Permalänk

Bakre hål på datorn?

Håller vanligtvis mest på med knappen på framsidan (rätt nybörjare) men nu inspekterade jag baksidan och hittade ett hål som inte verkar användas? Är det för kabelläggning eller något annat?

Hålet är elastiskt, det sluter igen sig direkt om man trycker in fingret och drar ut det.

Någon expert som vet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Det där kan användas för t.ex extern vattenkylning. Jag har två såna på mitt chassi.

Permalänk
Medlem

Gillar att du tydligt visar att det går att peta i hålet, det är viktigt det.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Är det för kabelläggning eller något annat?

Ja, till exempel.

Permalänk
Medlem

Kärlekshål 😊

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

[nsfw]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Kärlekshål 😊

Ha ha

Pe(t)ting

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är för att kunna koppla in Reseratorn (eller annan lite större vattenkylning), för de som inte gillar småttingarna som ryms i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Håller vanligtvis mest på med knappen på framsidan (rätt nybörjare) men nu inspekterade jag baksidan och hittade ett hål som inte verkar användas? Är det för kabelläggning eller något annat? Dude... the innuendo is real

Hålet är elastiskt, det sluter igen sig direkt om man trycker in fingret och drar ut det. DUDE!...

Någon expert som vet?

Min fru rodnar...O_o

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Jag älskar den här tråden. Det luktar nästan klassiker om den!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hahaha detta är för jävla bra. Top-tier inlägg.

Kabelläggning, eller att lägga en kabel.. Det brukar jag med göra med det bakre hålet.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är för att kunna koppla in Reseratorn (eller annan lite större vattenkylning), för de som inte gillar småttingarna som ryms i lådan.

Jo, det är också ett tecken på att designen av chassit är väldigt gammal, då såna kyllösningar dog ut för mer än 10 år sedan.

Permalänk

Gloryhole. Googla det så hittar du mer info.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Man har hört talas om nerdar som får en boner när det pratas tech hardware, men detta tar nog priset.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Den kan också användas om chassit har fler usb-portar än ditt moderkort har interna usb headers. Då kan det vara en möjlighet att ansluta via moderkortets ”externa” usb på baksidan. Alltså en vanligt usb sladd som går ut genom hålat för att ansluta ”utifrån”.

Permalänk

Bra analyser, tack!! Tyckte det var viktigt att gå i botten med det liksom, så man inte gör sig pinsam ifall man kör in något som inte ska vara där.

edit: (har väl redan gjort bort mig med fingret ser jag i kommentarerna, well.. smällar man får ta, hellre på sweclockers än i verkligheten)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Sötast

Jag tackar för tråden.... Jag var här när den startades och den gav mig stor glädje då...

Gjorde ett sista besök nu inför att sova och vissa av bilderna här kommer tveklöst att hjälpa mig till ett avslut och sömn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Bra analyser, tack!! Tyckte det var viktigt att gå i botten med det liksom, så man inte gör sig pinsam ifall man kör in något som inte ska vara där.

edit: (har väl redan gjort bort mig med fingret ser jag i kommentarerna, well.. smällar man får ta, hellre på sweclockers än i verkligheten)

VA!

Detta är "verkligheten" SWEC

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

vattenkylning = vattentillförsel i hålet för att underlätta för den liksom? ska kolla på inetoteket.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Reserator

Skrivet av mrqaffe:

Det är för att kunna koppla in Reseratorn (eller annan lite större vattenkylning), för de som inte gillar småttingarna som ryms i lådan.
https://pcper.com/wp-content/uploads/2007/01/5ce8-54-setup.jpg

https://pcper.com/wp-content/uploads/2007/01/1035-57-conndiag-diag.gif

åh ett sånt zalman chassi andvänder jag fortfarande
nu blev man ju sugen på en sån kylare.