Krönika: Teknikutvecklingen avstannar – men det gör också uppgraderingsbehovet

Permalänk

På sätt och vis bra att tekniken stagnerar så att utvecklare kan fokusera på att göra det bästa spelet med befintlig grafikteknologi istället för att utveckla nya tekniker för att maxa grafiken på senaste hårdvaran. Glaset är halvfullt.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt tycker jag ibland att vi bara kan pausa det här racet för mer prestanda och se till att vi mjukvarumässigt kan använda allting vi har redan nu. Så mycket oanvänd potential och vi kunde istället bara foksuera allting på energieffektivitet.

Drömmen om bärbar ps5-prestanda fortsätter

DLSS är ju helt rätt väg att gå och om världen skulle tvingas till att hitta liknande nya lösningar skulle det vara toppen.

Permalänk
Medlem

Uppgradera laptop

Hej! Jag har med stort intresse läst krönikan och håller med vad som sägs i den. Har en Lenovo x1 (ej carbon) som jag köpte begagnad 2017. Använder den till Lightroom, Photoshop och lite video när jag inte har tillgång till min stationära dator. Nu går det långsamt och i vissa fall slutar programmen att fungera, så nu känns det relevant att uppgradera den bärbara.

Permalänk
Medlem

Håller med.
Är man på minst AM4 med en mid-high end CPU (3600x te.x) eller en 9th gen core i5/7 eller högre, samt ett grafikkort runt gtx 1080 klassen är det svårt att motivera en "budget" uppgradering.

Priserna börjar komma ner på GPU:er men fortfarande inte mycket vinst i prestanda t.ex ett gtx 1070 vs RTX 3060. ca 10~20% prestanda vinst för nästan 5000kr... inte värt det imho.

ett maxat system som för drygt 10 år sedan kostade 10k kostar idag närmre 20.

man sitter längre på hårdvaran och går inte miste om mycket med andra ord.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Pågått ett tag, men håller med AF.
Byggde dator 2011, byggde ny 2017, funderar på att bygga nästa gen årsskiftet 2023/2024, tiden emellan blir allt längre.
Tycker man borde fått en 4K spelburk och skärm för rimlig peng då, men vet att jag inte vill lägga den pengen med allt vad det innebär.
Gick från Iphone 8 till Iphone 13, lång tid, om inget händer lär jag inte byta 13 på många år.
Skillnaden mot senaste är helt enkelt för liten.

Permalänk
Medlem

Ja om det inte vore för högupplöst 4K+ VR så hade jag inte uppgraderat alls de senaste 5 åren.
Sitter på 11900K med Nvidia 4090 FE, men det räcker ändå inte helt till för smärtfri upplevelse i flygsimulatorn DCS i VR. Kommer definitvt uppgradera till 13900K + Z790 mobo innan vintern är här.

För mig så styrs uppgraderingarna helt klart av vad man gör med sin dator. Är det bara Diablo 4 så klarar man sig på betydligt billigare grejer än t ex RTX 4090. Likaså för den som bara betalar räkningar på datorn och surfar på YouTube, så klarar man sig utmärkt med inbyggda grafikchipet och en FHD-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Att hårdvaruutvecklingen har stannat av är inte den tråkiga biten, det är stagnationen på mjukvarusidan/användningsområden.

Jag tror ju att det där går i vågor. En klassisk hönan eller ägget.

Ett område jag tror att AI kommer få betydelse för är utveckling av programvaror som drar bättre nytta av dagens hårdvara på olika sätt. Kanske inte så mycket igenom att skriva optimerad kod automagiskt utan genom att det kommer bli lättare för många fler att nå en högre teknisk nivå när man kan få maskinell hjälp att sortera fram gångbara lösningar på olika problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

åh gud vad jag skrattade för 30ish år sedan åt min polare som tjatat på sin pappa om att ta hem en dator från VM-Data.
hans far kom hem med en AST (All Shit Together) och bilden i artikeln påminde mig om den händelsen xD

Det här får mig att tänka det här inlägget, "vi är tillbaka där vi en gång började" prismässigt. När PCn gjorde intåg i svenssons hem.

I förhållande till prestanda då och vad man kunde uträtta jämfört med idag så var det en rätt dyr investering, jag menar folk hade knappt internet då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Välkommet ur ett klimatperspektiv.

This. Ska vi ha en chans att ställa om, måste folk minska konsumtionen drastiskt.

Jag tror teknik kommer ha en viktig roll att spela i att minska resandet, (AR-kontor, eller AR-semester, någon?), men att bara hälla på mer beräkningskraft på gamla lösningar är inte vägen framåt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det här får mig att tänka det här inlägget, "vi är tillbaka där vi en gång började" prismässigt. När PCn gjorde intåg i svenssons hem.

I förhållande till prestanda då och vad man kunde uträtta jämfört med idag så var det en rätt dyr investering, jag menar folk hade knappt internet då.

När jag köpte min första pc så var internet i princip newsgroups 😉 BBSer var den stora grejen då och datorn kostade mellan 3 och 4 månadslöner och det var instegsmodellen 486sx (lön efter skatt)