Skrivet av katerina:
Vanligt folk har inte resurser skriva användarrecensioner. För att recensera en produkt bör man ha testat den i alla sammanhang en produkt används för, speciellt om man ska skriva positiva recensioner. Annars bör man skriva inrecensionen vad man inte testat. Det är inte alltid professionella testare har de möjligheterna heller.
Jag skriver bara användarrecensioner när jag kunnat leda i bevis att en produkt inte funkar i ett sammanhang. Det kan vara ett grafikkort som inte funkar med en specifik skärm. Däremot om en produkt funkar bra för mig skriver jag aldrig en användarrecension. Tänk om någon köper produkten på grund av den och sen funkar den inte i deras miljö.
Jag tycker att det är viktigt att lämna en review när man haft rimlig tid på sig att utvärdera en produkt. Inte för att en persons åsikt enkom är av speciellt stor vikt, och således inte nödvändigtvis kan "beskyllas" om man inte upptäckt samma fel som andra kanske gjort, men för att det är viktigt att kunna se större trender i folks åsikter om produkten.
Professionella recensenter är viktiga då de ofta kan ge en syn på en produkt från en mer erfaren och faktabaserad vinkel än genomsnittliga personer kan göra, medans den stora massan kan påvisa problem eller förbättringar som endast syns över tid, belysa fel som kanske inte är extremt vanliga och således kanske inte upptäckts av professionella recensenter, samt reagera på prisändringar exempelvis som så klart påverkar hur prisvärd en produkt upplevs.
Några exempel kan vara AMD och Intels grafikkort av den senaste generationen, som båda har, genom bättre drivrutiner, märkbart ökat sin prestanda i vissa fall, samt sänkt pris i vissa fall, vilket så klart gör att de är mer prisvärd i dagsläget än när de släpptes. De förtjänar alltså bättre betyg nu, än vad LTT, Jays2Cents eller Gamers Nexus eller Sweclockers för den delen gav när de recenserade dessa produkter, men det är extremt osannolikt att någon av dem kommer göra nya reviews på dessa produkter och/eller redigera eller ta bort deras gamla reviews. Läser du vad folk skriver på forum exempelvis om dessa produkter, så är chansen större att du hittar denna information, och då kan göra en bättre bedömning än du annars hade kunnat gjort.
På andra sidan går det nämna AMDs senaste generation av CPUer, där det framkommit i efterhand att vissa modeller kan "brinna upp" på grund av fel som kräver en uppdatering av moderkortets firmware, något som så klart reviewers inte nödvändigtvis har kunnat upptäcka i tid innan de måste släppa sina recensioner. Detta är så klart ett problem som gör att de hade fått sämre betyg om de släppte nya reviews idag på de CPUerna.
Tyvärr kan professionella recensenter sälja sina åsikter, ha en dålig dag så de ger sämre betyg än de annars hade gjort, eller kanske har fördomar eller åsikter som färgar deras betyg ("Apple har dålig arbetsmiljö i sina fabriker, och dom är anti-repair, så de får dåliga betyg!" alternativt "Apple är felfri och perfekta, självklart uppfann de rundade hörn och kan ta patent på det! Max betyg på allt!").
Samtidigt kan en vanlig användare sätta betyg enligt helt fel grunder så klart. Som jag nämnde tidigare i tråden om personen som gav 1/5 till en SodaStreamer för att deras glasflaska sprängdes efter ett fåtal påfyllningar, men det framgick tydligt på bilden personen lagt upp att de använt en modell som ej är ämnad för glasflaskor, det framgick tydligt på produktsidan att modellen ej var för glasflaskor, samt att det framgår tydligt på produktsidan för glasflaskorna exakt vilken modell de kan används i, och att de absolut inte ska användas i andra modeller, på grund av sprängrisk.
Professionella recensenters betyg bör väga tyngre än "vanliga" individers åsikter, absolut, då de har en bättre grund rent generellt att utgå från när de betygsätter en produkt, men "vanligt" folk kan, efter produkten funnits på marknaden i några dagar/veckor/månader, belysa problem som uppstår efter en viss tid, mindre vanliga problem, reagera på prisändringar, reagera på uppdateringar som förbättrat/försämrat produkten osv på ett sätt som LTT exempelvis inte kan.
Visst, LTT kan släppa en ny video som recenserar samma grafikkort igen, 8 månader efter att det släpptes, men mest troligt skulle den videon få förhållandevis få tittare, vilket i sin tur påverkar hela kanalen negativt då dess videos kommer att rekommenderas lite mindre ofta som följd, så de har då släppt en video som de tjänar mindre på än om de lagt den tiden på att göra en annan video, samtidigt som de över en vis tid kommer få färre tittare på nästkommande videos och tjäna mindre till följd av det, vilket gör att det inte blir ekonomiskt gångbart i längden att gå tillbaka och släppa uppdaterade recensioner, varpå ingen gör det.
Skriftliga recensioner kan såklart gå tillbaka och redigera sin recension utan att drabbas av algoritmer, men det är ju ändå en kostnad för att göra om hela recensionen, kanske försöka replikera fel som upptäckts efter produkten släppts (så som AMDs CPUer jag nämnde ovan), istället för att tjäna mer på att lägga tiden på en annan artikel som fler kommer att läsa.
Endast den generella folkmassan kan pålysa vissa problem och förbättringar som upptäckts först efter att produkten släppts, så det är absolut viktigt.
Din åsikt är viktig, även om du inte kan svara på om skrivaren klarar att skriva ut en hel bok utan paus, om skateboarden håller för en 127kg person att grinda med, om TVn har korrekt färgåtergivning (för att du är färgblind), eller om bilens airbags fungerar som de ska. Dessa är så klart frågor som kan vara avgörande för vissa användare innan köp, men din uppfattning, som en del av mängden, är värdefull, även fast du inte har den kunskap eller resurser som en professionell recensent har.
Du kanske påpekar att laptopen du köpte hade dålig ljudkvalitet på högtalarna tillsammans med 4 andra som påpekar samma sak, men du kanske inte upplevde att batteritiden var väldigt dålig som andra köpare erfarit, samtidigt som Sweclockers i deras recension inte upplevde någon av de felen. De fel du upptäckte kanske inte är jättevanlig, men ändå förekommer, samtidigt som du kan påpeka att batteritiden på din laptop inte är de 27 minuter som vissa andra upplevt, vilket tydliggör att det inte är ett fel hos alla laptops av den modellen.
Som köpare så är det en bra idé att försöka bilda en uppfattning från både flera professionella recensioner, samt från vad folk rent generellt upplever, för att göra en bra bedömning innan ett köp. Båda grupper kan bidra med unik och viktig information, och det är alltid bäst att ha ett så bredd underlag som möjligt (inom rimliga gränser så klart), innan ett köp.
Just den där tårtspaden kan det nog vara svårt att hitta en professionell recension på, och kanske är det ett verktyg som är så pass simpelt att det går att förlita sig på de 3 recensionerna som finns på hemsidan och känna att man gjort ett nog tryggt val när man klickade på köpknappen ändå?