Krönika: Den ständiga lockelsen i att bygga besvärliga datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tillhör generationen ju större ju bättre. Det jag stör mig på är att utbudet av chassin för mig är så dåligt.
Chassit ska vara otroligt bra ljuddämpat men bra kylning. Det ska vara superlätt att byta ssd och hdd och inte någon löst hängande sidoplåt, som man vet våld får knö in och få igenom skruvar. Nej det ska vara någon slags gångjärn och handtag för att öppna plåten på sidan.

Corsair 7000D Airflow skulle kunna vara ett alternativ.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag tillhör verkligen INTE den skaran som lockas av att bygga i besvärliga chassin. Jag vill att det ska ska vara så lätt och smidigt som möjligt att bygga. Mitt nuvarande chassi är nog det minsta jag haft (ett Fractal Design Meshify 2 Compact), valde det på grund av priset på den fullstora varianten var för högt. Jag hade t.ex. ca. 2 cm kvar till frontfläktarna med grafikkortets längd, så det är bra att bygga i så länge man håller koll på storleken på komponenterna. Blev inte allt för stora kompromisser. Aningen längre grafikkort hade t.ex. inte funkat, större AIO hade inte fått plats ihop med mitt grafikkort. Jag hade givetvis kunnat köra luftkylning, men det hade varit ännu en kompromiss, då jag var inställd på och helst ville ha AIO.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Corsair 7000D Airflow skulle kunna vara ett alternativ.

Kanske det, jag ska fundera på den dagen jag köper nytt. Minst 2st usb c vill jag ha på framsidan, detta ville jag ha typ år 2016 eller något. -Tusan vad utvecklingen går trögt.

Permalänk
Master of Overkill

Bara om det är SFF annars får det gärna vara stora möjligheter utan att behöva såga i chassit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag har Fractals define r2 XL. Ljuddämpande chassi och tung som fan. 22kg tom vikt om jag minns rätt. Fläkt i luckan ger extra kylning till GPUn. Senaste XL bör nog vara ännu bättre. Dock så finner jag mitt vara för stort. Sugen på att köpa Nordic med mesh sida och valnöt.

Har samma chassi. Eftersom det går in under skrivbordet på höjden spelar storleken inte så stor roll för min del. Ytan i hörnet under skrivbordet skulle ändå inte gå att använda till något annat. Ljuddämpningen är också ett stort plus jämfört med någon tunn sida i plexiglas eller mesh som släpper igenom fläktljud. Men visst är det tungt som ett as de gånger man behöver flytta på det

Sen är det inte nödvändigtvis lättare att jobba i bara för att det är gigantiskt. Att t.ex. installera en M.2 SSD eller koppla in en chassifläkt på moderkortet kan vara enormt bökigt om kontakterna täcks av grafikkortet eller processorkylaren. Många moderkort är otroligt idiotiskt designade och verkar avsiktligt ha placerat kontakter o.s.v. där de är som svårast att komma åt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Enkla chassin som är lätta att arbeta med. Har inget intresse idag längre att "klydda". Det skall funka och det skall vara enkelt.
Värt är fortfarande allt småpill med kablage...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag bygger aldrig dator (till mig själv), jag uppgraderar den jag har.
Det har blivit en hel del uppgraderingar sedan jag köpte den (färdigbyggd från en lokal datorbyggare) julen 2000.
"Enkelt" har aldrig funnits med på min kravlista vid uppgradering. Oftast har kravet varit att nå önskade effekter med minsta möjliga utgift i pengar.
Krångligheter jag gjort är till exempel att bygga en stor låda av spånskiva att sätta det kraftigt strippade chassit i för att få ner ljudnivån utan att försämra kylningen.
Nästa krånglighet var att välja ett nätaggregat i CPX-format, vilket ger en viss begränsning vid val av chassi.
Senaste bakslaget var när jag satte in vattenkylning. Grafikkortet nådde aldrig mer än ljummen temperatur, men processorblocket vägrar fungera som det borde (med usel termisk koppling mellan CPU och vatten) så AMDs standardkylare ger bättre kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, ja, "snygga" är ju förstås såväl relativt som subjektivt Ett rätblock kan inte bli så mycket annat än ett rätblock, oavsett hur man sminkar det. Min personliga syn på det är att en mindre låda inte märks lika mycket som en stor, och är därmed inte lika vanprydande.

Ett modernt datorchassi är väl mer som en modern lava-lampa?

Permalänk
Medlem

Jag bygger dator så sällan att det inte gör så mycket om det är lite meckigt men det är absolut inget jag strävar efter. Jag gör hellre min research och skaffar delar som funkar ihop och köper gärna ett lite större chassi så att det finns plats för kabeldragning osv.

Och om ormboet i texten avser det man ser i översta bilden så vet jag inte vad man ska kalla typ alla datorer fram till att SATA gjorde sitt intåg. Det på bilden ser ju ut som en dröm i jämförelse.
Chassina då var, med dagens mått mätt, i regel inte alls särskilt genomtänkta och därtill hade man ATA-kablar, som i bästa fall var sleevade, dito floppykabel och eventuellt även SCSI-kabel som även de var flatkablar, därtill en hel hög med "molex-kablar". Det var så mycket kablar och skit så det spelade nästan ingen roll om fläktarna var på eller inte.

Permalänk
Medlem

Det skall vara meckigt att bygga dator.
Annars kan vem som helst göra det.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator med inbyggd grafik och stock kylare för ett tag sedan. Löjligt lätt men på ett bra sätt. Var så skönt med så få delar och lätt och snabbt.

Ska man få plats med feta grafikkort och vattenkylning och massa RGB och kabeldragning och annat är det jobbigt och jag tycker inte det är så kul längre.

Så jag tycker tvärt om att det blivit komplicerat mot förr och det är skönt att gå tillbaka till tiden där en liten stock kylare kylde mer än tillräckligt mot idag med monsterkylning på allt för att få det svalt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Finns nog inget chassi som är svårt att bygga egentligen enligt mig. Men har plockat isär och ihop saker i hela mitt vuxna liv. Motorer, gräsklippare, motorsågar m.m

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Byggde itx dator i ett dan a4 h2o chassi men det var nästan löjligt lätt. Hade väntat mig mer motstånd men allt bara föll på plats, och var dessutom ganska lättmekat om man behövde göra något. Men nu kör jag atx chassi, ett fractal north. Det är nog mest fåfänga som orsakade det bytet, snyggare chassi får man ju leta efter.

Permalänk
Medlem

Dagens chassi är ganska lätt meckade. Byggde min första PC på 90 talet, en 486SX25 som jag körde på 40 Mhz. På den tiden fanns en del fällor springa in i, bl a strömkablarna till moderkortet skulle sitta rätt ( AT nätdelar på den tiden ), sedan fanns lådor ifrån helvete. Minns ett chassi ifrån 90 talet, där nätdelen satt i egen låda som man kunde plocka ut. Problemet vara bara utrymme för att dra sladd ifrån "Nätdelen" sektion till moderkortet sektionen, var extrem tajt. Dom optiska enheterna satt i nätdelssektionen av chassi och på den tiden använde flatkablar, så allting tog plats.

Ett riktigt DDR bygge till chassi.

Permalänk
Medlem

Ska vara enkelt att bygga och funktion före form. Ogillar dessutom allt vad fönster etc heter på datorer. Har dock fönster men det beror på att det billigaste chassit som rymde min 360 radiator. Men den står på golvet med glaset emot skrivbordet så det löser sig.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Tycker inte att jag byggt någon dator som var krånglig. Möjligen den gång jag satte igång vinkelslipen för att få plats med komponenter i ett gammalt chassi från en Compaq.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har precis uppgraderat datorn och konstaterat att ja, det där är fanemej ett träsk numera. Finns alldeles för mycket att välja på - hata marknadssegmentering - och skillnaderna kan vara väldigt subtila.

Det var mycket lättare förr. Inte alls lika många parametrar att väga in. Till saken hör också att jag håller på med retrodatorer och har färsk erfarenhet av gamla grejer, så det är inte bara att jag glömt bort det knöliga.

Till de nya grejernas försvar måste man dock medge att allt är mycket bättre designat och mer påkostat nu. Chassin utmärker sig särskilt, på den tiden var det i stort omöjligt att bygga en dator utan att få skärsår på händerna eller avisolera någon kabel ofrivilligt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Min första dator jag byggde 2018 gjorde jag med FD Define XL R2. Varför jag valde just denna var att jag visste ej hur stort jag behövde tillsammans mitt "lilla" Noctua NH-D15. Men med åren som har gått så har jag också insett att detta jävulska chassi är alldeles för stort för min hårdvara. Atx mb, rtx 2070. Sen så kom pandemin och alla chassin blev plötsligt "lite" dyrare. Men för en månad sen så hittade jag Nzxt H7 flow för 1299 på Inet så jag slog till. Så från ett jättestort xl chassi som var ljudisolerat till ett midi med bra flöde. Bara att slå till på Noctuas 3000 rpm.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd

Tycker det skall vara lite besvärligt att bygga i ett chassi.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning. Visst är det kul att böka, mecka o dona. Jag sitter också jämte ett CM nr200p och det skapade inga större problem(tyvärr?).

Permalänk
Medlem

Känslan när man lyckas fått i både AIO och 4090 i ett SFF-chassi och allt bara funkar är så sjukt tillfredsställande.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk

Jag låter Apple bygga min Air M1 och är väldigt nöjd med deras arbete 😆

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Då jag mest bygger på HFX lådor så blir det en hel del meckande. Cpu kylarna är inte gjorda för moderna cpu hålmönster så man får ta fram och tillverka egna monteringslösningar. Samma sak om man vill ha interna fläktlösa nätagg. 2 kortplatser höga grafikkort fanns inte heller när de här lådorna tofs fram så det kan också kräva lite jobb.

Men silence is golden. 0 rörliga delar (om man inte räknar strömknappen)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

100% igenkänning och väldigt bra skrivet!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tillhör generationen ju större ju bättre. Det jag stör mig på är att utbudet av chassin för mig är så dåligt.
Chassit ska vara otroligt bra ljuddämpat men bra kylning. Det ska vara superlätt att byta ssd och hdd och inte någon löst hängande sidoplåt, som man vet våld får knö in och få igenom skruvar. Nej det ska vara någon slags gångjärn och handtag för att öppna plåten på sidan.

Lite av ett nekro-svar på din kommentar här, men har du kikat in Be Quiet's utbud? Tror deras Silent Base-serie är precis vad du är ute efter faktiskt.

Testade deras Silent Base 802 (produktlänk) tidigare och upplevde det väldigt trevligt för oss som fortsatt gillar stora och rymliga lådor — ljuddämpat med inbyggd fläktkontroller och bra medföljande fläktar

EDIT:
Insåg precis att du faktiskt har kommenterat på den Piloten redan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Trevlig artikel.

Har länge velat bygga en helt ny dator från scratch då senaste bygget var 2014-2015 och min i7 6700K har nu börjat visa sin ålder. Sedan dess har det gått från att ha flörtat med att bygga en komplett vatten-loop till att numera nöja med en AIO. Med andra ord har mina höga ambitioner svalnat en aning och det har nog att göra med att jag blev pappa för två år sen och snart ska bli tvåbarnspappa, plus att jag inte längre har en särskilt stor "dator-yta". 100x60 cm mitt i vardagsrumskaoset med datorn på en golvsläde. 😅

Hoppet är att jag ändå ska ha råd med och tid att bygga en schysst burk i en snar framtid men priserna och det enorma segmentet frustrerar mig.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Min mini burk jag byggde för ett tag sedan va lite knepig, fick montera isär chassit för att få in allt och sedan skruva ihop chassit.