Permalänk
Medlem

Försöker använda alla tänkbara källor, översätter om så behövs.. Men ogillar 1or och 5or. Finns det många rec. försöker jag hitta äkta skrivningar och inte spöken. Nästan inget är värt en femma. Ettor sorterar jag också bort om de inte underbyggs på något sätt, en DOA på 1000000 kanske inte är hela världen.

Prisjakt är bra men tyvärr skriver färre och färre där. Om alla skrev vid köp och vid skrot och var objektiva så skulle vi snart kunna lämna detta slit- och slängsamhälle.

Permalänk
Medlem

Jag läser prisjakt eller pricrunner ibland när jag ska köpa. Ibland får man nyttig input gällande produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

I övrigt tillåter nästan alla ÅF recensioner även om du inte köpt varan därifrån. Vissa skriver dock om recensionen är från någon som verifierats ha köpt varan eller inte. Kanske Inet skulle kunna implementera något liknande?

Jo, det låter ju vettigt. Inets recensioner är mer ett diskussionsforum som det ser ut nu. Dessutom ibland med ganska dåliga vibbar vilket gör att man drar sig för att skriva där, nu har jag iofs skrivit recensioner men skulle inte göra det för en Nvidiaprodukt t.ex. då det är väl hett bland dom kommentarerna. Med väldigt få som faktiskt köpt en produkt, det är det jag skulle vilja se ändring på. Börja med att städa upp.

Permalänk

Får man var man "förväntar" sig brukar jag inte skriva någon recension.

Men ibland när en vara är mycket sämre/bättre än man kunde tro kan jag skriva en.

Läser generellt endast de sämre recensionerna för att se ifall de är rimliga eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag skriver sällan recensioner och blir oftast bara less när jag läser majoriteten av den stora anledningen att personen som skriver inte har något konkret att tillföra. "Basfunktionerna på produkten fungerar utan konstigheter" sammanfattar majoriteten av recensionerna. Värst är sidor som ger poäng för recensioner, majoriteten blir "bra", "Fungerar fint" osv och tillför absolut inget för konsumenten.

Jag försöker skriva recensioner för att framhäva eller upplysa om funktioner/defekter relaterat till konstruktion eller annat som inte framkommer tydligt i beskrivning eller produktblad. Oftast information som jag själv letat och ibland utan framgång och blivit tvungen att köpa på chans.

Permalänk
Medlem

När det gäller recensioner är det recensentens kompetens och smak jag kollar efter. Med mina vänner vet jag vilka jag skall lyssna på beroende på specialområde. Användarrecensioner är ungefär lika mycket värda för mig som min det jag plockar ur kattlådan.
Tyvärr så är det samma sak med de flesta recensenter i media med, tiden då recensenterna var kompetenta är tyvärr över med några få lysande undantag.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

köper och säljer väldigt mycket här. Så recensioner är viktiga för mig att har och läsa

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

När det gäller recensioner är det recensentens kompetens och smak jag kollar efter. Med mina vänner vet jag vilka jag skall lyssna på beroende på specialområde. Användarrecensioner är ungefär lika mycket värda för mig som min det jag plockar ur kattlådan.
Tyvärr så är det samma sak med de flesta recensenter i media med, tiden då recensenterna var kompetenta är tyvärr över med några få lysande undantag.

Det där är grundläggande när det kommer till recensioner, tycke och smak skiljer sig och man kan inte heller veta under vilka förutsättningar man testat eller om deras exemplar är ett Måndagsex. Så vad man gör är helt enkelt att sammanställa, finns det flera som säger att dörren sitter dåligt så kan man anta att det är sant och sen får man ta ställning till hur man själv ser på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det beror lite på pris och vilken produktkategori det handlar om.
Är det en tårtspade för 24kr så läser jag recensionerna lite snabbt om det finns några, för att se så att ingen påstår sig att ha fått en rostig tårtspade hemskickad exempelvis. Är det lite dyrare saker, eller tekniska produkter rent generellt, så brukar jag alltid läsa recensioner då det är mycket mer som kan fela där, samt att det ofta handlar om lite större summor.
De flesta köp jag gör online, och till viss del i butik också, brukar jag researcha innan, mängden tid jag spenderar är starkt kopplad till kostnaden. Ska jag köpa en USB-kabel så kanske det räcker att läsa lite reviews på hemsidan jag tänkt beställa ifrån, ska jag köpa en helt ny dator så spenderar jag timvis på att kolla olika sidor för reviews, googlar för att se om det verkar vanligt med fel på diverse specifika delar jag funderar på att beställa, kollar pris på olika sidor etc. Oftast börjar jag min research där flera månader innan jag tänkt att beställa delar, delvis dock för att kunna ta till vara på diverse reor på delar jag ändå tänkt köpa som dyker upp under den tiden.

Jag har varit väldigt dålig förut när det kommer till att skriva egna reviews, speciellt när jag inte har upplevt något problem, men då jag har insett att jag ofta lägger stor vikt vid vad folk generellt skriver i sina reviews, så har jag blivit mycket mer noggrann att själv skriva några rader efter att jag har fått hem produkten och har hunnit meningsfullt använt produkten så att jag har kunnat format en rimlig åsikt kring den.

Jag tar absolut till mig rekommendationer från folk jag känner, men går aldrig 100% på deras spår, om det inte är så att personen i fråga är väldigt kunnig inom det området, att det inte handlar om väldigt stora summor, och det inte är extremt viktigt för mig. Jag kan absolut alltså fråga en kock om vilka köksknivar eller stekpanna jag bör införskaffa, och gå på deras spår utan speciellt mycket egen research, men jag hade inte köpt en splitterny bil utan research, även om en väldigt duktig bilmekaniker säger att "den här bilen har nästan aldrig några dyrare reparationer de första 15 åren" exempelvis.
På samma spår så tar jag alltid reviews i toppen och botten med en nypa salt. Jag kollar alltid genom några 1-stjärniga reviews (dock handlar de oftast inte om produkten i sig, utan problem med frakt, eller uppenbara handhavandefel hos kunden, exempelvis nyligen då jag var ute efter en ny SodaStreamer, där någon gav 1 stjärna, för att deras glasflaska hade sprängts efter ett fåtal påfyllanden. Det var en SodaStreamer som ej var ämnad för glasflaskor. Detta framgick väldigt tydligt.), likaså är 5-stjärniga reviews ofta uppenbart fejkade/bottade, eller helt utan resonemang varför de gett detta betyg (exempelvis "toppen!" och inget annat). Bäst är nog ofta reviews som gett 3 eller 4 stjärnor, de brukar vara mer nyanserade och innehålla mer användbar information om produkten i sig.

Jag försöker lämna reviews på allt jag köper online mer eller mindre nu mer, även om det är något för 5kr. Jag försöker påpeka plus och minus jag upplevt med produkten, är det en sida så som Amazon så försöker jag vara noga med att nämna vilken produkt jag köpt och därmed recenserar (som någon/några tidigare i tråden har nämnt, så händer det att säljare säljer produkt A ett tag, för ett bra pris, får hundratals eller tusentals positiva reviews, för att sedan ändra helt till produkt B som helt annan, men ändå får behålla sina reviews, och folk blir blåsta, därav viktigt att vara noga med att nämna vad det är man recenserar i dessa fall), samt om det är en 3e-part säljare där jag av någon anledning varit tvungen att kontakta säljaren, så inkluderar jag hur detta har skötts från deras sida, samt att jag brukar lämna en review direkt på säljaren i sig också, något de flesta verkar missa.

Reviews är viktiga, så länge de har något meningsfullt att säga. 1/5 stjärnor för att fraktbolaget har tappat bort eller förstört ditt paket har inget med produkten i sig att göra, 5/5 "toppen" säger inte heller så mycket. "4/5 stjärnor, tårtspaden var lite lätt böjd i tippen när den kom fram, ingen synlig skada på paketet, så har mest troligt skett innan frakt. Var dock enkelt att böja tillbaks, syns inte alls nu, och för det billiga priset är jag ändå väldigt nöjd. Frakten var snabb, har inte upplevt några andra fel" ger dock en bättre vy över vad man kan förvänta sig av produkten, och är absolut den typ av recension som jag själv hade känt mig relativt trygg med. Självklart vill jag gärna ha mer än en review, om möjligt, men för ett tårtspade för 24kr hade jag nog slagit till ändå, om jag nu behövde en tårtspade. Ett grafikkort för 25,000kr, med en review, som säger att en kondensator hade lossnat vid leverans, men de lödde tillbaks den själv och kortet fungerar felfritt hade jag nog letat efter andra alternativ istället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Brukar endast lämna recentioner på saker som absolut inte är som de beskrivit dem eller med extremt saltade specar sk Kinesium.

visst köper jag t.ex 5 arduino kloner för typ 200:- så förväntar jag mig kina kvalitet på lödningarna osv och att ev inte alla kommer att fungera men att iaf mer än hälften av dem kommer göra det annars kunde jag lika gärna köpt orginalet för typ 200:- stycket för oftast behöver jag bara 1 men kan va gött att iaf potentiellt ha ett par extra liggande för div projekt.

dock sällan ett problem speciellt inte på amazon.de iaf brukar aldrig va nått problem att få refund iaf för de som inte fungerade eller omleverans utan att äns behöva skicka tillbaka de man redan har fått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

När det gäller recensioner är det recensentens kompetens och smak jag kollar efter. Med mina vänner vet jag vilka jag skall lyssna på beroende på specialområde. Användarrecensioner är ungefär lika mycket värda för mig som min det jag plockar ur kattlådan.
Tyvärr så är det samma sak med de flesta recensenter i media med, tiden då recensenterna var kompetenta är tyvärr över med några få lysande undantag.

Skrivet av Neon:

Det där är grundläggande när det kommer till recensioner, tycke och smak skiljer sig och man kan inte heller veta under vilka förutsättningar man testat eller om deras exemplar är ett Måndagsex. Så vad man gör är helt enkelt att sammanställa, finns det flera som säger att dörren sitter dåligt så kan man anta att det är sant och sen får man ta ställning till hur man själv ser på det.

Jag håller med båda till en stor del.
Det är absolut viktigt att försöka få flera synpunkter om möjligt, speciellt ju dyrare produkten är, eller ju viktigare det är för dig, ditt företag etc att produkten fungerar som den skall.
I vissa kategorier, exempelvis spel, så verkar det tyvärr väldigt ofta finnas en linje som alla större recensenter verkar följa, även om det senare visar sig vara ett mycket sämre spel än recensenter har påstått. I vissa fall har det framkommit att de endast spelat en kort bit i början av spelet, använt sig av fusk eller guider för att komma igenom spelet snabbare, eller helt enkelt fått betalt för att ge ett bra betyg. Vi har även andra sidan där vissa ger ett spel som Hogwarts Legacy väldigt dåliga betyg, eller inget betyg alls, inte baserat på hur bra eller dåligt spelet i sig faktiskt är, utan på grund av att skaparen av den världen inte står speciellt högt i kurs i dagens samhälle. Det blir så klart också fel. Det är som att ge alla produkter som säljs på Amazon 1/5 stjärnor bara för att man tycker att Jeff Bezos är en dålig person... Det betyder att du kan ge exakt samma grafikkort 1/5 på Amazon, men 5/5 på Inet exempelvis.

Det är viktigt att vara kritisk till reviews, positiva som negativa, samt att försöka hitta många olika reviews istället för att förlita sig på endast en. Vissa små tech reviewers kanske exempelvis kan bli tvingade att ge Nvidia bra reviews, för de annars inte kan få tag på ett grafikkort innan release för att recensera, eller kanske inte har råd att köpa korten själva, kanske vissa större är villig att ta en större summa pengar för en bra review, etc. Det kommer bli mycket svårare med GPT och liknande tjänster, där de kommer att gå generera tusentals reviews på en produkt på en fejksida, där det kommer vara nästintill omöjligt att särskilja om det är skrivet av riktiga personer eller bottar. Jag tycker redan att jag ser ganska många videos på YouTube där folk "recenserar" produkter, säg mobiltelefoner exempelvis, men de använder sig av stock footage och produktbilder, som de sedan pratar över, och ofta inte har något speciellt vettigt att säga om produkten i sig, då de uppenbart faktiskt inte har använt produkterna själva, denna video exempelvis. Inga egenfilmade klipp alls, endast reklammaterial, nämner inga tester de gjort eller liknande, utan läser upp lite speccs och funktioner som man kan läsa direkt från tillverkarens hemsida.
Med AI som kan skriva manus, läsa upp manuset, klippa videon, skapa en thumbnail och titel, samt ladda upp videon, så lär YouTube snart vara överöst med liknande videos för alla tänkbara produkter och tjänster. De redan stora och etablerade kan klara sig kvar kanske, men kommer vara nästintill omöjligt för nya, mindre kanaler att stå ut från mängden och kunna växa nämnvärt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Läser ytterst få användarrecensioner. Då de sällan tillför något då de flesta är skrivna av amatörer som antingen hissar eller dissar produkten utan något speciellt djup.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag tittar inte så mycket på själva betyget utan läser vad de som recenserar tycker är bra/dåligt och sen jämför jag med vad som är viktigt för mig. T.ex att en telefon har fått lägre betyg för att den saknar trådlös laddning och just det kanske inte spelar så stor roll för mig.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Om en produkt utmärker sig från andra på ett positivt sätt så brukar jag recensera.

Samma för helt värdelösa produkter som faller isär när man tar på dem.

Recensioner är viktiga, speciellt några år efter produkterna varit ute då massa fel/defekter kan dyka upp långt efter att man har köpt dem.

Angående exemplet med bekanta vs slumpmässiga recensioner, säger 9/10 att produkten är skräp så är det antagligen så, din bekanta har bara inte upplevt det än ( se ovanstående ).

Permalänk
Medlem

Läser recensioner ganska flyktigt och letar efter tester hos oberoende om det är någon produkt jag vill ha.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

Ibland, men har i åtanke att de flesta som skriver recensioner skriver av sig av missnöje eller är så övertygade om att de gjort rätt så att de försvarar sina köp oavsett vad. Sålla ut de som har 2-4 i recensioner och skippa 1 och 5 så får man lite mer nyanserad bild oftast. Sedan behöver det ju vara tämligen många recensioner för att de ska vara till nytta.

Angående vänner så beror det ju starkt på vad jag vet vännen besitter för faktiska detaljkunskaper. Har 2 kompisar som är elektriker, dom rekommenderar ju såklart bägge de produkter de jobbar med som dom är bekanta med.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Skriver ytterst sällan några recensioner själv, men kollar gärna användarrecensioner (och proffsrecensioner) för att få en övergripande uppfattning om hur en produkt är. Fast omdömen utan några argument för eller exempel på varför man hissar eller dissar en produkt är ju i stort sett värdelösa.

Sen om det är recensioner av någonting där smak spelar in (såsom spel, musik, film m.m.) så får man ta den biten med en nypa salt eftersom man inte vet vad personen i fråga har för smak. Ibland kanske man har en övergripande uppfattning om vilken smak en recensent har och är det en duktig recensent så behöver man inte ha samma smak/åsikt, man behöver bara veta var den personen står och vad ens egna preferenser är. Oftast så framgår det i recensionen om det är några problem som man behöver vara medveten om.

Permalänk
Medlem

Vanligt folk har inte resurser skriva användarrecensioner. För att recensera en produkt bör man ha testat den i alla sammanhang en produkt används för, speciellt om man ska skriva positiva recensioner. Annars bör man skriva inrecensionen vad man inte testat. Det är inte alltid professionella testare har de möjligheterna heller.

Jag skriver bara användarrecensioner när jag kunnat leda i bevis att en produkt inte funkar i ett sammanhang. Det kan vara ett grafikkort som inte funkar med en specifik skärm. Däremot om en produkt funkar bra för mig skriver jag aldrig en användarrecension. Tänk om någon köper produkten på grund av den och sen funkar den inte i deras miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Vanligt folk har inte resurser skriva användarrecensioner. För att recensera en produkt bör man ha testat den i alla sammanhang en produkt används för, speciellt om man ska skriva positiva recensioner. Annars bör man skriva inrecensionen vad man inte testat. Det är inte alltid professionella testare har de möjligheterna heller.

Jag skriver bara användarrecensioner när jag kunnat leda i bevis att en produkt inte funkar i ett sammanhang. Det kan vara ett grafikkort som inte funkar med en specifik skärm. Däremot om en produkt funkar bra för mig skriver jag aldrig en användarrecension. Tänk om någon köper produkten på grund av den och sen funkar den inte i deras miljö.

Jag tycker att det är viktigt att lämna en review när man haft rimlig tid på sig att utvärdera en produkt. Inte för att en persons åsikt enkom är av speciellt stor vikt, och således inte nödvändigtvis kan "beskyllas" om man inte upptäckt samma fel som andra kanske gjort, men för att det är viktigt att kunna se större trender i folks åsikter om produkten.
Professionella recensenter är viktiga då de ofta kan ge en syn på en produkt från en mer erfaren och faktabaserad vinkel än genomsnittliga personer kan göra, medans den stora massan kan påvisa problem eller förbättringar som endast syns över tid, belysa fel som kanske inte är extremt vanliga och således kanske inte upptäckts av professionella recensenter, samt reagera på prisändringar exempelvis som så klart påverkar hur prisvärd en produkt upplevs.

Några exempel kan vara AMD och Intels grafikkort av den senaste generationen, som båda har, genom bättre drivrutiner, märkbart ökat sin prestanda i vissa fall, samt sänkt pris i vissa fall, vilket så klart gör att de är mer prisvärd i dagsläget än när de släpptes. De förtjänar alltså bättre betyg nu, än vad LTT, Jays2Cents eller Gamers Nexus eller Sweclockers för den delen gav när de recenserade dessa produkter, men det är extremt osannolikt att någon av dem kommer göra nya reviews på dessa produkter och/eller redigera eller ta bort deras gamla reviews. Läser du vad folk skriver på forum exempelvis om dessa produkter, så är chansen större att du hittar denna information, och då kan göra en bättre bedömning än du annars hade kunnat gjort.
På andra sidan går det nämna AMDs senaste generation av CPUer, där det framkommit i efterhand att vissa modeller kan "brinna upp" på grund av fel som kräver en uppdatering av moderkortets firmware, något som så klart reviewers inte nödvändigtvis har kunnat upptäcka i tid innan de måste släppa sina recensioner. Detta är så klart ett problem som gör att de hade fått sämre betyg om de släppte nya reviews idag på de CPUerna.

Tyvärr kan professionella recensenter sälja sina åsikter, ha en dålig dag så de ger sämre betyg än de annars hade gjort, eller kanske har fördomar eller åsikter som färgar deras betyg ("Apple har dålig arbetsmiljö i sina fabriker, och dom är anti-repair, så de får dåliga betyg!" alternativt "Apple är felfri och perfekta, självklart uppfann de rundade hörn och kan ta patent på det! Max betyg på allt!").

Samtidigt kan en vanlig användare sätta betyg enligt helt fel grunder så klart. Som jag nämnde tidigare i tråden om personen som gav 1/5 till en SodaStreamer för att deras glasflaska sprängdes efter ett fåtal påfyllningar, men det framgick tydligt på bilden personen lagt upp att de använt en modell som ej är ämnad för glasflaskor, det framgick tydligt på produktsidan att modellen ej var för glasflaskor, samt att det framgår tydligt på produktsidan för glasflaskorna exakt vilken modell de kan används i, och att de absolut inte ska användas i andra modeller, på grund av sprängrisk.

Professionella recensenters betyg bör väga tyngre än "vanliga" individers åsikter, absolut, då de har en bättre grund rent generellt att utgå från när de betygsätter en produkt, men "vanligt" folk kan, efter produkten funnits på marknaden i några dagar/veckor/månader, belysa problem som uppstår efter en viss tid, mindre vanliga problem, reagera på prisändringar, reagera på uppdateringar som förbättrat/försämrat produkten osv på ett sätt som LTT exempelvis inte kan.
Visst, LTT kan släppa en ny video som recenserar samma grafikkort igen, 8 månader efter att det släpptes, men mest troligt skulle den videon få förhållandevis få tittare, vilket i sin tur påverkar hela kanalen negativt då dess videos kommer att rekommenderas lite mindre ofta som följd, så de har då släppt en video som de tjänar mindre på än om de lagt den tiden på att göra en annan video, samtidigt som de över en vis tid kommer få färre tittare på nästkommande videos och tjäna mindre till följd av det, vilket gör att det inte blir ekonomiskt gångbart i längden att gå tillbaka och släppa uppdaterade recensioner, varpå ingen gör det.
Skriftliga recensioner kan såklart gå tillbaka och redigera sin recension utan att drabbas av algoritmer, men det är ju ändå en kostnad för att göra om hela recensionen, kanske försöka replikera fel som upptäckts efter produkten släppts (så som AMDs CPUer jag nämnde ovan), istället för att tjäna mer på att lägga tiden på en annan artikel som fler kommer att läsa.
Endast den generella folkmassan kan pålysa vissa problem och förbättringar som upptäckts först efter att produkten släppts, så det är absolut viktigt.

Din åsikt är viktig, även om du inte kan svara på om skrivaren klarar att skriva ut en hel bok utan paus, om skateboarden håller för en 127kg person att grinda med, om TVn har korrekt färgåtergivning (för att du är färgblind), eller om bilens airbags fungerar som de ska. Dessa är så klart frågor som kan vara avgörande för vissa användare innan köp, men din uppfattning, som en del av mängden, är värdefull, även fast du inte har den kunskap eller resurser som en professionell recensent har.
Du kanske påpekar att laptopen du köpte hade dålig ljudkvalitet på högtalarna tillsammans med 4 andra som påpekar samma sak, men du kanske inte upplevde att batteritiden var väldigt dålig som andra köpare erfarit, samtidigt som Sweclockers i deras recension inte upplevde någon av de felen. De fel du upptäckte kanske inte är jättevanlig, men ändå förekommer, samtidigt som du kan påpeka att batteritiden på din laptop inte är de 27 minuter som vissa andra upplevt, vilket tydliggör att det inte är ett fel hos alla laptops av den modellen.

Som köpare så är det en bra idé att försöka bilda en uppfattning från både flera professionella recensioner, samt från vad folk rent generellt upplever, för att göra en bra bedömning innan ett köp. Båda grupper kan bidra med unik och viktig information, och det är alltid bäst att ha ett så bredd underlag som möjligt (inom rimliga gränser så klart), innan ett köp.

Just den där tårtspaden kan det nog vara svårt att hitta en professionell recension på, och kanske är det ett verktyg som är så pass simpelt att det går att förlita sig på de 3 recensionerna som finns på hemsidan och känna att man gjort ett nog tryggt val när man klickade på köpknappen ändå?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milec:

Skrev en negativ recension om Xbox One och hur Inet hade tagit hand om mitt köp. Några timmar senare ringer/kontaktar deras marknadschef mig och löser problemet.

Inet brydde sig alltså inte det minsta om dig eller hur man hanterade din köp, men när du skrev en publik negativ recension så ändrade man snabbt åsikt och hjälper sig. Det säger mig att Inet är precis lika usla som alla andra företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tänkte lyssna lite hur ni arbetar och tänker kring recensioner.

Brukar ni lämna recensioner?
(Hur länge väntar ni)
Brukar ni läsa recensioner?
(Läser ni varje för sig eller snittet på alla)
Låter ni er påverkas av recensioner?
Säg att en bekant rekommenderar något du är på jakt över och höjer det till skyarna sen finns det 10st som skriver att det är rena skräpet. Lyssnar ni på er bekanta eller på dom 10 okända? Samma sak åt andra hållet, den bekanta ger tummen ner men 10st okända tycker den är toppen.

Själv lämnar jag mycket sällan recensioner. Först och främst tänker jag väl mest att mina ord kommer knappast få någon annan att köpa eller avstå köpet. Tänkte dock alla då så skulle det inte bli några alls men sen har jag lite svårt att avgöra när den ska lämnas för att få någon betydelse. Vissa lämnar du direkt verkar det som. ”Trasig vid leverans, köp ej”. DOA… kan ju drabba allt.

När jag köpte min 12900 så skrev vissa.
Bättre än min 9900K eller 3600.

Det känns ju oxå lite onödigt att lägga tid på att skriva.

Hur länge bör man utvädra innan man skriver något. Det brukar ta cirka 2 veckor innan jag får mail från företag där jag handlat att jag gärna får skriva något. Är 2 veckor rimligt?

Är det väldigt många recensioner så tittar jag bara på snittet men är det under 10st brukar jag läsa.

Eftersom jag sällan frågar fysiska personer så påverkas jag av recensionerna. Skriver 8/10 är det är en dålig produkt så avstår jag. Jag frågar nog sällan fysiska personer för man inte vill vara taskig eller. Om en bekant höjer något som sen 10 st skriver är skit vill man inte säga till sin bekanta att det han köpt är skit. Fråga i en affär har jag helt slutat göra eftersom jag tycker kompetensen helt försvunnit. Alla kan lite om allt och inte allt om lite.

Jag brukar lämna recensioner när jag gillar något väldigt skarpt. Men tar även med saker som eventuellt kunde förbättras. När jag nu suttit och tänkt efter ett tag så slår det mig att jag inte kan så här på rak arm komma ihåg om jag lämnat negativa recensioner faktiskt. Har det varit några problem så har det alltid lösts med kundtjänst.

Jag läser recensioner, men medveten om att det finns folk som är betalda för att skriva positiva recensioner för varor och tjänster. T.ex. som i den där dokumentären "Skamlös" om den norske bedragaren "Thomas Olson" som upplever sig själv vara en jurist (finns på SVT-play) som hade åtminstone en anställd som inte gjorde annat än skrev sådana om hans "juristbyrå"

Kollar ofta profilerna och vad de skrivit tidigare hos dem som skriver positiva recensioner, särskilt såna som är översvallande positiva (eller negativa fdd)
Och ja, jag skulle vilja påstå att jag påverkas av recensioner från användare. Oftast håller jag dock med dem när jag väl köpt varan/tjänsten.
Håller med om att kompetensen, och inte minst entusiasmen för sitt arbete, inte finns hos så många butiksanställda nuförtiden. Inte sällan verkar det som att de inte bryr sig särskilt mycket om att sälja. De får lön och det tycks räcka för dem.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Dom bästa och mest hjälpsamma är av typ "BRA!" eller "SKIT!", man blir så perfekt hjälpt av dom
Uppriktigt så ignorerar jag dom som pesten!

Uppenbara klagomurar ger i princip att man får resning i nackhåren, då dom för det mesta säger mer om personen bakom.
Första tanken blir RTFM (read the fucking manual) eller på ren svenska "läs den jävla manualen", om jag då har eller via bekant har haft tillfälle att känna på produkten så kan jag bara inte låta bli att skriva en recension som då smular sönder deras totala lathet, eller dumhet med att slänga manualen. Givetvis då även med produkten i fokus, både bra och dåligt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!