du npgra ytterligare frågot villket jag inte hade och vi avslutade samtalet.

Som sagt leveranstid är exklusive frakttid, alltsp när varan lämnar deras lager.

Så därav min: (vad hände med 4juli?) eftersom varan skickades 24juni.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.