Valve drar igång sommarrea – lägre pris på Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Valve drar igång sommarrea – lägre pris på Steam Deck

Steams årliga sommarrea är i full gång. Utöver hundratals spel erbjuds upp till 20 procent rabatt på handhållna datorn Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var nästan intressant tills jag läste att Steam Deck skärmen täcker bara 70% av sRGB. 100% sRGB är redan pinsamt dåligt 2023, men 70%?? Kan lika gärna vara en svartvit skärm.

Permalänk
Medlem

Det har jag väntat på. Jag hoppas på att Elden Ring har sjunkit i pris (ska kolla när jag kommer hem).

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av headphoneninja:

Det var nästan intressant tills jag läste att Steam Deck skärmen täcker bara 70% av sRGB. 100% sRGB är redan pinsamt dåligt 2023, men 70%?? Kan lika gärna vara en svartvit skärm.

Jag äger en SteamDeck, skulle inte säga att det är något jag märkt av varken i spel eller vid tittande på youtube eller film.

Snarare upplevs skärmen extremt skarp och bra färgåtergivning om något…?

Men när du säger såhär så blir man ju tveksam på sitt eget omdöme 🤔
Hur upplever ni andra SteamDeck -ägare detta ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag äger en SteamDeck, skulle inte säga att det är något jag märkt av varken i spel eller vid tittande på youtube eller film.

Snarare upplevs skärmen extremt skarp och bra färgåtergivning om något…?

Men när du säger såhär så blir man ju tveksam på sitt eget omdöme 🤔
Hur upplever ni andra SteamDeck -ägare detta ?

Jag tycker skärmen är bra (om än väldigt ljussvag). Den fungerar verkligen inte ute

Men tycker absolut att den har bra färger och skärpa. Tror detta är ännu ett fall av ’specs är inte allt’

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid ett gissel. Mer backlogg - eller mer spel ;).

De vanliga spelen kollar jag inte så mycket på längre. De spel jag sneglat på under rean är:

Steam deck -anpassat
Slay the spire
Dead cells

VR- titlar
A fishermans tale
The Curious Tale of the Stolen Pets

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av headphoneninja:

Det var nästan intressant tills jag läste att Steam Deck skärmen täcker bara 70% av sRGB. 100% sRGB är redan pinsamt dåligt 2023, men 70%?? Kan lika gärna vara en svartvit skärm.

Som tidigare nämnts märker jag inte av det där heller.
Tech spec-wise ser inte bra ut. I get it. Och jämför man skärmar bredvid varandra så syns det säkert.

Men det gör jag ju inte när jag sitter och spelar. Vid faktisk användning tycker jag det fungerar strålande på den fronten ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur upplever ni andra SteamDeck -ägare detta ?

Sålde min efter en månads användning. Såg absolut ingen användning av den om man har en PC/konsol. Plus ont i nacken av att titta nedåt hela tiden.

Ne, detta är nog mer för folk som kanske pendlar mycket om dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Alltid ett gissel. Mer backlogg - eller mer spel ;).

De vanliga spelen kollar jag inte så mycket på längre. De spel jag sneglat på under rean är:

Steam deck -anpassat
Slay the spire
Dead cells

VR- titlar
A fishermans tale
The Curious Tale of the Stolen Pets

Slog själv till på Slay the spire, sedan även Darkest Dungeon Ancestral edition. Har spelat det men har haft det på Epic gratis. Köpte till Steam för mods och även nyligen utkomna modden Black Reliquary som tydligen ska vara en stor rework av spelet med nytt innehåll.

Sneglar utöver det på Cult of the lambs och Rimworld :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De vanliga spelen kollar jag inte så mycket på längre. De spel jag sneglat på under rean är:

Steam deck -anpassat
Slay the spire

Gör det inte! Jag köpte det för några år sedan och hade jag spenderat de tusentals timmar jag lagt på spelet till något vettigare hade jag antagligen vart mångmiljonär vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag äger en SteamDeck, skulle inte säga att det är något jag märkt av varken i spel eller vid tittande på youtube eller film.

Snarare upplevs skärmen extremt skarp och bra färgåtergivning om något…?

Men när du säger såhär så blir man ju tveksam på sitt eget omdöme 🤔
Hur upplever ni andra SteamDeck -ägare detta ?

Tycker färgerna är rätt matta ur box tills man drar upp färgmättnaden och svärtan är rätt dålig men efter man sjusterat mättnaden tycker jag det ser bra ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Det har jag väntat på. Jag hoppas på att Elden Ring har sjunkit i pris (ska kolla när jag kommer hem).

Ladda hem appen till din telefon så kan du kika direkt

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Subnautica och slay the spire känns intressanta, finns säkert många till.
Letar efter något mysigt basbyggar spel :).

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Det var nästan intressant tills jag läste att Steam Deck skärmen täcker bara 70% av sRGB. 100% sRGB är redan pinsamt dåligt 2023, men 70%?? Kan lika gärna vara en svartvit skärm.

@headphoneninja

Håller med, fick testa en och bilden va inte bra så det vart inget köp.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag äger en SteamDeck, skulle inte säga att det är något jag märkt av varken i spel eller vid tittande på youtube eller film.

Snarare upplevs skärmen extremt skarp och bra färgåtergivning om något…?

Men när du säger såhär så blir man ju tveksam på sitt eget omdöme 🤔
Hur upplever ni andra SteamDeck -ägare detta ?

Jag har inga problem med min skärm. Supernöjd. 256gb variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Alltid ett gissel. Mer backlogg - eller mer spel ;).

De vanliga spelen kollar jag inte så mycket på längre. De spel jag sneglat på under rean är:

Steam deck -anpassat
Slay the spire
Dead cells

VR- titlar
A fishermans tale
The Curious Tale of the Stolen Pets

Kan verkligen rekommendera Dead Cells.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oggie:

Subnautica och slay the spire känns intressanta, finns säkert många till.
Letar efter något mysigt basbyggar spel :).

På min wishlist ligger lite basbyggarspel.

Terra Nil
Bygg bort ofruktsam mark - och avveckla sedan dig själv. Återställ naturen.
Backwards building!

Before we leave
Ser mest mysigt ut. Är väl egentligen det här som passar bäst som rekommendation.

Timberborn
Bävrar som bygger samhället istället ?!? Kanske mest knäppt

Astroneer
Kanske fel genre. Tredjeperson. Mer survival. Men ja - man ska ju trots allt bygga bas.

Det är vad jag har på wish list. Men ja - spelar kanske inte dem på en steam deck så de ligger väl lite i träda.
Har tidigare lagt väldigt mycet tid på att bygga produktionsbaser i Satisfactory!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har hittills köpt följande som jag tror kommer lira riktigt bra med min SteamDeck här i sommar!

Stardew Valley (34% rabatt)
Dicey Dungeons (66% rabatt)
Doom Classic Bundle (71% rabatt)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Söderbäck:

Alltid ett gissel. Mer backlogg - eller mer spel ;).

De vanliga spelen kollar jag inte så mycket på längre. De spel jag sneglat på under rean är:

Steam deck -anpassat
Slay the spire
Dead cells

Skrivet av Beltet:

Kan verkligen rekommendera Dead Cells.

Ni har fått mig att öppna ögonen lite för Dead Cells... Får kolla in det!
Tror bestämt att det finns med på GamePass va ?, kan ju testa på Xboxen först och se hur det är innan det blir ett ev. köp till Steam och därmed Deck'en. 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ni har fått mig att öppna ögonen lite för Dead Cells... Får kolla in det!
Tror bestämt att det finns med på GamePass va ?, kan ju testa på Xboxen först och se hur det är innan det blir ett ev. köp till Steam och därmed Deck'en. 🤔

Orkar man kan det vara värt att partitionera upp disken och lägga in Windows för Gamepass också och dualboota.
Tycker Handheld Companion mjukvaran har löst dom flesta av problemen med Windows på Deck nu. Nu behöver man inte fippla manuellt för att kontrollerna ska funka.
Spelprofiler för att ställa in allt precis som SteamOS. OSD osv.
Kör Monkey Island på Gamepass just nu med SteamOS fläktprofil aktiverad så det är tyst och i 48hz. Lagom 10-11w då. Inte vågat prova profilen på mer krävande spel då den är typ beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Det var nästan intressant tills jag läste att Steam Deck skärmen täcker bara 70% av sRGB. 100% sRGB är redan pinsamt dåligt 2023, men 70%?? Kan lika gärna vara en svartvit skärm.

Upplever inte skärmen som ett problem när jag spelar

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Testpilot

Detta är väl vad som känns aktuellt till en början i alla fall, tyvärr är mycket på önskelistan ej ute än (Cities Skylines 2, Starfield m.f.)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Myllerman:

Orkar man kan det vara värt att partitionera upp disken och lägga in Windows för Gamepass också och dualboota.
Tycker Handheld Companion mjukvaran har löst dom flesta av problemen med Windows på Deck nu. Nu behöver man inte fippla manuellt för att kontrollerna ska funka.
Spelprofiler för att ställa in allt precis som SteamOS. OSD osv.
Kör Monkey Island på Gamepass just nu med SteamOS fläktprofil aktiverad så det är tyst och i 48hz. Lagom 10-11w då. Inte vågat prova profilen på mer krävande spel då den är typ beta

Oj, detta var på en härligt nördig nivå måste jag säga !
Jag jobbar ändå som it-gubbe och har mina rötter från IRC-tiden med mina snart 40år…

Men detta vettefan om jag orkar 😅 (har du nån bra guide att rekommendera ?, gick iofs precis på semester)
Tänkte försöka sträcka mig så långt som att lägga in en annan launcher / ladda andra startfiler från steam så typ Diablo/Blizzard och GOG -spel funkar.

Men detta är next-level 🤓💪🏼
Lägg sedan till tdp optimering så har man resultatet till varför jag ÄLSKAR SweClockers ! ❤️

Denna communityn är tommefan den bästa på planeten. Skall bjuda hela redaktionen på en ölrunda nästa gång det är en meet n geek i en stad nära mig. 🍻👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Oj, detta var på en härligt nördig nivå måste jag säga !
Jag jobbar ändå som it-gubbe och har mina rötter från IRC-tiden med mina snart 40år…

Men detta vettefan om jag orkar 😅 (har du nån bra guide att rekommendera ?, gick iofs precis på semester)
Tänkte försöka sträcka mig så långt som att lägga in en annan launcher / ladda andra startfiler från steam så typ Diablo/Blizzard och GOG -spel funkar.

Men detta är next-level 🤓💪🏼
Lägg sedan till tdp optimering så har man resultatet till varför jag ÄLSKAR SweClockers ! ❤️

Denna communityn är tommefan den bästa på planeten. Skall bjuda hela redaktionen på en ölrunda nästa gång det är en meet n geek i en stad nära mig. 🍻👍🏼

TDP-profiler är lättare än det verkar.
Högra menyknappen långt ner - tar upp overlay för att ställa in max FPS per spel. Och TDP (med mera). Per spel alltså. När man är inne i spelet kan man fiffla.

Jaha - men vad ska man sätta då? Vad blir bra?
Vill man ha lite guidance så finns några hemsidor som har lite testade värden för olika inställningar:
Databas:
https://sharedeck.games/

Lite mer kommentarer kring olika settings per spel:
https://www.protondb.com/app/1245620

---------------------------------

Jag har lagt in heroic launcher. Den finns i repon så det är bara att söka upp och trycka på install. Busenkelt!
Svåraste är väl när man hämtar större spel så tar det tid - och då går konsolen ner i viloläge vilket ibland förstör spelhämtningarna.
Men det är inget hackande för att få det på plats

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Oj, detta var på en härligt nördig nivå måste jag säga !
Jag jobbar ändå som it-gubbe och har mina rötter från IRC-tiden med mina snart 40år…

Men detta vettefan om jag orkar 😅 (har du nån bra guide att rekommendera ?, gick iofs precis på semester)
Tänkte försöka sträcka mig så långt som att lägga in en annan launcher / ladda andra startfiler från steam så typ Diablo/Blizzard och GOG -spel funkar.

Men detta är next-level 🤓💪🏼
Lägg sedan till tdp optimering så har man resultatet till varför jag ÄLSKAR SweClockers ! ❤️

Denna communityn är tommefan den bästa på planeten. Skall bjuda hela redaktionen på en ölrunda nästa gång det är en meet n geek i en stad nära mig. 🍻👍🏼

Hehe, tyvärr en del att sätta sig in i, därav "om man orkar" 😅
Ingen enstaka guide verkar ta upp allt dessvärre men när det väl är klart funkar det bra.
Tror jag hämtade info från säker 5st olika YT videos.
Är själv inge bra på att göra guider annars hade jag kanske försökt.

Viktigaste vertygen är iaf
https://github.com/Valkirie/HandheldCompanion
alternativt
https://github.com/ayufan/steam-deck-tools

och sen om man vill ha en flashig dualboot meny och slippa "fulstarta" finns
https://github.com/ryanrudolfoba/SteamDeck-Clover-dualboot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Hehe, tyvärr en del att sätta sig in i, därav "om man orkar" 😅
Ingen enstaka guide verkar ta upp allt dessvärre men när det väl är klart funkar det bra.
Tror jag hämtade info från säker 5st olika YT videos.
Är själv inge bra på att göra guider annars hade jag kanske försökt.

Viktigaste vertygen är iaf
https://github.com/Valkirie/HandheldCompanion
alternativt
https://github.com/ayufan/steam-deck-tools

och sen om man vill ha en flashig dualboot meny och slippa "fulstarta" finns
https://github.com/ryanrudolfoba/SteamDeck-Clover-dualboot

Följde en enda video (som iofsig är rätt lång) och fixade dual boot med SteamOS+Windows 11 på en 2TB NVME jag satte in i våras. Har funkat perfekt hitintills. Går även att köra 3 eller 4 olika OS på samma disk. Här används iofsig rEFInd istället för Clover men de båda gör egentligen samma sak.

Videon finns här:
https://youtu.be/zEpcBWX9K_o

Proceduren är väldigt straight-forward och det tog mindre än en timme så var allt igång och rullade. Se bara till att ha en mus och tangentbord inkopplad under tiden, annars blir det onödigt krångligt med on-screen keyboard.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Följde en enda video (som iofsig är rätt lång) och fixade dual boot med SteamOS+Windows 11 på en 2TB NVME jag satte in i våras. Har funkat perfekt hitintills. Går även att köra 3 eller 4 olika OS på samma disk. Här används iofsig rEFInd istället för Clover men de båda gör egentligen samma sak.

Videon finns här:
https://youtu.be/zEpcBWX9K_o

Proceduren är väldigt straight-forward och det tog mindre än en timme så var allt igång och rullade. Se bara till att ha en mus och tangentbord inkopplad under tiden, annars blir det onödigt krångligt med on-screen keyboard.

Najs, verkar ta upp mycket grejor. Clover och ReFind verkar rätt lika. Valde Clover mest för att någon skrev att den lagar sig själv
om det kommer en OS uppdatering som pajar dualboot setupen.

Ett spel-tips om man gillar 2D-plattformare som passar perfa till Steam Decken. Inte svårt men roligt. Skönt flow, grafik och musik.
https://store.steampowered.com/app/1586700/MARSUPILAMI__HOOBA...

En till gullig plattformare

https://store.steampowered.com/app/334940/Yokus_Island_Expres...

Permalänk
Avstängd

Färgrymden påverkar väl mest banding och annat i gradients? Tror nog väldigt få ens ser skillnad mellan 10bit och 6bit+frc i blindtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag äger en SteamDeck, skulle inte säga att det är något jag märkt av varken i spel eller vid tittande på youtube eller film.

Snarare upplevs skärmen extremt skarp och bra färgåtergivning om något…?

Men när du säger såhär så blir man ju tveksam på sitt eget omdöme 🤔
Hur upplever ni andra SteamDeck -ägare detta ?

Tycker den är bra, har aldrig tänkt att det ser dåligt ut. Hade switch (inte oled) innan och den är ju ett skämt jämfört med SD om man nu ska jämföra med något. Har inte kollat spec på switch skärmen, kanske är bättre på papper men inte i verkligheten i varje fall

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja plocka upp FF7 Remake Integrade men spelet med även 43% rea kostar ju bara typ normal pris för ett nytt spel när de prissatt det så högt. Lite svårsmält för mig som älskar orginalet och tycker det känns "fel" att betala så högt pris för bara en liten del av orginal spelets story. Samtidigt förväntar jag mig ingen 70% rea på en bra stund på detta spel så kanske man får bita i det sura äpplet iallafall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional