Windows 12 kan få svävande aktivitetsfält

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

För mig är det här ett påhittat case. Jag har aldrig använt botten som stödhjul och nu när jag försökte så kändes det svårt. Främst så ser man ju inte musen vilket känns väldigt märkligt. Det känns även som att man måste ha problem med att styra i övrigt på resten av skärmen om man vänjer sig vid botten som stöd.

Ja det är fair att du känner så, jag kan bara säga hur min upplevelse är. Och det är inte påhittat. Kanske inte är den största dealen, men om jag har knapparna nere till vänster så upplever jag att det är lite pilligare att nå Chrome än Start, endast för att Start är i hörnet. (Sedan finns ju Windows key på tangentbordet, men det är en annan fråga.)

Skrivet av Feeku:

Beror lite på hur de väljer att implementera den. På macOS så svävar dockan men klickytan går hela vägen till skärmkanten, det finns ingen döyta mellan dockan och kanten av skärmen.

Ah, där har du en bra poäng! Då funkar det ju, då är det bara en visuell fråga.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge de envisas med att klumpa ihop fönster från samma program så är det jäkligt mycket extraklickande många gånger per dag för mig... inte uppskattat nånstans.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag håller inte riktigt med om att det inte gör någon skillnad. Om aktivitetsfältet ligger på botten av skärmen, och knapparna kan användas även när pekaren faktiskt är så långt ned den kan komma, så är det ju bara att dra muspekaren så långt nedåt du kan och justera i sidled.
Om aktivitetsfältet istället är en liten bit upp så kommer du behöva justera både vertikalt och horisontellt, för annars hamnar pekaren för långt ned och du missar knappen. Det blir en mental process extra för att faktiskt komma till knapparna på aktivitetsfältet.

Och om det här låter petigt så är det ju faktiskt sådana frågeställningar man behöver ha när man designar gränssnitt. Samma problem introducerades med det centrerade aktivitetsfältet i Windows 11 - om knappen är i hörnet så behöver du inte tänka alls, du drar bara pekaren ner till hörnet så är du på knappen. Fördelen med det centrerade är dock att det är mycket snyggare och att det är enklare att nå om din pekare är uppe till höger - så jag tror det finns fler tradeoffs där.

Att ha startknappen nere i hörnet för en mjukavstängning/omstart, när det är problem med bildsignalen är en välsignelse när man jobbar i blindo. Ännu ett sätt för pyttemjuk att tvinga användare att spela "hit the monkey".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Efter att apple blev ett telefonföretag så trodde jag faktist att de skulle släppa osx fritt. Hade hoppat på tåget direkt.

OSX är inte fritt, men kerneln och tools är open source. Många komponenter av MacOS är open source. Deras desktop interface är dock inte det, men så illa som det blivit de senaste åren så skulle jag hellre se en open source av Aqua från Tiger/Leopard eller Snow leopard. På den tiden var det mycket mindre resurskrävande och ofantligt snyggt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att ha startknappen nere i hörnet för en mjukavstängning/omstart, när det är problem med bildsignalen är en välsignelse när man jobbar i blindo. Ännu ett sätt för pyttemjuk att tvinga användare att spela "hit the monkey".

Jag håller med, men är inte tangentbordet ett bättre alternativ ändå i det läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag håller med, men är inte tangentbordet ett bättre alternativ ändå i det läget?

En vacker dag så öppnar nog den knappen bara AI-chatten.
😱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag håller med, men är inte tangentbordet ett bättre alternativ ändå i det läget?

Man kanske inte har 2 händer lediga, då man t.ex håller en HDMI-kabel i den andra. (Jäkla vad med Gateway 502 fel det var nu)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Intressant att skrivbordsmiljön KDE för *nix inför just flytande panel inför nästa version. Om jag inte missminner mig var det bl.a. just för att särskilja sig lite från vissa andra skrivbord till utseendet och ha något mer eget och karaktäristiskt.

https://www.omgubuntu.co.uk/2022/06/kde-plasma-5-25-new-featu...

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Intressant att skrivbordsmiljön KDE för *nix inför just flytande panel inför nästa version. Om jag inte missminner mig var det bl.a. just för att särskilja sig lite från vissa andra skrivbord till utseendet och ha något mer eget och karaktäristiskt.

https://www.omgubuntu.co.uk/2022/06/kde-plasma-5-25-new-featu...

Den nyheten är från 2022.

Permalänk
Medlem

2015: "Microsoft planerar inte att släppa någon ny version av Windows efter Windows 10."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

2015: "Microsoft planerar inte att släppa någon ny version av Windows efter Windows 10."

Så var det kanske, men det var aldrig något som Microsoft sade (eller dementerade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Efter att apple blev ett telefonföretag så trodde jag faktist att de skulle släppa osx fritt. Hade hoppat på tåget direkt.

Dock inte mycket som hindrar dig att köra macOS på "valfri" PC idag:
https://hackintosh.com/

Funderar själv på att göra det, då Windows inte längre fungerar felfritt på äldre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock inte mycket som hindrar dig att köra macOS på "valfri" PC idag:
https://hackintosh.com/

Funderar själv på att göra det, då Windows inte längre fungerar felfritt på äldre hårdvara.

Windows fungera bättre än OS X på den biten i alla fall kör OS X på annan hårdvara än Mac ställer mesta bara till det. Windows 11 kan du installera på alla datorer utan problem finns inget som inte fungerar utan marknadsföring från MS. Vill du ha något som fungera bra på gammal hårdvara är ju linux betydligt smidigare och man behöver inte krångla för att få uppdateringar eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Den nyheten är från 2022.

Ja den är från 2022 och de kommer fortfarande att göra just detta, i nästa major Release av KDE som troligen kommer att komma i slutet av detta året eller början på nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Ja den är från 2022 och de kommer fortfarande att göra just detta, i nästa major Release av KDE som troligen kommer att komma i slutet av detta året eller början på nästa.

Ahh som default? Jag har kunnat välja flytande sedan ett år tillbaka ungefär, det var därför jag skrev att det var en gammal nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Windows 11 kan du installera på alla datorer utan problem finns inget som inte fungerar utan marknadsföring från MS.

Nog för att jag kört Windows 11 på Intel-kretsar från 2014, men mycket äldre än så hade jag inte velat gå. Skulle inte heller kalla min upplevelse på en Thinkpad X240 smärtfri heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Absolut inte påhittat, även jag gör så.
Dessutom finns en knapp längst ner till höger, som knappt syns, som är tänkt att användas så, för att komma till skrivbordet och minimera alla rutor.

Nu gillar jag förvisso inte heller ändringarna, men använd tangentbordet istället för att flaxa omkring med musen, mycket smidigare. (Enligt mig iaf).

Windowstangent + D gör samma sak som knappen nere till höger, exempelvis.

På grund av det tycker jag faktiskt bättre om Windows 11s startmeny eftersom den ligger i mitten, windowstangent och sen är det samma avstånd till den oavsett vilket hörn av skärmen markören råkar vara närmast.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nog för att jag kört Windows 11 på Intel-kretsar från 2014, men mycket äldre än så hade jag inte velat gå. Skulle inte heller kalla min upplevelse på en Thinkpad X240 smärtfri heller.

Min HP Elitebook 2012 fungerar Windows 11 smärtfritt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Nu gillar jag förvisso inte heller ändringarna, men använd tangentbordet istället för att flaxa omkring med musen, mycket smidigare. (Enligt mig iaf).

Windowstangent + D gör samma sak som knappen nere till höger, exempelvis.

På grund av det tycker jag faktiskt bättre om Windows 11s startmeny eftersom den ligger i mitten, windowstangent och sen är det samma avstånd till den oavsett vilket hörn av skärmen markören råkar vara närmast.

Har de fixat så att taskbaren kan finnas bara på en sekundär skärm än?

Permalänk
Medlem

Lär man inte ut Fitt's Law på universiteten längre?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Den nyheten är från 2022.

Byt bild i bildkarusellen...

Jag yrar bara ;p
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Byt bild i bildkarusellen...

Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Hur gör jag det?

Woops, fick för mig att du kommenterade detta inlägg.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Minns att det nämndes att Windows 10 skulle bli det sista släppet då användaruppgifterna skulle betala för sig själv, nu är vi uppe i 12 och jag sitter kvar på 8.1 då det kan spela mina gamla spel utan något stök... eller svävande aktivitetsfält.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

...jag sitter kvar på 8.1 då det kan spela mina gamla spel utan något stök...

Eloge till dig som fortfarande kör Microsofts bästa och snabbaste OS! Speciellt Windows 8.1 Embedded verkar vara löjligt streamlinat jfm bloatade Windows 10.

För mig hade Windows 8.1 Update 2 allt jag behövde tillsammans med Classic Start/Open-Shell. Sen kom Windows 10 och tog bort allt som var bra med Windows 7 och Windows 8.1...

Edit:
Windows Embedded 8.1 Industry begravs den 11: e juli...

Permalänk
Skrivet av walkir:

Eloge till dig som fortfarande kör Microsofts bästa och snabbaste OS! Speciellt Windows 8.1 Embedded verkar vara löjligt streamlinat jfm bloatade Windows 10.

För mig hade Windows 8.1 Update 2 allt jag behövde tillsammans med Classic Start/Open-Shell. Sen kom Windows 10 och tog bort allt som var bra med Windows 7 och Windows 8.1...

Fortfarande förbryllad över just 8.1 kan spela gamla W98 spel men inte Windows 7 eller 10 som sätter sina käppar i hjulet för bra flyt i spelet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Fortfarande förbryllad över just 8.1 kan spela gamla W98 spel men inte Windows 7 eller 10 som sätter sina käppar i hjulet för bra flyt i spelet.

Jag har bara märkt av att stödet för DirectX 8/9 är smått värdelöst i Windows 10, så jag använder mig av dgVoodoo2 istället:
https://github.com/dege-diosg/dgVoodoo2

"Play your old Glide and DirectX games even on the latest, modern version of Windows."

Finns även stöd för Glide! (vilket namnet i sig även antyder)

Microsoft själva verkar bara vilja bara pusha DirectX 11/12, vilket går som sirap på mina maskiner som enbart kör Intel iGPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det har funkat utmärkt att ha aktivitetsfältet och startknappen i längst ner på skärmen i nästan 30 år. Nu ändrar de bara för att ändra, inte för att förbättra.

Exakt och det är IMO lika idiotiskt som att vi skulle tvingas ändra QWERTY tangentbordslayout till något random vart 3-4 år.

Det handlar inte om jag är "rädd för förändringar" utan att jag väljer att reagera på försämringar som påverkar mitt sätt att få arbete utfört och som kräver att jag får lägga helt onödig tid på att lära om, se ovan...

Rimligen borde förändringar i UI göras för att förbättra saker och detta har ju skett i vissa fall genom åren men de senaste årens "fad" och tjat om "modern look" förbättrar inget det bara förändrar och vi skall inte tala om Metro där det började.

För mig var peaken i MS UI design Windows 7 (som jag fortfarande använder till och från), lättanvänt och dessutom snyggt.

Permalänk
Medlem

Ska vi få tillbaka funktionaliteten av att ha Start-menyn överhuvudtaget? Kanske kunna ändra storlek på menyn så att allt får plats (har ett 40-tal pinnade ikoner i mellanstorlek på W10), samt ta bort djävulens påfund "Rekommenderad" helt? Jag fattar även att de är fästa, jag behöver inte texten "Fästa".

Unfuckade kontextmenyerna så att det inte blir 2-3 gånger fler klick för samma syssla...?