Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vaknat på fel sida? Kom med något vettigt inlägg istället för att kräma på så där. Diskutera det jag pratade om istället.

Jag påpekade att alla tre länkar pratar om samma sak. Men en sida säger att statistiken innehåller anlagda bränder. Medans den andra inte tar med den informationen. Varför då?
Vi vet sedan tidigare att anlagda bilbränder har ökat senaste åren och vi vet också att det drabbar specifika områden. Där det mot förmodan knappt finns några elbilar på grund av inköpspriserna. Alltså är statistiken som artikeln bygger på i så fall helt meningslös. Min poäng är varför artiklarna skiljer sig åt på just den punkten. Varför?
Om något så är det väl en av länkarna i så fall som gör en annan tolkning för att passa sin åsikt? Vem har rätt och vem har fel?

Jag är varken för eller emot elbil/ice i det stora hela. Du verkar dock vilja att jag ska vara en ICE-kramare i detta fall. Det är din förutfattade mening.

Jag upptäckte bara att artiklarna skiljde sig åt i en ganska viktig punkt. Men visst. Jag tror att det är för tidigt att säga vilken typ av bil lättast antänder sig själv. Det byter inte att MSB's undersökning är fel eller rätt. Det är vad jag själv tror.

https://efahrer.chip.de/news/streit-um-e-auto-braende-feuerwe...

En tysk artikel om brinnande elbilar. Brandkårens chef i München förklarar att elbilar på inget sätt brinner mer eller oftare än bensinbilar, snarare tvärtom. Och om de gör det så brinner sällan batteriet utan bara bilen runtomkring. Och skulle batteriet ändå börja brinna så är det ingen större grej att släcka det med en massa vatten.

Intressant i sammanhanget att notera är hur man krocktestar elbilar mot hur man testar bensinbilar. En bensinbil har tanken full med vatten vid krocktest och certifiering. Detta pga. av att ha massa bensin som sprutar runt i anläggningen och riskeras att antändas är livsfarligt. Däremot krocktestas elbilar alltid med batteri monterat och inkopplat (laddat till ca 50%, ibland 100%).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Får man lov att vara kritisk mot elbilar? Jag älskar att köra bil för skoj skull, på tomma landsvägar, eller varför inte på en racingbana och jag är genuint glad för en grönare framtid. Däremot har jag kommit till beslutet att bilen, så som vi känner till den är idag, är något vi till stor del borde lämna i det förflutna. Något jag gjorde för 2år sedan då jag sålde min bil för att troligen aldrig äga en igen. Så jag har lite frågor:

Du verkar ogilla alla former av privata bilar som transportmedel oavsett drivlina, om jag förstår dig rätt, och då tror jag att detta forumet är lite fel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en Toyota BZ4X (usch för namnet) som gått som demobil. Fick den på leasing i 2 år 3000 mil för 5000 kr inkl. vinterdäck. Fullutrustad, 4-hjulsdriven version. Den har nya uppdateringen som fixade delar av räckviddsproblematiken.

Körde den från Göteborg till Kolmården 2 dagar efter vi fick den och det gick hur bra som helst.

Mina synpunkter hittills.
1. Långsam laddning med ombordladdaren. Endast 6,9kw (fick skriva på en lapp att jag var informerad om detta. Tror att de som gått ut till kund har 11kw i vanliga fall). Gör inte mig något direkt då jag i vardagen kör 10 mil 2 dagar i veckan så hinner ladda ändå.
2. Något irriterande plinganden vid körning som man inte hinner se varför innan det försvinner.
3. Helt grym "autopilot" på motorvägen.
4. Bra storlek, vi är 2 vuxna och 3 barn (1 i barnstol). Vi får med enkelhet plats i sätet framför bilstolen. Får också plats med barnvagn och storhandling i bagaget. Det gick inte i vår gamla Niro Plug-in hybrid.
5. Schysta funktioner som t.ex. skjuter bak sätet när man tar av sig bältet kan parkera helt själv osv. Sånt jag inte visste fanns när jag skrev under.
6. Frugan tyckte inte den såg ut som en elbil vilket tydligen var positivt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

När tror ni model 3 kommer med en ny refresh?

Jag tippar på i Sverige under början av nästa år.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Mina synpunkter hittills.
1. Långsam laddning med ombordladdaren. Endast 6,9kw (fick skriva på en lapp att jag var informerad om detta. Tror att de som gått ut till kund har 11kw i vanliga fall). Gör inte mig något direkt då jag i vardagen kör 10 mil 2 dagar i veckan så hinner ladda ändå.

Låter som en japansk/amerikans laddare för enfas. Nackdel och skulle aldrig själv välja det. Såvida du inte har 32A in i ditt hem så kommer du i praktiken inte heller få ens 6,9 kW. Byt genast till en med 3-fas 11 kW om du har möjlighet är min staka rekommendation.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Vad är det mer som är så dåligt då? Jag håller med om förarassistanssystemet, men det går ju fort att stänga av varje gång. Förvisso irriterande, men knappast så att världen går under. Infotainment är också dåligt, men det löses genom att använda Android Auto istället vilket man antagligen vill göra ändå för att det är så mycket smidigare när man ändå har allt i mobilen.

Annars tycker jag det är en bra bil med mycket för pengarna. Skön att köra, bakhjulsdrift, tyst för att vara elbil, hyfsat bekväma säten, lång räckvidd, energieffektiv i storleksklassen och väldigt bra snabbladdning (har maxat på 141-142 kW trots att den är specad som max 135 kW). Har gjort ett par långresor nu i sommar med den och efter att jag skaffade Teslas medlemskap så har jag bara snabbladdat hos dem utan några som helst problem. 20-80 % på drygt 20 minuter eller så.

Jag orkar ärligt talat inte skriva ner allt. Men det är många olika småsaker som är buggiga och irriterande. Mjukvaran för bilen håller den tillbaka. För det mesta som du skriver stämmer också. Tyst tycker jag dock inte den är, tvärtom upplever jag den som ganska bullrig.

Sen hade jag en ID3 innan denna, så där är min måttstock. Där var infotainment också dåligt, men fortfarande bättre. Däremot var den rent körningsrelaterade mjukvaran milsvida bättre än hos MG.

Och, jag provkörde en Tesla härom dagen och då blir jämförelsen rent skrattretande. Jaja, jag vet att det är en helt annan klass av elbil på många sätt så det är kanske en orättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Sökt lite men inte hittat något om nya EX 30. Vad är folks intryck? Är själv lite sugen!

Har beställt en EX30 Twin Performance Ultra i Moss Yellow med dragkrok Har dock maxat den för jag tror att jag kan göra bra videos på den, har beställt med flexibel leasing så kommer inte ha den alltför länge. Är det så att jag verkligen gillar den så kommer jag antagligen försöka leta rätt på en annan som kanske är lite nedtonad, utan performance och dragkrok etc.

Gillar storleken, behöver inte mer. Bagaget är inte så stort men jag får plats med det jag behöver. Har bara klämt på den som stod i Stockholm ett tag och tyckte den var lite väl plastig och billig, inte heller något fan av att man tagit bort förardisplay. Hoppas att den inredning jag valt är bättre och att bilen kan vara trevlig på andra sätt istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte hunnit att läsa denna artikel, men det är generellt något jag noterar att de flesta som ser tusen olika problem med elbilar (laddning, bränder, barn som dör i Afrika, miljöförstöring, etc.) är de som aldrig varken själva kört elbilar, och än mindre satt sig in i ämnet.

I korta ordalag säger han att media gärna skriver negativt (även om det inte stämmer och är direkt felaktigt) eftersom det genererar klick och inkomster.
Så med andra ord har dom inga problem med att ljuga medvetet för att tjäna pengar, så seriösa är alltså dagens media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Får man lov att vara kritisk mot elbilar? Jag älskar att köra bil för skoj skull, på tomma landsvägar, eller varför inte på en racingbana och jag är genuint glad för en grönare framtid. Däremot har jag kommit till beslutet att bilen, så som vi känner till den är idag, är något vi till stor del borde lämna i det förflutna. Något jag gjorde för 2år sedan då jag sålde min bil för att troligen aldrig äga en igen. Så jag har lite frågor:

Absolut! Men då ska också kritiken vara hämtad från verkligheten, som den ser ut nu. Inte hämtad från gammal skåpmat och artiklar från "stenåldern"...
Det är väldigt enkelt att projicera sin egen bild på hur ett bilägande ska vara på den stora massan, men alla har olika förutsättningar och liv, som kräver olika typer av transportmedel. Roligt att det fungerar utan bil för dig, men för de flesta andra skulle det inte fungera.

Skrivet av _genki:

- Är verkligen ett 2ton+ tungt fordon som folk oftast kör som enskilt fordon skäligt för framtidens persontransport? Sett till vägslitage, säkerhet för mindre fordon, cyklister, fotgängare etc.

Rent viktmässigt är inte en elbil så värst mycket tyngre än någon bränslebil. Volvo V90CC, väger in på +1900kg t.ex... Min Förra Volvo vägde 1800kg och redan då var det prat om säkerheten för mindre fordon och cyklister etc.. Så inget nytt.
Däremot finns mycket ny teknik i fordonen, som hjälper till att hindra olyckor idag.

Skrivet av _genki:

- Inte för att tala om faran och kostnaden av lithium-jon bränder.

Tror denna tagits upp tidigare i tråden...
https://www.motormagasinet.se/article/view/813889/studie_elbi...

Så det du gör är att sprida en tidig "worst case"-antagande, som blivit upphypad av dagspressen och sedan tagits som sanning. För att sedan avslöjas som osanning och det skrivs det inte alls om i samma utsträckning, därför sådana som du fortsätter..... eftersom du inte gör egna undersökningar.

Skrivet av _genki:

- Är batteritillverkningen och koboltutvinning värd den humanitära katastrof den skapar?

Om du följt med i nyhetsflödet och utvecklingen av batterier, så hade du inte ens behövt ställa den frågan. Men, nej, den är inte värd det. Därför övergår batteritillverkningen till andra typer av kemier. Tesla har sedan 2021 kört med koboltfritt batteri på Model 3 och utvecklingen går framåt i rasande fart. Dels på grund av problematiken kring gruvdriften och att man vill förbättra batteriernas prestanda (energitäthet/vikt).
Med den synen på kobolt, så antar jag att du inte använder vanliga batterier i ficklampor och radio/klocka, åker med bränsledrivna bussar/tåg, så kobolt finns i både vanliga batterier och används vid tillverkningen av bränsle.
Skillnaden är att kobolt i bilbatterierna kan återvinnas...

Skrivet av _genki:

- Ifall vi ska göra storskaliga infrastrukturella ändringar, vore det inte bättre att satsa på städer med bra cykelinfrastruktur, mixade områden där människor har nära till allt (där folk slipper äga och ta bilen till vardagsärenden). Utvidgad kollektiv traffik. Istället för laddstolpar till bilar. Bilar som i sin tur ruinerar städer och kommuner i form av bilberoende infrastrukturkostnader, men också trivsel när det kommer till ljudföroreningar av bilen, fulheten och tråkigheten av gatuparkering och bilvägar.

Säg det till politikerna, som stänger ner de centrala delarna i städerna och gör att folk åker till ytterområdena och handlar istället.
Ljudföroreningarna försvinner ju till en stor del med elbilar... och återigen, alla lever inte pensionärsliv, utan måste tas sig till olika platser på ett sätt som gör att kollektivtrafiken inte fungerar.

Skrivet av _genki:

- I övrigt har elbilar urusel effektivitet p.g.a. onödig tyngd och snabb fart. 5,4km/KWh. I kontrast kan man åka ~110km/kWh på el-cykel, el-scooter eller elektrisk skateboard. Eller 25km/KWh för minibilar som "Citroen Ami", "Fiat Topolino" eller "SQUAD Solar City Car". Inte för att nämna kollektivtrafik, som är långt mycket bättre sett till miljökostnaden för fordonens livscykel.

Börjar fundera på om du trollar eller inte... Men som jag skrev innan, du kan inte projicera din vardag på alla andra. Vi har alla olika förutsättningar, liv och vardag. Själv har jag både elbil i mitt jobb där jag kör 20-45 mil/dag, elsparkcykel för kortare ärenden på stan och en diesel SUV som nästan alltid står still på tomten och rostar sönder..
En liten minibil kanske fungerar i en stadsmiljö, om man bara tänkt röra sig inom staden. Men väldigt många utanför städerna, rör sig mellan orter och kör in till städerna, då fungerar inte en sådan. Kollektivtrafiken fungerar så dåligt att jag inte ens skulle komma på tanken att börja med det. Även om det skulle fungera med mitt jobb. Med tanke på de bilköer jag sett om mornarna och eftermiddagarna, så är jag inte ensam om att ha det synsättet.

Skrivet av _genki:

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Q2V8oy6YGtdyYR3ycLkdYAHaE8%26pid%3DApi&f=1&ipt=917c9d8070c0e32c7272decc80f3c98755c7cc9a48118ca57367d39ee92c17ac&ipo=images
Fiat topolino, visserligen bara 45km/h. Men den är 5x effektivare än en Tesla. Eller varför inte en Squad Solar Car som laddar 20-35km dag enbart genom sin solpanel. Man behöver inte ens koppla in den.

Så du tycker att jag ska åka 20-45 mil/dag i en bil som bara gör moppefart? Det blir bra för samhällsekonomin om alla som reser mycket skulle göra det....

Skrivet av _genki:

Jag föreslår utvidgning av pendeltrafik som gärna är oberoende av batterier, omklassificering och skapande av ett vägnätverk för minibilar (moped klass1 45km/h) så att man på landet kan ta sig till pendlingsmöjliheter., utökade garage etc utanför städer, varav bilister enkelt kan ta sig in via pendeltrafik och slippa dyra parkeringskostnader. Problemet med moderna elbilar är ju att man kan inte köra en effektiv el-småbil utan risken att en 2ton+ Tesla kan potentiellt pulvrisera den, kvittar hur säker minibilen än är.

Paranoian ligger på topp... Tycker också att pendeltrafiken bör byggas ut, men då måste den fungera som den är först. Man behöver inte bygga ut ett kaos...
Har du sett någon elbil som pulveriserat en liten elbil? Eller är det bara rena paranoida föreställningar? Du tror inte en Volvo diesel skulle kunna göra samma sak i så fall eller varför inte en buss?
Har haft barn som sprungit ut framför både min Volvo och Tesla och bägge bilarna har bromsat automatiskt innan jag ens hunnit reagera. Samma sak med andra bilar som kört ut framför mig. Teslan reagerade till och med på att bilen framför en framförvarande lätt lastbil bromsade in kraftigt och började pipa och nästan tvärnita. 1-2 sekunder senare tvärnitar lastbilen framför. Jag kunde inte se bilen framför, men bilens radar kunde det.

Skrivet av _genki:

Vad tycker ni? Är el-bilen som transportmedel framtiden? Eller är det en uråldrig uppfinning som vi borde lämna i det förflutna? För några år sedan var jag överförtjust i tanken om elbilar... Nu känns det som att man försöker fixa ett problem med silvertejp. plus att tejpen släpper lite.

Elbilen är absolut en av framtidens transportmedel. De är tysta, effektiva och inte speciellt mycket som kan gå sönder på dem. Priset måste bara ner, så folk har råd med dem.
Problemen som jag ser det är att gamla traditionella biltillverkare har svårt att få till produktionen och få ekonomi i tillverkningen av elbilar. Snart är det nog bara Tesla och Kina-bilar kvar, om inget händer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Utrymmet ska ju funka för ens behov. Kommer behöva köpa bil inom det närmaste året och har sneglat på denna storlek, hade först tänkt en Toyota, men prislappen på EX 30 gör den jäkligt intressant.

Så är det förstås, men med tanke på att en del av målgruppen är unga vuxna så tror jag att det blir ett problem för många. Bagageutrymme på 318 liter är ju mindre än på en Kia Rio. Det betyder att man knappast ens får in en vanlig barnvagn. Stor designmiss enligt mig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det finns gott om statistik i Norge där elbilar funnits väldigt länge.

I Norge brinner det inte lika många ICE som här, Sverige ligger högt även jämfört med andra länder när det gäller den saken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

I korta ordalag säger han att media gärna skriver negativt (även om det inte stämmer och är direkt felaktigt) eftersom det genererar klick och inkomster.
Så med andra ord har dom inga problem med att ljuga medvetet för att tjäna pengar, så seriösa är alltså dagens media.

Tack. Jo, det är ju tyvärr så mycket media fungerar. Klick är viktigare än att förmedla objektiva fakta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

I Norge brinner det inte lika många ICE som här, Sverige ligger högt även jämfört med andra länder när det gäller den saken.

Framför allt så är inte brinnande elbilar speciellt vanligt i Norge, trots att de är mer än 40% av alla bilar som rullar på vägarna. Så finns mycket att lära genom att kika på Norge.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Starta en egen tråd om bilbränder istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Om du följt med i nyhetsflödet och utvecklingen av batterier, så hade du inte ens behövt ställa den frågan. Men, nej, den är inte värd det. Därför övergår batteritillverkningen till andra typer av kemier. Tesla har sedan 2021 kört med koboltfritt batteri på Model 3 och utvecklingen går framåt i rasande fart. Dels på grund av problematiken kring gruvdriften och att man vill förbättra batteriernas prestanda (energitäthet/vikt).
Med den synen på kobolt, så antar jag att du inte använder vanliga batterier i ficklampor och radio/klocka, åker med bränsledrivna bussar/tåg, så kobolt finns i både vanliga batterier och används vid tillverkningen av bränsle.
Skillnaden är att kobolt i bilbatterierna kan återvinnas...

LFP (batteritypen utan kobolt i katoden) används i standard range varianten av Model 3 samt Model Y, man kör fortfarande NCA (batteritypen med med kobolt i katoden) i long range.

LFP är faktiskt än äldre teknik jämfört med NCA, fördelarna med LFP är att den är billigare att tillverka, långt mindre risk för "thermal run-away" samt att den går att ladda fler gånger.

Så varför skulle någon vilja använda NCA? Därför att NCA har bättre energidensitet, blir helt enkelt för tungt att köra med LFP i "long range" versionerna.

https://insideevs.com/news/575956/tesla-battery-chemistries-e...

"Today, 2170 cells with NCA chemistry are used in all dual-motor Model 3 and Y vehicles. The current Model S and X still use NCA chemistry, though they're also still using the 18650 cells."

Förhoppningsvis går det att utveckla LFP betydligt mer alt. hitta något helt annat, för just nu går trenden åt fel håll: priset på batterier ökar, tillverkningskostnader går ned (p.g.a. stordriftsfördelar) men just nu ökar materialkostaden snabbare. Tror det var Sabine Hossenfelder videon postade i tråden där Ford-chefen nämnde att man tyvärr kan räkna med högre priser på elbilar i närtid p.g.a. prisökning på batterisidan.

Nu används kobolt som katalysator vid raffinaderier, definitionen av en katalysator är

"ett ämne som ökar en kemisk reaktions hastighet utan att själv förbrukas"

så inga gigantiska mängder som används just där (är ca x6 mer kobolt som används i batterier jämfört med alla typer av katalytisk användning i nuläget)

och går utmärkt att återvinna material från en katalysator, men tyvärr ungefär lika svårt/dyrt som i andra fall där man försöker återvinna specifika ämnen.

Som jag förstår det är det av samma anledning man väljer NCA över LFP i t.ex. bärbara datorer: om låg vikt och/eller lång batteritid är viktigare än låg pris kör man med NCA, annars används LFP alt. LMO (mangan-brytning är inte heller speciellt trevligt för miljön...)

har inget med EV att göra
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undrar när Togg kommer till sverige/europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Undrar när Togg kommer till sverige/europa

Dom måste klara ratificeringsprocessen först...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

LFP (batteritypen utan kobolt i katoden) används i standard range varianten av Model 3 samt Model Y, man kör fortfarande NCA (batteritypen med med kobolt i katoden) i long range.

LFP är faktiskt än äldre teknik jämfört med NCA, fördelarna med LFP är att den är billigare att tillverka, långt mindre risk för "thermal run-away" samt att den går att ladda fler gånger.

Så varför skulle någon vilja använda NCA? Därför att NCA har bättre energidensitet, blir helt enkelt för tungt att köra med LFP i "long range" versionerna.

https://insideevs.com/news/575956/tesla-battery-chemistries-e...

"Today, 2170 cells with NCA chemistry are used in all dual-motor Model 3 and Y vehicles. The current Model S and X still use NCA chemistry, though they're also still using the 18650 cells."

Förhoppningsvis går det att utveckla LFP betydligt mer alt. hitta något helt annat, för just nu går trenden åt fel håll: priset på batterier ökar, tillverkningskostnader går ned (p.g.a. stordriftsfördelar) men just nu ökar materialkostaden snabbare. Tror det var Sabine Hossenfelder videon postade i tråden där Ford-chefen nämnde att man tyvärr kan räkna med högre priser på elbilar i närtid p.g.a. prisökning på batterisidan.

Nu används kobolt som katalysator vid raffinaderier, definitionen av en katalysator är

"ett ämne som ökar en kemisk reaktions hastighet utan att själv förbrukas"

så inga gigantiska mängder som används just där (är ca x6 mer kobolt som används i batterier jämfört med alla typer av katalytisk användning i nuläget)

och går utmärkt att återvinna material från en katalysator, men tyvärr ungefär lika svårt/dyrt som i andra fall där man försöker återvinna specifika ämnen.

Som jag förstår det är det av samma anledning man väljer NCA över LFP i t.ex. bärbara datorer: om låg vikt och/eller lång batteritid är viktigare än låg pris kör man med NCA, annars används LFP alt. LMO (mangan-brytning är inte heller speciellt trevligt för miljön...)

har inget med EV att göra

Kan tyckas som lite att den bara används i standard-varianten av 3 och Y. Men faktum är att det nästan är hälften av Teslas produktion.
De ska tydligen också eventuellt börja med någon ny kemi med magnesium, för att förbättra energitätheten i LFP, som då blir LMFP.
https://www.electrive.com/2023/06/30/will-tesla-use-lmfp-cell...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Har vi några fler sköna elbilar här inne på leasing där avgiften gått upp ganska skönt sista 6 månaderna? i mitt fall från 3800 till 5200. Santander bank kia E-niro Advance leasing

Min Ev6 har gått upp från 5300kr Mars 2022 till 6400kr nu denna månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Såg att värmepump inte ingår om man inte väljer dyraste varianten av EX30. Så genast blir det mycket dyrare.
Har inte råd än med dessa elbilar, men det kanske är tur då jag hoppas på att batterierna blir bättre i framtiden.

Vad jag förstått så går det att värma upp bilen ändå om det är det man vill göra även utan värmepump bara att det använder mer energi så man tappar lite räckvidd om bilen inte står och laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Vad jag förstått så går det att värma upp bilen ändå om det är det man vill göra även utan värmepump bara att det använder mer energi så man tappar lite räckvidd om bilen inte står och laddar.

Värma kupén är en sak, men att värma batteriet innan laddning eller innan man ska åka iväg är något helt annat. Detta vill man ju åstadkomma för att minska förbrukningen och laddtiden på vintern. Förbrukningen kan vara ganska brutal på vintern om man inte har värmepump.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Värma kupén är en sak, men att värma batteriet innan laddning eller innan man ska åka iväg är något helt annat. Detta vill man ju åstadkomma för att minska förbrukningen och laddtiden på vintern. Förbrukningen kan vara ganska brutal på vintern om man inte har värmepump.

Tack för svar!
Som jag förstått det så tex på mg4 så finns det battery heater fast det inte finns värmepump eller har jag missförstått något.
Är värmepumpen för batteriet eller kupen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du verkar ogilla alla former av privata bilar som transportmedel oavsett drivlina, om jag förstår dig rätt, och då tror jag att detta forumet är lite fel.

Jag antar att alla har olika ingång. Det finns säkert en uppsjö av människor som gillar elbilar främst p.g.a. accelerationen och att de är roliga att köra. Förstå mig rätt, jag gillar att köra bil som rekreation. glida runt på tomma landsvägar är väldigt trevligt, eller att köra sportbilar på racingbana, det är fantastiskt kul. När det kommer till att ha bil i vardagen däremot, för pendling, att sitta i trafikköer och sabba städer med oönskat ljud, fara, platsupptag, så är jag mindre glad för det traditionella bil-formatet som persontransportmedel.

Min ingång till elbilar är främst ur miljösynpunkt och hur vi väljer att utveckla vårt samhälle. Det var mest därför jag lyfte frågan, då jag ser stora problem när framtidens infrastruktur förlitar sig på det traditionella bilformatet. Både sett till kostnaden av dess infrastruktur, men också säkerheten och den långsiktiga påverkan som personbilar har på miljön. Det är främst därför jag tycker att det är viktigt att ta upp frågan, även på ett elbilsforum.

Ifall jag behöver en bil i framtiden kommer det att bli någon form av elbil. Däremot försöker jag att utforskar alternativen, och känner kanske att samhället borde vara mer öppet till olika typer av fordon. För många människors pendlingsbehov hade en mini-elbil varit tillräcklig, däremot tar det emot av säkerhetssynpunkt då de inte är kompatibla med fullstora bilar (p.g.a deras låga vikt och hastighet). För att skapa ett persontrasportmedel som är effektivt (km/kWh) behöver hastigheten gå ner, och vikten på fordonet gå ned. Så det var därför jag skrev. För jag tror att det är mer den biten som intresserar mig, hur kan vi effektivt ta människor från punkt A till B utan att vårat elnät går under eller kostar oss ofantliga summor pengar.

Men jag antar att forumet drivs kanske mer av ett prestandafokus? och att människor har en tendens till "gate keeping" snarare än att vara öppen for olika former av diskussioner. Förstå mig rätt, jag är passionerad när det kommer till elbilar, men jag har nog en annan ingång än de flesta här inne.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag antar att alla har olika ingång. Det finns säkert en uppsjö av människor som gillar elbilar främst p.g.a. accelerationen och att de är roliga att köra. Förstå mig rätt, jag gillar att köra bil som rekreation. glida runt på tomma landsvägar är väldigt trevligt, eller att köra sportbilar på racingbana, det är fantastiskt kul. När det kommer till att ha bil i vardagen däremot, för pendling, att sitta i trafikköer och sabba städer med oönskat ljud, fara, platsupptag, så är jag mindre glad för det traditionella bil-formatet som persontransportmedel.

Min ingång till elbilar är främst ur miljösynpunkt och hur vi väljer att utveckla vårt samhälle. Det var mest därför jag lyfte frågan, då jag ser stora problem när framtidens infrastruktur förlitar sig på det traditionella bilformatet. Både sett till kostnaden av dess infrastruktur, men också säkerheten och den långsiktiga påverkan som personbilar har på miljön. Det är främst därför jag tycker att det är viktigt att ta upp frågan, även på ett elbilsforum.

Ifall jag behöver en bil i framtiden kommer det att bli någon form av elbil. Däremot försöker jag att utforskar alternativen, och känner kanske att samhället borde vara mer öppet till olika typer av fordon. För många människors pendlingsbehov hade en mini-elbil varit tillräcklig, däremot tar det emot av säkerhetssynpunkt då de inte är kompatibla med fullstora bilar (p.g.a deras låga vikt och hastighet). För att skapa ett persontrasportmedel som är effektivt (km/kWh) behöver hastigheten gå ner, och vikten på fordonet gå ned. Så det var därför jag skrev. För jag tror att det är mer den biten som intresserar mig, hur kan vi effektivt ta människor från punkt A till B utan att vårat elnät går under eller kostar oss ofantliga summor pengar.

Men jag antar att forumet drivs kanske mer av ett prestandafokus? och att människor har en tendens till "gate keeping" snarare än att vara öppen for olika former av diskussioner. Förstå mig rätt, jag är passionerad när det kommer till elbilar, men jag har nog en annan ingång än de flesta här inne.

Nu kanske detta är lite off-topic, men jag är lite intresserad av att veta hur framtiden enligt dig ska fungera med diverse transporter? Jag köper absolut att den stora majoriteten av bilresor är ren persontransport av en person från plats A till plats B. Hur är det tänkt när man behöver lasta?

Det finns olika former av last som privatpersoner utför såklart, som görs olika ofta.

  • Last av andra personer som ska åka med t.ex. familj

  • Last av Livsmedel, t.ex. veckohandling

  • Last av tunga eller skrymmande saker, t.ex. möbler

I en stad funkar det ju såklart att åka kommunalt med flera personer, men du behöver inte komma allt för långt från stadskärnan för att storhandlingen blir rejält jobbig när man åker kommunalt (och jag bor i Huddinge, så inte så långt från stockholm med "utbyggd" kommunaltrafik).

Vill inte dömma på förhand, men det låter som att du inte har familj med barn i ditt hushåll. Om jag har fel i det antagandet, så ber jag om ursäkt på förhand.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Har vi några fler sköna elbilar här inne på leasing där avgiften gått upp ganska skönt sista 6 månaderna? i mitt fall från 3800 till 5200. Santander bank kia E-niro Advance leasing

Från 3500 till 4228 kronor E-Niro Advance, Santander bank. Min smärtgräns är snart nådd och kommer göra mig av med bilen ifall de höjer igen. Tycker nästan det borde finnas ett maxtak på hur mycket de får höja skiten men jag förstår att man tar en risk med leasing, sånt är livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Nu kanske detta är lite off-topic, men jag är lite intresserad av att veta hur framtiden enligt dig ska fungera med diverse transporter? Jag köper absolut att den stora majoriteten av bilresor är ren persontransport av en person från plats A till plats B. Hur är det tänkt när man behöver lasta?

Det finns olika former av last som privatpersoner utför såklart, som görs olika ofta.

  • Last av andra personer som ska åka med t.ex. familj

  • Last av Livsmedel, t.ex. veckohandling

  • Last av tunga eller skrymmande saker, t.ex. möbler

I en stad funkar det ju såklart att åka kommunalt med flera personer, men du behöver inte komma allt för långt från stadskärnan för att storhandlingen blir rejält jobbig när man åker kommunalt (och jag bor i Huddinge, så inte så långt från stockholm med "utbyggd" kommunaltrafik).

Vill inte dömma på förhand, men det låter som att du inte har familj med barn i ditt hushåll. Om jag har fel i det antagandet, så ber jag om ursäkt på förhand.

Jag är en stor förespråkare för elbilar, men samtidigt har jag också levt större delen av mitt vuxna liv utan bil. Då både på landsbygd, i småstad och i riktigt stora städer. Det har funkat fint på alla ställen.

Då har jag visserligen inte haft familj ännu (första bilen skaffades när vi funderade på barn), men nu ser jag ingen orsak till varför det inte skulle funka utan bil.

Både för landsbygd, småstad och storstad så kan allt utom stora saker (t.ex. möbler) transporteras med en blandning av lokaltrafik och cykel (t.ex. cargobike). När det inte går så finns hyrbilar eller taxi. Om man har 20km till närmaste butik så är ju inte problemet transporten, utan var man bor. Då får man försöka lösa det verkliga problemet istället. Jag körde veckohandling för ett hushåll på 2 personer med en vanlig cykel i ca 10 år, så det går nog. Och det var en vanlig cykel, ingen cargobike.

Med det sagt så finns det också orsaker till att ha bil. Inom vissa yrken behövs det, eller så kanske man är rörelseförhindrad och har inte råd att bo nånstans där man klarar sig med lokaltrafik. Alternativt kanske man rör sig långa sträckor på områden där inte tidigare nämnda alternativ finns. För vår del handlar det om att min fru är neuroatypisk och vissa gånger har problem med stimulin på lokaltrafik, så reservalternativ behövs.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Nån som laddat i Varberg och Cirkle Ks 8st 300kw laddare? Dessa har dykt upp i appen nyligen så antar dom är nya? Men jag har inte sett dom användas nån gång när jag gått in i appen så är lite orolig att dessa strular. Ska nämligen uppåt i slutet på veckan och dessa har jag siktat in mig på då Inonity är dyrt och köer och Superchargers verkar inte va aktuellt för min EV6.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Tack för svar!
Som jag förstått det så tex på mg4 så finns det battery heater fast det inte finns värmepump eller har jag missförstått något.
Är värmepumpen för batteriet eller kupen?

Med reservation för att det inte gäller alla bilar, som jag förstått det värmer värmepump endast kupé. Batteriet värms genom att köra motorerna ungefär "ur fas", vilket genererar mer värme i kylkretsen som delas med batteriet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Nu kanske detta är lite off-topic, men jag är lite intresserad av att veta hur framtiden enligt dig ska fungera med diverse transporter? Jag köper absolut att den stora majoriteten av bilresor är ren persontransport av en person från plats A till plats B. Hur är det tänkt när man behöver lasta?

Det finns olika former av last som privatpersoner utför såklart, som görs olika ofta.

  • Last av andra personer som ska åka med t.ex. familj

  • Last av Livsmedel, t.ex. veckohandling

  • Last av tunga eller skrymmande saker, t.ex. möbler

I en stad funkar det ju såklart att åka kommunalt med flera personer, men du behöver inte komma allt för långt från stadskärnan för att storhandlingen blir rejält jobbig när man åker kommunalt (och jag bor i Huddinge, så inte så långt från stockholm med "utbyggd" kommunaltrafik).

Vill inte dömma på förhand, men det låter som att du inte har familj med barn i ditt hushåll. Om jag har fel i det antagandet, så ber jag om ursäkt på förhand.

Jag föreslår ju samtidigt inte att bilar ska förbjudas, utan snarare att vi bör bygga en framtid där alternativ finns och där den traditionella bilen inte nödvändigtvis förblir den norm den är idag. Man får ändå tänka på att 87% av svenskar bor i urbana miljöer samtidigt som 67% äger bil (siffror hämtade från 2021). Vi är betydligt mer bilburna än vad vi behöver vara, och om inte annat hade troligen ett mellanting fungerat lika bra för många, som en minibil, eller en e-lådcykel.

Men du har rätt, jag bor i stan och har inte familj (självvalt). Min bror har familj ute på landet, och jag har vänner med familj som antigen har bil, eller har valt bort bilen, vissa bor i stan, vissa bor i förorten, andra på landet. Jag förstår alla dessa situationer.

Bor man i amerikask-inspirerade förorter så blir man automatiskt bilberoende. Men det är ju också "by design" drivet av ett ideal som bilindustrin själva skapade under 50-60-talet. Det finns dock en ganska enkel lösning på sådana problem. Att man bygger om dessa områden med en mix av boenden, fristående-, rad-, par- hus, tillsammans med lägenheter, och givetvis även lokal kommers och pendeltrafik. Det är ju skönt att slippa behöva använda bilen till saker som inte behöver den.

  • Last av andra personer som ska åka med t.ex. familj - lådcykel, flera cyklar, hyrbil, bilpool

  • Last av Livsmedel, t.ex. veckohandling - lådcykel (man får plats med lika mycket varor som en mindre bil), minibil (rymmer mer än man tror), lokal inhandling (behöver inte vara veckovis då det finns nära till hands), hemleverans, bilpool

  • Last av tunga eller skrymmande saker, t.ex. möbler - lådcykel för hyllor och midre saker, hemleverans, hyrbil, bilpool

Det finns många sätt att lösa bilberoenden med... Sedan säger jag inte att alla behöver gå den vägen, somliga har genuint behov av att äga bil, inget fel på det, somliga vill äga bil, inget fel med det. Men jag tror också att människor sällan tänker utanför boxen p.g.a. hur normativ bilen är i vårt samhälle och vilka sociala värden den bär på.

Detta blir ju lite offtopic, initialt handlade det ju mer om alternativa elbilsfordon. Det blir lätt att folk tar mina tankar väldigt svart/vitt... "SÅ DU VILL BANNLYSA BILAR!?" nej, nej, nej, jag är intresserade av framtiden, hur vi väljer att bygga upp samhället och att människor ska ha friheten till alternativ. Alternativ som både är bättre, mer effektiva och kostar mindre för plånboken.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Alternativ som både är bättre, mer effektiva och kostar mindre för plånboken.

Fast det finns inte alternativ som är universellt bättre, mer effektiva och kostar mindre för plånboken utan det är väldigt subjektivt vad man värdesätter. Det är nog inte många som väljer att äga bil för att det inte finns andra helt okej alternativ utan man gör det för att man får något annat som man värdesätter av att äga bil.

Det är oftast det folk kallar ”bilberoende”, att någon har andra åsikter som gör att bilen värderas högre, subjektiva värderingar som din första post i tråden också innehöll massvis av. Och att få folk att sluta använda bilar de faktiskt vill använda kommer nog vara lika lätt som att tvinga alla att bli veganer.

Det är precis därför jag tror på elbilar, då kan vi göra väldigt mycket med utsläpp (både lokalt och globalt) och få bättre städer med mindre ljudföroreningar. På lång sikt så kommer även självkörning göra så att vi får ”bildelning” automatisk med självkörande taxis för folk som vill åka dörr till dörr men inte betala för att göra det ensam så vi får mycket mer effektivt användande.