Windows-uppdateringar kan sänka SSD-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Windows-uppdateringar kan sänka SSD-prestanda

För vissa användare sjunker hastigheten på SSD-enheter till hälften eller ännu lägre efter de senaste Windows 11-uppdateringarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows 11 blir bara bättre o bättre!

Permalänk
Medlem

Sitter nog kvar på 10an till 12 kommer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

snäll fråga värt att köpa värsting m2 disken då?

Permalänk
Medlem

Ja vi som sitter kvar på Windows 10 är ju bara tjuriga bakåtsträvare som inget begriper så omodernt med högre SSD -hastigheter. Dags att komma in i matchen nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Baserat på allt skräp med win 11 så är jag rätt nöjd med att MS inte släpper uppdateringar till win 10

Win 10 till EOL!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hur kan man lura program att man har en nyare Windows-version än vad man egentligen har? Någon som testst att ändra versionsinformationen i registret för detta?

CurrentBuild, CurrentBuildNumber och ReleaseId tänker jag främst på här:

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion

Tänker på allt som idag "kräver" Windows 10 Version 2004 eller nyare.

Vill fortsätta att köra Windows 10 LTSC 2019 (Version 1809) så länge jag kan.

Permalänk
Medlem

Det bästa jag gjort är att nedgradera till Windows 10 igen. Gjorde det för 6 månader sedan. Never looked back.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Eller uppgradera från Windows 10 till valfri Linux..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Eller uppgradera från Windows 10 till valfri Linux..

Lutar mot det när väl supporten för 10:an slutar helt, speciellt då 12:an verkar bli ännu värre än 11:an....
Hänger mycket på valve och proton för oss spelare nu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har inte 12:an kommit och är minst lika bra som 10:an när 10:an är EOL så blir det att gammal hund får lära sig Linux.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Windows 10 blir nog sista Windows för de flesta med någon form av teknisk insyn och total övergång till Linux/Mac beroende på vad man använder sin PC till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Det bästa jag gjort är att nedgradera till Windows 10 igen. Gjorde det för 6 månader sedan. Never looked back.

Never looked forward*

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Varför har jag aldrig problem med mitt Windows 11?
Windows 10 funkade också felfritt.

Är det för att jag är pro? 🫶

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Varför har jag aldrig problem med mitt Windows 11?
Windows 10 funkade också felfritt.

Är det för att jag är pro? 🫶

Aa eller för att du är helt omedveten, haha..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Windows 10 blir nog sista Windows för de flesta med någon form av teknisk insyn och total övergång till Linux/Mac beroende på vad man använder sin PC till.

huh? Jag har jobbat med IT i 20+ år och kör Windows 11. Mig veterligen har dom flesta företag jag jobbat med även gått över till 11 så att "de flesta med någon form av teknisk insyn" fortfarande kör Win 10 är nog inte helt korrekt.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Varför har jag aldrig problem med mitt Windows 11?
Windows 10 funkade också felfritt.

Det man inte vet tar man inte skada av!

Kollat Event Viewer? Kan mycket väl vara så att din hårdvara motsvarar 90% av marknaden. Om du som jag kör något som har mindre än 1% av marknaden, så är supporten från Microsoft obefintlig.

Nära nog alla mina utmaningar med Windows har varit kopplade till grafikkretsar, Wifi-kort och pekskärmar i laptops/tablets.

Själv är jag lite fanatisk och vill att ett OS ska fungera till 100%. Ett enkelt test för mig brukar vara att klicka igenom alla inställningar i Settings. Just nu hänger sig exempelvis ms-settings:display och "Night Light" vägrar aktiveras i Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 för mig. I LTSC 2019 fungerar allt perfekt! Då drivrutinerna för Intel® HD Graphics 4600 inte uppdaterats sedan 2020, så är det inte svårt att misstänka var felet ligger. Intel och drivrutiner är en dålig kombination, vilket inte minst deras försök med Arc visat.

Att Microsoft själva endast testar Windows i virtuella miljöer utan riktig hårdvara, gör inte direkt saken bättre. Hårdvarutesterna överlåts till Insiders, vilket gör att 90% av användarna får något som fungerar. Resten av oss lämnas till vårt öde.

Tycker det är väldigt tydligt att en viss version av Windows fungerar bäst med hårdvara från samma tidsperiod. Dock lite svårt när min ThinkCentre M93p Tiny är nära 10 år gammal.

Skrivet av P-son78:

huh? Jag har jobbat med IT i 20+ år och kör Windows 11. Mig veterligen har dom flesta företag jag jobbat med även gått över till 11 så att "de flesta med någon form av teknisk insyn" fortfarande kör Win 10 är nog inte helt korrekt.

I bank-/finans-världen där jag jobbar, så lär man hålla hårt i Windows 10 ett bra tag till. Speciellt med tanke på GDPR och EU-regelverk. Att köra delar av OS:et i molnet samt att ha Copilot i systemet är inget positivt i min bransch.

Många hade nog helst bara kört kvar på Windows 7 om det vore möjligt. Även där körde vi 7:an så länge det bara gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

huh? Jag har jobbat med IT i 20+ år och kör Windows 11. Mig veterligen har dom flesta företag jag jobbat med även gått över till 11 så att "de flesta med någon form av teknisk insyn" fortfarande kör Win 10 är nog inte helt korrekt.

Har du helt missat att detta är "The year of the Linux Desktop"?

Permalänk
Medlem

Är det någon i denna tråd som faktiskt har testat om de påverkas av detta eller ska man bara skriva "Höhö Windows 11 dåligt" och klicka vidare?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Keneay:

Windows 10 blir nog sista Windows för de flesta med någon form av teknisk insyn och total övergång till Linux/Mac beroende på vad man använder sin PC till.

Dunning–Kruger-effekten?
För väldigt många tekniska yrken är programutbudet till non-Windows i princip obefintlig. Detta är skit och det byggs om så att lösningar ej körs på klienten, men det tar tid. När detta är klart kan man ha vilken klient som helst som chromeos. Denna klient kan också vara väldigt slö då arbetet utförs på en annan server.

Det jag ogillar är att vi börjar gå emot en tid med dåliga laptops. Apple släppte deras M1, då hakade andra tillverkaren på trenden att göra dåligt utrustade kompakta laptops. Detta samtidigt som de har en rejält strömsluckande cpu och det blir bara skit enligt mitt tycke.

När det gäller ssd prestanda så tänker jag på att det idag är 20år efter man borde kryptera sin hdd/ssd. Denna kryptering påverkar såklart prestandan, speciellt om man pratar om ssd över 10 000MB/s.

Permalänk
Medlem

Det går bra för W11 nu....
Undra på att man väntar minst 4 år innan man hoppar på nytt OS från M$.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Är det någon i denna tråd som faktiskt har testat om de påverkas av detta eller ska man bara skriva "Höhö Windows 11 dåligt" och klicka vidare?

Testade tidigare idag och har fullfart på samtliga nvme diskar.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag ogillar är att vi börjar gå emot en tid med dåliga laptops. Apple släppte deras M1, då hakade andra tillverkaren på trenden att göra dåligt utrustade kompakta laptops. Detta samtidigt som de har en rejält strömsluckande cpu och det blir bara skit enligt mitt tycke.

Fattar inte vad du menar med dåligt utrustade laptop. Apple m1/2 laptops har ju strålande batteritid pga effektiv processor. Saknar du mer I/O eller vad skulle det va som utgör den dåliga utrustningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Är det någon i denna tråd som faktiskt har testat om de påverkas av detta eller ska man bara skriva "Höhö Windows 11 dåligt" och klicka vidare?

Du förväntar dig för mycket i en tråd om Windows.

Själv har jag fortsatt bättre diskprestanda i W11 mot W10.

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Fattar inte vad du menar med dåligt utrustade laptop. Apple m1/2 laptops har ju strålande batteritid pga effektiv processor. Saknar du mer I/O eller vad skulle det va som utgör den dåliga utrustningen?

Min gamla 15,6" Lenovo P52. 4st ramplatser, 2st m.2 ssd platser, 1st sata. 2st utgångar för skärmar, flera usb utgångar etc.
Det är vad jag kallar en vettig laptop bör ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gamla 15,6" Lenovo P52. 4st ramplatser, 2st m.2 ssd platser, 1st sata. 2st utgångar för skärmar, flera usväb utgångar etc.
Det är vad jag kallar en vettig laptop bör ha.

Världen förändras. Min 14" Thinkpad T43p har RS-232, DB-25, VGA, PCMCIA och DVD-RW.

Idag har Dell XPS 13 (2023) färre portar än MacBook Air!

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att automatiska uppdateringar är av från dag ett (och till att man fortfarande kör Win10).

Permalänk
Medlem

Testade mina två NVMe diskar nu och båda två har full prestanda.
En 980 Pro och en 970 evo dock så körs bägge i PCIe 3.0.

Windows 11 uppdaterad med senaste uppdateringar från MS.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Nån som fiskat upp vad detta beror på, om det är en bugg eller nån "feature", typ virusscanning e.dyl som dödar prestanda?
Låter ju för mig som en bugg, det kan ju inte vara meningen att sänka prestanda från 7000 MB/s till 1000MB/s...