Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Skrivet av spicata:

Samsung säljer "vanliga" som även jag funderat på. Kostnad runt 400kr. om du köper original
https://www.hifiklubben.se/samsung-tm1240a-fjarrkontroll/samt...

Finns på Benify för 330kr också, och för 309kr här (vet inget om butiken dock) https://soldfy.se/samsung-fjarrkontroll-tm1240a-bn59-01175q

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Då sitter min 75” QN95B äntligen på väggen med Samsungs egna slim fit wall mount. Blev riktigt bra! Är också nöjd med trycket i bilden, speciellt på dagtid med mer ljus i rummet<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ser bra ut! Men hur kommer det sig att den lutar på väggen? Större glapp högst upp ser det ut som?
Går det att få den med exakt samma avstånd runt om?

Stämmer det dom anger, att den går att få 7,5mm från vägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Ser bra ut! Men hur kommer det sig att den lutar på väggen? Större glapp högst upp ser det ut som?
Går det att få den med exakt samma avstånd runt om?

Stämmer det dom anger, att den går att få 7,5mm från vägg?

Jag tror designen är såhär, att den skall luta något nedåt. Det följer med kuddar man sätter bak på TV'n. Jag har monterat den enligt 7,5mm-instruktionen. Det finns ett sätt att montera den så den sticker ut 1,5cm, och då sticker den ut 1,5cm både uppe och nere.

Permalänk

För oss som har tid och vänta en stund och bara Älskaaaaar fynda så har jag hittat den större samsung fjärrkontrollen på Aliexpress SuperDeal (t.o.m. 11 Juni) för ynka 37.18 SEK Inklusive Frakt.

Trevlig Sommar Vänner.

Samsung Remote SuperDeal 37.18 SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

När det ändå diskuteras om kontrollen; Jag har problem med att lära in min soundbar kontrollens IR-signal så att jag kan höja och sänka volymen med tv-dosan.. misstänker att det är för att dosan kör blåtand, men jag har inte lyckats bekräfta det på något vis. Googlat en del och det ska gå att forcera dosan att använda IR men jag lyckas inte alls. Någon som lyckats med liknande problematik ? Soundbaren kan enbart stängas av och på med CEC och manualen hänvisar till dess ”IR learning” funktion för att styra volymen med alternativ dosa därav att detta är mitt enda alternativ :/.

Jag hade liknande problem, då jag kör en Sonos Playbar (alltså första som släpptes). Jag hittade ett fulhack man kunde göra och jag fick det till att funka, det verkade dock som jag behövde uppdatera TVn till senaste versionen..

Testa att göra en sån fuling!
https://youtu.be/ck03WhZkWSU

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Finns på Benify för 330kr också, och för 309kr här (vet inget om butiken dock) https://soldfy.se/samsung-fjarrkontroll-tm1240a-bn59-01175q

Finns för 53:- också (svart):
https://soldfy.se/universal-samsung-tv-fjarrkontroll-aa59-007...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Absolut!

MEN, eftersom dem hade satt en liten extra bit av papp och då när det var spänt som tusan så var det ingenting man såg..

https://i.imgur.com/YxCCgK4.png

Den satt lixom så, med dem två spända som tusan.

Det där ska med lätthet räcka som bevis, de sätter nog sånt i system för att hoppas på att det gick bra ändå, flytta felsökning och sånt till kunden

Permalänk
Skrivet av Miniwonka:

När det ändå diskuteras om kontrollen; Jag har problem med att lära in min soundbar kontrollens IR-signal så att jag kan höja och sänka volymen med tv-dosan.. misstänker att det är för att dosan kör blåtand, men jag har inte lyckats bekräfta det på något vis. Googlat en del och det ska gå att forcera dosan att använda IR men jag lyckas inte alls. Någon som lyckats med liknande problematik ? Soundbaren kan enbart stängas av och på med CEC och manualen hänvisar till dess ”IR learning” funktion för att styra volymen med alternativ dosa därav att detta är mitt enda alternativ :/.

Är för övrigt nöjd med tvn, ännu mer sett till priset man betalade. Något jag dock är besviken på är operativsystemet och dess prestanda. Förvånansvärt segt och laggigt emellanåt för att vara en 2022-modell. Gick från en LG C7 och hade förväntat mig ett snabbare system. Om man stänger av Samsung plus+ så ska det bli märkbart bättre men har ej testat ännu.

Funkar för mig att kontrollera av/på, volym osv med både Samsungkontrollen, APple TV kontrollen, samt kontrollen till min soundbar. Har Apple TVn kopplad till min soundbar, soundbaren kopplad till TVn.

Var säker på att din soundbar stödjer HDMI-CEC samt att det är aktiverat på TVn.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Jag hade liknande problem, då jag kör en Sonos Playbar (alltså första som släpptes). Jag hittade ett fulhack man kunde göra och jag fick det till att funka, det verkade dock som jag behövde uppdatera TVn till senaste versionen..

Testa att göra en sån fuling!
https://youtu.be/ck03WhZkWSU

Har försökt med detta trick men jag har ingen flyt :/ Behöver du också sätta soundbaren i ett inlärningsläge och sedan klicka med tv-dosan för att den ska lära sig dess IR-signal? Min Harman kardon fungerar att ”lära” med alla mina dosor men absolut inte den nya..(typiskt)

Edit : testade lite nu och det går att lära soundbaren att stänga av med dosan genom IR. Googlade en del och anledningen verkar kunna vara så enkel som att volym upp och ner från tv dosan är en IR-signal som är utanför soundbarens ”ordföråd” medans av/på är inom räckhåll för vad den kan tolka. Det låter rimligt och jag får helt enkelt ge upp denna matchning..lame😂

Skrivet av digitalflaskpost:

Funkar för mig att kontrollera av/på, volym osv med både Samsungkontrollen, APple TV kontrollen, samt kontrollen till min soundbar. Har Apple TVn kopplad till min soundbar, soundbaren kopplad till TVn.

Var säker på att din soundbar stödjer HDMI-CEC samt att det är aktiverat på TVn.

Det dumma med min soundbar är att den enbart stödjer ”Av/På” genom CEC och tillverkaren hänvisar till IR-inlärning för att kunna styra volym+- och Mute. En Harman Kardon SB35, för gammal för det fulla stödet helt enkelt 😅

Permalänk
Skrivet av ch1ppo:

Inte från den du citerar men själv köpte jag Samsungs väggfäste för samma modell https://www.hifiklubben.se/samsung-slim-fit-wall-mount-wmn-b5...

Otroligt bra. 7,5 cm från vägg och väldigt smidig funktion med att vika ut tv för att komma åt anslutningarna.

Tack så mycket för svaret! Nu har jag fått tag i denna väggfäste och ser fram emot att montera TV:n under veckan. Har du en bild på din 85-tums QN90B när den är monterad på väggen med slim fit wallmount? Det skulle vara coolt att få se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Att dom ber terminalen leta efter paketet, har fått samma svar ett antal gånger nu. Och dom kan tydligen inte göra mer än att invänta svar från dom som arbetar på terminalen..

Hittade bring ditt paket eller hur har det gått?

Permalänk
Medlem

Om någon tycker att TV:ns menyer är långsamma så hjälper det väldigt mycket att avaktivera Samsung TV Plus. Detta görs genom att på hemskärmen gå till ikonen för appen, hålla inne knappen i mitten på fjärkontrollen och välja avaktivera. Går även att avinstallera men finns ju en del intressanta kanaler där som man kanske vill komma åt utan att installera igen.
TV:n blev betydligt snabbare. Kanske har nämnts tidigare men skriver det igen då det kanske är många som köper apple tv eller annat i "onödan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Om någon tycker att TV:ns menyer är långsamma så hjälper det väldigt mycket att avaktivera Samsung TV Plus. Detta görs genom att på hemskärmen gå till ikonen för appen, hålla inne knappen i mitten på fjärkontrollen och välja avaktivera. Går även att avinstallera men finns ju en del intressanta kanaler där som man kanske vill komma åt utan att installera igen.
TV:n blev betydligt snabbare. Kanske har nämnts tidigare men skriver det igen då det kanske är många som köper apple tv eller annat i "onödan".

Vad jag än gör so lyckas jag inte få detta att fungera. När jag gör detta på de andra apparna så får jag upp menyn, men när jag håller in mittenknappen på Samsung TV plus så startar den bara :/ på FW 1430

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

Om någon tycker att TV:ns menyer är långsamma så hjälper det väldigt mycket att avaktivera Samsung TV Plus. Detta görs genom att på hemskärmen gå till ikonen för appen, hålla inne knappen i mitten på fjärkontrollen och välja avaktivera. Går även att avinstallera men finns ju en del intressanta kanaler där som man kanske vill komma åt utan att installera igen.
TV:n blev betydligt snabbare. Kanske har nämnts tidigare men skriver det igen då det kanske är många som köper apple tv eller annat i "onödan".

Tack, ska testas.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Vad jag än gör so lyckas jag inte få detta att fungera. När jag gör detta på de andra apparna så får jag upp menyn, men när jag håller in mittenknappen på Samsung TV plus så startar den bara :/ på FW 1430

Testa att gå in på "APPS", ligger längst till vänster i app-raden. Navigera sedan till appen där och välj inaktivera eller avinstallera.

Edit: hittade inte appen där i min meny. Kanske värt att göra en återställning av TV:n i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Hittade bring ditt paket eller hur har det gått?

Nopp, inget hittat. Stabilt läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Vad jag än gör so lyckas jag inte få detta att fungera. När jag gör detta på de andra apparna så får jag upp menyn, men när jag håller in mittenknappen på Samsung TV plus så startar den bara :/ på FW 1430

Jag gjorde det genom ”editera listan” knappen längst till höger, bläddrade sedan till Samsung plus ikonen och fick menyn avaktivera. Efter det blev allt mycket snabbare i menyerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Jag gjorde det genom ”editera listan” knappen längst till höger, bläddrade sedan till Samsung plus ikonen och fick menyn avaktivera. Efter det blev allt mycket snabbare i menyerna

Jag kan varken flytta eller ta bort Samsung plus. Inte ens valbar när man väljer "Edit" ?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag kan varken flytta eller ta bort Samsung plus. Inte ens valbar när man väljer "Edit" ?

Samma här. Skumt detta, att det skiljer sig mellan TVs.

Permalänk
Medlem

Finns det några Samsung QLEDs som helt kan gömma rutnätet från dimming zonerna så att det aldrig syns? Sett till hur TVn faktiskt är uppbyggd så låter det som det borde vara en omöjlighet. Sen finns det säkert många som inte märker av det ändå när man sitter i TV soffan ett par meter bort, men när man kör den som PC skärm på armlängs avstånd på enfärgade bakgrunder så borde det vara omöjligt att gömma problemet helt och väl i linje med alla andra FALD TV-apparater jag testat.

Permalänk
Medlem

Antar att min QN95B känns rapp då jag inte ens installerat Samsung TV Plus från start? Eftersom när jag klickar på knappen så kommer jag direkt till setup. Värt att nämna är att jag, som en del andra, inte har teven kopplad till nätet, utan använder mitt PS5 som mediespelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Antar att min QN95B känns rapp då jag inte ens installerat Samsung TV Plus från start? Eftersom när jag klickar på knappen så kommer jag direkt till setup. Värt att nämna är att jag, som en del andra, inte har teven kopplad till nätet, utan använder mitt PS5 som mediespelare.

Japp, tror segheten beror på att appen konstant hämtar innehåll så fort man öppnar menyn/hemskärmen. Så om man stänger av nätverksuppkopplingen så får det samma effekt som avaktiverad app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Samma här. Skumt detta, att det skiljer sig mellan TVs.

Kan ju vara så att det är en 'feature' med nyare firmware tyvärr.. Den där appen irriterar mig nåt oerhört.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Samma här. Skumt detta, att det skiljer sig mellan TVs.

Nej, jag kunde göra det på min TV med 1430 firmware. Borde inte vara någon skillnad. Men jag såg inte det under Apps utan var tvungen att göra från hemskärmen och längst till höger i applistan, välja edit list och sen gå längst till vänster där samsung tv plus var. Och där disable. Testa och se.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Finns det några Samsung QLEDs som helt kan gömma rutnätet från dimming zonerna så att det aldrig syns? Sett till hur TVn faktiskt är uppbyggd så låter det som det borde vara en omöjlighet. Sen finns det säkert många som inte märker av det ändå när man sitter i TV soffan ett par meter bort, men när man kör den som PC skärm på armlängs avstånd på enfärgade bakgrunder så borde det vara omöjligt att gömma problemet helt och väl i linje med alla andra FALD TV-apparater jag testat.

Jag har också ett slags rutnät som inte syns i mitten av skärmen men syns rätt mycket på höger sida, speciellt med vit bakgrund.

Och jag använder inte den som pc skärm.
Däremot har jag satt mitt xbox som pc, kan det kanske vara därför jag ser det så tydligt?

Sen har jag lite vertikala linjer, som syns speciellt mycket när jag spelar xbox mot tex en upplyst måne på natten eller lite mörkare gråfärgad bakgrund när man panorerar

Någon mer som har dessa vertikala linjer?

Jag funderar på att prata med Samsung och kanske byta ut den och hoppas på en bättre panel, men man kan ju också få en sämre så jag vet inte hur jag ska göra.

Igår när jag kolla en film såg jag dessa linjer med i en scen mot himlen.

Hur hade ni gjort?
Och hur mycket ska man egentligen acceptera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej, jag kunde göra det på min TV med 1430 firmware. Borde inte vara någon skillnad. Men jag såg inte det under Apps utan var tvungen att göra från hemskärmen och längst till höger i applistan, välja edit list och sen gå längst till vänster där samsung tv plus var. Och där disable. Testa och se.

Jag har gjort det, men har när jag är i Edit-läge kan man inte gå längst till vänster i listan där Samsung-appen och välja den som med de andra. För er det funkar för: är TVn uppkopplad mot internet och inloggad på Samsung-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Jag har gjort det, men har när jag är i Edit-läge kan man inte gå längst till vänster i listan där Samsung-appen och välja den som med de andra. För er det funkar för: är TVn uppkopplad mot internet och inloggad på Samsung-konto?

Min är uppkopplad mot internet, men har inget samsungkonto. Funkade bra att avaktivera samsung plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Jag har gjort det, men har när jag är i Edit-läge kan man inte gå längst till vänster i listan där Samsung-appen och välja den som med de andra. För er det funkar för: är TVn uppkopplad mot internet och inloggad på Samsung-konto?

Yep, inloggad på samsung-konto och uppkopplad med nätverkskabel. 1430fw. Annars inte gjort något särskilt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Jag har gjort det, men har när jag är i Edit-läge kan man inte gå längst till vänster i listan där Samsung-appen och välja den som med de andra. För er det funkar för: är TVn uppkopplad mot internet och inloggad på Samsung-konto?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Yep, inloggad på samsung-konto och uppkopplad med nätverkskabel. 1430fw. Annars inte gjort något särskilt.

Undrar vad som är skillnaden då? För mig är den också "utgråad" när jag väljer Edit och kan inte plocka bort. 1430. Kabel. Inloggad på konto.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Ni som har QN95B 75", lutar er tv lite bakåt?
Min lutar bakåt, men även lite åt vänster.