Miljoner Raspberry Pi på ingång

Permalänk
Melding Plague

Miljoner Raspberry Pi på ingång

Efter år av skral tillgång lyckas produktionen nu skala upp till över en miljon enheter per månad, som snart intar butikshyllorna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på en prissänkning?

Permalänk
Medlem

hoppas det betyder vi få rimliga priser på dem igen då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Betalade 635 kr förra veckan, inte så fasligt dyrt med tanke på kronans ringa värde.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Betalade 635 kr förra veckan, inte så fasligt dyrt med tanke på kronans ringa värde.

Kul för dig, 2GB finns inte i lager nånstans som prisjakt vet, 4GB finns för 1435, 8GB för 2999sek.

Jag gav upp för ett halvår sen ungefär, kör min 3B+ och 3A för saker de passar väldans bra för och har numer en enklare modell NUC som inte kostade så värst mycket mer än en rp4 8GB och är väldigt mycket mer kapabel för saker som kräver mer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

De smarta har redan bytt till Orange Pi.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Baxtex:

Vågar man hoppas på en prissänkning?

Yikes, De kunde gjort som nvidia eller andra företag.
Bristen på RPi har varit konstant eftersom de sålt alla de tillverkat samma dag.
De kunde ökat priserna markant och fortfarande fått sålt sina lager.

Jag är tacksam att de behållt samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kul för dig, 2GB finns inte i lager nånstans som prisjakt vet, 4GB finns för 1435, 8GB för 2999sek.

Jag gav upp för ett halvår sen ungefär, kör min 3B+ och 3A för saker de passar väldans bra för och har numer en enklare modell NUC som inte kostade så värst mycket mer än en rp4 8GB och är väldigt mycket mer kapabel för saker som kräver mer.

Köpte min senaste på elektrokit förra veckan efter att https://rpilocator.com/ rapporterat att 1 (EN) fanns i lager, jag knep den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Känner lite att det inte kommer göra någon direkt skillnad om vi får en miljon på marknaden nu. Efterfrågan har ju skapat ett stort vakuum som måste fyllas, och förmodligen kommer scalpers försöka göra sitt i början. Hoppas dock jag har fel, jag behöver ett par till 😄

Skrivet av Tzunamii:

De smarta har redan bytt till Orange Pi.

Det beror väl kanske på användningsområde. De flesta kan nog ersätta en Raspberry med en Orange, men sist jag kollade fanns det fortfarande en del hårdvara till Raspberry som du inte kan använda med en Orange. Annars är väl Orange traditionellt mer prisvärt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

De smarta har redan bytt till Orange Pi.

Håller med. RaspPiFou måste komma med något nytt. Gärna ett par X1/X2 kärnor 8GB RAM

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Köpte en Zero 2 W i slutet av 2021, var lite till och från med tillgången då också.
Inte hunnit börja med den än..
Mestadels för att jag inte haft tid och sen inte riktigt hittat något tillräckligt lockande användningsområde.

Sen tänker man också kring Pi/enkortsdatorer mot s k minidatorer (NUC/Tiny/Mini/Micro m fl).
Visst är enkortsdatorerna något mindre ja, men inte direkt enorm skillnad. De drar även något mindre ström och är oftast fläktlösa.
Men så hemskt billiga är de ju inte.
Jämför man en Pi4 8 GB inkl det man behöver till den, med en minidator som har allt och mer, så hamnar de inte långt ifrån i pris.

Men som små, relativt billiga och strömsnåla har de ju såklart vissa fördelar.
Kan tänka mig att Zero, el snarare någon lite uppgraderad variant av Zero, egentligen borde fylla funktionen bättre än fullstora Pi.

Själv kör jag en NanoPi R4s som router sen drygt 1 år, fungerat bra för det och gör att anslutningen känns något rappare än men min äldre router. Krävdes en del trixande för att få bort det mesta som skrevs in i loggarna hela tiden, man vill ju minska skrivningen till SD-kortet.

Permalänk
Medlem

*Hör Nintendos vrede på ingång*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

De smarta har redan bytt till Orange Pi.

Varför?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Snusfri

Ser gärna en RPI5 med 8--64GB RAM, M.2 Plats, 2.5GBe, Snapdragon 8G2 från typ 2500:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

För att Strawberry Pi var slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar man hoppas på en prissänkning?

Ja, RPi själva har faktiskt inte höjt priset alls, det är återförsäljarna. Så fort det blir god tillgänglighet igen kommer priset att gå ner till tidigare nivåer (justerat för dollarkurs såklart)

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, varit på jakt på en Pi4 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, RPi själva har faktiskt inte höjt priset alls, det är återförsäljarna. Så fort det blir god tillgänglighet igen kommer priset att gå ner till tidigare nivåer (justerat för dollarkurs såklart)

Om de kommer sänka i samma takt som de sänker grafikkortspriserna lär det nog dröja ett tag till med andra ord

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis gäller detta även Compute Model 4.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kul för dig, 2GB finns inte i lager nånstans som prisjakt vet, 4GB finns för 1435, 8GB för 2999sek.

Jag gav upp för ett halvår sen ungefär, kör min 3B+ och 3A för saker de passar väldans bra för och har numer en enklare modell NUC som inte kostade så värst mycket mer än en rp4 8GB och är väldigt mycket mer kapabel för saker som kräver mer.

Samma här. Hade också behov av en ny server för HA. 3000kr var orimligt för en pi 4. Köpte en 5 år gammal begagnad NUC för 1500kr med PSU, 16 GB RAM(kan trycka i 16 till dessutom) betydligt snabbare processor och NVME SSD på 120GB. Strömförbrukning i idle är 4w och helt ljudlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

*Hör Nintendos vrede på ingång*

Du får gärna förklara 😃

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser gärna en RPI5 med 8--64GB RAM, M.2 Plats, 2.5GBe, Snapdragon 8G2 från typ 2500:-

Högst osannolikt, det är ju inte på något sett i närheten av vad deras målsättning med Pi:n är, då gällande hårdvara och pris.

Vad som du kan glömma är en SOC från Qualcomm, Eben Upton arbetade ju för Broadcom och förutom Pico:n (som har ett egenutvecklat SOC) så har alla SOC:ar till deras modeller kommit från då Broadcom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Du får gärna förklara 😃

Kan tänka mig emulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan tänka mig emulering.

Jo det brukar ju inte Nintendo älska, men känns som emulering är bra mycket bredare än Raspberry pi. Emulerar det mesta inklusive switch på min steamdeck, otroligt bra fungerar det faktiskt. Sonen 4,5 år spelar Mario Kart 8 delux på "spelpaddan".

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser gärna en RPI5 med 8--64GB RAM, M.2 Plats, 2.5GBe, Snapdragon 8G2 från typ 2500:-

Vore perfekt! Och GPU:n får mer än gärna ha en encode/decode för alla vanliga videoformat så den kan transcoda 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare

Då Orange Pi nämnts: hade inte använt den tidigare, haft rätt dåliga erfarenhet av Banana Pi medan RPi 3/4 fungerat riktigt bra.

Har nu använt Orange Pi 4 LTS i "verkliga" projekt (använt både CPU-kraften samt använt I/O-header i applikationer som måste ha tillförlitligt stöd av SPI och GPIO), det har fungerat över förvänta. Gick minst lika bra köra med Orange Pi som med RPi 4!

Använder Ubuntu:s LTS releaser, i nuläget gäller därför Ubuntu 22.04 LTS för ARM64.

Skrivet av D.:

Köpte en Zero 2 W i slutet av 2021, var lite till och från med tillgången då också.
Inte hunnit börja med den än..
Mestadels för att jag inte haft tid och sen inte riktigt hittat något tillräckligt lockande användningsområde.

Sen tänker man också kring Pi/enkortsdatorer mot s k minidatorer (NUC/Tiny/Mini/Micro m fl).
Visst är enkortsdatorerna något mindre ja, men inte direkt enorm skillnad. De drar även något mindre ström och är oftast fläktlösa.
Men så hemskt billiga är de ju inte.
Jämför man en Pi4 8 GB inkl det man behöver till den, med en minidator som har allt och mer, så hamnar de inte långt ifrån i pris.

Men som små, relativt billiga och strömsnåla har de ju såklart vissa fördelar.
Kan tänka mig att Zero, el snarare någon lite uppgraderad variant av Zero, egentligen borde fylla funktionen bättre än fullstora Pi.

Själv kör jag en NanoPi R4s som router sen drygt 1 år, fungerat bra för det och gör att anslutningen känns något rappare än men min äldre router. Krävdes en del trixande för att få bort det mesta som skrevs in i loggarna hela tiden, man vill ju minska skrivningen till SD-kortet.

Är väl egentligen inte så konstigt att SBC inte är speciellt mycket billigare än t.ex. enklare NUCs, i båda fallen vill tillverkarna ha någon form av vettig marginal.

För egen del undrar jag lite vad poängen med att välja en RPi om man inte alls har behov av det som är unikt med den plattformen (och många andra Arm-baserade SBC): att man har nytta av I/O-headern och protokoll som I2C, SPI, 1-wire etc. Har man nytta av sådant blir det ju både komplicerat, ofta sämre (högre latens, beroende av bibliotek med väldigt få användare och liknande) att köra på en "vanlig PC" där motsvarande inte är inbyggt och därmed måste man skaffa extrakretsar kopplade via USB för att få motsvarande.

Skrivet av THB:

Ser gärna en RPI5 med 8--64GB RAM, M.2 Plats, 2.5GBe, Snapdragon 8G2 från typ 2500:-

Orange Pi 5 LTS har ju mycket av detta. Den finns med 4-32 GB RAM, den har en M.2 plats (på undersidan), den bygger på Cortex A76 (Skylake/Zen2 IPC nivå, 4 st A76 och 4 st A55) och kostar från ca 1000 SEK till 2500 SEK beroende på modell (för ca 2100 kan man få 16 GB RAM och integrerad 128 GB eMMC).

Snapdragon 8 gen 2 tar tydligen Qualcomm ca $160 bara för kretsen. Inte realistiskt att använda den kretsen och få vettiga marginaler redan vid 2500 SEK.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra nyhet. Vi har haft stora problem att köpa in dessa då vi skickar till våra kunder. Har oftast fått beställa från utlandet. Ibland har vi ej fått tag i några alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

De smarta har redan bytt till Orange Pi.

Var köper man den? bara ali express?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Var köper man den? bara ali express?

https://r-pi.se/collections/orange-pi

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För egen del undrar jag lite vad poängen med att välja en RPi om man inte alls har behov av det som är unikt med den plattformen (och många andra Arm-baserade SBC): att man har nytta av I/O-headern och protokoll som I2C, SPI, 1-wire etc. Har man nytta av sådant blir det ju både komplicerat, ofta sämre (högre latens, beroende av bibliotek med väldigt få användare och liknande) att köra på en "vanlig PC" där motsvarande inte är inbyggt och därmed måste man skaffa extrakretsar kopplade via USB för att få motsvarande.

Just de sakerna man måste nyttja för att ha nytta av en SBC.
Även om vissa delar nog går att lösa hjälpligt via USB.

Om man tänker sig en SBC som en "liten och billig dator" är man inte helt rätt ute med vad de egentligen är lämpliga/tänkta för, även om de fungerar för det också.
Behöver man en liten och billig dator för labbande gör man i de flesta fall bättre i att skaffa en vanlig "minidator".