Permalänk
Medlem

Fästingar.

Nu är vi mitt uppe i fästingsäsongen, men hittar du en så kan du numera (sedan i Maj) rapportera den du hittar till SVA.

Citat:

SVA samlar in information om fästingar för att kunna studera fästingarnas utbredning i landet samt identifiera vilka arter som finns.

Vi är särskilt intresserade av ovanliga/exotiska fästingar för att kunna identifiera nya arter som inte finns i landet idag.

Har du hittat en fästing kan du berätta om ditt fynd för oss. Om du hittar många fästingar vid samma tillfälle som ser likadana ut räcker det att du skickar in en rapport. Hittar du fästingar som ser olika ut vid samma tillfälle så kan du skicka in en rapport för varje fästing.

https://rapporterafasting.sva.se/reporttick

Permalänk
Medlem

Jag brukar få några när jag utför trädgårdssysslor. De flesta fick jag nog när jag gosa lite väl mycket med grannkatten.

Är fullvaccinerad mot TBE.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd

Jag får runt 13-14 fästingar varje sommar. Haft borrelia en gång. Kommer nu rapportera om mina fynd.

(Kattägare)

Visa signatur

Ny här

Permalänk

Har 2 hundar och bor i södra Finland. Att rapportera fästingar skulle bli ett heltidsjobb för mig om man sku börja
5min i skogen så hittar du garanterat några på dig själv, och tiotalet på hundarna :/

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)