Nvidia skruvar upp priset på Geforce RTX 4000-serien i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

du kan köpa en 4070 för 600€ i amazon.de frakten till sverige gör de billigare än webhallen. sverige är ett skämt

Njaaa, amazon ändrar ju så du får betala svensk moms när du beställer från .de
Tillexempel, RTX 4070 från Palit för 609€. Lägg det i kassan, gå vidare för att betala, då är priset helt plötsligt 639,70€
Sen 5.99€ i frakt = 645.69€ (nice😎) och med deras växelkurs på 12,05:- så är du uppe i 7780,68:-
Betalar du i Euro och därmed låter din bank sköta växlingen så brukar det oftast bli lägre. Om man går efter aktuell växelkurs på valuta.se just nu på 11,79:- så blir summan 7613,78:-

Samma kort på amazon.se kostar 7667:- med fri frakt om man har prime. Webhallen tar 7749:- = 82:- billigare. Så det lönar sig inte alls lika mycket att beställa från amazon.de som det gjorde förr när man betalade den tyska momsen som är lägre. Dock skiljer sig utbudet mellan Svenska och Tyska amazon, men priset blir i slutändan oftast samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Stämmer inte riktigt längre:
https://nyhetsrum.pricerunner.se/posts/pressreleases/apple-ho...

"Här passade Apple istället på att höja priset på fjolårets Iphones. När sajten blev tillgänglig igen efter eventet hade den billigaste versionen av Iphone 13 och 13 Mini plötsligt blivit 700 respektive 400 kronor dyrare."

De äldre telefonerna höjdes både på apples egna butik och till återförsäljare.

I detta fallet så var det i samband med iPhone 14 releasen och då sänkte man dollar priset på iPhone 13 men i och med att kronan sjunkit kraftigt under året så höjdes svenska priserna istället.

Permalänk
Medlem

Det är helt hutlöst att grafikkort ska vara dyrare än en konsoll. Det skulle vara intressant att se hur mycket PC byggandet har minskat över de senaste åren pga prisutvecklingen.

Permalänk
Medlem

Hmm jag "hann" köpa ett tredjeparts 4080(MSI) för 14.900Kr, klart nöjd med prestanda det är trots allt ~50% snabbare än RTX3080 och svalare/drar mindre ström om man inte maxar med RT. Men trots det verkligen inte nöjd med priset, det är ju helt löjligt, men eftersom spel är ett av mina större intressen så får det duga ändå. Ville inte ha 4090, tycker det kan dra för mycket ström för min smak då lever jag hellre med lite lägre prestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har äntligen lyckats komplettera datorbygget med sista delen. Började 2021 innan allt blev helt orimligt dyrt. Fick tag i ett 4070 ti för under 10k. Men det här är blev nog sista bygget jag gör. Nu får den hålla i 10 år! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av dix_xib:

Förstår inte vad du skriver. Men kanske har lite för mycket fredag i skallen.

Kan ha varit lite klumpigt formulerat av mig. Det jag syftade på vara att hoppet från 3000-serien till 4000-serien var ganska litet om man ser till hela generationen och inte bara 4090, och att större delen av 4000-serien lika gärna hade kunnat heta 3000 Super.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan ha varit lite klumpigt formulerat av mig. Det jag syftade på vara att hoppet från 3000-serien till 4000-serien var ganska litet om man ser till hela generationen och inte bara 4090, och att större delen av 4000-serien lika gärna hade kunnat heta 3000 Super.

4080 levererar också prestandamässigt, rejält snabbare än 3090Ti och ~50% snabbare än sin 80-namne 3080. Och det är utan DLSS3 och frame generation. Dock har ju priset ökat med nästan 80% vilket grumlar glädjen ordentligt, liksom att man snålar med minnesbussen ser man till den borde detta varit ett 70-kort men prestanda är som sagt brutalt bra så egentligen är priset det enda man bör klaga på.
Men sen blir den kreativa namngivningen värre ju lägre ner man går i serien, men inte som att det är något nytt egentligen. Tillverkarna har alltid försökt att förföra med kreativ namngivning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MFlurre:

Njaaa, amazon ändrar ju så du får betala svensk moms när du beställer från .de
Tillexempel, RTX 4070 från Palit för 609€. Lägg det i kassan, gå vidare för att betala, då är priset helt plötsligt 639,70€
Sen 5.99€ i frakt = 645.69€ (nice😎) och med deras växelkurs på 12,05:- så är du uppe i 7780,68:-
Betalar du i Euro och därmed låter din bank sköta växlingen så brukar det oftast bli lägre. Om man går efter aktuell växelkurs på valuta.se just nu på 11,79:- så blir summan 7613,78:-

Samma kort på amazon.se kostar 7667:- med fri frakt om man har prime. Webhallen tar 7749:- = 82:- billigare. Så det lönar sig inte alls lika mycket att beställa från amazon.de som det gjorde förr när man betalade den tyska momsen som är lägre. Dock skiljer sig utbudet mellan Svenska och Tyska amazon, men priset blir i slutändan oftast samma.

jag har missat att kronan är så sketen att den är 12 per euro nu bara någon månad sen var det 10 vad fan händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Nya kemikalieskatten? Ska ju såklart kunderna betala på en redan svindyr produkt. /S

Vad har Nvidia med kemikalieskatten att göra? Dessutom så har den inget med grafikkort att göra.

Skrivet av alexman:

jag har missat att kronan är så sketen att den är 12 per euro nu bara någon månad sen var det 10 vad fan händer

Euron har inte haft en växelkurs på 10 sek på över ett och ett halv år. Senast den var kring 10 kronor var i oktober 2021.

Skrivet av MFlurre:

Njaaa, amazon ändrar ju så du får betala svensk moms när du beställer från .de
Tillexempel, RTX 4070 från Palit för 609€. Lägg det i kassan, gå vidare för att betala, då är priset helt plötsligt 639,70€
Sen 5.99€ i frakt = 645.69€ (nice😎) och med deras växelkurs på 12,05:- så är du uppe i 7780,68:-
Betalar du i Euro och därmed låter din bank sköta växlingen så brukar det oftast bli lägre. Om man går efter aktuell växelkurs på valuta.se just nu på 11,79:- så blir summan 7613,78:-

Samma kort på amazon.se kostar 7667:- med fri frakt om man har prime. Webhallen tar 7749:- = 82:- billigare. Så det lönar sig inte alls lika mycket att beställa från amazon.de som det gjorde förr när man betalade den tyska momsen som är lägre. Dock skiljer sig utbudet mellan Svenska och Tyska amazon, men priset blir i slutändan oftast samma.

Stämmer bra det. I Tyskland har man 19% moms istället för 25%. Så det är där den stora skillnaden ligger. I praktiken handlar det om några hundringar beroende på modell.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Meh... Här sitter man och väntar på att de ska sänka priserna, och då höjer de dem istället...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fahla:

Nvidia kan ta sina ockerpriser för dom vet att folk kommer att köpa endå,för det gör vi ju...

Gick och köpte AMD istället, 6950 XT för 7 600kr.
Nvidia kan ta sin 40-serie och stoppa den där solen inte skiner

Skrivet av burken111:

Läste någonstans att nästa gen kommer först 2025. Kommer 3000 serien att orka dit eller kommer det komma spel där som kräver 4000 serien from nu?

Kommer nog inte ske någon drastisk förändring sett till kraven på spel förrän nästa konsolgeneration. Visserligen skulle det vara att om nya Unreal Engine 5-titlar skruvar upp sakerna en aning, men isåfall är det fortsatt okej med 30-serien så länge man är beredd att matcha konsol-inställningarna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Växelkursen kan ju ha nått att göra med det också. Dollarn ligger runt 11 kr, Euron runt 12 kr. Deprimerande. Blir nog fler räntehöjningar från riksbanken bara så ni vet.

Nice, slå till med 5% ränta för min del så det svider på folk som tagit lån de egentligen inte klarar av.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Läste någonstans att nästa gen kommer först 2025. Kommer 3000 serien att orka dit eller kommer det komma spel där som kräver 4000 serien from nu?

I vilket fall finns det ingen anledning att köpa något nytt grafikkort innan man i så fall hamnar i den situationen, för de lär knappast bli dyrare över tid p.g.a. den låga efterfrågan.

Skrivet av the squonk:

4080 levererar också prestandamässigt, rejält snabbare än 3090Ti och ~50% snabbare än sin 80-namne 3080.

Tyvärr också nästan 50% dyrare vilket gjorde uppgradering från 3080 OC orimligt. 😪

Skrivet av Yatagarasu:

Kommer nog inte ske någon drastisk förändring sett till kraven på spel förrän nästa konsolgeneration. Visserligen skulle det vara att om nya Unreal Engine 5-titlar skruvar upp sakerna en aning, men isåfall är det fortsatt okej med 30-serien så länge man är beredd att matcha konsol-inställningarna.

Beror nog på vilket kort man har ur 30-serien, ett vanligt 3080 10 GB är ju mer än dubbelt så snabbt som Xbox Series X, och väldigt många sitter med grafikkort med 8 GB VRAM så där förutser jag inte heller någon kris, kanske framförallt för att DirectStorage kommer bli standard för tyngre AAA-spel. Med tanke på att spelutvecklingen och/eller spelsläppen bromsade in markant under C19-åren så skulle jag bli förvånad om det kommer något som kan klassificeras som "ospelbart" annat än möjligen i 4K-upplösning utan DLSS.

Många trailers ger snarare intrycket av att spel som kunde släppts för fem år sedan börjar komma ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

Läste någonstans att nästa gen kommer först 2025. Kommer 3000 serien att orka dit eller kommer det komma spel där som kräver 4000 serien from nu?

mitt 1080ti håller fortfarande, så jag vet int evarför ett 3000 kort inte ska klara sig?

handlar mer om vad du villhöver mer än något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Nice, slå till med 5% ränta för min del så det svider på folk som tagit lån de egentligen inte klarar av.

folk tog lån för att dom inte hade något val. Svårt att hyra hus liksom och kostnaden för detta skulle nog vara bra mycket dyrare än ett lån ens med 5% ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

folk tog lån för att dom inte hade något val. Svårt att hyra hus liksom och kostnaden för detta skulle nog vara bra mycket dyrare än ett lån ens med 5% ränta.

Dettta är sådant jävla skitsnack. Jag vet hur tufft det var på 40-talet, 50-talet, 60-talet och gå vidare.
Ni ska inte ha lån, ni hör inte till.Tagga ner REJÄLT på lånen eller sug på frukten.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

folk tog lån för att dom inte hade något val. Svårt att hyra hus liksom och kostnaden för detta skulle nog vara bra mycket dyrare än ett lån ens med 5% ränta.

5% ränta är helt ok.

Skrivet av boibo:

folk tog lån för att dom inte hade något val. Svårt att hyra hus liksom och kostnaden för detta skulle nog vara bra mycket dyrare än ett lån ens med 5% ränta.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Fy va ruttet av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Fy va ruttet av dom.

Att de ville leva likt alla andra? Gör du inte gränserna nu så kommer säkert en S1 mechanic och "återskapar". Laxsjö..
En vacker dag, då skall jag och Laxsjön åk ut. ta't lugnt,

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

I detta fallet så var det i samband med iPhone 14 releasen och då sänkte man dollar priset på iPhone 13 men i och med att kronan sjunkit kraftigt under året så höjdes svenska priserna istället.

Man sänkte dollarpriset men höjde det svenska priset för att kronan redan i höstas var i sämre ställt mot dollarn än den var hösten 2021 när iphone 13 släpptes. Jag tror vi kommer få se ännu dyrare priser på iphone 15 i höst då svenska kronan försvagats ytterliggare. Vad Nvidia gör är precis vad Apple gjort i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Dettta är sådant jävla skitsnack. Jag vet hur tufft det var på 40-talet, 50-talet, 60-talet och gå vidare.
Ni ska inte ha lån, ni hör inte till.Tagga ner REJÄLT på lånen eller sug på frukten.

Kan icke förstärka ditt val.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

folk tog lån för att dom inte hade något val. Svårt att hyra hus liksom och kostnaden för detta skulle nog vara bra mycket dyrare än ett lån ens med 5% ränta.

They rented homes and pices of homes increased. Mayb to make, Thigs.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

”Det är bra att svenska kronan är låg. Då säljer vi till utlandet ”. Det mantrat har man haft i snart 30 år. Men tjena, nu får vi alla känna hur det är att vara fattig, på riktigt.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

”Det är bra att svenska kronan är låg. Då säljer vi till utlandet ”. Det mantrat har man haft i snart 30 år. Men tjena, nu får vi alla känna hur det är att vara fattig, på riktigt.

Sverige importerar dock mer än vi exporterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Dettta är sådant jävla skitsnack. Jag vet hur tufft det var på 40-talet, 50-talet, 60-talet och gå vidare.
Ni ska inte ha lån, ni hör inte till.Tagga ner REJÄLT på lånen eller sug på frukten.

Spot the boomber, eller vad man säger.

bostadsbristen är en faktor. Jag har inte lån, jag hyr. Räntan kommer påverka mig också.
Betalar redan 11k i månaden i hyra.. med parkering och el/varmvatten blir det närmare 12500kr/månaden.

Jag är inte emot att räntan höjs, jag skulle gärna se 10% ränta så priserna sjönk så jag kan köpa nått också, det är vad alla vill. så priserna kommer inte sjunka.

Det man borde införa är förbud mot spekulation, man måste vara folkbokförd i bostaden 10 år. Företag får inte äga bostadshus.

Det går dock inte att ignorera problemen urbaniseringen tillför. Men samtidigt är kommuner så jävla emot att låta folk bygga på landet. I umeå är kommunen den enskilt största bromsklossen till bostadsbyggande. tex bönder som vill dela upp marken för bostäder får nej på det, trots att marken bara varit en gloriferad gräsmatta senaste 50 åren. ingen skulle acceptera att bruket startar igen för ingen av dom som äger miljonvillorna kommer gilla när man ska spruta ut kopiss på åkern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

”Det är bra att svenska kronan är låg. Då säljer vi till utlandet ”. Det mantrat har man haft i snart 30 år. Men tjena, nu får vi alla känna hur det är att vara fattig, på riktigt.

Om du har för lite pengar så kan du väl bara exportera lite? Kom igen nu, det blir kul!

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det kommer en höjning till på all elektronik veckan som kommer då dom höjer kemikalieskatten nu i veckan som kommer också
Fick mail från webhallen nyss där dom meddelade prishöjningar bästa vecka pga höjningen av kemikalieskatten :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Sverige importerar dock mer än vi exporterar.

Är det så? Jag trodde det var tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Sverige importerar dock mer än vi exporterar.

Nej sverige exporterar mer än vi importerar.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det så? Jag trodde det var tvärtom.

Ja du har rätt är tvärtom 🙂

Visa signatur

In science we trust!