Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av poktirity:

Man kan undra om laddbolagen i själva verket är en del av fosssillobbyn med tanke på deras affärsmodeller.

Tror problemet är att det inte finns några regler att förhålla sig till så alla bolagen springer åt olika håll och försöker tjäna så mycket pengar dom bara kan med så små ansträngningar som möjligt.
Kommer bli bättre.. hoppas jag.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Tespo:

Peter Esse gjorde en bra video om hur man stänger av den funktionen om man vill ha mer detaljer.
https://www.youtube.com/watch?v=VIJVQhsN7aw
Det var en av de första finesserna jag stängde av i min ID.4.

Tack för svar, du och alla andra! Ska se på det så snart bilen är hemma igen, den rullar just nu med fru och barn några dagar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av glemmy:

Bara lite nyfiken, möjligen är det lite offtopic, men vad får du ge i försäkring för dina två elbilar?

Jag kikade lite på Model 3 för några månader sedan och tyckte det verkade rätt så billig (jämfört med vad jag sett folk i Sverige betala). Men nu har jag "tillfälligt" en dieselbil i Norge och höll på att ramla av stolen när jag fick första tilbudet).

Missade helt svara här. Jag minns inte exakt vad jag har och kan ironiskt nog inte kolla nu - är i administrationshelvete mellan D-nummer och personnummer, så temporärt tappat typ hälften av alla inlogg. 😅

Men - minns jag rätt var det ~16K för ett år med Mii Electric, och då ingår X % "straffavgift" för att jag hade D-nummer. Som dras av på nästa års faktura.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

Tror problemet är att det inte finns några regler att förhålla sig till så alla bolagen springer åt olika håll och försöker tjäna så mycket pengar dom bara kan med så små ansträngningar som möjligt.
Kommer bli bättre.. hoppas jag.

Samtidigt är det väl inte så sannolikt att detta hjälper dem? Om jag har valet mellan två olika leverantörer, och en kräver att jag installerar en app, skapar konto, lägger in mina kortuppgifter och liknande, medan den andra bara har en blipp för kortet, så kommer jag att välja den andra. Det får vara en rejält rabatt för att få mig att välja den jobbigare och mer integritetskränkande lösningen liksom.

Jag tror de har någon förhoppning om att tjäna pengar på kunddata på något sätt helt enkelt. Det är den enda motiveringen till att kräva en app vad jag kan se. Kortläsare kostar inte mycket idag, speciellt inte på hårdvara som redan är uppkopplad som en laddare, och en app är inte gratis att bygga eller underhålla, så de måste ju räkna med att ta hem den extra kostnaden på något sätt. Andra branscher kan ju tjäna på inlåsning och liknande, men jag tror inte laddföretagen gör det på samma sätt, vem åker längre för att använda en viss app för att ladda liksom?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av megaman01:

Björns station hade timpriser, vilket jag tycker känns onödigt, hade gärna sett ett dagspris likt bensinstationer.

Håller i princip med om allt annat du skrev, men timpriser är väl inte orimligt på just el, där såväl operatören av laddstationen som vi som samhälle faktiskt gärna vill styra förbrukningen mot de timmar på dygnet då den är lägre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Håller i princip med om allt annat du skrev, men timpriser är väl inte orimligt på just el, där såväl operatören av laddstationen som vi som samhälle faktiskt gärna vill styra förbrukningen mot de timmar på dygnet då den är lägre.

Precis, elpriset generellt är ju timbaserat i hela samhället och framförallt är effekttillgången olika vid olika tider på dygnet, sen kan det säkert vara lite mer omständligt om man samtidigt skall "skylta" priserna med ett timbaserat pris.
Men att sätta fast pris som varar över lång tid (som det är idag) är inte en bra lösning, speciellt eftersom priserna på el varierar mer och oftare är priset på oljan.

Så timpriser eller åtminstone dagspriser (likt bensin/diesel) vore det bästa även vid en laddare.

Permalänk
Medlem

Blev lite spänning på väg från Jämtland till Stockholm igår. Försökte ladda på CircleKs laddar i Ljusdal men 2 gånger avbröts det plötsligt så vi bestämde oss för att åka till Tesla istället. När vi satte oss i bilen fick vi röda varningslampor och text som sa elfel i bilen, stanna och läs manual. Bestämde oss ändå för att rulla till Tesla för att testa där, laddning gick utmärkt men lamporna tändes igen när vi starta bilen. Då vi gissa att det inte var fel på bilen utan laddaren som var anledningen chansa vi på att köra vidare. Kunde sedan ladda i Gävle med, lamporna tändes efter laddning där med, och köra hela vägen hem. När jag stängt av och startat bilen hemma tändes inte lamporna igen och har inte tänts igen hitills.
Var kanske dumt att köra vidare egentligen men det gick bra denna gång iaf.

Det blir inte CircleK igen på ett bra tag iaf.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Håller i princip med om allt annat du skrev, men timpriser är väl inte orimligt på just el, där såväl operatören av laddstationen som vi som samhälle faktiskt gärna vill styra förbrukningen mot de timmar på dygnet då den är lägre.

Skrivet av MacAllan:

Precis, elpriset generellt är ju timbaserat i hela samhället och framförallt är effekttillgången olika vid olika tider på dygnet, sen kan det säkert vara lite mer omständligt om man samtidigt skall "skylta" priserna med ett timbaserat pris.
Men att sätta fast pris som varar över lång tid (som det är idag) är inte en bra lösning, speciellt eftersom priserna på el varierar mer och oftare är priset på oljan.

Så timpriser eller åtminstone dagspriser (likt bensin/diesel) vore det bästa även vid en laddare.

Känns bara lite omständigt att det blir nytt pris varje timme och tänkte att ett dagspris hade varit smidigare för samtliga. Samtidigt lättare att skylta som jag skrev.
Men ja timpriser är väl bra i den aspekten att man kanske sprider ut laddningarna lite mer pga det är dyrare på dagen.
Tydlig skyltning om pris och enkel betalning med hyfsade priser utan medlemskap och månadssumma är prio ett.

Därefter är allmänt bättre åtkomlighet och skärmtak mm också ett framtida mål men man får börja någonstans.
Dom som börjar med vettiga priser med enkel betalning för ALLA elbilister och stationer på bra platser kommer få över kunderna och då kommer andra ta efter. Gäller bara att nån börjar. Tesla är på god väg.
Hade dom haft 800V på samtliga så hade jag inte använt andra utan kört på deras stationer.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Känns bara lite omständigt att det blir nytt pris varje timme och tänkte att ett dagspris hade varit smidigare för samtliga. Samtidigt lättare att skylta som jag skrev.
Men ja timpriser är väl bra i den aspekten att man kanske sprider ut laddningarna lite mer pga det är dyrare på dagen.
Tydlig skyltning om pris och enkel betalning med hyfsade priser utan medlemskap och månadssumma är prio ett.

Därefter är allmänt bättre åtkomlighet och skärmtak mm också ett framtida mål men man får börja någonstans.
Dom som börjar med vettiga priser med enkel betalning för ALLA elbilister och stationer på bra platser kommer få över kunderna och då kommer andra ta efter. Gäller bara att nån börjar. Tesla är på god väg.
Hade dom haft 800V på samtliga så hade jag inte använt andra utan kört på deras stationer.

OKQ8 har börjat sätta upp pris vad det kostar att ladda på sina skyltar precis som med bensin och diesel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

OKQ8 har börjat sätta upp pris vad det kostar att ladda på sina skyltar precis som med bensin och diesel.

Låter kanon. 👍🏻
I
Har faktiskt aldrig tänkt på det förrän jag såg Björns video i tidigare inlägget. Varför har man inte detta??

Tittade på Recharges Kempowerstation utanför Ikea Kalmar i veckan lite snabbt och hade ingen aning vad det kostade att ladda eller någonting förrän jag fick installera en app… Ska inte behöva installera en app för att veta om jag ska ladda där eller inte..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Missade helt svara här. Jag minns inte exakt vad jag har och kan ironiskt nog inte kolla nu - är i administrationshelvete mellan D-nummer och personnummer, så temporärt tappat typ hälften av alla inlogg. 😅

Men - minns jag rätt var det ~16K för ett år med Mii Electric, och då ingår X % "straffavgift" för att jag hade D-nummer. Som dras av på nästa års faktura.

Gick igenom samma för lite mer än ett halvår sedan, hörde från skatteetaten att det kan vara krångligt så förberedde mig väl och hade nog lite tur, för det gick smärtfritt

Norska försäkringsbolag kör ju med bonus. Ett tips, om du inte redan har koll på det, är att de kan räkna med skadefria år från Sverige (Storebrand gjorde i alla fall det, hade If i Sverige). Så jag fick max bonus på 75% direkt.
Kollade runt med många olika bolag också och fick ner det från ~14500 (erbjudandet jag fick efter 1 gratismånad på If) till 9000. Nu är det ingen elbil men samma princip.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Förövrigt måste jag ge Circle K cred. Otroligt smidig app, bara fungerade direkt och konkurrenskraftigt pris.

Håller med! Appen fungerade klockrent när jag testade den för första gången. Var ensam vid laddaren och låg på 224 kW stabilt hela laddningen med en EV6.

Den enda som irriterade mig var att Cirkle K reserverade 200:- och terminerade laddningen efter 195:-. Fick starta laddningen på nytt, men jag antar att det går att ändra belopp.

Permalänk
Medlem

För mig avslutades det inte utan det reserverades 200 till när jag passerade 200.

Permalänk

Enda gången jag laddat på Cirkle K så fick jag också starta om laddningen med EV6an. Kanske va när jag passerade 200kr..
Kommer nog köpa en månad med Elli igen när jag ska ut och köra nästa gång. Känns ändå värt att lägga 5kr istället för 9kr på Inonity tex. Dom 150kr sparar man nog in rätt fort.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Enda gången jag laddat på Cirkle K så fick jag också starta om laddningen med EV6an. Kanske va när jag passerade 200kr..
Kommer nog köpa en månad med Elli igen när jag ska ut och köra nästa gång. Känns ändå värt att lägga 5kr istället för 9kr på Inonity tex. Dom 150kr sparar man nog in rätt fort.

Nu vet jag inte vad deras normal pris är, men efter senaste höjningen kostar pro 165 kr/mån och då har man 5,70kr på Ionity, sen är det ju bara att ta 165/mellanskillnaden så ser du hur många kWh du måste upp i för att tjäna in månadsavgiften.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av glemmy:

Gick igenom samma för lite mer än ett halvår sedan, hörde från skatteetaten att det kan vara krångligt så förberedde mig väl och hade nog lite tur, för det gick smärtfritt

Norska försäkringsbolag kör ju med bonus. Ett tips, om du inte redan har koll på det, är att de kan räkna med skadefria år från Sverige (Storebrand gjorde i alla fall det, hade If i Sverige). Så jag fick max bonus på 75% direkt.
Kollade runt med många olika bolag också och fick ner det från ~14500 (erbjudandet jag fick efter 1 gratismånad på If) till 9000. Nu är det ingen elbil men samma princip.

Bra tips - ska testa samma med If som vi har här i Norge! Jag har 60 % bonus nu säger webbsidan, så går väl att hämta lite mer. Får någon rabatt med då vi har hus- och personförsäkringar i samma.

Vad har du för körsträcka där på din? Kollade nu, jag har...

8 987 kr / 16 000 km på Mii:n
8 678 kr / 5 000 km på ID3:an

Den sista ska såklart ändras - satte lägsta möjliga default när jag tecknade, för hade inte fått bilen och var mitt i kaos.

---
Lite off topic...

Har ändå gått ganska smärtfritt här med, ska sägas. Var mest ett par dagar där innan jag hade nytt BankID uppe på födelsenummer som var lite komplicerat. Annars verkar de flesta företag ha bra rutiner för att gå från D-nummer till födelsenummer - antingen automatiskt, eller bara ett snabbt telefonsamtal. Typ Vipps bara gled över, supersmidigt.

Har också bokat tid för att byta körkortet till norskt. Inte för det behövs - men känns som enklaste vägen att få norsk legitimation. Svensk har jag ju kvar passet oavsett.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: 16000km här också
Tecknade två billiga försäkringar för samlingsrabatt, glömde nämna det, innbo +olycksfall, totalt ~1000kr per år (som jag inte räknade in i de 9000, räknade inte heller trafikförsäkringsavgiften som kommer uppepå).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Enda gången jag laddat på Cirkle K så fick jag också starta om laddningen med EV6an. Kanske va när jag passerade 200kr..
Kommer nog köpa en månad med Elli igen när jag ska ut och köra nästa gång. Känns ändå värt att lägga 5kr istället för 9kr på Inonity tex. Dom 150kr sparar man nog in rätt fort.

Tips: Gör dig själv en tjänst och undvik Ionity. Med nya Elli kostar det 165kr/mån och ger dig prset 5,70kr/kWh hos Ionity. Dessutom ska du trängas med alla andra som har rabatter just där. Bättre då att skippa månadsabonnemang, åka till OKQ8 (5,79kr/kWh), Circle K (5,99kr/kWh) och Tesla (4-8kr/kWh beroende på tid och plats) så slipper man köer och ett abonnemang.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Tips: Gör dig själv en tjänst och undvik Ionity. Med nya Elli kostar det 165kr/mån och ger dig prset 5,70kr/kWh hos Ionity. Dessutom ska du trängas med alla andra som har rabatter just där. Bättre då att skippa månadsabonnemang, åka till OKQ8 (5,79kr/kWh), Circle K (5,99kr/kWh) och Tesla (4-8kr/kWh beroende på tid och plats) så slipper man köer och ett abonnemang.

Cirkle K och Q8 kostar mig minst 7kr med alla abonnemang jag kollat hittils. Kollade precis Q8-appen och det ligger runt 7kr hela landet. Plus långsamma laddare. Tesla går tydligen bort fick jag erfara tidigare i sommar då dom endast gör 43kw på EV6 och ingen lösning verkar vara på G heller tyvärr.
Ionity kommer alltid vara mitt förstaval då det i stort sett alltid funkar och har sällan köer där mer än på Västkusten.
Men Elli har ju rabatter på nästan alla leverantörer så därför lutar det åt ett abonnemang för 154kr/mån med 5:70 på Ionity och 6-7kr på resten.
Sjukt tråkigt att gå från 3kr på alla Ellis ställen som är nästan alla DC-laddarna till 7kr. Den höjningen är för jäkla stor imo!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Cirkle K och Q8 kostar mig minst 7kr med alla abonnemang jag kollat hittils. Kollade precis Q8-appen och det ligger runt 7kr hela landet. Plus långsamma laddare. Tesla går tydligen bort fick jag erfara tidigare i sommar då dom endast gör 43kw på EV6 och ingen lösning verkar vara på G heller tyvärr.
Ionity kommer alltid vara mitt förstaval då det i stort sett alltid funkar och har sällan köer där mer än på Västkusten.
Men Elli har ju rabatter på nästan alla leverantörer så därför lutar det åt ett abonnemang för 154kr/mån med 5:70 på Ionity och 6-7kr på resten.
Sjukt tråkigt att gå från 3kr på alla Ellis ställen som är nästan alla DC-laddarna till 7kr. Den höjningen är för jäkla stor imo!

Du behöver inget abonnemang på Circle K, med deras app kostar det 5:99kr. Samma med OkQ8, inget abonnemang kostar 5:79kr.
Så titta inte på vad andra appar tar betalt för laddning hos dessa.

Permalänk
Skrivet av gure:

Du behöver inget abonnemang på Circle K, med deras app kostar det 5:99kr. Samma med OkQ8, inget abonnemang kostar 5:79kr.
Så titta inte på vad andra appar tar betalt för laddning hos dessa.

Cirkel K kostar 5,99 nu i appen men ”Q8-ladda” hittar jag inget under 7kr typ?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Cirkel K kostar 5,99 nu i appen men ”Q8-ladda” hittar jag inget under 7kr typ?

Längst ned:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Cirkel K kostar 5,99 nu i appen men ”Q8-ladda” hittar jag inget under 7kr typ?

Du behöver ingen app på OKQ8, bara att betala med kort direkt på plats när du laddar.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Cirkel K kostar 5,99 nu i appen men ”Q8-ladda” hittar jag inget under 7kr typ?

Circle K använder dessutom laddare som är kompatibla med 800V-system, laddade en Audi e-tron GT där i helgen och låg då på 264 kW Som flera nämner så ligger OKQ8 på 5,79, lite oklart vilken app du tittar i. Kollar jag Uppsala så står det 5,79 och laddade i Ödeshög för 5,79 tidigare i veckan. OKQ8 är ju också trevliga på det viset att dom har kortläsare så man behöver ingen app vilket är något jag uppskattar. Lite strul om man vill ha kvitto bara, jag fick maila dom med laddetaljerna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är väl dock dyrare om man betalar med kort på OKQ8 eller gäller det bara EON (där man som jag förstått det får ungefär samma pris med OKQ8 appen)?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Är väl dock dyrare om man betalar med kort på OKQ8 eller gäller det bara EON (där man som jag förstått det får ungefär samma pris med OKQ8 appen)?

Samma pris med kort

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja den 18e är mer sannolikt, min tog 3 veckor från genomgått slutkontroll på fabrik till den var i Halmstad, har för mig jag hört att det normala från fabrik till Sverige är mellan 2 - 3 veckor och sedan lika lång tid i Sverige till leverans.
Håller tummarna för att du får den så snabbt som möjligt

En följdfråga: när bilen var klar i fabrik, fick du nåt uppskattat datum från säljaren som systemet visade? Systemet säger att det uppskattar leverans till ÅF dem 22:a augusti och det hoppas jag så klart inte stämmer! Har dock inte fått mer info om att den ena skulle ha nått Cuxhaven så börjar misstänka att det datumet kanske stämmer trots allt...

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Circle K använder dessutom laddare som är kompatibla med 800V-system, laddade en Audi e-tron GT där i helgen och låg då på 264 kW Som flera nämner så ligger OKQ8 på 5,79, lite oklart vilken app du tittar i. Kollar jag Uppsala så står det 5,79 och laddade i Ödeshög för 5,79 tidigare i veckan. OKQ8 är ju också trevliga på det viset att dom har kortläsare så man behöver ingen app vilket är något jag uppskattar. Lite strul om man vill ha kvitto bara, jag fick maila dom med laddetaljerna

Tack alla för input. Måste missat en riktig Q8 Station i Q8-appen för laddning när jag kollade. Fick för mig jag valde en sån flera ggr men måste varit av nått annat märke.5,79kr/kwh är "tyvärr" ett bra pris idag.
Kommer sikta på 300KW laddare när man kör från punkt A-B med barnen och då känns Cirkle K som ett bra alternativ just nu. Även Kempower finns tex i Kalmar via Recharge för 200KW med massa stationer till ett ok pris.
Men även Q8 kommer kollas upp framöver om man tex ändå ska stanna 30 min eller mer.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

En följdfråga: när bilen var klar i fabrik, fick du nåt uppskattat datum från säljaren som systemet visade? Systemet säger att det uppskattar leverans till ÅF dem 22:a augusti och det hoppas jag så klart inte stämmer! Har dock inte fått mer info om att den ena skulle ha nått Cuxhaven så börjar misstänka att det datumet kanske stämmer trots allt...

Fick ingen uppskattad datum i något av dom automatiska mailen "Börjar byggas" eller "På väg till dig", däremot fick jag från Audi kundtjänst (hade bett dom kolla vad som händer med min bil iom säljaren vid det tillfället såg 2 olika statusar) att dom förväntade sig att bilen skulle vara hos säljaren under Augusti månad.
Med andra ord är nog den uppskattningen väl tilltagen för att inte säga något som inte kan hållas och det finns möjligheter att den kommer innan.

Har du fått mailet som säger att bilen är färdigbyggd och på väg till dig?
Det mailet fick jag samma dag som den kom till Halmstad.

Har du pratat med säljaren?
Dom skall kunna se mer exakt var bilen befinner sig, som t.ex. fabrik, export hamn eller ankommit till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Fick ingen uppskattad datum i något av dom automatiska mailen "Börjar byggas" eller "På väg till dig", däremot fick jag från Audi kundtjänst (hade bett dom kolla vad som händer med min bil iom säljaren vid det tillfället såg 2 olika statusar) att dom förväntade sig att bilen skulle vara hos säljaren under Augusti månad.
Med andra ord är nog den uppskattningen väl tilltagen för att inte säga något som inte kan hållas och det finns möjligheter att den kommer innan.

Har du fått mailet som säger att bilen är färdigbyggd och på väg till dig?
Det mailet fick jag samma dag som den kom till Halmstad.

Har du pratat med säljaren?
Dom skall kunna se mer exakt var bilen befinner sig, som t.ex. fabrik, export hamn eller ankommit till Sverige.

När inget mail, så modernt funkar det visst inte med skoda. Det enda jag hört är det ÅF sagt och det är att den har lämnat fabrik och förväntas hos ÅF 22 augusti.

Dom ska kunna se att den nått exporthamn och så men ingen info om det finns än trots att det gått över en vecka, därför misstänker jag (läs: hoppas) att de bara inte scannat in den i alla steg och att den faktiskt kommit längre än så.