Apple jobbar redan på betydligt billigare Vision-headset

Permalänk
Melding Plague

Apple jobbar redan på betydligt billigare Vision-headset

Enligt Bloombergs Mark Gurman började Apples utvecklare ta fram en billigare version av Vision Pro långt innan headsetet visades upp på WWDC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snillen spekulerar…

Permalänk

En icke nyhet. Detta är en självklarthet. Den stora frågan är om de lyckas? Apple har som många andra företag gjort floppar som beror på att tekniken inte var mogen för den produkt som de skulle lansera.

Jag hoppas starkt på att VR/AR ska slå igenom, men frågan är när? Jag själv äger ett PSR VR2 set, en rolig pryl. Men så otroligt långt ifrån en pryl jag vill ha 10h om dygnet på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Snillen spekulerar…

Ja. Ganska självklara gissningar, som ändå inte riktigt känns helt vettiga. Alternativ skulle kunna vara:
* Produktionskostnadsminskning! Mycket i Vision Pro tillverkas bara för den produkten. Sprider man ut de fasta kostnaderna på 10 miljoner headset så gör det stor skillnad. Men det går inte att sälja en produkt som fortfarande saknar mjukvara på en massmarknad. Om Apple får utvecklarstöd, och det återstår att se, så kan de få vettiga försäljningsvolymer vilket driver ner kostnaderna rejält.
* Materialval. Vision Pro är gjort av metall. Leder värme bra och hållbarare när någon sätter sig på glasögonen i soffan, men är tyngre än plast. Vision Pro har redan fått kritik för (väldistribuerad) tyngd. Det finns en headstrap som går över hjässan också som hjälper, men Apple visar den inte på någon av sina PR-bilder, så de är uppenbart inte nöjda med att den behövs vid längre användning.
* Enklare strömförsörjning. Deras speciallösning för batterianslutning vid headsetet hjälper säkert till att trolla bort den subjektiva närvaron av sladden till batteripacken och sitter säkrare, men en USB-C hona behöver inte specialtillverkas.

Apple har inget intresse i att kompromissa med headsetets funktion. De har ansträngt sig (paneler, linser, specialkrets för processande av sensordata, ögonspårning osv) för att få headsetet att fungera väl för deras idé om vad produkten är, och ge utvecklare en bas för mjukvaruutveckling. Det är inte i funktionen de kommer att kompromissa när de försöker lansera headsetet till en bredare publik.

Permalänk
Medlem

Har läst tidigare och hört om att det ryktats om att Apples första headset kommer relativt snabbt ersättas av en ny modell, samtidigt som en billigare modell släpps. Så "nästa gen" blir 2 varianter dvs.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jamen klart dom gör, o klart dom visade Pro-versionen först som en halo-produkt som alla ska sukta efter men inte ha råd, så sen allting som kommer efter som kommer vara näästan lika bra o kännas väldigt billigt i jämförelse trots att den antagligen kommer kosta "bara" minst 20kkr o därmed lär sälja som smör i solsken till alla frälsta Apple-dyrkare.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att Apple's starka marknadsföring skapar ett nytt intresse för VR hos gemene konsument. Personligen är jag inte ett dugg intresserad av deras vision eller implementation av AR. Det enda som jag uppskattade är att deras "user experience" som enbart behöver headsetet för att interagera med systemet.

Det är något jag har länge ansett varit felaktigt implementerat i PCVR. VR-kontroller är ju givetvis väldigt viktigt för spel. Vill man däremot enbart navigera menyer/desktop, titta på film, eller använda alternativa kontroller till spel, som t.ex. ratt eller en flightstick, då blir det så oerhört frustrerande att bli tvungen att fumla runt efter VR-kontrollen för att navigera menyer mellan t.ex. race/flight. Detta löste ju Google väldigt billigt redan med Google Cardboard, där deras gränssnitt använde head-tracking samt en interaktivitetsknapp.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ja. Ganska självklara gissningar, som ändå inte riktigt känns helt vettiga. Alternativ skulle kunna vara:
* Produktionskostnadsminskning! Mycket i Vision Pro tillverkas bara för den produkten. Sprider man ut de fasta kostnaderna på 10 miljoner headset så gör det stor skillnad. Men det går inte att sälja en produkt som fortfarande saknar mjukvara på en massmarknad. Om Apple får utvecklarstöd, och det återstår att se, så kan de få vettiga försäljningsvolymer vilket driver ner kostnaderna rejält.
* Materialval. Vision Pro är gjort av metall. Leder värme bra och hållbarare när någon sätter sig på glasögonen i soffan, men är tyngre än plast. Vision Pro har redan fått kritik för (väldistribuerad) tyngd. Det finns en headstrap som går över hjässan också som hjälper, men Apple visar den inte på någon av sina PR-bilder, så de är uppenbart inte nöjda med att den behövs vid längre användning.
* Enklare strömförsörjning. Deras speciallösning för batterianslutning vid headsetet hjälper säkert till att trolla bort den subjektiva närvaron av sladden till batteripacken och sitter säkrare, men en USB-C hona behöver inte specialtillverkas.

Apple har inget intresse i att kompromissa med headsetets funktion. De har ansträngt sig (paneler, linser, specialkrets för processande av sensordata, ögonspårning osv) för att få headsetet att fungera väl för deras idé om vad produkten är, och ge utvecklare en bas för mjukvaruutveckling. Det är inte i funktionen de kommer att kompromissa när de försöker lansera headsetet till en bredare publik.

Batteripaketet har ju USB-C, så förstår inte vad du menar med "enklare strömförsörjning"? Menar du att batteriet ska tas bort och en sladd rakt in i headsetet istället? Jo kanske vore enklare, men o andra sidan så vore de ju tråkigt om den friheten att röra på sig i hemmet eller utanför hemmet en rätt stor nackdel mellan "basic" och Pro-modellen.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

En stor del av kostnaden är påstått på grund av komplicerad design där det är trångt och svårt att komma åt med verktyg. Görs den marginellt bulkigare och därmed lättare att serietillverka går det nog att kapa ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Man kan ju hoppas att Apple's starka marknadsföring skapar ett nytt intresse för VR hos gemene konsument. Personligen är jag inte ett dugg intresserad av deras vision eller implementation av AR. Det enda som jag uppskattade är att deras "user experience" som enbart behöver headsetet för att interagera med systemet.

Det är något jag har länge ansett varit felaktigt implementerat i PCVR. VR-kontroller är ju givetvis väldigt viktigt för spel. Vill man däremot enbart navigera menyer/desktop, titta på film, eller använda alternativa kontroller till spel, som t.ex. ratt eller en flightstick, då blir det så oerhört frustrerande att bli tvungen att fumla runt efter VR-kontrollen för att navigera menyer mellan t.ex. race/flight. Detta löste ju Google väldigt billigt redan med Google Cardboard, där deras gränssnitt använde head-tracking samt en interaktivitetsknapp.

Quest har handtracking så man slipper fumla med kontroller när man inte spelar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest har handtracking så man slipper fumla med kontroller när man inte spelar.

Men jag tänker mig att det inte är en "out of the box" upplevelse för PCVR. Skulle gissa att det kräver externa verktyg för att få det till att fungera i t.ex. SteamVR?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Men jag tänker mig att det inte är en "out of the box" upplevelse för PCVR. Skulle gissa att det kräver externa verktyg för att få det till att fungera i t.ex. SteamVR?

Nu har jag inte testat handtrackingen i Quest, men i Pico 4 fungerar det utan några externa verktyg så det skulle förvåna mig om det behövdes i Quest. Däremot är trackingen inte helt perfekt och mjukvaran förbättras löpande.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Men jag tänker mig att det inte är en "out of the box" upplevelse för PCVR. Skulle gissa att det kräver externa verktyg för att få det till att fungera i t.ex. SteamVR?

Handtrackingen fungerar även på PCVR och Steam där man lagt in stöd för det ja. Både om man använder Metas egna lösning Oculus Link/AirLink eller 3e parts programmet Virtual desktop.
Eftersom det inte är nån "standard" än så är det inte så mycket som har stöd.
Men Valve's nästa headset ryktas både ha eye, face och handtracking stöd då kommer nog stödet på SteamVR öka

Bäst fungerar så klart handtrackingen native på Quest. Om jag drar på mig headsetet ska bläddra bland filmer, surfa med webbläsaren mm. Ja allt som inte är spel, så kör jag utan kontroller.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag att VR/AR blir en nischprodukt för vissa entusiaster men inget som "alla" skall ha framöver oavsett om de tar fram en billigare version. Tycker att Apple helt har tappat det senaste åren och längtar efter att en kommande generation väljer ett annat bolag och produkter för att ta oss in i 2030-talet. Vore tragiskt om det fortfarande var Google, Apple, Facebook mm som dominerade när jag går från medelålders till pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Själv hoppas jag att VR/AR blir en nischprodukt för vissa entusiaster men inget som "alla" skall ha framöver oavsett om de tar fram en billigare version. Tycker att Apple helt har tappat det senaste åren och längtar efter att en kommande generation väljer ett annat bolag och produkter för att ta oss in i 2030-talet. Vore tragiskt om det fortfarande var Google, Apple, Facebook mm som dominerade när jag går från medelålders till pension.

Samma sak kommer vissa tycka oavsett om det är andra bolag eller inte.
Vissa måste helt enkelt se att dom är inte målgruppen. Oavsett om det är nischat eller inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Batteripaketet har ju USB-C, så förstår inte vad du menar med "enklare strömförsörjning"? Menar du att batteriet ska tas bort och en sladd rakt in i headsetet istället? Jo kanske vore enklare, men o andra sidan så vore de ju tråkigt om den friheten att röra på sig i hemmet eller utanför hemmet en rätt stor nackdel mellan "basic" och Pro-modellen.

Batteripacket har USB-C men själva headsetet har en elegant men helt custom strömkontakt, där de egentligen skulle kunnat ha en USB-hona.

Min poäng var att det är lätt för oss teknikputtar att peka på ställen där man kan välja sämre och billigare teknologi, men jag tror inte att Apple kommer att välja att bara göra ett sämre och billigare headset.
Dels för att det helt enkelt inte är deras modus operandi. De inför inte ”retina displays” på sina mobiler för att sedan sälja billigare modeller utan t.ex.
Dels för att Vision Pro presentationen var ett statement of intent. ”Det här kan man göra med vårt headset.” Då skjuter de sig själva i foten om de sedan börjar sälja headset där det de säljer in konceptet med är bortkompromissat. Kass latens, osäkrare tracking, sämre upplösning, sämre optik - ja men då finns det ju användningsområden de visat upp som ger en dålig användarupplevelse. Inte bra. Dessutom är Vision Pro tänkt att säljas till utvecklare, så om de skriver programvara som fungerar bra på utvecklarplattformen som sedan är kattskit på det headset som skall säljas till konsumenter är det heller inte bra.

Apple kommer att sänka kostnaderna, självklart. Men de kommer att försöka se till att det de säljer till konsumenter bygger marknad, inte dödar den.

Permalänk
Medlem

"Att företaget senare vill släppa ett billigare headset som fler har råd med kommer säkert inte som en överraskning", eh det är Apple vi talar om. Företaget som inte ens sänker priset på utgående modeller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

vill ha ett headset jag kan bära hela tiden, för att bli av med de irriterande luckorna i skärmtid man har under dagen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jamen klart dom gör, o klart dom visade Pro-versionen först som en halo-produkt som alla ska sukta efter men inte ha råd, så sen allting som kommer efter som kommer vara näästan lika bra o kännas väldigt billigt i jämförelse trots att den antagligen kommer kosta "bara" minst 20kkr o därmed lär sälja som smör i solsken till alla frälsta Apple-dyrkare.

’Early adopters’ tenderar att betala premium utan större betänkligheter.

Men det är även en standard produktsegmentering du beskriver.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Kanske dags investera i Alvedon-tillverkare.