Fysiska böcker VS digitala böcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag lyssnade just nu på morgonen på ett radioprogram som behandlade bland annat detta.
Programserien "I hjärnan på Louise Epstein", avsnittet "Hur pennan kan hjälpa din hjärna".
Läsa böcker på papper och anteckna för hand är bäst för inlärning.

Har de verkligen jämfört med elektroniska papper och penna som tex. reMarkable och Kobo Elipsa?

Är lite lätt skeptisk innan vi vet vad för elektroniska enheter de jämfört med i den undersökningen eller diskussionen (att en vanlig laptop eller mobil inte är jämförbar, det har jag däremot full förståelse för).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Läser mest på antingen min ebokläsare (kobo libra h2o) eller ipad. Beror mest på källan - web och amazon böcker hamnar oftast på paddan av bekvämlighets skäl. Gillar absolut fysiska böcker men smidigheten med att läsa på framförallt ebokläsare, som man inte blir trött i ögonen av eller kräver god belysning, gör att jag ganska sällan konsumerar inbundna böcker nu för tiden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av DasIch:

10 000 böcker är 5 böcker i veckan i 40 års tid. Jag tror du har räknat fel.

Jag kunde läsa 3 böcker per dag under helgerna. Jag klämde lätt 5 böcker i veckan. Antagligen 10 böcker i veckan. Jag läser ungefär 100 sidor/timmen. Jag läste sagan om ringen trilogin på 2 dagar, den är väl på totalt på typ 1.500 sidor? Helgerna så vaknade jag, tog upp boken från golvet, läste ut den. Tog nästa bok. Låg i sängen och läste hela dagen ända tills läggdags. När jag gick till biblioteket så hade jag ofta två stora plastpåsar fulla till brädden med böcker, som jag lämnade tillbaka, och fyllde påsarna på nytt. En period försökte jag läsa _alla_ böcker i ungdomsavdelningen. Jag började med bokstaven A, och arbetade mig framåt. Jag kom typ en tredjedel tror jag? Detta var många år sen. Jag tror visst jag har läst över 10.000 böcker.

Permalänk
Medlem

Började med e-ink någon gång runt 2010-2011. Kunde ha en bok i fickan och alltså en som alltid var med mig och enkel att läsa. Även innan hade jag börjat slå över till digitala böcker på datorn. Någon stans runt 2014 tror jag var senaste gången jag läste skönlitteratur i pappersformat (intressant det kommit med i 2 flyttar sen dess).

När jag började få bra mobiler insåg jag att ljudböcker var ganska trevligt och det har sakta sprungit om läsandet av böcker under de senaste 5 åren. Ligger på 1-2 i veckan här.

Sakta blev jag väldigt nischad i min smak och började leta efter specifik litteratur. Då har det igen blivit mer på vanliga skärmar då det mesta jag läser inte är publicerat i böcker. Att läsa senaste kapitlet blir enklare på dator eller mobil, det går på e-ink men tycker inte om det. Brukar då bli att man läser det som finns publicerat på e-ink via Calibre och FanFicFare för att sedan fortsätta online.

10 000 är gediget. Personligen bara runt 2 000 som jag registrerat online. Tror inte det skulle vara mer än 2 300 även om man räknar in webnovellerna.

Personligen ägt en Sony PRS, gillade metallramen men märktes det var tidigare generationer och den saknade bakljus om jag minns rätt.
En Nook från 2013 som jag också gav bort då jag ville ha en mer vattenresistent även om den var okej där också.
PocketBook som är den jag gillat mjukvaran mest på, trodde den dog då strömknappen slutade funka men hårdvarureset efter jag köpt ersättare och den är igång igen.
En ny Kobo Libra 2 som är okej, men drar för mycket i standby och startar inte upp samma bok igen om man stänger av den. Också första större än 6" vilket gör den inte får plats i en ficka. Men ljudböcker ersatte det ändå.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Läser väldigt lite böcker men det är fysiska som gäller. Läsa på surfplattan går inte p.g.a alla notiser och så. Dessutom vill jag ha tid så det bara är boken o jag i minst en timma.

Skrivet av XFTality:

Helt klart digitalt för min del, tusen gånger smidigare särskilt när det finns plattor med Android.
https://puu.sh/JIv9r/f71f64c9d1.jpg

Så fort jag såg animefigurerna så tänkte jag direkt: ”Hentai! sånt pervo….😑”
Inget fel med anime men jag misstänker att andra gör samma association som jag 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så fort jag såg animefigurerna så tänkte jag direkt: ”Hentai! sånt pervo….😑”
Inget fel med anime men jag misstänker att andra gör samma association som jag 😄

Inte för att vara otrevlig, men säger det inte mer om dig själv och att du har ett skevt perspektiv?

Vad är poängen med ditt inlägg? Förutom en fullständigt onödig kommentar? Vill du att jag ska sluta läsa manga...?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har de verkligen jämfört med elektroniska papper och penna som tex. reMarkable och Kobo Elipsa?

Framförallt är det skillnaden mellan att skriva med penna, där texten framträder vid spetsen på pennan och visas exakt så som pennan förs (utan omtolkning till annan font), och att använda tangentbord där tecknen visas på annan plats.
Inlärningen blir bättre om man skriver anteckningarna för hand i stället för att använda tangentbord.

I dagens svenska skolundervisning läggs väldigt lite tid på att lära/öva eleverna på att skriva för hand. Resultatet blir att det går sakta när de ska skriva och resultatet blir svårläst, och som bieffekt försämras inlärningen.

Permalänk
Medlem

En läsplatta typ kindle eller iriver, som kan läsa pdfer, är nog det skönaste, tycker det är obehagligt att fokusera på enbart text för länge vid datorn.
Säkert olika från person till person.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Framförallt är det skillnaden mellan att skriva med penna, där texten framträder vid spetsen på pennan och visas exakt så som pennan förs

Skrivet av Olle P:

Inlärningen blir bättre om man skriver anteckningarna för hand i stället för att använda tangentbord.

I dagens svenska skolundervisning läggs väldigt lite tid på att lära/öva eleverna på att skriva för hand. Resultatet blir att det går sakta när de ska skriva och resultatet blir svårläst, och som bieffekt försämras inlärningen.

Fast på en reMarkable och Kobo Elipsa så kan du ju anteckna med pennan precis som du beskiver här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fast på en reMarkable och Kobo Elipsa så kan du ju anteckna med pennan precis som du beskiver här.

Och i hur många kommunala skolor är användningen av sådana högprioriterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Och i hur många kommunala skolor är användningen av sådana högprioriterad?

Nu avsåg jag oss här i tråden som Swec-användare som frågeställningen gällande.

Gällande skolor så förstår jag att det kan bli för dyrt, med det är rätt OT för denna tråden. Vill du diskutera just skolor så kan du skapa en ny tråd för att diskutera just det fallet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Svårt att säga det ena eller det andra. Tycker jag lär mig bättre när det är fysiska böcker, men är e-boken i sådant format att jag enkelt kan söka på ord/fraser, lätt kan notera och exportera delar av boken till andra medier/personer så är det jäkligt smutt i skolsammanhang.

Tyvärr tenderar e-böcker vara i struliga låsta format som tar bort mer eller mindre hela USPen med dem

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd med min Kobo Clara 2E, sjukt mycket smidigare än fysiska böcker. Både att hålla i och att man enkelt kan låna böcker till den med ett klick på datorn. Gillar att man kan läsa utan någon belysning också.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB