Hur uppstod min dator från de döda?

Permalänk

Hur uppstod min dator från de döda?

tldr: Datorn dog efter rejäl åskknall, och inga knep fick den att börja leva igen, för att sedan magiskt starta vid ett sista test ett par timmar senare.

Tidigare idag fick vi in ytterligare ett åskoväder där jag bor, för typ tredje gången på 2 dagar.
Jag satt vid datorn och försökte få lite jobb gjort. Under en en kaffepaus så kom ganska plötsligt världens åskknall och alla lampor i lägenheten slocknade under någon sekund, för att sedan tändas igen.
Gick ut i vardagsrummet och såg att datorn nu var avstängd (inte helt förvånande). Gick fram och försökte starta datorn igen, utan resultat. Chassiknappen gjorde nada. Försökte någon gång till med båda on/off knappen och resetknappen utan resultat, och dubbelkollade även kablar och eluttaget som verkade sitta rätt och fungera som det ska.
Drog sedan ut alla kablar ur datorn, och försökte powercycla datorn ett par gånger och lät den sedan stå urkopplad en halvtimme "bara för att" (detta medans jag googlade runt på vart jag kunde få tag i ett nytt nätagg en måndag som denna). Att ha lämnat datorn urkopplad ett tag gav dock inget resultat, utan när jag sedan kopplade in den igen var den fortfarande stendöd.

Jag kopplade då ur allt igen och bar den till köket för att öppna upp och börja plocka ut nättagget som förhoppningsvis var felkällan.
Öppnade upp sidopanelen, men innan jag börja koppla ur grejor så hämtade jag en annan elkabel bara för att testa igen, och nu startade datorn som vanligt..

Stängde av den, och bar tillbaka den till sin vanliga plats. Kopplade in allt och startade den igen utan problem. Datorn, windows och övrigt hoppade igång som om något aldrig hänt.

Vad kan ha hänt här egentligen?

Permalänk
Medlem

Min gissning är att någon form av överspänningsskydd i nätagget som slog till i samband med att den slocknade.
När den sedan fått stå en stund utan ström så återställdes det och datorn kunde starta igen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrazster:

Min gissning är att någon form av överspänningsskydd i nätagget som slog till i samband med att den slocknade.
När den sedan fått stå en stund utan ström så återställdes det och datorn kunde starta igen.

This.

Har hänt mig med.