Permalänk

MacBook Pro Mid-2014 13"?

Hej alla! Tror ni en MacBook Pro Mid-2014 13" räcker när man behöver en laptop för att lära sig programmera Java (KY-utbildning). Den har 16 GB RAM, men bara 256 GB lagringsutrymme. Jag antar det är SSD när den är så liten, men det står inte.

Räcker det för nybörjare på Java? Den är ju rätt gammal men jag antar att Netbeans, JDK och Git går att installera. Så värst stora projekt bör det väl inte bli i början? Risk för att den är stulen? Svårt att kräva att någon ska ha ett 8 år gammalt kvitto, men samtidigt tänker jag att man kanske inte stjäl så gamla datorer utan i första hand nya?

Tror ni jag klarar mig med denna laptop och vad bör man i så fall ge för den?

Permalänk
Medlem

256 GB lagring räcker och blir över för just java programmering, detsamma med 16GB ram, det räcka till allt du kommer att göra på utbildningen.
Java programmen är inte stora iaf i utbildningssyfte, hade till och med räckt med halva lagringen

Sen när det gäller en 8 år gammal laptop får man kanske räkna med att batteriet inte är så bra, så behöver du bra batteri/inte tillgång till eluttag så kan det bli kämpigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nenne nimbus:

Hej alla! Tror ni en MacBook Pro Mid-2014 13" räcker när man behöver en laptop för att lära sig programmera Java (KY-utbildning). Den har 16 GB RAM, men bara 256 GB lagringsutrymme. Jag antar det är SSD när den är så liten, men det står inte.

Räcker det för nybörjare på Java? Den är ju rätt gammal men jag antar att Netbeans, JDK och Git går att installera. Så värst stora projekt bör det väl inte bli i början? Risk för att den är stulen? Svårt att kräva att någon ska ha ett 8 år gammalt kvitto, men samtidigt tänker jag att man kanske inte stjäl så gamla datorer utan i första hand nya?

Tror ni jag klarar mig med denna laptop och vad bör man i så fall ge för den?

Absolut inte. Den är dessutom klassad som "obsolete" av Apple, får inte längre uppdateringar osv vilket kan skapa massa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nenne nimbus:

Hej alla! Tror ni en MacBook Pro Mid-2014 13" räcker när man behöver en laptop för att lära sig programmera Java (KY-utbildning). ...
Tror ni jag klarar mig med denna laptop och vad bör man i så fall ge för den?

Vad får dig att fundera på en MacBook Pro istället för exempelvis Dell XPS 13 eller Lenovo Thinkpad?

Själv förspråkar jag ofta just Mac, men är inte överförtjust i tangentbordslayouten för just programmering.

Hade valt något i klass med denna framför en MacBook Pro:
https://reuseit.se/produkt/lenovo-thinkpad-t480s-i5/

En MacBook Pro med Intel-kretsar från 2014 känns inte så attraktivt idag. Men kanske värd 1500:- om den är i toppskick? Enda fördelen med MacBooken är dock att du kan köra BootCamp och installera Windows 10 utan problem

Skärmen på MacBook Pro Mid-2014 13" är dock betydligt bättre än vad du hittar på flertalet PC-laptops (finns självklart undantag, men då kostar dessa därefter).

Känner du dig lite äventyrlig, så kan du även köra macOS på en Lenovo Thinkpad T480:
https://github.com/valnoxy/t480-oc

Permalänk
Medlem

Det är en SSD som standard i denna dator. Går också relativt lätt att uppgradera själv om man behöver större storlek.

I sann Apple-anda så använder de dock inte standard M2-anslutning så du kan behöva köpa till en billig adapter. Sen är det bara köpa en NVME och tuta och köra. Se nedan guide!

https://codex.so/ssd-upgrade-macbook-pro-2014

Gällande pris så skulle jag inte ge några större summor. 1000-1500kr kan vara OK om skicket är bra. Batteriet får du nog räkna med är i dåligt skick oavsett pga åldern om det nu inte blivit utbytt under perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Absolut inte. Den är dessutom klassad som "obsolete" av Apple, får inte längre uppdateringar osv vilket kan skapa massa problem.

Min mamma kör med en 2012 MBP utan problem. Den klarar upp till Catalina som fick säkerhetsuppdateringar fram till rätt nyligen. 2014 MBP klarar upp till Big Sur vilket får uppdateringar fortfarande dock inte länge till. Man kan även uppgradera inofficiellt till nyare MacOS än de stödjer officiellt i de flesta fall.

Man kan även köra Windows 10 om man vill.

Jag har flera äldre Macbooks från unibody tiden 2008-12 och de fungerar bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Jori:

Sen när det gäller en 8 år gammal laptop får man kanske räkna med att batteriet inte är så bra, så behöver du bra batteri/inte tillgång till eluttag så kan det bli kämpigt

OK, tack!

Skrivet av dave:

Absolut inte. Den är dessutom klassad som "obsolete" av Apple, får inte längre uppdateringar osv vilket kan skapa massa problem.

OK. Jag tänkte dock bara ha den i två år medan utbildningen pågår. Det bör den väl hålla?

Skrivet av walkir:

Vad får dig att fundera på en MacBook Pro istället för exempelvis Dell XPS 13 eller Lenovo Thinkpad?

Själv förspråkar jag ofta just Mac, men är inte överförtjust i tangentbordslayouten för just programmering.

Hade valt något i klass med denna framför en MacBook Pro:
https://reuseit.se/produkt/lenovo-thinkpad-t480s-i5/

En MacBook Pro med Intel-kretsar från 2014 känns inte så attraktivt idag. Men kanske värd 1500:- om den är i toppskick? Enda fördelen med MacBooken är dock att du kan köra BootCamp och installera Windows 10 utan problem

Skärmen på MacBook Pro Mid-2014 13" är dock betydligt bättre än vad du hittar på flertalet PC-laptops (finns självklart undantag, men då kostar dessa därefter).

Känner du dig lite äventyrlig, så kan du även köra macOS på en Lenovo Thinkpad T480:
https://github.com/valnoxy/t480-oc

Det är bara det att jag har allting Apple och kan det. Jag blir mest irriterad på Windows och kan inte gör det jag vill.

Skrivet av edson:

Gällande pris så skulle jag inte ge några större summor. 1000-1500kr kan vara OK om skicket är bra. Batteriet får du nog räkna med är i dåligt skick oavsett pga åldern om det nu inte blivit utbytt under perioden.

OK, tack!

Skrivet av dagas:

Min mamma kör med en 2012 MBP utan problem. Den klarar upp till Catalina som fick säkerhetsuppdateringar fram till rätt nyligen. 2014 MBP klarar upp till Big Sur vilket får uppdateringar fortfarande dock inte länge till. Man kan även uppgradera inofficiellt till nyare MacOS än de stödjer officiellt i de flesta fall.

Man kan även köra Windows 10 om man vill.

Jag har flera äldre Macbooks från unibody tiden 2008-12 och de fungerar bra.

Det var det jag hoppades på.