Sony har sålt 40 miljoner Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony har sålt 40 miljoner Playstation 5

Sonys senaste spelkonsol har nu passerat en anmärkningsvärd milstolpe, men vägen till föregångarnas försäljningssiffror är lång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett grattis är väl på sin plats då 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sjukt vad den säljer bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och ändå får man samma spel som till PS4an med samma frame rate.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Och ändå får man samma spel som till PS4an med samma frame rate.

Vad pratar du om?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Och ändå får man samma spel som till PS4an med samma frame rate.

Vad pratar du om? [Edit: Haha, nån hann före med exakt samma formulering]
Finns många spel där PS5 kör dubbla frameraten ijmf med PS4.

Permalänk
Inaktiv

Jag har bara sålt en PS5.

Permalänk

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Riktiga anledningar är svåra att säga. Playstation har enormt mycket "brand loyalty" och "brand recognition" hos den stora massan. Microsoft förlorade X360-framstegen med XBOX One generationen. Det har länge varit en uppförsbacke för dem och det blir allt svårare när spelare väljer att köpa den "populära konsolen" som flest av deras vänner spelar på (i och med onlinespelande). Sedan kan man gärna understryka att XBOX har mer och mer omformats till en tjänst/service som kan spelas var som helst. Då finns det också färre incitament att man "måste" köpa deras hårdvara för att spela "xbox-spel". Man kan lika gärna spela dem på PC eller strömma dem genom XBOX Cloud Gaming. Detta börja även hända med PS5an. Incitamenten att äga konsolen försvinner i takt med att exklusiviteten av spel öppnar upp sig. Samtidigt tjänar ju Sony och Microsoft mer på spelförsäljning än konsolförsäljning så de värderar ändå att det är värt att skifta fokuset från hårdvaran. Konsolerna fungerar mer som entry-points till deras plattformar mer än något annat... För mig och min bror har incitamenten att köpa playstation- eller xbox-hårdvara helt försvunnit eftersom vi hellre väntar på att spelen släpps på PC istället. (Mest för att det är drygt att lägga pengar på olika hårdvara, samt investera pengar i olika plattformar)

Sedan tror jag också att Microsoft har ett jätteproblem kring att de inte släppt något nytt storspel som skapar "riktig hype" på lång tid, utan istället kör de på lång-gångna serier som börjar bli ganska "trötta" i sann ubisoft anda. (Även Sony börjar falla offer för detta, liksom de flesta AAA-utvecklarna) Vi har spelat Halo i över 20år. Gears of War, Forza etc. börjar också bli väldigt uttjatade. Det finns inget som skapar genuin hype kring hårdvaran i sig. Däremot har ju Microsoft många spelare som spelar deras spel, så frågan är ifall konsolförsäljning egentligen är så viktigt i när man tittar på xbox rent finansiellt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Som nämnts innan så är del av det för att det helt enkelt är playstation, sen är det inget nytt att Sony lyckats få fler och bättre exklusiva tittar. Som för min del, sålde våran xbox one för att köpa en ps4a och kommer till årsskiftet köpa en ps5a bara på grund av ett ända spel... Ff7 Remake

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Finns ingen anledning att köpa xbox. Alla spel kommer till gamepass och pc och genom det så köper ingen konsolen eller spelen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Enkelt sammanfattat så är spelutbudet på ps5 mycket bättre vilket leder till att den säljer mycket mer. Xbox har knappt inga exklusiva titlar alls medans de både ps5 och switchen har högvis med exklusiva titlar

Det är även en stor anledning till att switch sålt typ det dubbla mot vad ps5 och Xbox sålt tillsammans.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Avstängd

Brand loyalty 👊🏻👏🏻

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Från mitt eget perspektiv.

1. Kontrollerna
Jag har bara ägt det första Xbox som hade stora chunky och jättehärliga kontroller (för mig)
De gjorde sen mindre som jag inte gillade.
Senare när jag jämfört moderna (360) så tyckte jag Sonys kontroller var bättre, skönare och mer logiska.
Ska i ärlighetens namn säga att jag inte testat den senaste generationen Xbox.
PS kontrollerna hade gärna fått vara större för min del.

2. Exklusiva spel
Nu kanske detta har ändrats men förr i tiden släpptes många spel endast för Xbox eller Playstation.
Även om jag älskar Halo spelen så är det fler PS spel som jag föredrar.

Annars har jag absolut inget emot Xbox och tycker det verkar vara en bra plattform.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Från mitt eget perspektiv.

1. Kontrollerna
Jag har bara ägt det första Xbox som hade stora chunky och jättehärliga kontroller (för mig)
De gjorde sen mindre som jag inte gillade.
Senare när jag jämfört moderna (360) så tyckte jag Sonys kontroller var bättre, skönare och mer logiska.
Ska i ärlighetens namn säga att jag inte testat den senaste generationen Xbox.
PS kontrollerna hade gärna fått vara större för min del.

2. Exklusiva spel
Nu kanske detta har ändrats men förr i tiden släpptes många spel endast för Xbox eller Playstation.
Även om jag älskar Halo spelen så är det fler PS spel som jag föredrar.

Annars har jag absolut inget emot Xbox och tycker det verkar vara en bra plattform.

Ganska säker på att kontrollerna inte är en anledning, bortser man från nuvarande generationen så har väll överlag xbox kontrollerna alltid varit att föredra, finns liksom en anledning att ps5 kontrollerna ser ut som om en ps4 kontroller och en xbox kontroller fått barn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Ren gissning men tror nog hur mycket Microsoft låg bakom dem även under föregående generation spelar in.

Xbox One hade en rätt skakig lansering, och sen när PS5an har nära på perfekt bakåtkompatibilitet väljer folk den platform där deras spelbibliotek för det tidigare systemet enkelt kan följa med.

Permalänk
Medlem

Är absolut inte förvånad.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Min första PS sedan ps3 😎

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Skrivet av _genki:

Riktiga anledningar är svåra att säga. Playstation har enormt mycket "brand loyalty" och "brand recognition" hos den stora massan. Microsoft förlorade X360-framstegen med XBOX One generationen. Det har länge varit en uppförsbacke för dem och det blir allt svårare när spelare väljer att köpa den "populära konsolen" som flest av deras vänner spelar på (i och med onlinespelande). Sedan kan man gärna understryka att XBOX har mer och mer omformats till en tjänst/service som kan spelas var som helst. Då finns det också färre incitament att man "måste" köpa deras hårdvara för att spela "xbox-spel". Man kan lika gärna spela dem på PC eller strömma dem genom XBOX Cloud Gaming. Detta börja även hända med PS5an. Incitamenten att äga konsolen försvinner i takt med att exklusiviteten av spel öppnar upp sig. Samtidigt tjänar ju Sony och Microsoft mer på spelförsäljning än konsolförsäljning så de värderar ändå att det är värt att skifta fokuset från hårdvaran. Konsolerna fungerar mer som entry-points till deras plattformar mer än något annat... För mig och min bror har incitamenten att köpa playstation- eller xbox-hårdvara helt försvunnit eftersom vi hellre väntar på att spelen släpps på PC istället. (Mest för att det är drygt att lägga pengar på olika hårdvara, samt investera pengar i olika plattformar)

Sedan tror jag också att Microsoft har ett jätteproblem kring att de inte släppt något nytt storspel som skapar "riktig hype" på lång tid, utan istället kör de på lång-gångna serier som börjar bli ganska "trötta" i sann ubi-soft style. (Även Sony börjar falla offer för detta) Vi har spelat Halo i över 20år. Gears of War, Forza etc. börjar också bli väldigt uttjatade. Det finns inget som skapar genuin hype kring hårdvaran i sig. Däremot har ju Microsoft många spelare som spelar deras spel, så frågan är ifall konsolförsäljning egentligen är så viktigt i när man tittar på det rent finansiellt.

Jag tror att @_genki träffar bra här, och försöker istället fylla på med historik eller förtydligande saker. Det är en blandning av faktabaserad information och anekdotiska åsikter, baserat på minnen av vad publikationer och personligheter uttryckte under den tiden.

När konsolerna var i färd att förnyas 2013 stod det klart sen länge att Microsoft hade tagit plats som den främsta spelaren. Detta trots den katastrofala Red Ring of Death-incidenten där ungefär var sjätte konsol led av dålig lödning och slutade fungera. Det var en kombination av många anledningar till varför Microsoft låg i framkant, precis som det är flera anledningar till varför Sony nu ligger i framkant. Här är några:

  • Nintendo låg i en annan release-cykel med sin storsäljare, Wii, och följande misslyckande, Wii U. De siktade även på ett annat marknadssegment, och konkurrerade alltså inte på samma sätt.

  • Xbox 360 lanserades ett helt kalenderår innan Playstation 3.

  • Sony hade klivit fram med ett väldigt högt pris för PS3. Kostnaden var upp till tusen kronor mer än Xbox 360 för liknande bestyckningar, så som 20gb hårddisk.

  • Enligt utsago var det svårt att utveckla spel för PS3 p.g.a. arkitekturen med deras Cell-processor.

  • Microsoft hade starka serier som etablerades eller fortsatte frodas under den tiden, så som Halo, Gears of War, Fable, Forza, starka indie-spel via dåvarande Xbox Live Marketplace och så vidare.

  • Xbox Kinect var en oerhörd säljsuccé medan Playstation Move var som en liten rännil i jämförelse. Detta skulle visa missgynna Microsoft

Sony hade varit väldigt självsäkra inför lanseringen av PS3, och fick se sig nästan helt omkörda av närmsta konkurrenten p.g.a. sina klavertramp. Det man kunde luta sig på var en väldigt stark historia sen 90-talet. Man hade även järngrepp om den japanska marknaden där Microsoft i princip var icke-existerande. Men det gällde alltså att komma tillbaka in i matchen som ledande konsolutvecklare.

Snabbspola fram till lanseringsåret 2013 och rollerna byttes ut. Där Sony hade varit självgoda var man nu istället bemötande. Det låg mycket fokus på spelupplevelse, en stark katalog och en satsning på att införliva indie-utvecklare i sitt kretslopp. Det var många positiva lovord från alla möjliga håll i spelvärlden, både vad gällde hårdvaran själv men även Sonys attityd till sina konsumenter och utvecklare. Man hade lärt sig en läxa och hade spenderat sin utvecklingstid genom att noggrant läsa av både sin marknad, samt marknadens utvecklare.

Microsoft å andra sidan klev istället in med en annan plan. Xbox One skulle inte bara vara en spelkonsol, utan det skulle vara det enda systemet man behövde för sin digitala underhållning. Man skulle påtvinga konsolen att vara online hela tiden. Den skulle säljas tillsammans med Kinect, som också behövde vara igång för att använda konsolen. Detta var ett sätt från Microsoft att försöka kontrollera digitala rättigheter och marknaden för begagnade spel, men resultatet var förödande för deras anseende. De var för tidigt ute, och trodde att detta skulle mottas med en axelryckning, och fick istället det största ramaskriet på flera år. Detta förstärktes sen när ledande individer från företaget satt i intervjuer och levererade ett budskap om konsolen, samtidigt som deras anställda sa en annan på sociala medier. Man hade helt tappat greppet om sitt budskap och sin plan. Innan man pudlade på kravet om "always online" var den PR-mässiga skadan skedd. "Microsoft bryr sig inte om spelaren" var andemeningen som ekade genom många kanaler under 2013.

Snabbspola fram igen till lanseringen av PS5 och Xbox Series S så har rollerna återigen bytt plats. PS4 har sålt mer än dubbelt så många enheter som Xbox One, vilket likt @_genki säger skapar en enorm spelarbas. Båda sidor har fått lära sig dyrbara läxor, och båda sidor har skärpt till sig. Däremot fortsätter Sony fokusera på en bredd av olika spel och spelmässiga upplevelser, medan Microsoft ligger lite i lä med trötta exklusiva spelserier.

Ingen har gjort en riktig fadäs inför dessa konsoler, eller utmärkt sig som oerhört mycket bättre. Alltså finns ingen anledning för spelarbasen att skifta åt ena eller andra hållet, än. Det ska däremot bli intressant att se vad långsiktiga resultatet blir efter Microsofts uppköp av Activision Blizzard.

PS: Vi ska ha klart för oss att amerikanska sajter och personligheter under 2010-talet kan ha ett annat perspektiv på konsolernas framgång, då Xbox 360 var väldigt populärt i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Min första PS sedan ps3 😎

Jag har alla Playstation sedan den första. Playstation 1 och Final Fantasy 7 var när mitt spelande gick från att jag körde Mario någon gång ibland på NES till att bli min primära hobby.

Dator har alltid varit med på sidan om också men nästan alltid kört mer på konsol än dator genom åren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Instämmer i varumärkesdelen. När jag hör kidsen är spel PC, Switch eller Playstation, eller olika former av plattor som ju också är en viktig spelplattform numera. Det är hela tiden Xbox som har något att bevisa, vilket de lyckades med med Xbox 360. När det är så här pass likvärdigt vinner Sony enkelt.

Köpte förövrigt för första gången Playstation den här vändan. Det var exklusiva spel som lockade över, och MS brist då kanske. Insåg sen att jag inte gillar några av PS exklusiva spel, så jag borde ha köpt en Xbox istället och fått en snyggare och tystare konsol och varit kvar i samma ekosystem som innan. PS5 har helt OK kontroller för övrigt, har aldrig stått ut innan, men de kan fortfarande inte mäta sig med Xbox. Stör mig också på att alltid behöva ha dem på laddning.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av NaaR:

Och ändå får man samma spel som till PS4an med samma frame rate.

Släpp whiskeyn mannen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

För egen del är det ett antal saker:
1) jag har alltid kört PlayStation och varit nöjd
2) de exklusiva spel som finns tilltalar mig
3) pga (1) så har jag skaffat mig en ”friends list” med folk att spela med. Detta blir ju dock mindre viktigt nu när Cross play börjar bli vanligare
4) Xbox-exklusiva spel brukar ofta (alltid?) numera även komma till PC

Därav blir kombon PC+PS5 rätt vettig.

Utan en spelpc skulle väl konkurrensen från Xbox öka, men jag tror ändå att investeringen i ekosystemet kring PlayStation och dess exklusiva speltitlar/serier skulle väga över ändå.

Det enda som verkligen skulle kunna få mig att överväga en Xbox är om dom skulle släppa ett monster till säg halva priset mot Playstation, men det lär inte hända.

Permalänk
Medlem

Skulle ha köpt en... När de kom... Men det fans inga... Gör om gör rätt...

Permalänk
Medlem

Jag vet ju att det troligen är många som köpt PS5 här på sweclockers. Och folk tar gärna lätt illa upp när man är kritisk mot en konsol de har köpt för sina hårt förvärvade pengar... men jag känner personligen att ifall jag hade varit konsolägare hade jag varit riktigt besviken på denna generation än så länge; Vi når snart upp till 3år, och visst, ser spel snyggare ut på PS5 eller XBOX Series. Det finns några få exklusiva spel. Däremot är VÄLDIGT få exklusivt utvecklade för denna generation. Jag förstår detta ur ett finansiellt perspektiv, varför lämna PS4an bakom sig när det finns en så stor köparbas? MEN, det innebär också en otroligt lång cross-gen generation varav det fortfarande finns extremt få spel (om ens några) som definierar denna konsolgeneration. Och då snackar vi ändå 3år in i levnadslängden.

Dreamcast hade under kortare levnadslängd levererat 80st exklusiva spel i väst. då räknar jag inte ens med spel som var exklusiva för sin tid så som Shenmue I & II, Sonic Adventures I & II, Jet Set Radio, Crazy Taxi, Soul Calibur etc. då dessa har återsläppts på senare år på diverse moderna plattformar. Men jag tycker ändå att mängden av exklusiva generationsdefinierande-spel sätter perspektiv på nuvarande konsolgeneration.

För mig är både PS5an XBOX Series en ganska anonym generation. Det känns mer som en iterativ PC uppgradering än något annat än så länge. Och det känns fortfarande som att man är i någon form av "early-adopter stage" än så länge.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Har inte köpt, finns ju knappt några exklusiva spel efter några år så känns inte som man går miste om mycket än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag vet ju att det troligen är många som köpt PS5 här på sweclockers. Och folk tar gärna lätt illa upp när man är kritisk mot en konsol de har köpt för sina hårt förvärvade pengar... men jag känner personligen att ifall jag hade varit konsolägare hade jag varit riktigt besviken på denna generation än så länge; Vi når snart upp till 3år, och visst, ser spel snyggare ut på PS5 eller XBOX Series. Det finns några få exklusiva spel. Däremot är VÄLDIGT få exklusivt utvecklade för denna generation. Jag förstår detta ur ett finansiellt perspektiv, varför lämna PS4an bakom sig när det finns en så stor köparbas? MEN, det innebär också en otroligt lång cross-gen generation varav det fortfarande finns extremt få spel (om ens några) som kan ens definierar denna konsolgeneration. Och då snackar vi ändå 3år in i levnadslängden.

Dreamcast hade under kortare levnadslängd levererat 80st exklusiva spel i väst. då räknar jag inte ens med spel som var exklusiva för sin tid så som Shenmue I & II, Sonic Adventures I & II, Jet Set Radio, Crazy Taxi, Soul Calibur etc. då dessa har återsläppts på senare år på diverse moderna plattformar. Men jag tycker ändå att mängden av exklusiva generationsdefinierande-spel sätter perspektiv på nuvarande konsolgeneration.

För mig är både PS5an XBOX Series en ganska anonym generation. Det känns mer som en iterativ PC uppgradering än något annat än så länge. Och det känns fortfarande som att man är i någon form av early-adpoter stage än så länge.

Jag känner att din första paragraf där kommer väga in mer, ju längre in vi kommer i denna konsolgeneration.

En anledning till varför det kommer färre och färre exklusiva titlar är ju för att spelen själva blivit enorma bjässar till projekt. Det tarvas åratal av utveckling, och team som kan vara upp till hundratals anställda i olika positioner för att skapa det innehållet. Jag tycker att ett praktexempel som blev bra är Red Dead Redemption 2, som tog 8 år från preliminära planer till färdigt spel. Medan ett dåligt exempel givetvis är Cyberpunk 2077 som tog ungefär lika lång totaltid och för allt i världen inte borde ha utvecklats till föregående generations konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

För mig är både PS5an XBOX Series en ganska anonym generation. Det känns mer som en iterativ PC uppgradering än något annat än så länge. Och det känns fortfarande som att man är i någon form av early-adpoter stage än så länge.

Så är det. Sen kan jag ändå tycka det är värt en uppgradering oavsett vad man sen spelar, de gamla konsolerna började pressas till sin gräns. Laddningstiderna började kännas helt ohållbara och PS5 går ganska tyst i Horizon: Forbidden West, medan min Xbox One X lät som att den skulle lyfta och ta TV-bänken med sig när jag spelade RDR2.

Men det sprutar inte ut bra titlar. Switchen går fortfarande hårdast.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Från mitt eget perspektiv.

1. Kontrollerna
Jag har bara ägt det första Xbox som hade stora chunky och jättehärliga kontroller (för mig)
De gjorde sen mindre som jag inte gillade.
Senare när jag jämfört moderna (360) så tyckte jag Sonys kontroller var bättre, skönare och mer logiska.
Ska i ärlighetens namn säga att jag inte testat den senaste generationen Xbox.
PS kontrollerna hade gärna fått vara större för min del.

2. Exklusiva spel
Nu kanske detta har ändrats men förr i tiden släpptes många spel endast för Xbox eller Playstation.
Även om jag älskar Halo spelen så är det fler PS spel som jag föredrar.

Annars har jag absolut inget emot Xbox och tycker det verkar vara en bra plattform.

Har du haft chansen att klämma på Dualsense-kontroll till PS5? Jag har alltid tyckt att PS-kontroller varit tillräckligt bra. PS4:an var ett bra lyft från tidigare men till PS5 har de verkligen lyckats hitta något som känns skönt och med nya funktioner i och med trigger-knapparna som känns skoj när de nyttjas bra i spelen med dynamiskt motstånd.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se en siffra på hur många PS5 som sålts på den inhemska marknaden.