Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Samma mejl här, beställde 2 st och betalade med swish.
Trist sådant här, men hoppas att återbetalningen går fort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

För de som blir utan SSDn från Webhallen kan jag tipsa om denna istället. Snarlik prestanda men en hundring dyrare...

https://www.amazon.se/-/en/Crucial-Plus-PCIe-Gen4-Internal/dp...

not quite. performance is comparable but TBW is 220TB vs 600TB (QLC vs TLC)
SN770 is supposedly significantly more durable

if you can wait a bit more, SSD price has been falling, so 399SEK is not that far away for a 1TB SN770

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sökte i mailen när jag såg ditt inlägg och har också fått det. Och också redan hämtat ut disken. Jag hade inte köpt den för 699 då det inte är ett superbra pris, men vi får väl se hur de gör nu. Jag har svårt att se att de ska kräva tillbaka disken men de kan ju försöka få oss att betala mer i efterhand förstås.

Er affär är avslutad, du har fått disken, de har fått pengar. De kan inte kräva in mer pengar eller kräva tillbaka disken. Priset var inte orimligt prissatt så att du som kund borde ha vetat bättre, dessutom har de faktiskt levererat varan till det priset.

Eftersom det förmodligen rör sig om ett fåtal som de sålt och levererat till det priset kommer de äta kostnaden snarare än att försöka få in ev. mellanskillnaden. Kostnaden för tiden det skulle kosta personal att försöka få in det är högre än pengarna de skulle få in, för att inte tala om att du har rätten på din sida. Dessutom skulle det skapa en väldigt negativ kundupplevelse, kunder som man försökte kräva på mer pengar skulle inte handla där igen.

Det här handlar väl om att de har fått in ordrar på något hundratal diskar (eller något i den stilen) på order och inte har lust att göra en ytterligare förlust på tiotusentals kronor. Men kostnaden för de diskar som levererat får de leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Er affär är avslutad, du har fått disken, de har fått pengar. De kan inte kräva in mer pengar eller kräva tillbaka disken. Priset var inte orimligt prissatt så att du som kund borde ha vetat bättre, dessutom har de faktiskt levererat varan till det priset.

Eftersom det förmodligen rör sig om ett fåtal som de sålt och levererat till det priset kommer de äta kostnaden snarare än att försöka få in ev. mellanskillnaden. Kostnaden för tiden det skulle kosta personal att försöka få in det är högre än pengarna de skulle få in, för att inte tala om att du har rätten på din sida. Dessutom skulle det skapa en väldigt negativ kundupplevelse, kunder som man försökte kräva på mer pengar skulle inte handla där igen.

Det här handlar väl om att de har fått in ordrar på något hundratal diskar (eller något i den stilen) på order och inte har lust att göra en ytterligare förlust på tiotusentals kronor. Men kostnaden för de diskar som levererat får de leva med.

Påminner en om butiken som krävde pengar i efterhand på levererade hårddiskar som såldes till ett väldigt lågt pris. Nu kommer jag inte ihåg namnet på butiken och hittar inte när jag söker, men de gav kunden rätt i anmälan till ARN bland annat på grund av att de levererat varan till det priset. Det var rätt skoj läsning, man visste direkt att företaget försökte skrämma men inte hade något att stå på.

Någon kanske kan länka utifall det kan vara behjälpligt i detta?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simcon:

Er affär är avslutad, du har fått disken, de har fått pengar. De kan inte kräva in mer pengar eller kräva tillbaka disken. Priset var inte orimligt prissatt så att du som kund borde ha vetat bättre, dessutom har de faktiskt levererat varan till det priset.

Eftersom det förmodligen rör sig om ett fåtal som de sålt och levererat till det priset kommer de äta kostnaden snarare än att försöka få in ev. mellanskillnaden. Kostnaden för tiden det skulle kosta personal att försöka få in det är högre än pengarna de skulle få in, för att inte tala om att du har rätten på din sida. Dessutom skulle det skapa en väldigt negativ kundupplevelse, kunder som man försökte kräva på mer pengar skulle inte handla där igen.

Det här handlar väl om att de har fått in ordrar på något hundratal diskar (eller något i den stilen) på order och inte har lust att göra en ytterligare förlust på tiotusentals kronor. Men kostnaden för de diskar som levererat får de leva med.

Jo det är väl min tolkning också. Det har ju hänt att butiker försökt kräva mer betalt i efterhand, men Webhallen är väl lite mer seriös än de butikerna förstås.

Det roliga är att jag hämtade upp disken i butik, och kassapersonen var ganska pratsam med kunden före och så, så jag berättade att en del hade fått sina ordrar avbokade på grund av att den var för billig, men det var inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Påminner en om butiken som krävde pengar i efterhand på levererade hårddiskar som såldes till ett väldigt lågt pris. Nu kommer jag inte ihåg namnet på butiken och hittar inte när jag söker, men de gav kunden rätt i anmälan till ARN bland annat på grund av att de levererat varan till det priset. Det var rätt skoj läsning, man visste direkt att företaget försökte skrämma men inte hade något att stå på.

Någon kanske kan länka utifall det kan vara behjälpligt i detta?

maybe this https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657410-elgiganten-hja... ?
I really doubt that Webhallen will chase someone down for 100kr, or max 200kr difference ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

maybe this https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657410-elgiganten-hja... ?
I really doubt that Webhallen will chase someone down for 100kr, or max 200kr difference ...

Nej inte den tyvärr, men jag lyckades hitta! Clickok hette butiken. Nu kommer de bli lite rolig läsning ikväll

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200181-clickok-se-sta...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Nej inte den tyvärr, men jag lyckades hitta! Clickok hette butiken. Nu kommer de bli lite rolig läsning ikväll

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1200181-clickok-se-sta...

Eftersom många följer tråden och ClickOk ofta nämns så bör det poängteras att det fallet är ganska unikt och troligtvis inte applicerbart på andras köp. Företaget gjorde bort sig genom att ursprungligen hävda prishöjning från leverantör efter att produkten skickats, inte prisfel, och höjde sedan successivt kostnaden kunden skulle betala. Inte avbokning p.g.a. prisfel m.a.o. Användaren skrev en längre sammanfattning i en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

proton pass - lösenords hanterare

https://proton.me/pass

pris: 1€ / månaden för evigt (80% off)

Synd man inte kan ta del av denna deal när man redan har en aktiv prenumeration av deras mail, kommer bara fram till att "for only $6 a month", då jag inte är intresserad av deras Drive eller VPN, har redan två aktiva prenumerationer av VPN och Drive har jag aldrig använt....

Får skapa ett till konto hos de för att få ta del av password manager helt enkelt.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

proton pass - lösenords hanterare

https://proton.me/pass

pris: 1€ / månaden för evigt (80% off)

Fungerar dessvärre inte om man redan betalar för Protonmail ser det ut som. :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om Proton. Ska se om det är en ersättare för LastPass som börjar bli rätt dyr

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Tack för tipset om Proton. Ska se om det är en ersättare för LastPass som börjar bli rätt dyr

rekomenderar bitwarden annars, fungerar bra för mig och väldigt rimligt prissatt

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWretch:

Japp, Flip4 bespoke kom för nån vecka sen. Väntar fortfarande på tvn dock. Ett jäkla strul från både Samsung och Bring

Märkligt. Fick TV:en för några veckor sedan, men väntar fortfarande på Flip4.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vill man ha hjälp att blåsa ett företag är man välkommen att ställa frågan någon annanstans (läs: Inte Sweclockers).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag nappade oxå på samsung erbjudandet med telefon och extra för inbyte.
Denna gången sände jag in en helt oanvänd oneplus nord. Värderad till 600nåt.
Fick igår meddelande om avdrag för skick. Inte mycket pengar att bråka om men då denna var oanvänd (Iofs startad) så reagerade jag.
Är det någon som fått det ursprungliga beloppet eller är det standard att de skriver ned värdet när man sänder in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Jag nappade oxå på samsung erbjudandet med telefon och extra för inbyte.
Denna gången sände jag in en helt oanvänd oneplus nord. Värderad till 600nåt.
Fick igår meddelande om avdrag för skick. Inte mycket pengar att bråka om men då denna var oanvänd (Iofs startad) så reagerade jag.
Är det någon som fått det ursprungliga beloppet eller är det standard att de skriver ned värdet när man sänder in?

Fick min nedskriven också, så jag kontaktade Samsung som kollade med kontrollföretaget. Fick tillbaka en bild där det var inbränning, så det var bara att acceptera egentligen. Men en oanvänd är ju märkligt att den blir nedskriven 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Fick min nedskriven också, så jag kontaktade Samsung som kollade med kontrollföretaget. Fick tillbaka en bild där det var inbränning, så det var bara att acceptera egentligen. Men en oanvänd är ju märkligt att den blir nedskriven 😅

Rent krasst kan dom ju fota en skada på vilken annan mobil som helst och hävda att det är din, du är ju maktlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Rent krasst kan dom ju fota en skada på vilken annan mobil som helst och hävda att det är din, du är ju maktlös.

Jag har tagit bilder på de telefonerna som skickats in där IMEI syns just ifall de skulle jävlas.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Fick min nedskriven också, så jag kontaktade Samsung som kollade med kontrollföretaget. Fick tillbaka en bild där det var inbränning, så det var bara att acceptera egentligen. Men en oanvänd är ju märkligt att den blir nedskriven 😅

Jag fick ett mail men inte en bild med. Måste ha missat att skicka med den. Skickade in en A52s som bara var ett år gammal.
Fick svar att det var skrämbränna? Gissar på inbränningar där med men detta är något det fortfarande är garanti på så mailade tillbaka.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag fick ett mail men inte en bild med. Måste ha missat att skicka med den. Skickade in en A52s som bara var ett år gammal.
Fick svar att det var skrämbränna? Gissar på inbränningar där med men detta är något det fortfarande är garanti på så mailade tillbaka.

skärmbränna efter 1 år? I call BS, som sagt då kan de byta den på garanti.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen som att de försöker blåsa folk på en mindre slant gällande skicket på era Samsung-telefoner..

Utav ren nyfikenhet: vet ni vilket företag det var som anlitades för att kontrollera skicket? Är det MCARE?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det låter verkligen som att de försöker blåsa folk på en mindre slant gällande skicket på era Samsung-telefoner..

Utav ren nyfikenhet: vet ni vilket företag det var som anlitades för att kontrollera skicket? Är det MCARE?

Foxway.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

rekomenderar bitwarden annars, fungerar bra för mig och väldigt rimligt prissatt

bitwarden ligger under amerikansk juridik.. så är man ok med det så är bitwarden helt ok och gratis dessutom

Permalänk
Medlem

Vad är det som avgör om man kan nyttja hastigheten i disken Crucial P5 2TB? Är det pci express 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

bitwarden ligger under amerikansk juridik.. så är man ok med det så är bitwarden helt ok och gratis dessutom

Jag kör Bitwarden. Är det dåligt menar du?

Kanske värt att köpa Protonpass då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skal3t:

Vad är det som avgör om man kan nyttja hastigheten i disken Crucial P5 2TB? Är det pci express 5?

om moderkortet har stöd för Gen4 inte PCI-E 5.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av aMp:

Det låter verkligen som att de försöker blåsa folk på en mindre slant gällande skicket på era Samsung-telefoner..

Utav ren nyfikenhet: vet ni vilket företag det var som anlitades för att kontrollera skicket? Är det MCARE?

Jag skickade förvisso in en äldre telefon men var helt ärlig med skicket och har inte fått något ytterligare krav. Samma sak varje gång jag har gjort det, tror det är tredje gången med Foxway, och detsamma gäller familjemedlemmar.

Permalänk

Var det någon som lyckades knipa ett fractal north från inet? Såg aldrig priset gå live

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Jag kör Bitwarden. Är det dåligt menar du?

Kanske värt att köpa Protonpass då?

Är du mer nervös för amerikanska myndigheters spionerande än europeiskas så absolut, annars är bitwarden bra på alla sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag kör Bitwarden. Är det dåligt menar du?

Kanske värt att köpa Protonpass då?

Nej då, Bitwarden är dunder. Allting krypteras lokalt på din enhet innan det skickas till deras moln, där Bitwarden i sin tur också krypterar det. Och eftersom det är krypterat innan något lämnar dig så kan inte ens de själva läsa dina uppgifter med en pistol mot huvudet, dvs zero-knowledge-encryption. För bra och snabbt skydd köp YubiKey (något man ska ha oavsett vilken manager man kör, lita inte på någon) eller någon annan säkerhetsnyckel de stödjer. Aktivera sedan 2FA/MFA med din YubiKey + lösenord.

Med det så ska du sitta ganska säker.

Duger inte det kan du skippa deras moln och hosta allt lokalt hos dig istället, för att synca lösenord mellan enheter om du vill gå all-in. Finns även för offline-server, men då tappar man lite grejen med att det blir syncat från din stationära till mobilen/laptopen när du är ute. Jag har knappt kollat in det själv, då det känns överdrivet för en privatperson.

Guide för att hosta själv: https://bitwarden.com/help/install-on-premise-windows/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro