Är det värt att köpa XFX RX 6950 XT eller finns det något annat som är bättre?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa XFX RX 6950 XT eller finns det något annat som är bättre?

Tjena! Är en ung killa som ska Bygga en ny dator.
Jag har kollat länge nu på grafik kort och har riktat in mig på XFX Radeon RX 6950 XT Speedster Merc 319 (https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/x...) vilket borde kuna köra de flästa spel på 1440P med maxade grafik inställningar över 100 fps.

Finns det något specielt med kortet som är viktigt att veta?

Vad tror ni om det kortet eller borde man satsa på något annat? (ungefär samma pris. Ska kunna spela 1440P med hälst maxade grafik inställningar och med över 100 fps)

Tack för svar
MVH // Songfei

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag står i exakt samma frågeställning. Enda som håller mig emot är att köpa ett förra generationens kort, till enligt mig premiumpris. 7299:- är en relativt bra deal för ren prestanda med dagens priser(enligt mig vansinniga priser). Men kommer jag ångra köpet pga avsaknad av någon teknik närmaste tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokosbjornen:

Jag står i exakt samma frågeställning. Enda som håller mig emot är att köpa ett förra generationens kort, till enligt mig premiumpris. 7299:- är en relativt bra deal för ren prestanda med dagens priser(enligt mig vansinniga priser). Men kommer jag ångra köpet pga avsaknad av någon teknik närmaste tiden?

Skulle säga DLSS och DLSS FG är de största fördelerna med RTX 4070 vs 6950XT.

AMD fördel är 16GB VRAM och 15% mer raster prestandan.

En nackdelen för dig som bor i SE4 är elförbrukning vs 4070 skiljer ca 200W kan kosta en slant ifall du spelar mycket 1 kWh kostar runt 2-3 kr i SE4

Edit Ifall du bor i SE3 så priserna lite bättre missade att en del av västra götland ligger i SE3 då spelar elförbrukning mindre roll

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Skulle säga DLSS och DLSS FG är de största fördelerna med RTX 4070 vs 6950XT.

AMD fördel är 16GB VRAM och 15% mer raster prestandan.

En nackdelen för dig som bor i SE4 är elförbrukning vs 4070 skiljer ca 200W kan kosta en slant ifall du spelar mycket 1 kWh kostar runt 2-3 kr i SE4

Edit Ifall du bor i SE3 så priserna lite bättre missade att en del av västra götland ligger i SE3 då spelar elförbrukning mindre roll

Får hoppas stödet för AMD's FSR ökar så det inte blir ett issue. Effekten är definitivt en faktor, men främst för värmeutvecklingen. Sitter på fastpris 68öre/kWh i drygt 2 år till...
Sen sitter jag med två G-sync skärmar så det lär jag väl inte kunna nyttja heller?

@Songfei: Inte meningen att hijacka din tråd Jag har spanat på detta kortet länge och det verkar defintivt vara mest bang for the buck i dagens läge! Tror inte du kommer bli missnöjd! Själv är jag bara ängslig att köpa då jag spenderar mindre tid vid datorn under sommaren, men kan slänga tusenlappar lättvindigt på MC:n istället...

Bidra till OPs frågeställning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokosbjornen:

Får hoppas stödet för AMD's FSR ökar så det inte blir ett issue. Effekten är definitivt en faktor, men främst för värmeutvecklingen. Sitter på fastpris 68öre/kWh i drygt 2 år till...
Sen sitter jag med två G-sync skärmar så det lär jag väl inte kunna nyttja heller?

FSR 2.0 stöds i allt fler spel problemet är kvailtet är sämre än DLSS speciellt vid lägre upplösningar vid 4K så är den okej och tror inte att kvailtet blir mycket bättre inom närtid.

FSR 3.0 Frame generation bör du nog inte räkna med AMD blev tagna på sängen här och har fortfarande mycket att göra innan de är redo att släppa det skarpt.

G-sync skärmar fungerar nog inte ifall de har en G-sync modul ifall de bara är G-sync compatible så bör de funka

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokosbjornen:

Får hoppas stödet för AMD's FSR ökar så det inte blir ett issue. Effekten är definitivt en faktor, men främst för värmeutvecklingen. Sitter på fastpris 68öre/kWh i drygt 2 år till...
Sen sitter jag med två G-sync skärmar så det lär jag väl inte kunna nyttja heller?

@Songfei: Inte meningen att hijacka din tråd Jag har spanat på detta kortet länge och det verkar defintivt vara mest bang for the buck i dagens läge! Tror inte du kommer bli missnöjd! Själv är jag bara ängslig att köpa då jag spenderar mindre tid vid datorn under sommaren, men kan slänga tusenlappar lättvindigt på MC:n istället...

Nä da det är lugn kul att det blir lite konversation. Jag var lite dålig på att svara för jag var borta och jag hade glömt inloggningen på mobilen