Permalänk
Medlem

Att studera vidare efter yrkeshögskolan

God kväll

Jag kommer studera automationsingenjör robotik I Yrkeshögskolan, och planerar att när jag klar med utbildningen studera vidare till master till exempel, men jag har frågat om jag kan fortsätta studera efter Yrkeshögskolan examen och fick 2 olika svar .

1. första svaret var från antagnings team och de svarat att om jag vill studera vidare, måste jag göra eller ha kandidat examen från högskolan och Yrkeshögskolanexamen är inte samma kandidatexamen. men frågat andra och fick ett annat svar .

2. andra svaret var att jag kan studera vidare efter Yrkeshögskolan examen till example till master, men först måste jag göra kandidat examen, och för att göra det måste komplettera flera kurser efter Yrkeshögskolan examen, jag menar att jag inte behöver studera utbildning en gång till i högskolan , utan bara komplettera och göra kandidat examen.

jag vet inte vilket svar är rätt, så därför lagt till min fråga här hoppas att någon erfarn kan jag hjälpa mig

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på hur utbildningarna kombineras för generellt går det inte men vissa utbildningar går att kombinera, har ingen aning om vad som gäller för det du önskar studera så fråga de specifika skolorna för de är troligen de enda som kan ge dig ett säkert svar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ak94:

God kväll

Jag kommer studera automationsingenjör robotik I Yrkeshögskolan, och planerar att när jag klar med utbildningen studera vidare till master till exempel, men jag har frågat om jag kan fortsätta studera efter Yrkeshögskolan examen och fick 2 olika svar .

1. första svaret var från antagnings team och de svarat att om jag vill studera vidare, måste jag göra eller ha kandidat examen från högskolan och Yrkeshögskolanexamen är inte samma kandidatexamen. men frågat andra och fick ett annat svar .

2. andra svaret var att jag kan studera vidare efter Yrkeshögskolan examen till example till master, men först måste jag göra kandidat examen, och för att göra det måste komplettera flera kurser efter Yrkeshögskolan examen, jag menar att jag inte behöver studera utbildning en gång till i högskolan , utan bara komplettera och göra kandidat examen.

jag vet inte vilket svar är rätt, så därför lagt till min fråga här hoppas att någon erfarn kan jag hjälpa mig

Kan inte tänka mig att du kan gå direkt från YH till en masterutbildning. Möjligen att du kan komplettera upp till en kandidat och sedan vidare, men om du vet att du ska plugga en master, varför går du inte via en kandidatutbildning istället?

Högskoleingenjör i automation?
Jag hade vänt mig till studiesekreteraren eller studievägledare på den skolan du vill läsa master hos och ställt frågan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inte tänka mig att du kan gå direkt från YH till en masterutbildning. Möjligen att du kan komplettera upp till en kandidat och sedan vidare, men om du vet att du ska plugga en master, varför går du inte via en kandidatutbildning istället?

Högskoleingenjör i automation?
Jag hade vänt mig till studiesekreteraren eller studievägledare på den skolan du vill läsa master hos och ställt frågan.

Godmorgon

Grejen att jag är 30 år gammal och vill jobba och tjäna lite pengar först, sedan kommer fortsätta studera. Och som jag förstod att jag kan studera vidare efter Yrkeshögskolan examen, men måste komplettera först INTE studera samma utbildning en gpng till i högskolan. BARA komplattera kurser eller behörighet och ansöka om högskolans prov, stämmer det?
Och tusen tack för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak94:

God kväll

Jag kommer studera automationsingenjör robotik I Yrkeshögskolan, och planerar att när jag klar med utbildningen studera vidare till master till exempel, men jag har frågat om jag kan fortsätta studera efter Yrkeshögskolan examen och fick 2 olika svar .

1. första svaret var från antagnings team och de svarat att om jag vill studera vidare, måste jag göra eller ha kandidat examen från högskolan och Yrkeshögskolanexamen är inte samma kandidatexamen. men frågat andra och fick ett annat svar .

2. andra svaret var att jag kan studera vidare efter Yrkeshögskolan examen till example till master, men först måste jag göra kandidat examen, och för att göra det måste komplettera flera kurser efter Yrkeshögskolan examen, jag menar att jag inte behöver studera utbildning en gång till i högskolan , utan bara komplettera och göra kandidat examen.

jag vet inte vilket svar är rätt, så därför lagt till min fråga här hoppas att någon erfarn kan jag hjälpa mig

Båda kan stämma, för examen krävs generellt att du klarat kursprogrammet och examensarbete. Du kan t.ex. ha läst alla lösa kurser för en examen separat på olika högskolor och vid olika tillfällen och bara behöver göra examensarbete någonstans.

Har en vän som pluggade i Halmstad och tog ut kandidatexamen där men ville ha Master från Chalmers av statusskäl, och Chalmers hade sina krav. Hör med högskola/universitet vad de kräver.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak94:

Godmorgon

Grejen att jag är 30 år gammal och vill jobba och tjäna lite pengar först, sedan kommer fortsätta studera. Och som jag förstod att jag kan studera vidare efter Yrkeshögskolan examen, men måste komplettera först INTE studera samma utbildning en gpng till i högskolan. BARA komplattera kurser eller behörighet och ansöka om högskolans prov, stämmer det?
Och tusen tack för ditt svar

https://www.myh.se/nyhetsrum/nyheter/mojlighet-att-studera-vi...

Generellt sett enligt ovanstående artikel verkar studier på yrkeshögskola svåra att tillgodoräkna sig för intag på masterutbildningar.

Vad som gäller i fallet för de utbildningar du planerat att gå är det nog bäst om du kontaktar en studievägledare för hjälp med.

Ofta är antagningsregler inte satta i sten och jag har både blivit antagen och nekad antagning med samma meriter på samma universitetsutbildning med samma krav under två olika år.

Edit: Finns tydligen även något som kallas för en "top up"-degree där man läser ett år utomlands efter man läst 2 år på YH och får således en kandidatexamen.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

https://www.myh.se/nyhetsrum/nyheter/mojlighet-att-studera-vi...

Generellt sett enligt ovanstående artikel verkar studier på yrkeshögskola svåra att tillgodoräkna sig för intag på masterutbildningar.

Det uppenbara har inte nämnts i tråden än:

1) YH är oftast två år. Kandidatexamen är alltid tre år, till skillnad från högskoleexamen som är två år. Det kommer sannolikt fattas minst ett års studier innan man har meriterna för att börja en master-utbildning.

2) YH ger inga högskolepoäng. Det indikerar en tydlig kvalitetsskillnad. Därmed kommer det vara mycket svårare att övertyga en antagningsenhet att meriterna motsvarar högskola. Det är tillräckligt knepigt med högskolekurser från annan ort eller en annan kurs på samma högskola/universitet.

Det som länkas ovan är en specifik master-utbildning som kan bygga på en specifik treårig YH. Det är ett extremt undantag.

@Ak94, räkna med att kompletteringen som behövs för att börja en master efter YH är en hel kandidat på tre år, innan du har något annat besked skriftligt.

Permalänk
Medlem

Som flera har sagt innan så är en YH-utbildning normalt sett inte behörighetsgivande för högskoleutbildningar. Även om det skulle vara möjligt att tillgodoräkna sig vissa kurser i vissa fall så blir det en längre väg till att bli behörig än att bara läsa en kandidatexamen direkt.

I Finland så erbjuder Yrkeshögskolorna både kandidat- och masterexamen, så en möjlighet är att fortsätta dina studier där. Exempelvis på den svenskspråkiga yrkeshögskolan Novia.

Permalänk
Medlem

YH-kurser har generellt ingen koppling till högskole-/universitetskurser. YH-kurserna kan alltså inte på något sätt ingå i en högskole-/universitetsexamen. Att "komplettera" är alltså inte möjligt. Finns några få undantag där en YH har designats just för att hålla möjligheten till högre studier öppen, men i allmänhet är detta inte fallet.

YH-kurser är yrkesförberedande, så oftast ger de inte den teoretiska grund som man får på högskola/universitet och som behövs för vidare studier.

Även om någon högskola/universitet skulle erbjuda möjligheten att "tenta av" kurser (göra tentorna utan att ha gått kurserna) så är det tveksamt om de kunskaper en YH ger är tillräckliga. Möjligtvis med några års arbetserfarenhet utöver YH:n.

För att inte begränsa möjligheten att studera vidare till en master så skulle jag rekommendera att du inleder med en kandidat istället för en YH.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Yrkeshögskola-poäng ska väl inte alls kunna omvandlas till Högskolepoäng och kunna tillgodoräknas?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ak94:

BARA komplattera kurser eller behörighet och ansöka om högskolans prov, stämmer det?
Och tusen tack för ditt svar

Det tror jag som sagt inte, jag tror inte att det går att komplettera upp en YH-utbildning till en kandidatutbildning när du väl har tagit ut YH-examen. Det får du kolla med skolan du vill göra master hos som sätter grundförutsättningarna.

Skrivet av Ak94:

Grejen att jag är 30 år gammal och vill jobba och tjäna lite pengar först, sedan kommer fortsätta studera.

På detta ämnet så är det ju bara något år mellan en YH-utbildning och en kandidat/högskoleutbildning. Du har ju typ 40 år kvar innan pension så jobba hinner du allt med oavsett vilken utbildning du tar.

Jag tror att de flesta YH-utbildningar är utmärkta men de saknar den akademiska grunden för att gå vidare mot en masterutbildning.

Rent ekonomiskt över en livstid så är Kandidat -> Jobb -> Master en rätt usel lösning, bättre att köra Kandidat+Master-> jobb eller faktiskt bara gå Kandidat -> jobb.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

YH-kurser har generellt ingen koppling till högskole-/universitetskurser. YH-kurserna kan alltså inte på något sätt ingå i en högskole-/universitetsexamen. Att "komplettera" är alltså inte möjligt. Finns några få undantag där en YH har designats just för att hålla möjligheten till högre studier öppen, men i allmänhet är detta inte fallet.

YH-kurser är yrkesförberedande, så oftast ger de inte den teoretiska grund som man får på högskola/universitet och som behövs för vidare studier.

Även om någon högskola/universitet skulle erbjuda möjligheten att "tenta av" kurser (göra tentorna utan att ha gått kurserna) så är det tveksamt om de kunskaper en YH ger är tillräckliga. Möjligtvis med några års arbetserfarenhet utöver YH:n.

För att inte begränsa möjligheten att studera vidare till en master så skulle jag rekommendera att du inleder med en kandidat istället för en YH.

Kandidatexamen är högskolan som är tre årig, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak94:

Kandidatexamen är högskolan som är tre årig, stämmer det?

Japp

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan inte tänka mig att du kan gå direkt från YH till en masterutbildning. Möjligen att du kan komplettera upp till en kandidat och sedan vidare, men om du vet att du ska plugga en master, varför går du inte via en kandidatutbildning istället?

Högskoleingenjör i automation?
Jag hade vänt mig till studiesekreteraren eller studievägledare på den skolan du vill läsa master hos och ställt frågan.

Jag fattas behörighet till högskolan, om jag vill komplettera behörigheten till högskolan, kommer ta ett år till, jag fattas fysik och kemi som är särskilda behörighet till automationsingenjör i högskolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Båda kan stämma, för examen krävs generellt att du klarat kursprogrammet och examensarbete. Du kan t.ex. ha läst alla lösa kurser för en examen separat på olika högskolor och vid olika tillfällen och bara behöver göra examensarbete någonstans.

Har en vän som pluggade i Halmstad och tog ut kandidatexamen där men ville ha Master från Chalmers av statusskäl, och Chalmers hade sina krav. Hör med högskola/universitet vad de kräver.

Studerade din vän utbildning i Yrkeshögskolan och sedan komplatterade han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak94:

Jag fattas behörighet till högskolan, om jag vill komplettera behörigheten till högskolan, kommer ta ett år till, jag fattas fysik och kemi som är särskilda behörighet till automationsingenjör i högskolan

Det finns ett tvåårigt program på Skövde universitet som heter Automatiseringstekniker. Det leder till en högskoleexamen, men du kan bygga på till en högskoleingenjörsexamen och efter det kan du söka in på en master. Den kräver bara matematik 2.

Edit: Det programmet är dessutom öppet för sen anmälan för hösten 2023: antagning.se

Lade till att det fortfarande går att söka till HT2023
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ak94:

Jag fattas behörighet till högskolan, om jag vill komplettera behörigheten till högskolan, kommer ta ett år till, jag fattas fysik och kemi som är särskilda behörighet till automationsingenjör i högskolan

Saknar du fysik så kan det bli tufft oavsett vilken väg du går till väga.

Jag tror du behöver bestämma dig om du vill göra YH eller en Master. Det är två rätt skilda grejer.

Att läsa upp fysik/kemi görs ju i ett naffs på komvux om man har lite framförhållning till det. Klassas som 200h så ungefär 5 heltidsveckor, eller tio om man lägger några timmar per kväll + en dag per helg. Tror det går utmärkt att läsa båda samtidigt på ungefär 5 veckor om man verkligen vill gå en master.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Saknar du fysik så kan det bli tufft oavsett vilken väg du går till väga.

Jag tror du behöver bestämma dig om du vill göra YH eller en Master. Det är två rätt skilda grejer.

Att läsa upp fysik/kemi görs ju i ett naffs på komvux om man har lite framförhållning till det. Klassas som 200h så ungefär 5 heltidsveckor, eller tio om man lägger några timmar per kväll + en dag per helg. Tror det går utmärkt att läsa båda samtidigt på ungefär 5 veckor om man verkligen vill gå en master.

Jag har studerat Ellära istället, behörighet för YH var fysik 1 eller Ellära och jag tagit Ellära. Och om jag studerar kemi och fysik kommer inte hinna studera det här året, så därför valde jag yh.
Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det finns ett tvåårigt program på Skövde universitet som heter Automatiseringstekniker. Det leder till en högskoleexamen, men du kan bygga på till en högskoleingenjörsexamen och efter det kan du söka in på en master. Den kräver bara matematik 2.

Edit: Det programmet är dessutom öppet för sen anmälan för hösten 2023: antagning.se

Tusen tack för tipsen, jag har ansökt hoppas får plats, det som är bra med denna utbildning är att den är från högskolan inte yh. Det stod oxå att man kan jobba och studera vidare två år till och göra högskoleingenjörsexamen.

Permalänk
Medlem

Det går inte att tillgodoräkna YH/KY som högskolepoäng i Sverige.
Jag stod inför samma val en gång i tiden och valde därför en 3-årig ingenjörsutbildning istället (slutade med att jag läste en master också). Har dock träffat en person som tog sina KY-poäng med sig till Australien och kompletterade med ett år för att få en kandidatexamen där.