Permalänk

skriva € och \ med tangentbordsknapp

Hej,

Jag undrar om någon vet hur man skriver tecknet för Euro=€ med enbart
tangentbordsknapp med siffran 4: (€$¤4$) på tangentbordet och \=bakstreck och
omvänt snedstreck och ' (apostrof, grave) med enbart tecknet med tangentbordsknapp: (\`´|') och hur man gör \ vid piltangenterna [><|\) med för tangenter. Hur man gör danskt ae och Ø utan siffertangenterna vill jag även veta.

Jag har lite grand nedsatt synförmåga.

Hälsningar

Anders

Permalänk

På ett tangentbord med svensk layout så gör du Euro-tecknet € med AltGr+5 (AltGr kan också ersättas med Alt+Ctrl).
Backslash \ gör du med AltGr+Plus, dvs knappen till höger om nollan i sifferraden ovanför alla bokstäver.
Danska bokstäver går inte att göra utan siffertangenter vad jag vet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante36XyAl:

Hej,

Jag undrar om någon vet hur man skriver tecknet för Euro=€ med enbart
tangentbordsknapp med siffran 4: (€$¤4$) på tangentbordet och \=bakstreck och
omvänt snedstreck och ' (apostrof, grave) med enbart tecknet med tangentbordsknapp: (\`´|') och hur man gör \ vid piltangenterna [><|\) med för tangenter. Hur man gör danskt ae och Ø utan siffertangenterna vill jag även veta.

Jag har lite grand nedsatt synförmåga.

Hälsningar

Anders

€-tecknet ligger som standard på alt gr E i windows.
\ (backslash) ligger på alt gr + (plustecknet bredvid nollan ovanför P och Å).
Danska ä och ö måste man ställa om språket för att få fram lätt, har för mig att de funkar med alt gr om man ställer om tangentbordsspråk till svenska (finland).

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Moderator
Moderator

Om du har möjlighet att ställa om tangentbordslayouten till Svenska med Samiska så får du möjligheten att skriva bland annat danska tecken rätt smidigt med AltGr + ä/ö.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Datavetare

Nu kör du Windows, beroende på hur hur viktigt detta är kan det vara relevant att veta hur det fungerar på andra OS.

Med svenskt tangentbord fungerar det så här i MacOS
€: shift-4
$: option-4
ø: option-ö
æ: option-ä
\: shift-option-7

Sen är det fullt möjligt att definiera egna varianter. T.ex så att gmdl översätts till 🥇 om man trycker gmdl-<NÄSTA TECKEN>. Detta är en standardfunktion i MacOS att definiera sådana snabbkommandon (ligger under Keyboard/Text replacements).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer