Värt att uppgradera processor och vilken isåfall

Permalänk

Värt att uppgradera processor och vilken isåfall

Hej.
Jag skulle behöva hjälp om jag ska uppgradera processor och vilken isåfall.

Jag har följande dator för tillfället
Fractal Design Define R5
Intel i7-6700K
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
MSI GeForce RTX 3080
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 4X8Gb
ASUS ROG Strix 1000W / 80+ Gold
Noctua NH-D15

3 SSD diskar och 2 mekaniska
Windows 10 Pro

skärm Acer ConceptD 27 4K
och en 24 tums asus

Gör en del fotoredigering men väldigt lite och hobbymässigt med capture one 20.
men mestadels spelar jag, väldigt blandat men
Cyberpunk
Red Dead 2
SCUM
Cities skylines
bl.a.

Jag kommer vilja köra Starfield, Stalker 2 och annat som kommer. Jag spelar mest i 1440p ibland 4k på mindre krävande spel.
Funderar nu på om jag kanske ska uppgradera processorn för win11 inte verkar stödja den (ja vet att man kan få det att funka ändå) Men kanske dags.

Kommer jag märka av en uppgradering och fungerar det att behålla resten av systemet?
AMD eller intel spelar inte så stor roll men vill gärna inte byta mer en moderkort och processor men är lite lost på
den fronten

Tänker budget på max 6-7 kanske

Glömde lägga in CPU kylaren
Permalänk
Medlem

Om du vill behålla minnena så kan Ryzen 7 5800X3D vara ett alternativ, plus ett AM4 (B550?) moderkort. Det lär ge en märkbar prestandahöjning i de flesta spelen. Imorgon när Inet har en exklusive stream för SweClockers-medlemmar så finns det en möjlighet att den kommer reas ut där. Antagligen något moderkort också.

Det blev ingen rea på det :(
Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Lite mer än 6-7 tusen. Men typ?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk

Ursäkta kapningen men vart och när kommer denna stream kunna ses.
Samt håller med att 5800x3d vore ett rejält lyft med ett vettigt 550 mobo.

Skrivet av Decster:

Om du vill behålla minnena så kan Ryzen 7 5800X3D vara ett alternativ, plus ett AM4 (B550?) moderkort. Det lär ge en märkbar prestandahöjning i de flesta spelen. Imorgon när Inet har en exklusive stream för SweClockers-medlemmar så finns det en möjlighet att den kommer reas ut där. Antagligen något moderkort också.

Permalänk
Skrivet av Decster:

Om du vill behålla minnena så kan Ryzen 7 5800X3D vara ett alternativ, plus ett AM4 (B550?) moderkort. Det lär ge en märkbar prestandahöjning i de flesta spelen. Imorgon när Inet har en exklusive stream för SweClockers-medlemmar så finns det en möjlighet att den kommer reas ut där. Antagligen något moderkort också.

Är det värt att lägga lite extra och uppgradera minnena också?
Såg att det var AM4. hur framtidsäker är den? kan väldigt lite om AMDs uttbud men har hört att intel kör väl sista på nuvarande socket?

Skrivet av MrQke:

Om jag behöver in med minnen också så kan jag höja ribban lite men hade helst velat slippa men är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theinfallible:

Är det värt att lägga lite extra och uppgradera minnena också?
Såg att det var AM4. hur framtidsäker är den? kan väldigt lite om AMDs uttbud men har hört att intel kör väl sista på nuvarande socket?

Om jag behöver in med minnen också så kan jag höja ribban lite men hade helst velat slippa men är det värt det?

AM4 är helt död, AMD började använda AM5 med senaste generationen processorer. AM5 kräver DDR5-minnen. Jag skulle säga att det ändå är ganska ovanligt att uppgradera i samma sockel men om det är viktigt för dig att kunna göra det brukar AMD hålla fast längre vid sina socklar. I så fall är det AM5 och DDR5 du ska satsa på, båda är i början av sin livstid och bör finnas med ett tag till. Annars kör du 5800X3D som i många fall är den bästa processor för spel som någonsin gjordes för DDR4.

Lade till ” för spel” i sista meningen
Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Skrivet av Nachtgeist:

AM4 är helt död, AMD började använda AM5 med senaste generationen processorer. AM5 kräver DDR5-minnen. Jag skulle säga att det ändå är ganska ovanligt att uppgradera i samma sockel men om det är viktigt för dig att kunna göra det brukar AMD hålla fast längre vid sina socklar. I så fall är det AM5 och DDR5 du ska satsa på, båda är i början av sin livstid och bör finnas med ett tag till. Annars kör du 5800X3D som i många fall är den bästa processor för spel som någonsin gjordes för DDR4.

Jag kom på det efteråt att jag lär väl som du säger inte uppgradera igen på några år. Så kanske inte helt relevant hur framtidssäker den är.

Sen tänkte jag inte att minnena skulle vara nått problem men om jag ska ha nyare så behöver jag alltså bytta dom med?
Som jag svarat nån annan så är det inte hela världen och då kan jag höja budgeten för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theinfallible:

Jag kom på det efteråt att jag lär väl som du säger inte uppgradera igen på några år. Så kanske inte helt relevant hur framtidssäker den är.

Sen tänkte jag inte att minnena skulle vara nått problem men om jag ska ha nyare så behöver jag alltså bytta dom med?
Som jag svarat nån annan så är det inte hela världen och då kan jag höja budgeten för det också.

Ja, precis, senaste generationerna av processorer från både AMD och Intel (fel av mig, se nedan) av använder DDR 5 som är helt inkompatibelt med DDR 4, modulerna passar inte ens i varandras minnesplatser (med flit). Då gäller ju frågan snarare om du ska satsa på det senaste eller försöka knipa förra generationens toppgrejer på rea. SweClockers har testat alla processorer som diskuterats här i tråden så du kan ju börja med att kika där.

En fördel med att hålla ihop din gamla CPU, mobo och RAM är att det bara behövs SSD, ett billigt Chassie och nätdel (psu) för att ha en komplett dator som du kan ha till server, router, mediaspelare eller skänka till en yngre släkting eller liknande i behov av en första gamingdator. Hen får i så fall komplettera med ett rimligt grafikkort. Sälja går ju också förstås men jag tror inte det blir många slantar.

fel om Intel och DDR4
Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

AM4 använder DDR4 och 5800X3D är fortfarande bra för spel.

AM5 kräver DDR5.

Intel kan köras med DDR4 eller 5 beroende på vilket moderkort du köper. Jag kör själv en Intel Socket 1700 med DDR4 för min HTPC. Du får dock mer prestanda med DDR5.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Intel kan köras med DDR4 eller 5 beroende på vilket moderkort du köper. Jag kör själv en Intel Socket 1700 med DDR4 för min HTPC. Du får dock mer prestanda med DDR5.

Du har rätt förstås, fel av mig ovan. Trodde Intel hade lämnat den ordningen vid över gången till 13:e generationen.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av theinfallible:

Sen tänkte jag inte att minnena skulle vara nått problem men om jag ska ha nyare så behöver jag alltså bytta dom med?

5800X3D är inte lika känslig av långsammare minnen, så dina 3000MHz (CL15?) skulle fungera bra till den. Det vore ett mer prisvärt alternativ. Med ett DDR5-system så blir det dyrare och väldigt liten prestandaskillnad [i spel].

Skrivet av Kristeraguilera:

Ursäkta kapningen men vart och när kommer denna stream kunna ses.

https://www.youtube.com/watch?v=FsdjrvQSIfw
(Uppdatering: Det blev ingen rea på CPU eller moderkort :<

Streamen börjar 17:00
Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av dagas:

AM4 använder DDR4 och 5800X3D är fortfarande bra för spel.

AM5 kräver DDR5.

Intel kan köras med DDR4 eller 5 beroende på vilket moderkort du köper. Jag kör själv en Intel Socket 1700 med DDR4 för min HTPC. Du får dock mer prestanda med DDR5.

Skrivet av Decster:

5800X3D är inte lika känslig av långsammare minnen, så dina 3000MHz (CL15?) skulle fungera bra till den. Det vore ett mer prisvärt alternativ. Med ett DDR5-system så blir det dyrare och väldigt liten prestandaskillnad [i spel].

Ok. Är nog inne nu på att jag bör uppgradera minnena också så jag kan ta den senaste versionen och klara mig lite längre innan nästa byte.
Men då frågan AMD eller Intel och vilket moderkort?

gillade paketet MrQke länkade till men har hört att AMD ska vara mera prisvärt som spel processorer men har jättedålig koll på AMD.