Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Permalänk
Skrivet av hznn:

Nu är det måndag och jag hittar inget om detta iaf

Har aktiverat det nu, kanppen för ID kom upp kl 8 nu på morgonen.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Absolut värdelöst då körkortet inte kan registreras.
Orkar inte leta fram passet som ligger gömt i någon låda någonstans.

Permalänk
Snusfri

Aktiverade det idag, vet dock inte vad jag skall använda det till

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Absolut värdelöst då körkortet inte kan registreras.
Orkar inte leta fram passet som ligger gömt i någon låda någonstans.

Körkort har inget chip, körkort är egentligen värdelöst som legitimation just för att det har ganska låg säkerhet.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Uppdaterat nyheten för att förtydliga några detaljer, däribland att det inte ersätter pass eller nationellt ID vid resa

Permalänk
Medlem

Gillar inte riktigt att privata aktörer har hand om något så viktigt som leg.

Men det är bara att gilla läget antar jag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nu behövs det även för körkort!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

I don't! Iaf inte utanför Sverige.

Körkort jepp, funkat 100% i Sverge hittils.

Lite som att säga att man klarat sig utan sommardäck sedan man blev 18 år... För man äger ingen bil. 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har använt svenskt körkort vid boarding av inrikesflyg i USA bara för att se om det gick. Det gick. Man kan naturligtvis inte räkna med det, men eftersom man är lite smidig och tog konversationen med den bastanta kvinnliga flygtjänstemannen med gott om melanin som gillar ”svenska filmer” så gick det bra. Passet var naturligtvis med.

Jo visst finns det alltid slappa människor som inte kollar. Rent tekniskt sätt så ska det inte gå, om personen i fråga gör sitt jobb Bara för det gick en gång betyder inte det att det är fritt fram ...

Jag kan säga att det är rätt riskabelt att "testa saker" när det kommer till USA. En bekant till mig skulle på jobb-resa till New York. Han hade fått ett nytt pass och i hans gamla pass hade han en sida kvar att stämpla, sen var den fylld. Han ville gärna "få den sista stämpeln" så han tog med det gamla passet också. Han hade alltså med sig både det nya och gamla passet. När han kom fram till kontrollen så bad om att få en stämpel i det gamla passet också för att få den komplett, då började dom misstänka att något inte stod rätt till och han fick inte komma in i landet. Var bara betala för en återresa och åka hem igen

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Aktiverat, rätt coolt hur den scannade passet. Nu måste 50+ jag fundera på vad jag ska använda det till, kanske legitimera mig när jag köper energidryck på matbutiken?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tror hen menar att det bidrar till att folk hamnar utanför samhället, vilket det absolut kan göra men det ska ju å andra sidan inte vara ett hinder för att göra livet smidigt för majoriteten.

Men samtidigt så kan du som icke-svensk få BankID, körkort och få rösträtt i Sverige (ej riksdagsval).

Räcker ofta med att ha blivit tilldelad svenskt personnummer och vara skatteskriven i Sverige.

Ang. minoriteter, så är det väl uppskattningsvis omkring en miljon personer som har permanent uppehållstillstånd (PUT) i Sverige? Min japanska sambo är en av dessa.

Kan tycka att PUT också borde ingå i det digitala ID-kortet. Det är trots allt en betydligt säkrare ID-handling än ett svenskt körkort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av THB:

Aktiverade det idag, vet dock inte vad jag skall använda det till

Jag tänker lite det samma.
Utöver pass när man flyger så har jag inte visat någon form av ID de senaste 15-20 åren ungefär. Så jag vet inte riktigt vad jag skulle använda det här till. 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har alltid plånbok med mig men det kan ju vara bra att ha i mobilen ändå.
Men som ovan skrev, vet inte vad jag ska ha det till. Har inte visat leg på över 20 år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Men inget digitalt körkort i sikte... Mitt körkort är absolut enda anledningen till att jag äger en fysisk plånbok, hade varit trevligt att så småningom få bli plånboksfri

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Nu behövs det även för körkort!

Varför? De flesta har ju pass och kan skapa ett e-leg den vägen.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av UndaC:

Jag tänker lite det samma.
Utöver pass när man flyger så har jag inte visat någon form av ID de senaste 15-20 åren ungefär. Så jag vet inte riktigt vad jag skulle använda det här till. 😅

Typ samma, har använt pass när jag hämtat ut paket från Bring/DHL/UPS eftersom de inte haft legga med BankID som Postnord så kan nog vara användbart till det i #framtiden

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av reverend benny:

Varför? De flesta har ju pass och kan skapa ett e-leg den vägen.

Tror personen syftar på ett e-körkort.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Får nog dras med fysisk legitimation ett tag till. Känns som det kan ta ett tag innan det accepteras brett och fullt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Fixat.
Kan väll vara bra att ha om man glömmer plånboken nån gång.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tror personen syftar på ett e-körkort.

Rent lagligt behöver man ha körkort med sig men du kan inte straffas för att du saknar det ifall du kan styrka din identitet på annat sätt. Så om Polisen accepterar detta som en legitimation så kan man lämna körkortet hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Har aktiverat det nu, kanppen för ID kom upp kl 8 nu på morgonen.

Då förklarar de allt. Men tråkigt detta gäller IDs som man ej går runt med. Dom få gånger man reser behöver man pass. Körkort är ju det man kanske ska införa istället.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av UndaC:

Jag tänker lite det samma.
Utöver pass när man flyger så har jag inte visat någon form av ID de senaste 15-20 åren ungefär. Så jag vet inte riktigt vad jag skulle använda det här till. 😅

Bara för att du inte blir leggad för Redbull på Ica.

(True story, hände mig för typ en månad sedan. Får ta det som att jag är ung och fräsch.)

Annars, Apoteket. Typ det enda jag använder leg till annars, hämta ut receptbelagd medicin.

Permalänk
Medlem

Done.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är informativt och beklagligt att ingen vad jag kan se ännu reagerat på att ett privat företag framöver även registrera i realtid vem som använder sin legitimation och var.

Det råder en kollektiv missuppfattning att allt måste vara "online" för att fungera och vara säkert. Ett bra motexempel är en (välgjord) sedel.

Det verkar också vara så att vi vant oss vid att identifiera oss i allehanda nya situationer där vi istället vore hävda vår rätt till privatliv, tex när vi hämtar ut paket eller köper tobak.

Jag betackar mig för en våg av whataboutism här, utan fundera istället - för varje situation där du identifierar dig - hur en integritetsbevarande funktion skulle fungerat i dess ställe, och vem som har intresse och/eller vinst i den lösning vi ser istället.

En invers lärdom av vår sista integritetsdebatt, den om ipred, är att ta det i många många små steg istället, utspritt på många aktörer. Tusentals små nålstick så är privatlivet dött innan vi förstår vad som hänt.

Argumentet "det är ju bara en valfri grej och det finns alternativ du behöver inte om du inte vill så vik en foliehatt av ditt rena påsmjöl" kan vi ju retroaktivt applicera på tex hur vi betalar räkningar idag - går det att gå till banken och få dem betalade för den som önskar eller behöver? När nya alternativet blir utbrett tas förstås det gamla för aktören ofördelaktiga alternativet bort.

En annan vinstökande ändring är den välsignade övergången från kontanter till betalkort. Det är till och med ok att ha kontantlösa butiker enligt lagen. Bankerna hyvlar av procent på ALLT som omsätts i handeln, som en extra moms till privata oligopol, och det är du som betalar för den med högre butikspriser fast du ser den inte. Och just det, vad vem köper var och när registreras såklart.

Poängen med mitt raljerande här är inte att få motexempel, jag vet redan hur fast samhället är i sina bekväma tankesätt, utan att kanske inspirera kloka medmänniskor till att alltid tänka från andra hållet: "vem vill detta, varför, vad vinner de på det, och vad kostar det mig?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Det är informativt och beklagligt att ingen vad jag kan se ännu reagerat på att ett privat företag framöver även registrera i realtid vem som använder sin legitimation och var.

Det råder en kollektiv missuppfattning att allt måste vara "online" för att fungera och vara säkert. Ett bra motexempel är en (välgjord) sedel.

Det verkar också vara så att vi vant oss vid att identifiera oss i allehanda nya situationer där vi istället vore hävda vår rätt till privatliv, tex när vi hämtar ut paket eller köper tobak.

Jag betackar mig för en våg av whataboutism här, utan fundera istället - för varje situation där du identifierar dig - hur en integritetsbevarande funktion skulle fungerat i dess ställe, och vem som har intresse och/eller vinst i den lösning vi ser istället.

En invers lärdom av vår sista integritetsdebatt, den om ipred, är att ta det i många många små steg istället, utspritt på många aktörer. Tusentals små nålstick så är privatlivet dött innan vi förstår vad som hänt.

Argumentet "det är ju bara en valfri grej och det finns alternativ du behöver inte om du inte vill så vik en foliehatt av ditt rena påsmjöl" kan vi ju retroaktivt applicera på tex hur vi betalar räkningar idag - går det att gå till banken och få dem betalade för den som önskar eller behöver? När nya alternativet blir utbrett tas förstås det gamla för aktören ofördelaktiga alternativet bort.

En annan vinstökande ändring är den välsignade övergången från kontanter till betalkort. Det är till och med ok att ha kontantlösa butiker enligt lagen. Bankerna hyvlar av procent på ALLT som omsätts i handeln, som en extra moms till privata oligopol, och det är du som betalar för den med högre butikspriser fast du ser den inte. Och just det, vad vem köper var och när registreras såklart.

Poängen med mitt raljerande här är inte att få motexempel, jag vet redan hur fast samhället är i sina bekväma tankesätt, utan att kanske inspirera kloka medmänniskor till att alltid tänka från andra hållet: "vem vill detta, varför, vad vinner de på det, och vad kostar det mig?"

Fast nu är det ju inte ett privat bolag bara sådär med typ Elon Musk bakom rodret. BankID är ju ett företag där bankerna är ägare. Precis som Swish. Så foliehatten kan du ta av dig tycker jag. Att vinstdrivande bolag försöker tjäna pengar är inget nytt och helt enligt standard, det kallas vinstdrivande bolag av en anledning. Det låter på dig som att dessa bolag inte ska försöka tjäna pengar? Jättekonstig argumentation du för, tycker jag. Banker, butiker som säljer saker/mat etc är inte här för att tjäna oss, dom tillhandahåller en tjänst vi betalar för, och dom är som sagt vinstdrivande. Dom sysslar inte med välgörenhet, att dom försöker tjäna mer pengar är A och O, annars skulle många av dom försvinna och det skulle bli sämre för oss konsumenter.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serverfel:

Gillar inte riktigt att privata aktörer har hand om något så viktigt som leg.

Men det är bara att gilla läget antar jag.

Ditt fysiska pass tillverkas av privata företaget Thales DIS Finland, de tillverkar även id-kortet jag har genom jobbet, men för vanliga id-kort är det tydligen Gemalto (Frankrike) och IAI B.V. (Nederländerna) som står för tillverkning respektive personalisering och kontroll. Privata företag allihop och det har gått utmärkt i många år.

Skrivet av tramsgar:

Det råder en kollektiv missuppfattning att allt måste vara "online" för att fungera och vara säkert. Ett bra motexempel är en (välgjord) sedel.

Sant, det hade gått utmärkt att ha ett signerat certifikat i telefon-app eller på smartkort som kan verifieras offline. Nu råkar just appen bank-id kräva en uppkoppling för att starta, men det vore inte nödvändigt för funktionen att legitimera.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av tramsgar:

Det är informativt och beklagligt att ingen vad jag kan se ännu reagerat på att ett privat företag framöver även registrera i realtid vem som använder sin legitimation och var.

Det råder en kollektiv missuppfattning att allt måste vara "online" för att fungera och vara säkert. Ett bra motexempel är en (välgjord) sedel.

Det verkar också vara så att vi vant oss vid att identifiera oss i allehanda nya situationer där vi istället vore hävda vår rätt till privatliv, tex när vi hämtar ut paket eller köper tobak.

Jag betackar mig för en våg av whataboutism här, utan fundera istället - för varje situation där du identifierar dig - hur en integritetsbevarande funktion skulle fungerat i dess ställe, och vem som har intresse och/eller vinst i den lösning vi ser istället.

En invers lärdom av vår sista integritetsdebatt, den om ipred, är att ta det i många många små steg istället, utspritt på många aktörer. Tusentals små nålstick så är privatlivet dött innan vi förstår vad som hänt.

Argumentet "det är ju bara en valfri grej och det finns alternativ du behöver inte om du inte vill så vik en foliehatt av ditt rena påsmjöl" kan vi ju retroaktivt applicera på tex hur vi betalar räkningar idag - går det att gå till banken och få dem betalade för den som önskar eller behöver? När nya alternativet blir utbrett tas förstås det gamla för aktören ofördelaktiga alternativet bort.

En annan vinstökande ändring är den välsignade övergången från kontanter till betalkort. Det är till och med ok att ha kontantlösa butiker enligt lagen. Bankerna hyvlar av procent på ALLT som omsätts i handeln, som en extra moms till privata oligopol, och det är du som betalar för den med högre butikspriser fast du ser den inte. Och just det, vad vem köper var och när registreras såklart.

Poängen med mitt raljerande här är inte att få motexempel, jag vet redan hur fast samhället är i sina bekväma tankesätt, utan att kanske inspirera kloka medmänniskor till att alltid tänka från andra hållet: "vem vill detta, varför, vad vinner de på det, och vad kostar det mig?"

Kontanthantering kostar butiker mycket mer än digitala betalningar. Åtminstone butiker med hyffsad omsättning.
Vad tror du det kostar hämta pengar med väktare var och varannan dag?

Om något blir priserna billigare av mindre kontanthantering, för att inte tala om kostnaden för rånrisken.
Svårt att se något negativt med att butiker slipper bli rånade.

Utveckla gärna "vem vill detta, och VARFÖR".
Det är en tjänst som efterfrågas, personer betalar för tjänsten.
End of story.

Permalänk
Medlem

Fint som snus! Har inte haft med en plånbok på säkert 5 år nu, ska bli riktigt gött att aldrig sällan behöva stå med byxorna nere för jag råkar hamna i en situation där jag behöver legitimation!

Bör kunna slänga körkortet i nån byrå också nu!

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vore nice om dom kunde länka belastningregistret. Så när man kolla leg på någon kan man se den är dömd för brott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Vore nice om dom kunde länka belastningregistret. Så när man kolla leg på någon kan man se den är dömd för brott.

Och om de brukar gå mot röd gubbe. Man kunde ha ett poängsystem 😉

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion