En tid av väntan på nästa teknikgeneration - är Moorse law död?

Permalänk
Medlem

En tid av väntan på nästa teknikgeneration - är Moorse law död?

Det kanske bara är jag, men visst känns det som att Moore's law börjar plana ut?

Tillverkarna trycker ut nya generationer så fort chiptillgången tillåter, men blir det så mycket bättre, och behövs det? Folk spelar CS och är nöjda så. Alla telefoner har bra kameror och tillräcklig prestanda.

Visst känns det som väntas tid på ett nytt genombrott? Kommer AI-generering leda till en ny nivå av spelupplevelser? Kommer VR äntligen slå på bred front när Apple gett sig in i leken och alla vill vara med? Behöver vi vänta på kvantdatorerna?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Alla telefoner har bra kameror och tillräcklig prestanda.

About that...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

About that...

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Finns gott om mobiler som har både kassa kameror och dålig prestanda.
Skulle även vilja säga att bägge begreppen är subjektiva.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Personligen väntar jag på att "AI" ska hitta sin väg in i spel.

Tänk er att samtliga NPC's har blivit tränade till att vara specifika karaktärer i specifika världar. Inga mer förbestämda flervalsalternativ när det kommer till vad man vill säga eller skriva till en NPC; du säger/skriver det du vill och karaktären kommer att besvara det enligt sin egen personlighet och kommer dessutom komma ihåg vad du har sagt och när.

Mass Effect-serien med detta....... vad hade Liara tyckt och tänkt om mig?

Eller Half-life: Alyx 2, med VR och LLM implementerat. Kanske faktiskt ge en röst till Gordon för första gången ever.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Personligen väntar jag på att "AI" ska hitta sin väg in i spel.

Tänk er att samtliga NPC's har blivit tränade till att vara specifika karaktärer i specifika världar. Inga mer förbestämda flervalsalternativ när det kommer till vad man vill säga eller skriva till en NPC; du säger/skriver det du vill och karaktären kommer att besvara det enligt sin egen personlighet och kommer dessutom komma ihåg vad du har sagt och när.

Mass Effect-serien med detta....... vad hade Liara tyckt och tänkt om mig?

Eller Half-life: Alyx 2, med VR och LLM implementerat. Kanske faktiskt ge en röst till Gordon för första gången ever.

Eller ai-genererade miljöer. Finns sjukt mycket potential för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det kanske bara är jag, men visst känns det som att Moore's law börjar plana ut?

Tillverkarna trycker ut nya generationer så fort chiptillgången tillåter, men blir det så mycket bättre, och behövs det? Folk spelar CS och är nöjda så. Alla telefoner har bra kameror och tillräcklig prestanda.

Visst känns det som väntas tid på ett nytt genombrott? Kommer AI-generering leda till en ny nivå av spelupplevelser? Kommer VR äntligen slå på bred front när Apple gett sig in i leken och alla vill vara med? Behöver vi vänta på kvantdatorerna?

Vad tror ni?

Utvecklingen har ju varit på halvdöd i 15-20 år nu ( https://en.wikipedia.org/wiki/Dennard_scaling#Breakdown_of_De... ). Du kanske är för ung för att ha fått erfara hur det var innan dess?

Det finns inga gränser för hur mycket beräkningskraft vi behöver. Världen skulle bli underbar om vi hade mer.

Permalänk
Medlem

Jag antar att de kommande "noderna" allt mer kommer att ha tyngdpunkten på att minimera energiåtgången. Det håller inte att vräka på frekvens med hjälp av mera effekt och dito kylproblem osv. Ni som varit med ett tag minns säkert Pentium 4-tiden där allt kollapsade till slut. Kanske närmar vi oss punkten då vi säger adjö till x86 och går över till något betydligt effektivare. Då tänker jag till och med bortom ARM! Finns det något alternativ till att ha ALU (heltals- och flyttals-kretsar) på det sätt som idag? Kan ju hoppas att det sitter små gäng med en cola och spånar den ena tokiga iden efter den andra. Rätt som det är droppas det ett guldkorn och då gäller det att gänget är vaket nog att fånga upp den ärtan.