Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Förmodligen av samma anledning som Playstation är bättre än Xbox och så vidare.

Om man ska göra konstiga jämförelser så borde du jämfört en Xbox utan SSD/läsare som enbart kan köra molnbaserade spel är bättre än en med SSD.
Din jämförelse är mera "En SAAB är bättre än en Volvo"
Hade du faktiskt läst inläggen så hade du sett vad som diskuteras. Hur något kan bli bättre av att man tar bort funktioner är ju totalt förvirrat. Nytt försök, Jag menar, alltså igen, en bil UTAN parkeringssensorer är inte mera lättparkerad än en bil MED parkeringssensorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om man ska göra konstiga jämförelser så borde du jämfört en Xbox utan SSD/läsare som enbart kan köra molnbaserade spel är bättre än en med SSD.
Din jämförelse är mera "En SAAB är bättre än en Volvo"
Hade du faktiskt läst inläggen så hade du sett vad som diskuteras. Hur något kan bli bättre av att man tar bort funktioner är ju totalt förvirrat. Nytt försök, Jag menar, alltså igen, en bil UTAN parkeringssensorer är inte mera lättparkerad än en bil MED parkeringssensorer.

Tror du analyserade detta för djupt, Leonhart verkar ju hålla med dig...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle vilja påstå att det är precis lika "farligt" att titta på mittskärmen som på en mobil när man kör och det är ju inte tillåtet.

Forskarna håller som tur är inte med dig. Att hålla en GPS i handen och försöka titta på den är en helt annan sak än att titta på en fast anordning. Det är också därför det sistnämnda är lagligt och det andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Forskarna håller som tur är inte med dig. Att hålla en GPS i handen och försöka titta på den är en helt annan sak än att titta på en fast anordning. Det är också därför det sistnämnda är lagligt och det andra inte.

Det gjordes ett tillägg till trafikförordningen, från början löd den:

Citat:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet."

Så tillkom i 2018 den här meningen:

Citat:

"Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Detta för att lagen i Sverige skulle följa Wienkonventionen. Svenska forskare säger tvärt emot vad du skriver:

Citat:

De svenska forskningsstudierna slår fast att det är själva mobilsamtalen som kan ta koncentrationen från bilkörningen och under vissa förhållanden göra bilisterna lika trafikfarliga som om de vore rejält rattfulla. Om man använder handsfree eller inte har ingen som helst betydelse i sammmanhanget, enligt de svenska forskarna.

Slutsatsen bekräftas ytterligare i en kompletterande genomgång av forskningsläget som Vägverket nyligen låtit göra, säger Chris Patten, forskare på Vägverket, till CS.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.98086/sverige-pressas-...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur något kan bli bättre av att man tar bort funktioner är ju totalt förvirrat. Nytt försök, Jag menar, alltså igen, en bil UTAN parkeringssensorer är inte mera lättparkerad än en bil MED parkeringssensorer.

Ja alltså, funktionen hastighetsmätare är inte borttagen, den är flyttad lite till höger.
Om man plockar bort möjligheten att välja växel själv i en ICE bil, har man tappat funktionalitet då eller har man tagit ett kliv in i framtiden

Permalänk
Medlem

Kia EV9 ser otroligt kompetent ut för att vara en 7sitsig bil, den här kan jag kan tänka mig kommer gå hem hos dom stora familjerna Får dra 2,5 ton, smarta lösningar, 800V och därmed snabb DC-laddning, personligen tycker jag den ser riktigt snygg ut också! Och nu ett pris på 870K i GT-Line utförande, alltså med all möjlig utrustning på plats redan. Bra jobbat Kia skulle jag säga. Man ska verkligen tycka om Volvo för att betala 250 000 till för en EX90 som har längre leveranstid och mindre utrustning.

Frågan är bara hur den faktiskt känns på riktigt, inte bara på papper. Det återstår väl att se innan året är slut

https://alltomelbil.se/officiellt-kia-ev9-kostar-fran-869-990...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det gjordes ett tillägg till trafikförordningen, från början löd den:
Så tillkom i 2018 den här meningen:
Detta för att lagen i Sverige skulle följa Wienkonventionen. Svenska forskare säger tvärt emot vad du skriver:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.98086/sverige-pressas-...

Nu blir det ganska rörigt. Det finns två saker där det ena är störningen av telefonsamtalet som sådant, vilket utgör en viss störning (som torde variera beroende på individ), och det gäller även att gaffla animerat med passagerare, skrikande bebisar osv. Att hålla telefonen mot huvudet är knappast något stort problem egentligen, men detta har många andra länder riktat in sig på med lagstiftning tidigare. Det är enkelt och man "gör något". I Sverige har man som framgår avhållit sig från detta tidigare just för att det inte är själva hållandet i telefonen som är grundproblemet i samtalsfrågan.

Sedan har problemet med folk som inte kan låta bli att surfa, fippla med appar och annat medan de kör tillkommit. Detta var det man främst inriktade sig på med den första versionen av lagändringen, men då blev bevisningen besvärlig, till skillnad från om det räcker att konstatera att någon håller i telefonen. Grundproblemet är dock gloendet på skärmen, inte att man håller i telefonen. Och det problemet finns givetvis med de inbyggda skärmarna i bilarna också (eller om man sätter telefonen i en hållare), men detta blir mycket svårare att komma åt med en lagstiftning, där polisen enkelt ska kunna skriva ut böter. Att tillverkarna dessutom envisas med att lägga väsentliga "reglage" på skärm gör det ännu svårare. Tyvärr inbillar sig somliga att de visst kan glo på skärmar utan att det är något problem. "Jag har koll." Förmodligen till inte liten del samma personer som inte har förstått vad ett adekvat avstånd till framförvarande är. En lysande bra kombination...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det gjordes ett tillägg till trafikförordningen, från början löd den:
Så tillkom i 2018 den här meningen:
Detta för att lagen i Sverige skulle följa Wienkonventionen. Svenska forskare säger tvärt emot vad du skriver:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.98086/sverige-pressas-...

Jag pratade om GPS:er, handhållen vs fast monterad. Den pratar du vanligtvis inte med.

(Inte för att jag förstår varför prata i telefon skulle vara värre än att prata med en medpassagerare, men det är ju bara jag.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om man ska göra konstiga jämförelser så borde du jämfört en Xbox utan SSD/läsare som enbart kan köra molnbaserade spel är bättre än en med SSD.
Din jämförelse är mera "En SAAB är bättre än en Volvo"
Hade du faktiskt läst inläggen så hade du sett vad som diskuteras. Hur något kan bli bättre av att man tar bort funktioner är ju totalt förvirrat. Nytt försök, Jag menar, alltså igen, en bil UTAN parkeringssensorer är inte mera lättparkerad än en bil MED parkeringssensorer.

Jag ser att du inte riktigt fattade att jag menade att det är fan boys som tycker att det blir bättre av att man tar bort funktioner…

För vissa är bara märket som räknas och de kan rättfärdiga allt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Så kom äntligen dagen då jag kunde hämta ut min efterlängtade nya bil. Bilen som hänförde mig från första pressmaterialet. Den var ju störtläcker och vid första anblick ett självklart val!

Efter en serie provkörningar av Kia EV6 GT-line, Tesla Model Y LR, Ford Mustang Mach-E GT och BMW i4 M50 återstod två finalister: BMW: n och Kia: n. TCO-kalkyler beräknades och inventering gjordes av vilka egenskaper som var viktiga. Även när förnuftet fick avgöra blev valet en Kia EV6 GT.

Orderböckerna öppnade andra veckan i april 2022. Samma vecka beställde jag en mattgrå (Moonscape) Kia EV6 GT. Årets Bil i Europa 2022, åtminstone icke-GT-versionerna, men specifikt för GT: n: World Performance Car 2023. Igår måndag 12: e juni efter nästan exakt 14 månaders väntan, hämtade jag hem den!

NU är den här @Daniel75!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Så kom äntligen dagen då jag kunde hämta ut min efterlängtade nya bil. Bilen som hänförde mig från första pressmaterialet. Den var ju störtläcker och vid första anblick ett självklart val!

Efter en serie provkörningar av Kia EV6 GT-line, Tesla Model Y LR, Ford Mustang Mach-E GT och BMW i4 M50 återstod två finalister: BMW: n och Kia: n. TCO-kalkyler beräknades och inventering gjordes av vilka egenskaper som var viktiga. Även när förnuftet fick avgöra blev valet en Kia EV6 GT.

Orderböckerna öppnade andra veckan i april 2022. Samma vecka beställde jag en mattgrå (Moonscape) Kia EV6 GT. Årets Bil i Europa 2022, åtminstone icke-GT-versionerna, men specifikt för GT: n: World Performance Car 2023. Igår måndag 12: e juni efter nästan exakt 14 månaders väntan, hämtade jag hem den!

https://i.imgur.com/CSrRDCOl.jpg
https://i.imgur.com/9Ri5pRPl.jpg
https://i.imgur.com/tE41Pf9l.jpg

NU är den här @Daniel75!

Woho! Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Så kom äntligen dagen då jag kunde hämta ut min efterlängtade nya bil. Bilen som hänförde mig från första pressmaterialet. Den var ju störtläcker och vid första anblick ett självklart val!

Efter en serie provkörningar av Kia EV6 GT-line, Tesla Model Y LR, Ford Mustang Mach-E GT och BMW i4 M50 återstod två finalister: BMW: n och Kia: n. TCO-kalkyler beräknades och inventering gjordes av vilka egenskaper som var viktiga. Även när förnuftet fick avgöra blev valet en Kia EV6 GT.

Orderböckerna öppnade andra veckan i april 2022. Samma vecka beställde jag en mattgrå (Moonscape) Kia EV6 GT. Årets Bil i Europa 2022, åtminstone icke-GT-versionerna, men specifikt för GT: n: World Performance Car 2023. Igår måndag 12: e juni efter nästan exakt 14 månaders väntan, hämtade jag hem den!

https://i.imgur.com/CSrRDCOl.jpg
https://i.imgur.com/9Ri5pRPl.jpg
https://i.imgur.com/tE41Pf9l.jpg

NU är den här @Daniel75!

Men grattis på den stora dagen!!!! Jättekul att få höra dina observationer och erfarenheter kring den. Håll oss uppdaterade !!

Permalänk
Hedersmedlem

Va snygg den va! Grattis!

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det funkar att ladda via Mer's Brf-Laddstolpar?
Är det med Mer abonnemang eller kwh/pris man laddar på dom?
Och hur får man en Laddbricka?

Ska även maila Mer och fråga men tänker att någon här kanske också vet!

Frågat Brfen själva men styrelsen verkar onekligen okunniga om laddarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Någon som vet hur det funkar att ladda via Mer's Brf-Laddstolpar?
Är det med Mer abonnemang eller kwh/pris man laddar på dom?
Och hur får man en Laddbricka?

Ska även maila Mer och fråga men tänker att någon här kanske också vet!

Frågat Brfen själva men styrelsen verkar onekligen okunniga om laddarna...

Mer har en app i telefon som du kan använda du kan säkert beställa laddbricka med tror även okq8 funkar på mer om jag minns rätt är ett tag sedan jag ladda ut då jag lyckas med det hemma till 99&

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Mer har en app i telefon som du kan använda du kan säkert beställa laddbricka med tror även okq8 funkar på mer om jag minns rätt är ett tag sedan jag ladda ut då jag lyckas med det hemma till 99&

Dessa laddare syns dock inte i Mer’s app, tror det är för att dom inte är avsedda för publik laddning utan endast för Brfens Medlemmar.

Någon som vet hur Mer’s Brf lösning funkar?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bjirn:

Ja alltså, funktionen hastighetsmätare är inte borttagen, den är flyttad lite till höger.
Om man plockar bort möjligheten att välja växel själv i en ICE bil, har man tappat funktionalitet då eller har man tagit ett kliv in i framtiden

Beror på om man vill "köra bil" eller "åka bil"
I det första fallet har man tappat funktionalitet, i det andra lär det kvitta vilket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Så kom äntligen dagen då jag kunde hämta ut min efterlängtade nya bil. Bilen som hänförde mig från första pressmaterialet. Den var ju störtläcker och vid första anblick ett självklart val!

Efter en serie provkörningar av Kia EV6 GT-line, Tesla Model Y LR, Ford Mustang Mach-E GT och BMW i4 M50 återstod två finalister: BMW: n och Kia: n. TCO-kalkyler beräknades och inventering gjordes av vilka egenskaper som var viktiga. Även när förnuftet fick avgöra blev valet en Kia EV6 GT.

Orderböckerna öppnade andra veckan i april 2022. Samma vecka beställde jag en mattgrå (Moonscape) Kia EV6 GT. Årets Bil i Europa 2022, åtminstone icke-GT-versionerna, men specifikt för GT: n: World Performance Car 2023. Igår måndag 12: e juni efter nästan exakt 14 månaders väntan, hämtade jag hem den!

https://i.imgur.com/CSrRDCOl.jpg
https://i.imgur.com/9Ri5pRPl.jpg
https://i.imgur.com/tE41Pf9l.jpg

NU är den här @Daniel75!

Snyggt!

Har en EV6 RWD och är helnöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Woho! Äntligen!

Skrivet av Björn Endre:

Va snygg den va! Grattis!

Skrivet av Dizzö:

Snyggt!

Har en EV6 RWD och är helnöjd!

Eller hur! Tack! 😁

Skrivet av Daniel75:

Men grattis på den stora dagen!!!! Jättekul att få höra dina observationer och erfarenheter kring den. Håll oss uppdaterade !!

Tack så mycket. Jag går på semester nästa vecka. Min dotter (10år) tjatar redan om att vi ska åka "på en liten road trip". Så jag blir väl tvungen att lufta den ordentligt ganska snart, och då kommer garanterat lite intryck och jämförelser.

Kan redan nu säga att jag nästan skäms över vad jag hade vant mig vid, och hur snabbt jag hade "nöjt mig" med C40: na. Skäms över hur jag hade försakat och glömt bort detaljer som ger körglädje. Styrrespons, chassikontroll, sittposition, fokus på körningen, kontroll över drivlina etc. Det här är mer en "förares bil", och jag känner återigen körglädje! 😎👍

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Toobbbbee:

Dessa laddare syns dock inte i Mer’s app, tror det är för att dom inte är avsedda för publik laddning utan endast för Brfens Medlemmar.

Någon som vet hur Mer’s Brf lösning funkar?

Generellt så fungerar det genom att man använder MERs app eller laddbricka för att ladda - och blir sen debiterad/fakturerad direkt av MER. Föreningen får sen utbetalt ett överenskommet pris från MER, som ersättning för den el som förbrukas. Vilken ersättning föreningen får - och därmed vilket pris du som användare får betala - bestäms av föreningen.

https://se.mer.eco/laddlosningar/ladda-i-bostadsratten/

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kia EV9 ser otroligt kompetent ut för att vara en 7sitsig bil, den här kan jag kan tänka mig kommer gå hem hos dom stora familjerna Får dra 2,5 ton, smarta lösningar, 800V och därmed snabb DC-laddning, personligen tycker jag den ser riktigt snygg ut också! Och nu ett pris på 870K i GT-Line utförande, alltså med all möjlig utrustning på plats redan. Bra jobbat Kia skulle jag säga. Man ska verkligen tycka om Volvo för att betala 250 000 till för en EX90 som har längre leveranstid och mindre utrustning.

Frågan är bara hur den faktiskt känns på riktigt, inte bara på papper. Det återstår väl att se innan året är slut

https://alltomelbil.se/officiellt-kia-ev9-kostar-fran-869-990...

Håller helt med, Volvo kan inte konkurrera med denna bil för detta priset, kanske kan bli min nästa bil, har en EV6 idag.
Sen är Volvo mer benägna att få diverse fel, iaf var det så på de fossila.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Håller helt med, Volvo kan inte konkurrera med denna bil för detta priset, kanske kan bli min nästa bil, har en EV6 idag.
Sen är Volvo mer benägna att få diverse fel, iaf var det så på de fossila.

Jag känner att jag upprepar mig nu, men det är omöjligt att säga genom att bara titta på specifikationer. På pappret ser de likvärdiga ut, EV9 har liknande kraft och lika många sittplatser som EX90 typ, men allt det andra har vi ju inte koll på. En Sportage ser ju på pappret ut att vara likvärdig med en XC90 också och kostar rätt mycket mindre, men likväl köper folk XC90. Kan det vara så att det finns andra aspekter med en bil än de som man kan illustrera med en handfull siffror liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag känner att jag upprepar mig nu, men det är omöjligt att säga genom att bara titta på specifikationer. På pappret ser de likvärdiga ut, EV9 har liknande kraft och lika många sittplatser som EX90 typ, men allt det andra har vi ju inte koll på. En Sportage ser ju på pappret ut att vara likvärdig med en XC90 också och kostar rätt mycket mindre, men likväl köper folk XC90. Kan det vara så att det finns andra aspekter med en bil än de som man kan illustrera med en handfull siffror liksom?

Vilken märklig jämförelse, jag hade jämfört Kia Sorento med XC90 eller Sportage och XC60 men man kan ju vinkla allt hur man vill

Så länge bilarna inte går att ta på så får man spekulera med det man har, det är inget nytt för någon. Vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg, ska man inte kunna jömföra bilar alls tills dom kommer ut i hallarna? Det är ju ingen som på allvar tror att bilarnas körkänsla/kvalité/märke/osv inte räknas…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Så kom äntligen dagen då jag kunde hämta ut min efterlängtade nya bil. Bilen som hänförde mig från första pressmaterialet. Den var ju störtläcker och vid första anblick ett självklart val!

Efter en serie provkörningar av Kia EV6 GT-line, Tesla Model Y LR, Ford Mustang Mach-E GT och BMW i4 M50 återstod två finalister: BMW: n och Kia: n. TCO-kalkyler beräknades och inventering gjordes av vilka egenskaper som var viktiga. Även när förnuftet fick avgöra blev valet en Kia EV6 GT.

Orderböckerna öppnade andra veckan i april 2022. Samma vecka beställde jag en mattgrå (Moonscape) Kia EV6 GT. Årets Bil i Europa 2022, åtminstone icke-GT-versionerna, men specifikt för GT: n: World Performance Car 2023. Igår måndag 12: e juni efter nästan exakt 14 månaders väntan, hämtade jag hem den!

https://i.imgur.com/CSrRDCOl.jpg
https://i.imgur.com/9Ri5pRPl.jpg
https://i.imgur.com/tE41Pf9l.jpg

NU är den här @Daniel75!

Grattis, nog en av dom snyggaste EV6 jag sett

Tror färgen påminner om Audis Tyfon grå vilket hjälper mig lite i valet av fälgar
Har ju varit inne på helsvarta men tittar man på din så ser man att kombon svart/chrome troligen blir snyggast mot den färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kia EV9 ser otroligt kompetent ut för att vara en 7sitsig bil, den här kan jag kan tänka mig kommer gå hem hos dom stora familjerna Får dra 2,5 ton, smarta lösningar, 800V och därmed snabb DC-laddning, personligen tycker jag den ser riktigt snygg ut också! Och nu ett pris på 870K i GT-Line utförande, alltså med all möjlig utrustning på plats redan. Bra jobbat Kia skulle jag säga. Man ska verkligen tycka om Volvo för att betala 250 000 till för en EX90 som har längre leveranstid och mindre utrustning.

Frågan är bara hur den faktiskt känns på riktigt, inte bara på papper. Det återstår väl att se innan året är slut

https://alltomelbil.se/officiellt-kia-ev9-kostar-fran-869-990...

Måste säga att det känns som att Kia gör mycket rätt nu. Nu kör jag ju själv Kia, så jag är väl "Biased", men det känns som att de tar många korrekta beslut kring sin line-up av EV:s.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Avverkat ca 500 mil i en Tesla Model Y senaste veckorna. Intressant att uppleva hur det är att leva med en Tesla i Kalifornien där jag antar att infrastrukturen är som mest utbyggd vad gäller snabbladdare. Ska skriva ihop lite tankar men kom rätt snabbt fram till att Teslas bilar inte är något som intresserar mig längre.

Permalänk
Medlem

Vad betalar ni som bor i bostadsrättsföreningar och samfälligheter för Kwh-pris när ni laddar era El-Bilar?

Fick precis veta att Brfen jag ska flytta till har 1,6kr/Kwh, kändes endå ganska billigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Vilken märklig jämförelse, jag hade jämfört Kia Sorento med XC90 eller Sportage och XC60 men man kan ju vinkla allt hur man vill

Jag har inte så bra koll på Kias modellutbud, utanför elbilarna i alla fall, så det kan mycket väl stämma.

Det blir bara så fånigt med en massa flaming eller fanboyism baserat på några få siffror. Kan inte Volvo konkurrera med EV9? Jag tror de kan det av flera anledningar, även om "billigaste elbilen med sju sittplatser" inte är en av dem.

Alla väljer inte att köra Dacia eller Skoda, en del väljer typ samma skit för mer pengar i en Renault eller Audi och andra betalar ännu mer för att få andra saker även om grundpremissen är den samma, i en Mercedes exempelvis.

Citat:

Så länge bilarna inte går att ta på så får man spekulera med det man har, det är inget nytt för någon. Vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg, ska man inte kunna jömföra bilar alls tills dom kommer ut i hallarna? Det är ju ingen som på allvar tror att bilarnas körkänsla/kvalité/märke/osv inte räknas…

Ja spekulera och jämföra kan man väl absolut göra. Man går väldigt långt i spekulationerna baserat på väldigt lite här dock.

Detta känns lite som en återupprepning av diskussionen vi hade om i5 ganska nyligen där den sågades ganska hårt baserat på ytterst lite information. Jag vidhåller (fortfarande) att folk kommer att köpa i5 också även om man kan få "högre siffror" för samma eller mindre pengar om man köper en Tesla exempelvis. Jag har kollegor som är "BMW-fans" och kollegor som är "Tesla-fans", de väljer inte bil baserat på samma kriterier och ingen av dem är intresserad av den andras bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vad betalar ni som bor i bostadsrättsföreningar och samfälligheter för Kwh-pris när ni laddar era El-Bilar?

Fick precis veta att Brfen jag ska flytta till har 1,6kr/Kwh, kändes endå ganska billigt?

Nu är det ingen Brf utan hyres lgh som jag bor i, men jag betalar just nu 1,6kr/kWh + moms för laddningen, priset justeras kontinuerligt i förhållande till vad hyresvärden har för pris på elen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Vad betalar ni som bor i bostadsrättsföreningar och samfälligheter för Kwh-pris när ni laddar era El-Bilar?

Fick precis veta att Brfen jag ska flytta till har 1,6kr/Kwh, kändes endå ganska billigt?

Betalar 0 för laddningen. Ingår i min bilplats och den kostar samma som en vanlig plats med motorvärmarstolpe.
Om jag skulle betala antar jag att det skulle vara föreningens fasta pris på 1,02/ kWh inklusive avgifter och moms.