Flera Reddit-applikationer försvinner den 30 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Ja, om de tog hutlösa summor betalt som bara är till för att döda av apparna.

Precis som de får göra så, så får vi bojkotta dem.

Men definiera hutlöst då. Hur mycket pengar tjänar Reddit/Condé Nast?.

Det är klart ni får bojkotta dom, men ni verkar ju samtidigt älska Amazon, Apple och/eller Tesla.

Jag tycker API-er är intressant, och det finns ju viktiga sådana, jag tror det är viktigare än många här inser, därför är den här diskussionen lite sorglig. Era argument hade passat bättre i ”gubbgnäll”-tråden (i.e, ni har inga, ni bara känner att det är dyrt)

En annan som jag tycker intressant aspekt av det här är ju i vilken utsträckning det här beror att vi inte längre har noll/minus-räntor.
Till 95% påstår jag, så alla ni giriga som dom senaste 15 åren tjänat på och utnyttjat det, ni kanske ska hålla tillbaka lite på kritiken om girighet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag skulle vilja se tredjeparts-appar med full tillgång till alla funktioner hos Sweclockers, iPhones, moderna bilar m.m. Erbjuds inte det så bojkottar jag produkterna. Eller? Är folk känsligare när saker tas bort än om de aldrig hade erbjudits?

old.reddit kommer tas bort
bottar som automodererar subreddits kommer tas bort

Det kommer spammas extremt mycket överallt och det kan endast hanteras manuellt framöver, ingen mod online? Njut av en frontpage med "Vill do dejta hot sexy single mom in ur area"

Det är långt mer än tredjepart-apps som kommer stängas av, ALLT som använder APIn, som för övrigt inte kostar Reddit något att driva, kommer stängas av. Strategin är en gammal och beprövad (har aldrig någonsin fungerat), försämra sidan tills folk installerar appen, reddit kommer inte överleva. Strategin är inte att få betalt för att APIn används, strategin är att tvinga samtliga som använder den att lägga ned, utan att kontroversiellt stänga av den själva. I hopp om att alla kommer installera den horribla officiella appen som har extremt mycket reklam.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Men definiera hutlöst då. Hur mycket pengar tjänar Reddit/Condé Nast?.

Det är klart ni får bojkotta dom, men ni verkar ju samtidigt älska Amazon, Apple och/eller Tesla.

Jag tycker API-er är intressant, och det finns ju viktiga sådana, jag tror det är viktigare än många här inser, därför är den här diskussionen lite sorglig. Era argument hade passat bättre i ”gubbgnäll”-tråden (i.e, ni har inga, ni bara känner att det är dyrt)

Men kära vännen... jag har inte sagt något om de företagen.

Jag vet inte vad jag ska svara för det känns inte alls som riktat mot mig. haha

Jag tycker att alla har rätt att ta så mycket betalt de vill, men jag har också rätt att bojkotta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag tycker att alla har rätt att ta så mycket betalt de vill, men jag har också rätt att bojkotta dem.

Det får du såklart göra, men istället för att säga att det är för att dom tar hutlöst betalt, säg att det är för att du är snål. Båda är lika mycket faktaunderbyggda, det är bara det att det ena vill få dig att framstå som rättfärdig, det andra..not so much.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det får du såklart göra, men istället för att säga att det är för att dom tar hutlöst betalt, säg att det är för att du är snål. Båda är lika mycket faktaunderbyggda, det är bara det att det ena vill få dig att framstå som rättfärdig, det andra..not so much.

Fast från mitt perspektiv, som de faktiskt bryr sig om ifall de vill få betalt, så är det dyrt.

Från ett företags perspektiv så vill de tjäna pengar. De kan göra de val de vill. De har inga känslor. De gör vad som genererar mest pengar.

Från DITT perspektiv är jag snål och det får du tycka. Så tillbaka till dig: det är lika faktaunderbyggt. Jag förstår dock inte hur detta skulle angå dig och varför du tar upp det och är väldigt irriterad över det.

Känns mest som att du har en dålig dag. Jag kommer inte att börja konsumera dyrt (från mitt perspektiv såklart ) Reddit bara för att du sitter och tycker saker om mig som person. Tvärtom nästan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det känns som detta är början på slutet, vad ska vända denna utveckling om de skrämmer bort sina trogna nördar?

Dom vill bara casha ut i IPO:n, så dom är väl "vem bryr sig?"

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Reddit skulle ha nöjt sig med 70-75% av prenumerationspriset och eventuella reklamintäkter på AppStore och Play, och förbjudit gratis åtkomst.

Permalänk
Medlem

Va giriga dom har blivit. hoppas alla bojkottar sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det får du såklart göra, men istället för att säga att det är för att dom tar hutlöst betalt, säg att det är för att du är snål. Båda är lika mycket faktaunderbyggda, det är bara det att det ena vill få dig att framstå som rättfärdig, det andra..not so much.

Menar du att Reddit inte tänkt ta hutlöst betalt för tillgång till sin API eller? För Apollo-utvecklaren räknade ut hur mycket det skulle kosta, och det är mycket mer än vad Reddit påstår att en användare kostar företaget i drift enligt dom själva. Om jag inte minns helt galet så var det flerfaldigt mycket mer. Vid samtal så bekräftade Reddit-representanten att det handlade om en användares "opportunity cost" (alltså hur mycket dom kan tjäna på en användare genom att sälja reklam, data etc.) och inte hur mycket en användare kostade i drift.

Detta efter att Reddit tidigare i år sagt att det inte fanns planer på att göra några API-förändringar, att det inte skulle bli hutlösa priser som Twitter (visar sig att det är ungefär samma nivå—alltså döda-alla-tredjepartsverktyg-nivå), det tog Reddit 2 månader innan dom presenterade priserna, tredjepartsutvecklare har bara fått 30 dagar på sig att anpassa sig till nya realiteten vilket är omöjligt när dokumentation om förändringarna inte ens har tillhandahållits (kan jämföras med liknande situationer där det vanligtvis handlar om månader till år innan denna typen av förändringar slå igenom så att utvecklare har gott om tid att anpassa sig), Reddit svarar inte på kommunikation från tredjepartsutvecklare, Reddit ljuger om flertalet tredjepartsutecklare (spez påstod att Apollo-utvecklaren försökte blackmaila dom, att det var dåligt optimiserat etc) och listan fortsätter.

Eftersom det låter som om du inte har särskilt bra koll på hela situationen så råder jag dig att faktiskt läsa denna tråd, så behöver du inte ägna mer tid på onödiga försök till att få Reddits beteende att verka vara något annat än vad det är: katastrofalt för alla användare av Reddit.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Och om dom fortfarande går back om dom tar 3ggr så mycket?

Finns det anledning att tro det? Varför skulle det kosta så mycket mer per API-användare, till ett API som funnits typ 15 år, än vad användare i deras egen app står för?

Deras inkomstkällor är väl typ reklam, snart API-kostnader och saker de säljer som awards och liknande, eller? Det sistnämnda köps ju av både de med officiella appen och tredjepartsappar, så där bör det inte vara någon enorm skillnad i inkomst.

Kvar är reklamintäkter vs API-kostnader, som jag ser det, och därmed bör de klara sig om API-kostnaden är typ 2x reklamintäkterna.
Var tänker jag fel?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte. Varför behöver man en app för att besöka en hemsida?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mcgreag:

Jag fattar inte. Varför behöver man en app för att besöka en hemsida?

Tredjepartsapparna är väldigt mycket behändigare än det officiella webbinterfacet. Har du inga appar på mobilen utöver typ webbläsare och BankID?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Känns mest som att du har en dålig dag. Jag kommer inte att börja konsumera dyrt (från mitt perspektiv såklart ) Reddit bara för att du sitter och tycker saker om mig som person. Tvärtom nästan!

Jag har inte alls en dålig dag. Men jag stör mig på att alla känslomässigt tycker att det är så dyrt, men sen kan man liksom inte kvantifiera det (samtidigt som man hävdar att det minsann inte alls bara är känslomässiga argument)

Ni kan inte säga hur mycket Reddit tjänar, eller om dom ens tjänar något alls (en siffra som jag hittar från 2017 är att Condé Nast som äger Reddit, då gjorde 1Miljard i förlust)

Vi sitter på ett forum som inte ens har ett API, som alltså, tills någon visar mig något annat, tjänar mer pengar än Reddit, inte som andel av omsättning, utan i faktiska tal.

Sen finns det inget motsatsförhållande mellan att man tar för mycket betalt och att man gör förlust, man kan absolut ta för mycket betalt OCH göra förlust, det är helt enkelt en dålig affärsmodell.
Problemet är att om man som ni är på Reddit (jag är faktiskt aldrig där, i princip), ett reklamfinansierat forum, då är det ju ni som är den dåliga affärsmodellen, det är, tyvärr, ni som inte är så (monetärt) värdefulla.
Det är också därför era klagomål på priset är lite roliga.

Permalänk
Medlem

Läsvärt om Apollo-utvecklarens perspektiv: https://old.reddit.com/r/apolloapp/comments/144f6xm/apollo_wi...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag stängde ner mitt konto idag. Är rätt sällan inne på reddit numera endå.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tredjepartsapparna är väldigt mycket behändigare än det officiella webbinterfacet. Har du inga appar på mobilen utöver typ webbläsare och BankID?

Inga för att besöka hemsidor.
Har testat några st, de har alltid varit sämre än hemsidan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Inga för att besöka hemsidor.

Om du endast använder reddit genom webbläsare på mobilen så har du ju en ganska kass upplevelse jämfört med en tredjepartsapp (reddits egna suger.)

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Var tänker jag fel?

Hela vägen. För att det du säger ska ha någon relevans överhuvudtaget så måste du visa att Reddit går med vinst överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

old.reddit.com lurkar bara

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kommer knappt ihåg internet utan Reddit, kommer bli svårt att vänja av sig och glömma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag har inte alls en dålig dag. Men jag stör mig på att alla känslomässigt tycker att det är så dyrt, men sen kan man liksom inte kvantifiera det (samtidigt som man hävdar att det minsann inte alls bara är känslomässiga argument)

Ni kan inte säga hur mycket Reddit tjänar, eller om dom ens tjänar något alls (en siffra som jag hittar från 2017 är att Condé Nast som äger Reddit, då gjorde 1Miljard i förlust)

Vi sitter på ett forum som inte ens har ett API, som alltså, tills någon visar mig något annat, tjänar mer pengar än Reddit, inte som andel av omsättning, utan i faktiska tal.

Sen finns det inget motsatsförhållande mellan att man tar för mycket betalt och att man gör förlust, man kan absolut ta för mycket betalt OCH göra förlust, det är helt enkelt en dålig affärsmodell.
Problemet är att om man som ni är på Reddit (jag är faktiskt aldrig där, i princip), ett reklamfinansierat forum, då är det ju ni som är den dåliga affärsmodellen, det är, tyvärr, ni som inte är så (monetärt) värdefulla.
Det är också därför era klagomål på priset är lite roliga.

Du gnäller ju lika mycket som alla andra sammanslaget i de här trådarna - så lite "känslosam" verkar du vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Reddit har varit fientligt i flera år nu, på flera sätt.

Förstår ärligt talat inte vad de håller på med.

Undrar om detta är ett case av "enshittification" som Wired skrev om.

Wired med en välskriven och intressant artikel som är spot on!? Colour me surprised. Men rekommenderar alla att läsa den. Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Reddit kanske ändrar sig i sista minut? Reddits VD ska hålla en AMA idag om API. https://www.reddit.com/r/reddit/comments/144ho2x/join_our_ceo...
Är väl inte helt omöjligt att de ändrar sig även om skadan kanske redan är skedd.. Det är inte bara Reddit som gjort bort sig den senaste tiden, Twitch drog en 180 graders ändring häromdagen.. Kanske Reddit är näst på tur?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag har inte alls en dålig dag. Men jag stör mig på att alla känslomässigt tycker att det är så dyrt, men sen kan man liksom inte kvantifiera det (samtidigt som man hävdar att det minsann inte alls bara är känslomässiga argument)

Ni kan inte säga hur mycket Reddit tjänar, eller om dom ens tjänar något alls (en siffra som jag hittar från 2017 är att Condé Nast som äger Reddit, då gjorde 1Miljard i förlust)

Vi sitter på ett forum som inte ens har ett API, som alltså, tills någon visar mig något annat, tjänar mer pengar än Reddit, inte som andel av omsättning, utan i faktiska tal.

Sen finns det inget motsatsförhållande mellan att man tar för mycket betalt och att man gör förlust, man kan absolut ta för mycket betalt OCH göra förlust, det är helt enkelt en dålig affärsmodell.
Problemet är att om man som ni är på Reddit (jag är faktiskt aldrig där, i princip), ett reklamfinansierat forum, då är det ju ni som är den dåliga affärsmodellen, det är, tyvärr, ni som inte är så (monetärt) värdefulla.
Det är också därför era klagomål på priset är lite roliga.

Du verkar ha cirka noll koll om vad detta handlar om.
Det är inte dyrare för användare utan för 3e-parts appar å deras api-användning, å skaparna av apparna har fått så kort tidsfrist att ens kunna ändra så de kan ta betalt (inte så mycket per användare dessutom) för att kunna betala räkningen på runda slängar 20 miljoner dollar på en månad. Det finns inga möjligheter för dem att hinna det.

Läs på innan du börjar gnälla på att folk är snåla ffs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Reddit kanske ändrar sig i sista minut? Reddits VD ska hålla en AMA idag om API. https://www.reddit.com/r/reddit/comments/144ho2x/join_our_ceo...
Är väl inte helt omöjligt att de ändrar sig även om skadan kanske redan är skedd.. Det är inte bara Reddit som gjort bort sig den senaste tiden, Twitch drog en 180 graders ändring häromdagen.. Kanske Reddit är näst på tur?

Hittils har de försökt förklara varför alla är dumma i huvudet som inte håller med ändringen fullständigt. Tror inte det.

Tror Reddits lösning är betalfunktioner i officiella appen för alla "Problem" de skapar genom att effektivt stänga av APIn. Reddit kommer att döda Reddit, och vi kommer få vänja oss med ett internet utan Reddit. Vad blir nästa plattform tro? Vad kommer ta över efter Reddit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hittils har de försökt förklara varför alla är dumma i huvudet som inte håller med ändringen fullständigt. Tror inte det.

Tror Reddits lösning är betalfunktioner i officiella appen för alla "Problem" de skapar genom att effektivt stänga av APIn. Reddit kommer att döda Reddit, och vi kommer få vänja oss med ett internet utan Reddit. Vad blir nästa plattform tro? Vad kommer ta över efter Reddit?

Tror inte att det är så många som använder luren för att kolla Reddit.. Reddit kommer att leva vidare.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag har inte alls en dålig dag. Men jag stör mig på att alla känslomässigt tycker att det är så dyrt, men sen kan man liksom inte kvantifiera det (samtidigt som man hävdar att det minsann inte alls bara är känslomässiga argument)

Ni kan inte säga hur mycket Reddit tjänar, eller om dom ens tjänar något alls (en siffra som jag hittar från 2017 är att Condé Nast som äger Reddit, då gjorde 1Miljard i förlust)

Vi sitter på ett forum som inte ens har ett API, som alltså, tills någon visar mig något annat, tjänar mer pengar än Reddit, inte som andel av omsättning, utan i faktiska tal.

Sen finns det inget motsatsförhållande mellan att man tar för mycket betalt och att man gör förlust, man kan absolut ta för mycket betalt OCH göra förlust, det är helt enkelt en dålig affärsmodell.
Problemet är att om man som ni är på Reddit (jag är faktiskt aldrig där, i princip), ett reklamfinansierat forum, då är det ju ni som är den dåliga affärsmodellen, det är, tyvärr, ni som inte är så (monetärt) värdefulla.
Det är också därför era klagomål på priset är lite roliga.

Fast det är inte folk som "känslomässigt" tycker det är dyrt utan det är folk som räknat på den info som finns och dragit fullt rimliga utifrån resultaten. Den enda som är känslomässig här här är ju du som har noll information, noll uträkningar, och enbart kommer med just känsloargument...

Du har givetvis rätt i OM reddit har abnormalt stora kostnader för att driva sitt api så hade deras prisbild varit rimlig. Men det är ju bara ett baklänges resonemang som kräver antagandet att prisbilden faktisk är rimlig. Hela poängen här är ju att vi alla tvivlar på det lol.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Hela vägen. För att det du säger ska ha någon relevans överhuvudtaget så måste du visa att Reddit går med vinst överhuvudtaget.

Varför det...?
Om de går back på sin app och back på tredjepartsappar så är väl inte att stänga ner tredjepartsapparna en direkt lösning, eller hur menar du? Att ta betalt på sådan nivå att de faktiskt får in pengar från tredjepartsapparna är väl bättre då än att stänga ner dem?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Tror inte att det är så många som använder luren för att kolla Reddit.. Reddit kommer att leva vidare.

Då har du inte läst på hur mycket som är helt beroende av APIn, saker som gör att du kan browsa Reddit på datorn. Alla bottar, modererande bottar, alla hjälpmedel som används för att driva subreddits. Allt som gör det möjligt stängs av, reddit enhancement suite. Rubbet ryker.

Tredjeparts-appar är endast en liten del av vad som kommer att stängas av. Nya reddit kommer vara fylld av spam som inte kan städas bort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Då har du inte läst på hur mycket som är helt beroende av APIn, saker som gör att du kan browsa Reddit på datorn. Alla bottar, modererande bottar, alla hjälpmedel som används för att driva subreddits. Allt som gör det möjligt stängs av, reddit enhancement suite. Rubbet ryker.

Därtill så är det ett väldigt felaktigt antagande att få använder mobilen för reddit. Det är tvärt om -- få använder DATORN för att kolla reddit!

Såhär ser trafikuppdelningen ut på en subreddit jag är moderator för:

iOS 50.2%
Android 27.3%
Mobile web 3.5%

new.reddit.com 12.7%
old.reddit.com 6.3%

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200