CPUn på över 50% load

Permalänk

CPUn på över 50% load

jag vet faktiskt inte vart denna frågan passar in då jag antar att det är nått i windows som är boven som påverkar min CPU på nått sätt. flytta gärna tråden om ni tycker den passar in i CPU delen istället.

igår blev det något knas och jag vet inte riktigt vad jag gjorde, det bara uppstod från ingenstans.
det är något som får min CPU att gå upp i över 50% load och tempen ökar då samt att fläktarna drar igång rejält.
när jag går in i aktivitetshanteraren för att kolla vad det är som arbetar så hårt så går min CPU ned på 0% load och fläktarna lugnar ned sig helt. jag hinner inte se vad det är som drar så mycket CPU kraft då det tycks stängas ned så fort jag öppnar aktivitetshanteraren.
så länge jag har aktivitetshanteraren öppen och igång i bakgrunden, så håller sig CPUn lugn, men när jag stänger ned aktivitetshanteraren så är det bara en tidsfråga innan CPUn börjar att arbeta hårt igen, typ 5-10 min efter jag stängt ned.
även om jag har igång andra program som håller koll på prestandan och värmen, så håller sig CPUn lugn.

jag hade samma problem på min förra dator, fast där började CPUn att arbeta hårt från sekund 1 när jag stängde ned aktivitetshanteraren, så det slutade med att det första jag fick göra efter att man kommit in i windows var att trycka igång aktivitetshanteraren och låta den vara igång tills man stängde av datorn.

konstigt fel och jag fattar inte varför programmet som använder över 50% utav min CPU stängs av så fort jag jag startar aktivitetshanteraren eller andra process/status övervakande program

det är i win11 vi pratar om här, samt win10 då det var det jag hade på min förra dator. jag har kört igång antivirus skyddet men den hittar inga hot

någon som känner igen detta problemet?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag vet faktiskt inte vart denna frågan passar in då jag antar att det är nått i windows som är boven som påverkar min CPU på nått sätt. flytta gärna tråden om ni tycker den passar in i CPU delen istället.

igår blev det något knas och jag vet inte riktigt vad jag gjorde, det bara uppstod från ingenstans.
det är något som får min CPU att gå upp i över 50% load och tempen ökar då samt att fläktarna drar igång rejält.
när jag går in i aktivitetshanteraren för att kolla vad det är som arbetar så hårt så går min CPU ned på 0% load och fläktarna lugnar ned sig helt. jag hinner inte se vad det är som drar så mycket CPU kraft då det tycks stängas ned så fort jag öppnar aktivitetshanteraren.
så länge jag har aktivitetshanteraren öppen och igång i bakgrunden, så håller sig CPUn lugn, men när jag stänger ned aktivitetshanteraren så är det bara en tidsfråga innan CPUn börjar att arbeta hårt igen, typ 5-10 min efter jag stängt ned.
även om jag har igång andra program som håller koll på prestandan och värmen, så håller sig CPUn lugn.

jag hade samma problem på min förra dator, fast där började CPUn att arbeta hårt från sekund 1 när jag stängde ned aktivitetshanteraren, så det slutade med att det första jag fick göra efter att man kommit in i windows var att trycka igång aktivitetshanteraren och låta den vara igång tills man stängde av datorn.

konstigt fel och jag fattar inte varför programmet som använder över 50% utav min CPU stängs av så fort jag jag startar aktivitetshanteraren eller andra process/status övervakande program

någon som känner igen detta problemet?

Låter spontant som du fått in någon skit på datorn. Testat skanna med anti malware/virus?

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Låter spontant som du fått in någon skit på datorn. Testat skanna med anti malware/virus?

japp, har kört 4 gånger sen det uppstod

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det var ju mystiskt att det stannar av bara för att du startar aktivitetshanteraren. Kanske prova en alternativ sådan för att se vad som händer: Process Explorer
https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proc...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Har du samma hårddisk nu som i förra datorn?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

Har du samma hårddisk nu som i förra datorn?

det enda jag har kvar från min förra dator är en extern mekanisk HDD som jag iofs inte använder, men som är i kopplad i USBn.
men SSDn är ny samt en annan mekanisk som sitter i datorn

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Det var ju mystiskt att det stannar av bara för att du startar aktivitetshanteraren. Kanske prova en alternativ sådan för att se vad som händer: Process Explorer
https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proc...

tack, ska prova att starta det när det väl drar igång igen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Det var ju mystiskt att det stannar av bara för att du startar aktivitetshanteraren. Kanske prova en alternativ sådan för att se vad som händer: Process Explorer
https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proc...

nix, det stängs ned med detta med.

dock så tror jag att jag fick en glimt utav något nu när jag öppnade upp aktivitetshanteraren, som genast försvann, "unpack" någonting, han inte se mer, sen är det en ny process som jag inte har sett förut, msedge.exe

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Såg detta om msedge, den kan tydligen ge hög CPU, men den ligger ju kvar som jag förstår, så unpack som försvinner kan ju vara boven.
https://www.thewindowsclub.com/what-is-msedge-exe-is-it-safe-...

"Msedge.exe high Disk or CPU usage

If the msedge.exe process is continuously using high CPU or Disk usage, then you may need to check Edge add-ons. If need be, clear Edge browsing cache and see. If nothing helps, resetting Edge is sure to help you."

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Såg detta om msedge, den kan tydligen ge hög CPU, men den ligger ju kvar som jag förstår, så unpack som försvinner kan ju vara boven.
https://www.thewindowsclub.com/what-is-msedge-exe-is-it-safe-...

"Msedge.exe high Disk or CPU usage

If the msedge.exe process is continuously using high CPU or Disk usage, then you may need to check Edge add-ons. If need be, clear Edge browsing cache and see. If nothing helps, resetting Edge is sure to help you."

msedge tycks ligga kvar, alltså det stängs inte ned trotts att CPUn har lugnat ned sig

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Såg detta om msedge, den kan tydligen ge hög CPU, men den ligger ju kvar som jag förstår, så unpack som försvinner kan ju vara boven.
https://www.thewindowsclub.com/what-is-msedge-exe-is-it-safe-...

"Msedge.exe high Disk or CPU usage

If the msedge.exe process is continuously using high CPU or Disk usage, then you may need to check Edge add-ons. If need be, clear Edge browsing cache and see. If nothing helps, resetting Edge is sure to help you."

jag har nu följt guiden men verkar vara en genuin msedge, har även kollat ad ons, men har inga ad ons, jag använder inte ens edge, bara chrome

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hur mäter du att CPU:n går på 50% om du inte har Task Manager igång? Eller är det att Task Manager-fönstret är synligt på skärmen som sänker CPU-åtgången?

Hur som helst, en googling bort finns det tips på hur man kan logga CPU-åtgång per process över tid. Pröva något i stil med https://superuser.com/questions/453909/log-cpu-by-process-ove...

Permalänk
Skrivet av KAD:

Hur mäter du att CPU:n går på 50% om du inte har Task Manager igång? Eller är det att Task Manager-fönstret är synligt på skärmen som sänker CPU-åtgången?

Hur som helst, en googling bort finns det tips på hur man kan logga CPU-åtgång per process över tid. Pröva något i stil med https://superuser.com/questions/453909/log-cpu-by-process-ove...

jag använder ett program som följde med min vattenkylare, som visar fläktar, temp, load etc på CPU, GPU och minnen.
när jag startar det programmet så hinner jag att se, klart och tydligt, att det är över 50% load på CPUn, att fläktarna ligger på högvarv( jag bokstavligen hör att fläktarna går upp i högvarv) och att tempen ligger på uppåt 80. allt detta går ned på normala värden igen typ 1-2 sekunder efter det att jag startat programmet, på så sätt vet jag

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

måste ha varit nått skit jag hade fått på datorn min men som win defender inte hittade just då, men igår så hittade det ett hot som togs bort(fick ingen chans att ens se vad det var, det togs bort direkt, inget i hothistoriken heller) och nu verkar CPUn vara lugn utan att jag har på något utav dessa program i bakgrunden.

så jag antar att problemet är löst, hoppas det förblir så här nu.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har du kvar en gammal hårddisk från tidigare så kan det ligga ett virus på den som åkt med.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Har du kvar en gammal hårddisk från tidigare så kan det ligga ett virus på den som åkt med.

yes, den största HDD från min gamla dator fick hänga med den nya, men den är dock rensad på saker. kan ett virus klänga sig fast i en HDD trotts att man rensat? alltså jag har inte formaterat, utan bara tagit bort filerna därifrån.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer